• nattuw

    Regeringen vill ta ett steg mot diktatur

    Regeringen vill använda Coronakrisen för att utöka sin egen makt. Makt skall enligt ett regeringsförslag förskjutas från riksdag till regering.

    "Nu ser även Sverige ut att ge sig ut i ett demokratiskt undantagstillstånd. Expressen kan i kväll avslöja att regeringen avser be om makt att i praktiken köra över riksdagen och bland annat självsvåldigt kunna stänga ned affärsverksamheter, mötesplatser och transporter. "
    Expressen 3 april 2020 "Alldeles nyss hade det här varit helt otänkbart" ( www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/alldeles-nyss-hade-det-har-varit-helt-otankbart/ )

    Om någon för ett halvår sedan skulle sagt att det kommer ett virus som inte bara slår ut människor utan även ekonomin och demokratin skulle nog de flesta trott att personen hade läst för många SF noveller. Men nu är vi där.

    Att skylla på en kris för att öka den egna makten är ett väl beprövat recept. Man behöver inte ens nämna 30-talet för att att ställa sig tveksam till en utveckling där demokratin i praktiken sätts ur spel. Även om det denna gång verkligen bara skulle bli en temporär lösning (vilket vi inte kan var säkra på) så skulle det skapats ett farligt prejudikat. Bara tanken att på detta sätt begränsa demokratin borde gjort att någon reagerade och sade stopp innan det blev ett färdigt förslag. Nu var det ingen som sa stopp. Till och med de som idag jublar över tanken att på att deras parti skulle få mer makt borde betänka vad som kan hända i morgon om ett annat parti tar över både makten och befogenheten att inskränka demokratin.

  • Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur
  • Padirac
    Anonym (idiotsverige) skrev 2020-04-08 21:55:06 följande:
    Eftersom att människor är som djur. Flockdjur. Och oerhört primitiva sådana så är det väldigt lätt att valla in oss hit och dit. Man behöver bara en uppblåst gubbe som när som kan gå till attack så att de i lägre rang inte utmanar hans ledarposition. Därför uttrycker du dig på det sätt som "Vad tror du på.. [...]" för att sedan anmärka på mina "härskartekniker", istället för att med uppriktigt nyfikenhet undra vad det är för kraft, visar bara på att du är just en sådan varelse som följer andra. Varför skulle jag slösa min tid på att förklara något för döva öron och flourförgiftade hjärnor som ändå inte kommer att vilja förstå nåt? Finns absolut ingen anledning att jag ska förklara någonting för dig. Bara folk som förtjänar det får ta del av sådan kunskap
    Så det är DU som är den uppblåsta gubben som har folk som står i lägre rang...

    Och jag som inte vill följa dig, och inte heller faller undan för härskartekniker som 'lilla vä' flourskadade hjärnor' och annat.

    Vill du inte berätta vad du menar så är det Ok 
  • FDFMGA
    Anonym (idiotsverige) skrev 2020-04-08 20:42:24 följande:

    Ringde regeringen idag.. tyvärr sitter det bara otrevliga klimakteriekärringar i växeln och folk är aldrig på plats, de andra man pratat med tidigare bryter såpass mkt att man inte ens förstår vad de säger. För att inte tala om idiotministrarna. Jag tror det är nåt fel på dem, flour i vattnet på rosenbad eller nåt. Alltså på allvar, det måste vara nåt som gör dem helt dumma i huvudet. Nån slags kemikalie eller nåt.. jag vet inte. De saknar helt folkvett och bryr sig varken om rikets säkerhet eller medborgarnas. Skulle aldrig jobba på en myndighet med risk för att bli lobotimerad , NEJ TACK !


    Lobotimerad, är det någon slags skvader - en korsning mellan legitimerad och lobotomerad.

    Jag tror inte att man måste vara en legitimerad tuting för att tro att regeringen vill införa diktatur - det handlar nog snarare om att man flytt in i en sagovärld.

