• Anonym (Fånig­t)
    Sun 5 Apr 2020 14:16
    2208 visningar
    27 svar
    27
    2208

    Det är så SIMPELT! Svengelska

    Fler som tycker att det låter oerhört fånigt när man blandar svenska och engelska i samma mening (svengelska)? Alla dessa nytillkomna ord är överhuvudet fånigt. Här kommer några exempel på meningar på svengelska:

    Det är så simpelt.

    banken blev robbad.

    det är så fuckt up.

    ghostning.

    troll (från ordet "trolling", på ren svenska lever trollen enbart i skogen och betyder något helt annat!)

    Det är helt safe att äta när man är gravid osv..

  • Svar på tråden Det är så SIMPELT! Svengelska
  • neverp­reggo
    Sun 5 Apr 2020 14:20
    #1

    Simpelt?

    Troll har ju en ny betydelse, inget konstigt att ord betyder två saker direkt...


    Nu tycker jag att ghosting är störtfånigt men spökning hade låtit värre. Banken blev robbad känner jag nog ingen som skulle säga.


     


    Använder absolut svengelska med mina vänner. Hela tiden.

  • Anonym (Fånig­t) Trådstartaren
    Sun 5 Apr 2020 14:26
    #2
    neverpreggo skrev 2020-04-05 14:20:50 följande:

    Simpelt?

    Troll har ju en ny betydelse, inget konstigt att ord betyder två saker direkt...

    Nu tycker jag att ghosting är störtfånigt men spökning hade låtit värre. Banken blev robbad känner jag nog ingen som skulle säga.

     

    Använder absolut svengelska med mina vänner. Hela tiden.


    Vet du inte vad simpel betyder?

    Att troll har en ny betydelse är exakt det jag skrev, NYTILLKOMNA ORD. Troll är en förkortning på engelskans "trolling".

    Spökning hade inte låtit ens i närheten av så fånigt som ghostning, varför blanda in engelska överhuvudtaget?

    "Robbad" är ett vanligt ord, speciellt bland svenska rappare och i förorten.
  • Anonym (Xx)
    Sun 5 Apr 2020 14:32
    #3
    -1 +1
    Anonym (Fånigt) skrev 2020-04-05 14:26:58 följande:

    Vet du inte vad simpel betyder?

    Att troll har en ny betydelse är exakt det jag skrev, NYTILLKOMNA ORD. Troll är en förkortning på engelskans "trolling".

    Spökning hade inte låtit ens i närheten av så fånigt som ghostning, varför blanda in engelska överhuvudtaget?

    "Robbad" är ett vanligt ord, speciellt bland svenska rappare och i förorten.


    Enligt saol dök ordet simpel upp på 1700-talet så...
  • Anonym (Fånig­t) Trådstartaren
    Sun 5 Apr 2020 14:33
    #4
    -1 +1
    Anonym (Xx) skrev 2020-04-05 14:32:35 följande:

    Enligt saol dök ordet simpel upp på 1700-talet så...


    Spelar ingen roll när det dök upp, det är fortfarande ett engelskt ord från början.
  • Anonym (Arva)
    Sun 5 Apr 2020 14:38
    #5
    -1 +2

    Språk har blandats i alla tider! Varför tror du annars svenska och engelska har så många lika ord med samma betydelse?

    Språk utvecklas. Vi pratade inte som vi gör idag för 100 år sedan, och om 100 år kommer de inte prata som vi gör idag.

    Fler ord, mer ord, andra ord, konstiga ord, engelska ord, svengelska ord, vilka ord som helst... välkomna, ju mer uttryck desto rikare språk!

  • Anonym (Språk­vetar)
    Sun 5 Apr 2020 14:48
    #6

    Du får nog läsa på din etymologi lite bättre.

    Simpel är från Latin-
    Trolling från franska alternaivt tyska

    etc, etc.

  • Anonym (Fånig­t) Trådstartaren
    Sun 5 Apr 2020 14:59
    #7
    Anonym (Arva) skrev 2020-04-05 14:38:06 följande:

    Språk har blandats i alla tider! Varför tror du annars svenska och engelska har så många lika ord med samma betydelse?

    Språk utvecklas. Vi pratade inte som vi gör idag för 100 år sedan, och om 100 år kommer de inte prata som vi gör idag.

    Fler ord, mer ord, andra ord, konstiga ord, engelska ord, svengelska ord, vilka ord som helst... välkomna, ju mer uttryck desto rikare språk!


    Svenska och engelska har så många lika ord med samma betydelse bland annat pga att språken tillhör samma språkstam. Men att ta in relativt nytillkomna ord i svenskan låter bara fånigt.

    Alltså, de flesta av dessa ord har inte funnits i 100 år i svenskan än, därför låter det så fånigt.
  • Anonym (Fånig­t) Trådstartaren
    Sun 5 Apr 2020 14:59
    #8
    Anonym (Språkvetar) skrev 2020-04-05 14:48:12 följande:

    Du får nog läsa på din etymologi lite bättre.

    Simpel är från Latin-

    Trolling från franska alternaivt tyska

    etc, etc.


    Fel! Googla.
  • Anonym (Japp)
    Sun 5 Apr 2020 15:02
    #9
    -1 +1

    Men det var värst vad TS ska bli nedmejad på bästa Famljeliv-vis. . !

    Jag håller med TS om att det är lite störande. Mest av allt låter det lite obildat på något sätt. Som en vuxen som försöker prata ungdomsspråk.

    Jag kan också störa mig på anglifieringar i grammatiken. Som att ordet "lämna" allt oftare börjar användas utan objekt i svenskan, och det ser bara dumt ut. På engelska kan man säga "he got tired and left", men på svenska blir "han blev trött och lämnade" bara fel. Det är bara ett exempel, jag tycker mig se det hela tiden och det ser dumt ut!

  • Sun 5 Apr 2020 15:13
    #10

    Flera hundra år gamla ord som simpel tycker jag är OK, men det skär ju i öronen när man hör "random" hela tiden, även om det minskat på sista tiden. Varför inte använda slumpartad eller stokastisk?

Svar på tråden Det är så SIMPELT! Svengelska