• Sun 5 Apr 2020 09:29
    28184 visningar
    715 svar
    -6 +8
    715
    28184

    Regeringen vill ta ett steg mot diktatur

    Regeringen vill använda Coronakrisen för att utöka sin egen makt. Makt skall enligt ett regeringsförslag förskjutas från riksdag till regering.

    "Nu ser även Sverige ut att ge sig ut i ett demokratiskt undantagstillstånd. Expressen kan i kväll avslöja att regeringen avser be om makt att i praktiken köra över riksdagen och bland annat självsvåldigt kunna stänga ned affärsverksamheter, mötesplatser och transporter. "
    Expressen 3 april 2020 "Alldeles nyss hade det här varit helt otänkbart" ( www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/alldeles-nyss-hade-det-har-varit-helt-otankbart/ )

    Om någon för ett halvår sedan skulle sagt att det kommer ett virus som inte bara slår ut människor utan även ekonomin och demokratin skulle nog de flesta trott att personen hade läst för många SF noveller. Men nu är vi där.

    Att skylla på en kris för att öka den egna makten är ett väl beprövat recept. Man behöver inte ens nämna 30-talet för att att ställa sig tveksam till en utveckling där demokratin i praktiken sätts ur spel. Även om det denna gång verkligen bara skulle bli en temporär lösning (vilket vi inte kan var säkra på) så skulle det skapats ett farligt prejudikat. Bara tanken att på detta sätt begränsa demokratin borde gjort att någon reagerade och sade stopp innan det blev ett färdigt förslag. Nu var det ingen som sa stopp. Till och med de som idag jublar över tanken att på att deras parti skulle få mer makt borde betänka vad som kan hända i morgon om ett annat parti tar över både makten och befogenheten att inskränka demokratin.

  • Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur
  • Fri 17 Apr 2020 08:15
    #71
    KillBill skrev 2020-04-17 07:58:34 följande:

    Den Svenska regeringen har bett om och kommer få ökade befogenheter att under perioden den 18 april till den sista juni snabbt ta vissa beslut (dock inte beslut som strider mot grundlagar) för att kunna agera mot pandemin MEN riksdagen får möjlighet att dra tillbaka att den typen av snabb-beslut om riksdagen är av en annan uppfattning. Oppositionen ställer sig bakom regeringens förslag.


    I Ungern kan regeringen styra med dekret och helt utan inblandning av det ungerska parlamentet och detta gäller till vidare/så länge som corona krisen varar (problemen med corona antas kunna vara i flera år). Bl.a. har Viktor Orbán och hans regering beslutat att den som sprider "falska" nyheter om coronaviruset och regeringens sätt att bekämpa viruset ska kunna dömas till 5 års fängelse..


    Din jämförelse med Ungern är alltså tokig och den typen av jämförelser som du ägnar dig åt för att smutskasta regeringen är inget annat än barnsliga.


    Normalt sett brukar jag inte hålla med KillBill men här gör jag det fullt ut!
    Det enda man kan tillägga är möjligen att det var oppositionen som drev på för att Riksdagen skulle ha vetorätt i efterhand vad gäller regeringens beslut enligt den tillfälliga lagen.
  • Fri 17 Apr 2020 08:55
    #72
    Mentat skrev 2020-04-17 08:15:57 följande:
    Normalt sett brukar jag inte hålla med KillBill men här gör jag det fullt ut!
    Det enda man kan tillägga är möjligen att det var oppositionen som drev på för att Riksdagen skulle ha vetorätt i efterhand vad gäller regeringens beslut enligt den tillfälliga lagen.
    Jag anser också att regeringens förslag innan det utvecklades efter förslag från oppositionen var dåligt men det förslag som nu ligger på bordet tycker jag är bra.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Fri 17 Apr 2020 10:41
    #73
    KillBill skrev 2020-04-17 08:55:15 följande:
    Jag anser också att regeringens förslag innan det utvecklades efter förslag från oppositionen var dåligt men det förslag som nu ligger på bordet tycker jag är bra.
    Ja, jag håller med. Det innehåller både klausuler om när lagen slutar att gälla och ger riksdagen det slutgiltiga ordet. Båda dessa faktorer är i stark kontrast till Ungern som just nu har upphävt demokratin. Val kan ju inte hållas där så länge lagen gäller och den saknar slutdatum.
    EU borde ingripa mot Ungern eftersom de just nu bryter mot EU-fördraget.
  • Fri 17 Apr 2020 20:29
    #74
    KillBill skrev 2020-04-17 07:58:34 följande:
    Din jämförelse med Ungern är alltså tokig och den typen av jämförelser som du ägnar dig åt för att smutskasta regeringen är inget annat än barnsliga.
    Att kommentera och kritisera ett regeringsförslag är inte smutskastning utan en del av en fungerande demokrati. Då Sverige saknar en fungerande maktdelning så är det upp till enskilda individer att reagera när någon vill samla på sig mer makt.
  • Fri 17 Apr 2020 20:49
    #75
    nattuw skrev 2020-04-17 20:29:38 följande:

