• Anonym (Snart är det dags!)
    Tue 7 Apr 2020 11:27
    5457 visningar
    191 svar
    -8 +4
    191
    5457

    Är det ok med förlovningsfest dä man inte tä00000000000000nker gifta sig?

    Vi ska förlova oss till midsommar och har inga planer på att någonsin gifta oss.
    Skulle ni tycka att det vore konstigt med en jätte-förlovningsfest inklusive allt, för att fira vår kärlek?

    Obs, jag behöver ingen uppläxning om att man "måste" gifta sig för att räknas som förlovad.
    Vi ska "bara" förlova oss och vill att det ska bli ett minne för livet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-04-07 16:00
    MIN TRÅD HANDLAR INTE OM VARFÖR MAN FÖRLOVAR SIG UTAN ATT PLANERA ÄKTENSKAP.
    VAR VÄNLIGT OCH RESPEKTERA DET.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-02 17:49
    Nu är allt klart!

    Vi skjuter fram förlovingen ett år så det förhoppningsvis går att träffas i större sällskap. (Vet att det är tillåtet med större privata tillställningar men vi väljer ändå detta alternativ, så de äldre ska våga vara med.)

    Så till midsommar 2021 är det dags!

    Vi kommer hyra ett partytält, ifall det skulle regna, där vi serverar buffé och tillåter vädret så blir det grillat senare på kvällen.
    Vi kommer bjuda på alla drycker, så mycket man önskar.

    Barn under 18 är inte välkomna, inga undantag görs oavsett skäl.

    Det kommer att bli en dag att minnas med glädje för alla inblandade!

    Tack för alla kommentarer. (Förutom tjatmånsarnas som inte kunde hålla sig till ämnet.)

  • Svar på tråden Är det ok med förlovningsfest dä man inte tä00000000000000nker gifta sig?
  • Anonym (A)
    Tue 7 Apr 2020 11:30
    #1
    Anonym (Snart är det dags!) skrev 2020-04-07 11:27:41 följande:

    Vi ska förlova oss till midsommar och har inga planer på att någonsin gifta oss.
    Skulle ni tycka att det vore konstigt med en jätte-förlovningsfest inklusive allt, för att fira vår kärlek?

    Obs, jag behöver ingen uppläxning om att man "måste" gifta sig för att räknas som förlovad.
    Vi ska "bara" förlova oss och vill att det ska bli ett minne för livet.


    Självklart är det ok, varför skulle det inte vara det?

    Däremot är det kanske inte så lämpligt nu i Corona-tider, men det beror ju på hur det ser ut i juni. Tänker mest på att du inte planerar och lägger ut mkt pengar innan du vet att det kan bli av.
  • Anonym (Snart är det dags!) Trådstartaren
    Tue 7 Apr 2020 11:37
    #2
    Anonym (A) skrev 2020-04-07 11:30:56 följande:
    Självklart är det ok, varför skulle det inte vara det?

    Däremot är det kanske inte så lämpligt nu i Corona-tider, men det beror ju på hur det ser ut i juni. Tänker mest på att du inte planerar och lägger ut mkt pengar innan du vet att det kan bli av.
    Jag vet. Det är ännu på planeringsstadie men vi vill ju att det ska vara sommar så vi kan vara utomhus. 
    Kanske får skjuta fram det och hyra lokal.

    Vill bara vara ute i god tid för "save-the-date".
  • Anonym (Sara)
    Tue 7 Apr 2020 11:44
    #3
    -3 +3

    Urusel idé! Har du hört talas om Corona? I dessa tider varken planerar man eller utför man några fester. Ni får vänta.

  • Anonym (Katja­)
    Tue 7 Apr 2020 11:54
    #4
    +3

    Jag är lite dubbel
    Skulle jag vara bjuden så skulle jag gärna tacka ja då jag vill göra er glada. Jag skulle aldrig säga något eller så men jag skulle nog innerst inne tycka att det är lite konstigt. Giftemål är något stort för mig och det firar man därför stort (eller så stort man känner för) förlovning betyder inte så mycket för mig. Att bryta en förlovning är lätt och betyder inget juridiskt och då tycker jag att insatsen är rätt liten. 

    Men ni gör det ni känner ni är bekväm med. Vad jag tycker ska ni inte bry er om. 

  • sextio­talist
    Tue 7 Apr 2020 11:55
    #5
    +2

    Alla orsaker till att fira med goda vänner är ok.

    Tycker ni tänker rätt, men skulle avvakta tills panademin är över

  • Anonym (Snart är det dags!) Trådstartaren
    Tue 7 Apr 2020 12:00
    #6
    sextiotalist skrev 2020-04-07 11:55:27 följande:

    Alla orsaker till att fira med goda vänner är ok.

    Tycker ni tänker rätt, men skulle avvakta tills panademin är över


    Tack, vettigt svar.
    Jo, vi får nog planera för en... vinterförlovning istället kanske.

    Tanken var annars att hålla det utomhus men det finns ju aldrig några garantier för vädret... 
  • Tue 7 Apr 2020 12:15
    #7
    +2

    Självklart är det ok med förlovningsfest även fast man inte tänker gifta sig. Vi förlovade oss 1989 utan någon tanke alls på giftermål, gifte oss gjorde vi tre barn senare mest pga det juridiska, annars hade vi inte gjort det. Inga konstigheter alls att bara vara förlovad idag.

  • Anonym (Laura­)
    Tue 7 Apr 2020 12:21
    #8
    -1 +4
    Anonym (Snart är det dags!) skrev 2020-04-07 11:27:41 följande:

    Vi ska förlova oss till midsommar och har inga planer på att någonsin gifta oss.
    Skulle ni tycka att det vore konstigt med en jätte-förlovningsfest inklusive allt, för att fira vår kärlek?

    Obs, jag behöver ingen uppläxning om att man "måste" gifta sig för att räknas som förlovad.
    Vi ska "bara" förlova oss och vill att det ska bli ett minne för livet.


    Jag skulle tycka att det vore lite konstigt med en stor fest om ni bara ska förlova er. Som någon annan nämnde betyder ju en förlovning inte så mycket i det stora hela, ni kommer ju (troligtvis) fortsätta som sambos och inget i era liv kommer ju ha ändrats, varken i vardagen eller juridiskt. Men skulle jag känna er och bli bjuden skulle jag nog ändå bara tacka ja och vara glad för er skull. 

    Om ni väljer att ha en fest efter pandemin skulle jag vara supertydlig med att det bara handlar om en förlovning och att ni aldrig har tänkt gifta er. Bara så att alla vet vad som gäller och inte förväntar sig något bröllop. 
  • Tue 7 Apr 2020 12:33
    #9
    +2

    Wait, ni har PLANERAT att förlova er? Det tycker jag är konstigt. Visst, det finns ingen juridik som reglerar förlovning, och man gör som man vill, men tycker det är konstigt att planera en förlovning, det är något man bara gör. 

  • Tue 7 Apr 2020 12:52
    #10
    -1 +2
    elmadumle skrev 2020-04-07 12:15:04 följande:

    Självklart är det ok med förlovningsfest även fast man inte tänker gifta sig. Vi förlovade oss 1989 utan någon tanke alls på giftermål, gifte oss gjorde vi tre barn senare mest pga det juridiska, annars hade vi inte gjort det. Inga konstigheter alls att bara vara förlovad idag.


    Fast har man inga tankar på att gifta sig så är man ju inte förlovad. Det är ju liksom det som förlovning betyder. Så vad menar du egentligen att ni gjorde när vi "förlovade" er?
Svar på tråden Är det ok med förlovningsfest dä man inte tä00000000000000nker gifta sig?