• Sun 5 Apr 2020 09:29
    28183 visningar
    715 svar
    -6 +8
    715
    28183

    Regeringen vill ta ett steg mot diktatur

    Regeringen vill använda Coronakrisen för att utöka sin egen makt. Makt skall enligt ett regeringsförslag förskjutas från riksdag till regering.

    "Nu ser även Sverige ut att ge sig ut i ett demokratiskt undantagstillstånd. Expressen kan i kväll avslöja att regeringen avser be om makt att i praktiken köra över riksdagen och bland annat självsvåldigt kunna stänga ned affärsverksamheter, mötesplatser och transporter. "
    Expressen 3 april 2020 "Alldeles nyss hade det här varit helt otänkbart" ( www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/alldeles-nyss-hade-det-har-varit-helt-otankbart/ )

    Om någon för ett halvår sedan skulle sagt att det kommer ett virus som inte bara slår ut människor utan även ekonomin och demokratin skulle nog de flesta trott att personen hade läst för många SF noveller. Men nu är vi där.

    Att skylla på en kris för att öka den egna makten är ett väl beprövat recept. Man behöver inte ens nämna 30-talet för att att ställa sig tveksam till en utveckling där demokratin i praktiken sätts ur spel. Även om det denna gång verkligen bara skulle bli en temporär lösning (vilket vi inte kan var säkra på) så skulle det skapats ett farligt prejudikat. Bara tanken att på detta sätt begränsa demokratin borde gjort att någon reagerade och sade stopp innan det blev ett färdigt förslag. Nu var det ingen som sa stopp. Till och med de som idag jublar över tanken att på att deras parti skulle få mer makt borde betänka vad som kan hända i morgon om ett annat parti tar över både makten och befogenheten att inskränka demokratin.

  • Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur
  • Anonym (Den gode)
    Tue 2 Jun 2020 17:26
    Padirac skrev 2020-06-02 14:45:53 följande:
    Fåtöljforskare finns överallt - de brukar 'veta bättre' än etablerad vetenskap. 

    https://en.wiktionary.org/wiki/armchair

    "(figurativelyUnqualified or uninformed but yet giving advice, especially on technical issues, such as law, architecture, medicine, military theory, or sports.
    He's just an armchair lawyer who thinks he knows a lot about the law because he reads a legal blog on the internet.
    After the American football game, the armchair quarterbacks talked about what they would have done differently to win, if they had been star athletes instead of out-of-shape old men.
    "
    Kan du förklara för en fåtöljforskare?

    Hur många har dött av Corona?

    I Sverige?

    Totalt i resten av norden?

    Nånting säger mig att Tegnell är sämre än en fåtöljforskare. Det kommer du snart hålla med mig om - när Löfvén offrar Tegnett.
  • Tue 2 Jun 2020 17:43
    Anonym (Den gode) skrev 2020-06-02 17:26:38 följande:
    Kan du förklara för en fåtöljforskare?

    Hur många har dött av Corona?

    I Sverige?

    Totalt i resten av norden?

    Nånting säger mig att Tegnell är sämre än en fåtöljforskare. Det kommer du snart hålla med mig om - när Löfvén offrar Tegnett.
    Jag vill inte förklara vad siffror och antal är... det är om möjligt ännu mer grundläggande begrepp än 'däremellan' är

    Och fortfarande gäller inte 'ledarpincipen' för myndigheter, riksdag eller regering - trots att du upprepar detta om och om igen.

    Om du kommer ihåg vad som sades i ett tidigt skede av pandemins spridning i Sverige så vet du hur FHM arbetar - det är bra att känna till hur förvaltning, myndigheter, riksdag och regering fungerar.. 
  • Anonym (Den gode)
    Tue 2 Jun 2020 18:00
    Padirac skrev 2020-06-02 17:43:29 följande:
    Jag vill inte förklara vad siffror och antal är... det är om möjligt ännu mer grundläggande begrepp än 'däremellan' är

    Och fortfarande gäller inte 'ledarpincipen' för myndigheter, riksdag eller regering - trots att du upprepar detta om och om igen.

    Om du kommer ihåg vad som sades i ett tidigt skede av pandemins spridning i Sverige så vet du hur FHM arbetar - det är bra att känna till hur förvaltning, myndigheter, riksdag och regering fungerar.. 
    Du kunde alltså inte svara på frågan?
  • Tue 2 Jun 2020 18:01
    Anonym (Den gode) skrev 2020-06-02 18:00:30 följande:
    Du kunde alltså inte svara på frågan?
    Padirac skrev 2020-06-02 17:43:29 följande:
    Jag vill inte förklara vad siffror och antal är... det är om möjligt ännu mer grundläggande begrepp än 'däremellan' är smile5.gif

    .....

    Se mitt tidigare svar citerat ovan
  • Anonym (Den gode)
    Tue 2 Jun 2020 18:24
    Padirac skrev 2020-06-02 18:01:57 följande:
    Padirac skrev 2020-06-02 17:43:29 följande:
    Jag vill inte förklara vad siffror och antal är... det är om möjligt ännu mer grundläggande begrepp än 'däremellan' är smile5.gif

    .....

    Se mitt tidigare svar citerat ovan
    Du kunde alltså inte svara på frågan?
  • Tue 2 Jun 2020 18:30
    Anonym (Den gode) skrev 2020-06-02 18:24:55 följande:
    Du kunde alltså inte svara på frågan?
    Ok. så du vill ha en _förklaring_ på hur många som dött...

    Vad exakt är det som du inte förstår och behöver ha förklarat?

    Siffrorna över förlorade liv finns där, vilken förklaring behöver du ha för att förstå hur många liv som gått förlorade?
  • Anonym (Den gode)
    Tue 2 Jun 2020 18:35
    Padirac skrev 2020-06-02 18:30:06 följande:
    Ok. så du vill ha en _förklaring_ på hur många som dött...

    Vad exakt är det som du inte förstår och behöver ha förklarat?

    Siffrorna över förlorade liv finns där, vilken förklaring behöver du ha för att förstå hur många liv som gått förlorade?
    Jag vill att du skriver det. Du får gärna tala om Tegnells förträfflighet i samma inlägg.
  • Tue 2 Jun 2020 18:41
    Anonym (Den gode) skrev 2020-06-02 18:35:08 följande:
    Jag vill att du skriver det. Du får gärna tala om Tegnells förträfflighet i samma inlägg.
    Hahahah.. du vill att jag skriver 'det'.. att jag ska skriva _vad_ du vill ha förklarat Tomte

    Du får själv berätta vad du vill ha förklarat  - och din crush på Tegnell håller jag mig utanför Skål

     
  • Anonym (Den gode)
    Tue 2 Jun 2020 19:15
    Padirac skrev 2020-06-02 18:41:53 följande:
    Hahahah.. du vill att jag skriver 'det'.. att jag ska skriva _vad_ du vill ha förklarat Tomte

    Du får själv berätta vad du vill ha förklarat  - och din crush på Tegnell håller jag mig utanför Skål

     
    Om du inte kommer ihåg det kan du ju scrolla, kanske. Har herrn ett scrollhjul, kanske?

    Jag vill inte ha nåt förklarat av dig. Jag har försökt förklara för dig att Tegnell är årets klantarsel.
  • Tue 2 Jun 2020 19:19
    Anonym (Den gode) skrev 2020-06-02 19:15:51 följande:
    Om du inte kommer ihåg det kan du ju scrolla, kanske. Har herrn ett scrollhjul, kanske?

    Jag vill inte ha nåt förklarat av dig. Jag har försökt förklara för dig att Tegnell är årets klantarsel.
    Ahh.. du pratade ju om en fråga nyss.. och nu är det hela alltså ett påstående istället
    Anonym (Den gode) skrev 2020-06-02 18:24:55 följande:
    Du kunde alltså inte svara på frågan?

    Anonym (Den gode) skrev 2020-06-02 17:26:38 följande:
    Kan du förklara för en fåtöljforskare?

    Hur många har dött av Corona?

    I Sverige?

    Totalt i resten av norden?

    Nånting säger mig att Tegnell är sämre än en fåtöljforskare. Det kommer du snart hålla med mig om - när Löfvén offrar Tegnett.

Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur