• Sun 5 Apr 2020 09:29
    28182 visningar
    715 svar
    -6 +8
    715
    28182

    Regeringen vill ta ett steg mot diktatur

    Regeringen vill använda Coronakrisen för att utöka sin egen makt. Makt skall enligt ett regeringsförslag förskjutas från riksdag till regering.

    "Nu ser även Sverige ut att ge sig ut i ett demokratiskt undantagstillstånd. Expressen kan i kväll avslöja att regeringen avser be om makt att i praktiken köra över riksdagen och bland annat självsvåldigt kunna stänga ned affärsverksamheter, mötesplatser och transporter. "
    Expressen 3 april 2020 "Alldeles nyss hade det här varit helt otänkbart" ( www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/alldeles-nyss-hade-det-har-varit-helt-otankbart/ )

    Om någon för ett halvår sedan skulle sagt att det kommer ett virus som inte bara slår ut människor utan även ekonomin och demokratin skulle nog de flesta trott att personen hade läst för många SF noveller. Men nu är vi där.

    Att skylla på en kris för att öka den egna makten är ett väl beprövat recept. Man behöver inte ens nämna 30-talet för att att ställa sig tveksam till en utveckling där demokratin i praktiken sätts ur spel. Även om det denna gång verkligen bara skulle bli en temporär lösning (vilket vi inte kan var säkra på) så skulle det skapats ett farligt prejudikat. Bara tanken att på detta sätt begränsa demokratin borde gjort att någon reagerade och sade stopp innan det blev ett färdigt förslag. Nu var det ingen som sa stopp. Till och med de som idag jublar över tanken att på att deras parti skulle få mer makt borde betänka vad som kan hända i morgon om ett annat parti tar över både makten och befogenheten att inskränka demokratin.

  • Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur
  • Anonym (Den gode)
    Tue 2 Jun 2020 19:46
    Padirac skrev 2020-06-02 19:19:36 följande:
    Ahh.. du pratade ju om en fråga nyss.. och nu är det hela alltså ett påstående istället
    Anonym (Den gode) skrev 2020-06-02 18:24:55 följande:
    Du kunde alltså inte svara på frågan?

    Har proppskåpet gått?
  • Tue 2 Jun 2020 20:04
    Anonym (Den gode) skrev 2020-06-02 19:46:18 följande:
    Har proppskåpet gått?
    Jag måste få ett förtydligand:, är denna fråga ett påstående också, precis som förra frågan?Skål
    Anonym (Den gode) skrev 2020-06-02 19:15:51 följande:
    Om du inte kommer ihåg det kan du ju scrolla, kanske. Har herrn ett scrollhjul, kanske?

    Jag vill inte ha nåt förklarat av dig. Jag har försökt förklara för dig att Tegnell är årets klantarsel.
    Padirac skrev 2020-06-02 19:19:36 följande:
    Ahh.. du pratade ju om en fråga nyss.. och nu är det hela alltså ett påstående istället




  • Anonym (Den gode)
    Tue 2 Jun 2020 21:13

    FHMs strategi har lett till att Sverige är överlägset sämst i norden på att hantera Corona. T.o.m Hallengren har insett detta nu och erkänner att Sverige har en överdödlighet.

    Jag tror forum-sossarna strax rättar in sig i ledet och erkänner det som regeringen redan insett.

  • Tue 2 Jun 2020 21:59
    Anonym (Den gode) skrev 2020-06-02 21:13:52 följande:

    FHMs strategi har lett till att Sverige är överlägset sämst i norden på att hantera Corona. T.o.m Hallengren har insett detta nu och erkänner att Sverige har en överdödlighet.

    Jag tror forum-sossarna strax rättar in sig i ledet och erkänner det som regeringen redan insett.


    Jag tror du är väldigt fel ute om du inbillar dig att någon förutom enstaka coronaförnekare har trott att viruset inte dödar folk.

    Det är lite löjligt att du påstår detta..
  • Tue 2 Jun 2020 22:12
    Anonym (Den gode) skrev 2020-06-02 21:13:52 följande:

    FHMs strategi har lett till att Sverige är överlägset sämst i norden på att hantera Corona. T.o.m Hallengren har insett detta nu och erkänner att Sverige har en överdödlighet.

    Jag tror forum-sossarna strax rättar in sig i ledet och erkänner det som regeringen redan insett.


    Det ska bli intressant att se vad som kommer fram i coronakommissionen - fram till dess borde fåtöljforskarna luta sig tillbaks och vänta in vad folk som begriper något kommer fram till.
  • Anonym (Den gode)
    Tue 2 Jun 2020 22:14
    Padirac skrev 2020-06-02 21:59:08 följande:
    Jag tror du är väldigt fel ute om du inbillar dig att någon förutom enstaka coronaförnekare har trott att viruset inte dödar folk.

    Det är lite löjligt att du påstår detta..
    Vilken ful halmdocka
  • Anonym (Den gode)
    Tue 2 Jun 2020 22:18
    Padirac skrev 2020-06-02 22:12:47 följande:
    Det ska bli intressant att se vad som kommer fram i coronakommissionen - fram till dess borde fåtöljforskarna luta sig tillbaks och vänta in vad folk som begriper något kommer fram till.
    Det intressanta är att man finner det värt att tillsätta en Corona-kommission. Mitt råd till dig är att invänta dess resultat och därefter hålla med sosseriet vad de än säger.

    Hur går det med fåtöljforskningen? Vad har du kommit fram till? Vilken är den bästa fåtöljden?
  • Tue 2 Jun 2020 23:22
    Anonym (Den gode) skrev 2020-06-02 22:18:24 följande:

    Det intressanta är att man finner det värt att tillsätta en Corona-kommission. Mitt råd till dig är att invänta dess resultat och därefter hålla med sosseriet vad de än säger.

    Hur går det med fåtöljforskningen? Vad har du kommit fram till? Vilken är den bästa fåtöljden?


    Soffan funkar bra

    Forskningen överlåter jag till de som har yrkeskunskap, andra som inte gör detta påstår ju helt galna saker som att ministrar inte känner till eller till och med förnekar överdödlighet.
  • Anonym (Den gode)
    Wed 3 Jun 2020 07:54
    Padirac skrev 2020-06-02 23:22:19 följande:
    Soffan funkar bra

    Forskningen överlåter jag till de som har yrkeskunskap, andra som inte gör detta påstår ju helt galna saker som att ministrar inte känner till eller till och med förnekar överdödlighet.
    Se där, nu är erkänner t.o.m du överdödligheten.

    Nu erkänner Tegnell att Sverige inte valt rätt virusstrategi och att alldeles för många dött i ett tidigt skede. Nu dröjer det inte länge innan du vänder på kappan och håller med mig.
  • Wed 3 Jun 2020 08:07
    -1
    Anonym (Den gode) skrev 2020-06-03 07:54:12 följande:

    Se där, nu är erkänner t.o.m du överdödligheten.

    Nu erkänner Tegnell att Sverige inte valt rätt virusstrategi och att alldeles för många dött i ett tidigt skede. Nu dröjer det inte länge innan du vänder på kappan och håller med mig.


    Vem har förnekat detta tidigare?
Svar på tråden Regeringen vill ta ett steg mot diktatur