• Anonym (HN)
    Wed 15 Apr 2020 16:19
    6399 visningar
    105 svar
    105
    6399

    Självklart att den äldsta ska få ha eget rum?

    Som rubriken lyder, två rum som fördelas på tre barn 5, 8 och 11. Ingen vill dela och åtminstone två av dem stänger gärna dörren om sig.

    Vem hade ni gett eget?

    Råd som ?flytta? eller att ?föräldrarna får sova i vardagsrummet? undanbedes och kommer ignoreras.

  • Svar på tråden Självklart att den äldsta ska få ha eget rum?
  • Wed 15 Apr 2020 16:22
    #1

    Äldsta får eget rum och de två yngre får dela. Känns ganska självklart. Femåringen är väl ofta där föräldrarna är ändå och då kan åttaåringen vara ensam i rummet.

  • Anonym (A)
    Wed 15 Apr 2020 16:24
    #2
    Anonym (HN) skrev 2020-04-15 16:19:42 följande:

    Som rubriken lyder, två rum som fördelas på tre barn 5, 8 och 11. Ingen vill dela och åtminstone två av dem stänger gärna dörren om sig.

    Vem hade ni gett eget?

    Råd som ?flytta? eller att ?föräldrarna får sova i vardagsrummet? undanbedes och kommer ignoreras.


    Det känns ju inte vettigt att ge er rådet att flytta, ni är väl redan på väg att flytta in i den nya bostaden, annars hade du ju inte frågat.

    Jag hade gett den äldste eget rum, så hade de yngre fått dela. Är det ena rummet större än det andra?
  • Anonym (HN) Trådstartaren
    Wed 15 Apr 2020 16:24
    #3
    Alexi skrev 2020-04-15 16:22:02 följande:

    Äldsta får eget rum och de två yngre får dela. Känns ganska självklart. Femåringen är väl ofta där föräldrarna är ändå och då kan åttaåringen vara ensam i rummet.


    Nej, femåringen gillar att vara på rummet.
  • Anonym (Nähä)
    Wed 15 Apr 2020 16:35
    #4

    Det jag anser kommer du ju ändå att ignorera.
    Skillnaden i ålder och hur de har kompisar hemma gör att
    det bästa är egna rum. 
    Eller så får ni ha schema på vem som får ta hem kompis och vem som då
    inte får vara på rummet.......
    Räcker rummen om den/de vuxna sover i vardagsrummet, hajjade inte riktigt det.

  • Wed 15 Apr 2020 16:47
    #5

    Hur stora är rummen? Går det ena att dela till 2 rum?

  • Anonym (smurf­)
    Wed 15 Apr 2020 16:49
    #6

    Eget rum till den äldsta.

  • Anonym (Jenny­)
    Wed 15 Apr 2020 16:51
    #7

    Jag skulle nog låta den äldsta få ett eget rum och de två yngre får dela tills vidare. De kommer inte ta skada av det. Om något av rummen är lite större, kan man dela av det (med t.ex. en hylla/skärm etc.) så att barnen som delar ändå får "sitt" hörn?

  • Anonym (HN) Trådstartaren
    Wed 15 Apr 2020 16:53
    #8

    Ena är på 8 kvm andra blir 10 kvm om man tar bort dörren till förrådet och har det som en del av rummet, annars är det också 8. Inget går att dela av.

  • Anonym (HN) Trådstartaren
    Wed 15 Apr 2020 16:57
    #9
    Anonym (A) skrev 2020-04-15 16:24:08 följande:

    Det känns ju inte vettigt att ge er rådet att flytta, ni är väl redan på väg att flytta in i den nya bostaden, annars hade du ju inte frågat.

    Jag hade gett den äldste eget rum, så hade de yngre fått dela. Är det ena rummet större än det andra?


    Vi bor redan där/här och har gjort länge, men är inte riktigt överens om att rumsfördelningen är rättvis och diskuterar om den ska göras om.
  • Wed 15 Apr 2020 17:01
    #10

    Det går ju att rotera i värsta fall, så får alla turas om att ha eget rum, ett halvår i stöten eller något. Dock tycker jag att tonåringar i högsta möjliga mån ska få ha ett eget rum - och där är ju 11-åringen om några år.

Svar på tråden Självklart att den äldsta ska få ha eget rum?