    Hur är det nu en del sagor avslutas, just ja - Snipp, snapp, snut, så var sagan slut.
  • KillBill
    FDFMGA skrev 2020-04-09 08:18:42 följande:
    Lobotimerad, är det någon slags skvader - en korsning mellan legitimerad och lobotomerad.

    Jag tror inte att man måste vara en legitimerad tuting för att tro att regeringen vill införa diktatur - det handlar nog snarare om att man flytt in i en sagovärld.

    Hur är det nu en del sagor avslutas, just ja - Snipp, snapp, snut, så var sagan slut.
    Den som skrev inlägget kanske hade fått i sig lite för mycket flour? 
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2020-04-09 09:19:03 följande:
    Den som skrev inlägget kanske hade fått i sig lite för mycket flour? 
    Mm, det kan vara en trigger för självömkan - eller suffering som det brukar kallas när man berättar att man ringt regeringen men stött på patrull i form av "klimakteriekärringar" och invandrare.

    Nåväl - regeringens ambitioner att införa diktatur tilldrar sig uppenbarligen en betydande uppmärksamhet från Åsa-Nisse-högern.
  • nattuw

    Den socialdemokratiska orbaniseringen tycks ha lönat sig. Enligt Sifos väljarbarometer ökar stödet för S medan V, C och SD backade. Jag undrar när S tar nästa steg.

  • FDFMGA
    nattuw skrev 2020-04-09 20:43:55 följande:

    Den socialdemokratiska orbaniseringen tycks ha lönat sig. Enligt Sifos väljarbarometer ökar stödet för S medan V, C och SD backade. Jag undrar när S tar nästa steg.


    Alla är inte så klarsynta som du och andra som förstår att det är diktaturen som sveper in över SverigeGlad
  • Padirac
    nattuw skrev 2020-04-09 20:43:55 följande:
    Den socialdemokratiska orbaniseringen tycks ha lönat sig. Enligt Sifos väljarbarometer ökar stödet för S medan V, C och SD backade. Jag undrar när S tar nästa steg.
    Tror du att de kommer att få ännu mer stöd? Det är mycket möjligt att det är så.  Det verkar som att väljarsympatierna ökar för dem iom sättet de hanterar stödet till och från samhället i coronakrisen.
  • SWO

    Kanske redan skrivet här: det är bra att regeringen (direkt genom riksdagen) kan stänga ner varuhus etc snabbt. Med tanke på de senaste rapporterna att folk struntar fullt i rekommendationer.

    Orbans dekret är däremot en större fara för det landet. Det är smidigt att äga hela makten efter krisen är över. Får Sverige en makt som börjar ta bort/styra journalistik DÅ kan vi börja oroa oss.

    Bara kolla genom partiernas planer/löften - är det något parti som vill ändra fri media på något sätt - ha ett extra öga på dem. Fri media är folkets garant mot diktatur.

    SWO

  • nattuw
    nattuw skrev 2020-04-09 20:43:55 följande:

    Den socialdemokratiska orbaniseringen tycks ha lönat sig. Enligt Sifos väljarbarometer ökar stödet för S medan V, C och SD backade. Jag undrar när S tar nästa steg.


    De hade tydligen redan tagit nästa steg. Nu skall skall straffen skärpas. Ett gammalt populistförslag som kommit till heders igen.
    ( www.svd.se/regeringen-vill-se-hardare-straff-for-unga )
  • KillBill

    nattuw skrev 2020-04-11 11:06:10 följande:
    De hade tydligen redan tagit nästa steg. Nu skall skall straffen skärpas. Ett gammalt populistförslag som kommit till heders igen.
    ( www.svd.se/regeringen-vill-se-hardare-straff-for-unga )
    Du cirterar dig själv och länkar till en artikel som är en månad gammal. Fick du panik efter att ha läst senaste Sifo?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur