• Fri 17 Apr 2020 19:04
    1958 visningar
    14 svar
    14
    1958

    Dubbla uppsättningar ytterkläder genom hela förskoletiden?

    Hur resonerar ni kring ytterkläder på förskolan? Jag har alltid haft en uppsättning/extra overall på förskolan och ett hemma, dvs dubbla skalset, dubbla overaller. Det enda vi inte har dubbelt av är galonisar och regnjacka, det finns bara på förskolan då jag tycker att skal räcker men förskolan älskar galonisar.

    Nu börjar vårt andra barn i förskolan och då blir det 4 uppsättningar. Visst, jag köper bra grejer och är duktig att sälja undan - så pengarna är inget problem. Men gör folk så - har dubbelt av allt eller konkas det emellan?

  • Svar på tråden Dubbla uppsättningar ytterkläder genom hela förskoletiden?
  • Fri 17 Apr 2020 19:13
    #1

    Vi har haft dubbelt av allt till alla. Skulle bli mängder att bära runt på annars.

  • Fri 17 Apr 2020 19:18
    #2

    Nä, jag hade fodrad gallon som alltid fanns på fsk.

    Barnet hade på sig overall (vattentålig) till fsk och hem från fsk, men kunde där välja gallon eller overall.

    Hemma använder vi aldrig gallon.

  • Fri 17 Apr 2020 19:22
    #3

    Vi har dubbla gallonkläder, för det är bra att ha en uppsättning på fsk om det börjar regna. Annat drar vi fram och tillbaka - blir för dyrt att köpa två av allt.

  • Fri 17 Apr 2020 19:23
    #4

    Vi har burit fram och tillbaka. En vinteroverall, en vinterjacka, ett par överdragsbyxor, ett par vinterkängor, ett par stövlar, ett set regnkläder osv. Två olika mössor, flera fingervantar, regnvantar, vintervantar.

    Beroende på väntat väder under helgen tar vi hem mycket eller lite på fredagen och tar tillbaks det på måndagen. Åker till och från förskolan i jacka.

  • Fri 17 Apr 2020 19:25
    #5

    Kan tillägga att allt på fsk är begagnat.

  • Fri 17 Apr 2020 19:30
    #6

    Vi har vara dubbelt av vantar och mössor. Det hänger galonisar på fsk. I övrig får han med sig de ytterkläder han har på sig på dagen så inget extra bärande för oss. Förstår nog inte riktigt varför man behöver dubbelt?

  • Fri 17 Apr 2020 19:39
    #7

    Vi har dubbla regnkläder, stövlar, regnvantar, halsmuddarna och skaljacka. Samt flera set vantar och mössor. I övrigt har vi inte dubbelt utan behövs overall har ju barnet det på sig på väg till och från förskolan också så känns överflödigt.

  • Fri 17 Apr 2020 19:41
    #8
    Buzzanonym1 skrev 2020-04-17 19:39:33 följande:

    Vi har dubbla regnkläder, stövlar, regnvantar, halsmuddarna och skaljacka. Samt flera set vantar och mössor. I övrigt har vi inte dubbelt utan behövs overall har ju barnet det på sig på väg till och från förskolan också så känns överflödigt.


    Förlåt skaloverall inte jacka, och vinterhandskar så klart.
  • Sat 18 Apr 2020 22:02
    #9

    Vi har haft enkel uppsättning av allt. I den mån vi haft dubbelt har det handlat om kläder som inte riktigt passat, t ex förra årets jacka eller storasyskonets gamla overall som fortfarande är lite stor.

  • Sat 18 Apr 2020 22:31
    #10

    Det enda jag har "dubbelt" är ett extra set med kläder; en tröja, ett par byxor och ett par strumpor. Sedan har vi också ett par gummistövlar samt ett par kängor som vi skiftar mellan från dag till dag vid behov.

  • Sun 19 Apr 2020 14:00
    #11

    Vi har inte dubbelt av något på förskolan. Regnställ och gummistövlar hänger där jämt. På vintern hänger overallen och diverse vantar, mössor halsdukar och fleeceställ där. Några uppsättningar vantar och mössor samt täckbyxor följer med i en ryggsäck varje dag. Sen beroende på vad vi behöver hemma tas olika grejer fram och tillbaka ett par gånger i veckan.

    Eftersom vi har haft begränsad ekonomi har vi valt att köpa en uppsättning med kvalitativa kläder och skor, istället för två uppsättningar av sämre kvalité.


    Korrekturläser som en kratta
  • Sun 19 Apr 2020 22:40
    #12

    Har bara enkelt av allt, förutom ett fodrat regnställ med jacka och byxor plus några extra mössor och vantar som alltid är på förskolan. Gummistövlar har vi bara ett par som också alltid är på förskolan för vi använder inte det hemma.

  • Elin P
    Mon 20 Apr 2020 08:02
    #13

    Jag brukar köpa en eller båda uppsättningarna begagnat. Då blir det inte så dyrt och vi slipper släpa allt fram och tillbaka. Vi har dubbelt av rätt mycket. Åtminstone regnkläder, överdragsbyxor och stövlar.

  • Mon 20 Apr 2020 09:11
    #14

    Vi har inte haft dubbelt av några ytterkläder, förutom mössar och vantar. Vi lämnar och hämtar ute, så kläderna är ändå på. Gummistövlar finns på förskolan, men är inget vi använder hemma. I perioder, när det varit extra blött, har också galonbyxorna hängt där och inte hemma.

Svar på tråden Dubbla uppsättningar ytterkläder genom hela förskoletiden?