• Fri 17 Apr 2020 23:16
    973 visningar
    6 svar
    6
    973

    Hur göra med veckopendlade under Corona?

    Hej,

    Jag har en inneboende som enligt kontrakt får vistas hos mig måndag-fredag. På helgerna har hen varit i Norge, vilket har fungerat bra fram till nu med tanke på rådande Corona-tider.

    Jag har pga omständigheterna låtit min hyresgäst vara hos mig ca 7 helger hittills utan extra betalt, men vet inte hur jag skall göra framöver, då jag uppskattar min egentid under helgerna.

    Min hyresgäst vill stanna många helger framöver, och har ?informerat? mig om att det är så det skall bli. Hen har alltså inte frågat mig om det är OK, utan förutsatt att det är det. Anser att jag har varit solidarisk hittills, men vill ha mina helger för mig själv framöver. Hur hade ni gjort?

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Hur göra med veckopendlade under Corona?
  • Steven­Diese
    Fri 17 Apr 2020 23:37
    #1

    Om hen åker hem till Norge får hen sitta i karantän 2 veckor. Lagom roligt för hyresgästen.

  • Fri 17 Apr 2020 23:50
    #2

    Sant. Tänker dock att ett alternativ är att min hyresgäst kan ordna boende på annat vis under helgtid, då Norge inte är ett alternativ. Bor även i en storstad, lär inte vara svårt att ordna. Är det oschysst att påtala?

  • Barbro­45
    Sat 18 Apr 2020 05:49
    #3

    Står det i ert kontrakt att din inneboende endast hyr hos dig måndag-fredag? Då har du en poäng där, då kan du neka. Annars får du säga upp din inneboende med uppsägningstid enligt kontraktet.

  • Anonym (Fia)
    Sat 18 Apr 2020 09:10
    #4

    Svår sits för er båda. Gillar du hyresgästen? Om personen är krävande Istället för tacksam så kan du ju säga ifrån tycker jag. Kräva antingen fria helger eller betalt, vilket du vill. För om avtalet är att hen inte är där på helger och redan varit det i 7 veckor mot din vilja så förstår jag att det blir jobbigt. Själv skulle jag tycka att det var jättejobbigt att ha en främmande person i mitt hem. Annars så får du väl säga upp personen. Men det kan nog bli jobbig stämning oavsett.

  • Sat 18 Apr 2020 19:40
    #5

    Ja det står i kontraktet, kommer eventuellt sätta en deadline. ????

  • Sat 18 Apr 2020 19:55
    #6

    Ja precis, det är en jobbig situation. Min hyresgäst är skötsam så inget emot så sätt, men ger man ett finger så tar hen en hand, så att säga. Anser väl att det är en principsak/moralfråga att hen borde fråga mig, oavsett situationen som är. Jag kommer eventuellt sätta en deadline på helg-vistandet.

Svar på tråden Hur göra med veckopendlade under Corona?