    Att kommentera och kritisera ett regeringsförslag är inte smutskastning utan en del av en fungerande demokrati. Då Sverige saknar en fungerande maktdelning så är det upp till enskilda individer att reagera när någon vill samla på sig mer makt.


    Och galnare blir det

    Kan du förklara i vilket avseende det saknas en fungerade maktdelning? Är det måntro det där att SD inte får vara med i regeringen trots att de är det party som vuxit mest

    Är falska påståenden kritik? Det var ett innovativt sätt att förhålla sig till sanningar och fakta.
  • Wed 22 Apr 2020 23:13
    #76
    Padirac skrev 2020-04-17 20:49:41 följande:
    Kan du förklara i vilket avseende det saknas en fungerade maktdelning?
    Kortfattat så innebär maktdelning att makten är uppdelad på flera instanser som skall balansera varandra. Om du jämför det svenska systemet med USA så bör du kunna se skillnaden.

    Annars kan du prova med Wikipedia "Maktdelningsprincipen" ( sv.wikipedia.org/wiki/Maktdelningsprincipen ).


  • Thu 23 Apr 2020 08:05
    #77
    nattuw skrev 2020-04-22 23:13:48 följande:

    Kortfattat så innebär maktdelning att makten är uppdelad på flera instanser som skall balansera varandra. Om du jämför det svenska systemet med USA så bör du kunna se skillnaden.

    Annars kan du prova med Wikipedia "Maktdelningsprincipen" ( sv.wikipedia.org/wiki/Maktdelningsprincipen ).


    Jag tror bestämt att det var Donald T som påstod att han bestämde allt för att han var president i USA

    Men du vill alltså påstå att riksdagen har för mycket makt och det gör att enskilda personer samlar på sig mer makt, pga att parlamentarismen inte uppfyller krav på maktdelningsprincipen?

    Från Wikipedia

    "

    Montesquieus maktdelning kallas ofta för horisontell maktdelning. En annan maktdelning, som delar den nationella, regionala och lokala makten kallas vertikal maktdelning. En decentraliserad stats vertikala maktdelning kan som i Sverige ta sig uttryck i att separera riksdag, landsting och kommun."

    Du får nog lov att vara tydligare för att visa att dina argument om diktatur har någon som helst hållbarhet.
  • Thu 23 Apr 2020 12:41
    #78
    Padirac skrev 2020-04-23 08:05:12 följande:
    Men du vill alltså påstå att riksdagen har för mycket makt och det gör att enskilda personer samlar på sig mer makt, pga att parlamentarismen inte uppfyller krav på maktdelningsprincipen?
    Det var inte vad jag skrev.
    Padirac skrev 2020-04-23 08:05:12 följande:
    Du får nog lov att vara tydligare för att visa att dina argument om diktatur har någon som helst hållbarhet.
    När någon redan på förhand har bestämt sig för att inte förstå så spelar det ingen roll hur tydlig jag är.
  • Thu 23 Apr 2020 13:17
    #79
    nattuw skrev 2020-04-23 12:41:45 följande:
    Det var inte vad jag skrev.

    När någon redan på förhand har bestämt sig för att inte förstå så spelar det ingen roll hur tydlig jag är.
    Kan du sammanfatta vad du menade och hur det hänger ihop med parlamentarism och folkrättsprincipen - eftersom du drog upp maktdelning och länkade dettas till wikipedia.
  • Fri 24 Apr 2020 08:51
    #80
    +1
    Padirac skrev 2020-04-23 13:17:27 följande:
    Kan du sammanfatta vad du menade och hur det hänger ihop med parlamentarism och folkrättsprincipen - eftersom du drog upp maktdelning och länkade dettas till wikipedia.
    När någon redan på förhand har bestämt sig för att inte förstå så spelar det ingen roll hur tydlig jag är.
Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur