• anuwen

    Adopterad från Polen

    Hej!

    Är adopterad från Polen,är född 1986 och kom till Sverige 1987. Är intresserad av att söka efter mina biologiska föräldrar,dock har jag bara för och efternamn så det är inte så lätt. Tacksam för svar/hjälp.

    /anuwen

  • Svar på tråden Adopterad från Polen
  • Rudbeckius

    Om jag skulle vara du så skulle jag göra följande:

    1) Kontakta Socialkontoret/IFO i den svenska kommun som du kom till. Be att får kopia av deras ärendeakt om din adoption hos dem. Där kan finnas info som är ny för dig.

    2) Kontakta den adoptionsförmedling/organisation som hanterade din adoption och be på likande sätt att få kopia av deras ärendehandlingar om just din adoption. Fråga dem även de kan stötta på olika sätt om du ska söka dina rötter. Många vuxna adopterade söker sina rötter och reser till sitt födelseland.

    3) När du väl fått kontaktuppgfifter till t ex polska barnhemmet så får du prata med dem om vad du kan göra. Eventuellt lyckas de få fatt i någon närsående/förälder för att fråga om de kan tänka sig att träffa dig (det brukar de gärna gärna vilja om de finns kvar i livet)

    4) Gå med i någon släktdatabas, typ MyHeritage och börja registrera de uppgifter du har. Matchningar kan ske och så ruller bollen vidare förhoppningsvis

    5) Sök på vanliga Google, på polska HITTA eller polska ENIRO med de uppgifter du har och se vad som händer...


    anuwen skrev 2020-04-15 18:32:20 följande:

    Hej!

    Är adopterad från Polen,är född 1986 och kom till Sverige 1987. Är intresserad av att söka efter mina biologiska föräldrar,dock har jag bara för och efternamn så det är inte så lätt. Tacksam för svar/hjälp.

    /anuwenpy


  • GöstaPetter

    Hur vanliga är dessa för- och efternamn? Är det typ "Anna och Fredrik Johansson"-variant eller är det lite mer ovanliga? Sök som föregående skrivare föreslog på google, FB, polska varianter av hitta m. fl. 

    Prata även med dina föräldrar. De har nästan garanterat kvar alla gamla handlingar kring din adoption kvar i en låda någonstans, där kan du ev. få fram stad/region och på så sätt sålla bort kandidater.

    Kan du eller någon du känner polska? FB brukar vara ett (mer eller mindre) bra verktyg just för efterlysningar och för att nå många.

  • Angiemedfamilj

    Hej där, söker med ljus och lykta efter min mans bror som föddes 1986 i Polen och blev bortadopterad när han var ca 6 månader...

    Vet du vad dina biologiska föräldrar hette eller vart du blev lämnad för adoption?

    MVG Angelica

Svar på tråden Adopterad från Polen