• Anonym (Hm)
    Sun 19 Apr 2020 17:10
    18153 visningar
    355 svar
    -2
    355
    18153

    Älska sin hund lika mycket som sitt barn?

    Jag har en kompis som inte har några barn än, men som vill ha det i framtiden. Däremot har hon en hund, som hon älskar otroligt mycket.

    Hon säger att den dagen hon får barn så kommer hon älska hunden exakt lika mycket som sitt barn. Hon säger även att hon kommer älska sin framtida kille lika mycket och det kan jag förstå, men hunden?

    Jag har själv hund och barn, även sambo. Mitt barn och min sambo älskar jag såklart mest, men mitt barn allra mest. Självklart älskar jag även vår hund, men i min värld kan jag inte älska någon mer än vårt barn. Min sambo resonerar likadant.

    Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Älska sin hund lika mycket som sitt barn?
  • Anonym (E)
    Sun 19 Apr 2020 17:26
    #1
    +1

    Jag tror att det är väldigt svårt att bedöma någon annans kärlek. Vissa älskar barnet mer, andra älskar båda likvärdigt för det är så deras kärlek är. Har själv inga problem med att älska ett djur och en partner lika mycket men det är ju inte samma kärlek.

  • Sun 19 Apr 2020 17:38
    #2
    +3

    Varför behovet att gradera?

  • Sun 19 Apr 2020 17:43
    #3
    +1

    Hon förstår inte nu oavsett hur mycket du förklarar..

    När hon sedan får barn kommer hon göra omprioriteringar precis som i stort sett alla andra som tror att just de minsann inte kommer att förändras när de blir föräldrar..

  • Anonym (Jenny­)
    Sun 19 Apr 2020 17:43
    #4

    Det går nog inte att mäta kärlek. Du kan älska många personer, djur och till och med saker och aktiviteter.
    Klart är dock att du har ett större ansvar för dina barn än för nästan allt annat i ditt liv. En hund kan omplaceras tex, om familjen utvecklar allergier eller inte längre kan ta hand om den. Du kan skilja dig från din man eller byta karriär. Tröskeln för att man skulle göra det med ett barn är mångfaldigt högre - kanske för att konsekvenserna skulle vara mycket större eller kanske för att kärleken är starkare.

  • Anonym (Pappa till 2)
    Sun 19 Apr 2020 17:44
    #5

    Haha låt mig små le????. Har bekant som sa typ exakt samma sak. Behandlade sin kära hund som de enda i världen.Den sov i sängen, Fick vara i soffan, Långa promenader. Tills hon fick eget barn . Då fick hunden hamna på golvet,aldrig vara i soffan eller sängen, och kortare promenader. Hon kommer nog märka de själv den dagen!.

  • Sun 19 Apr 2020 19:20
    #6
    +1

    Vad spelar det för roll? Kärlekenb till djur kan vara enormt stark. Jag älskade min hund enormt mycket. Kan nog säga att kärleken till henne kunde jämföras med kärleken till mina barn ja. Kanske barnen leder ligan ja men skillnaden var hårfin.

    Hon var alltid okomplicerad glad och kärleksfull. Hon älskade sin familj och skulle offra sitt liv för oss. Vår älskade lilla skrutta. Vi älskade henne alla så enormt mycket. Hon var så speciell. Och så självklar i vår familj.

    Hon blev tyvärr akut sjuk och dog plötligt för ca 2,5månad sen. Dom försökte rädda henne på iva på djursjukhuset men hon klarade sig inte. Och mitt hjärta slets ur kroppen. Det kändes som att förlora ett av mina barn.

    Och jag gråter dagligen fortfarande. Första månaden var allt mörkt och kändes inte som jag någonsinn skulle kunna bli glad igen. Känner mig fortfarande tom i själen.

    När allt var jobbigt och tungt med barnen kunde jag alltid tanka styrka hos min lilla varma mjuka glada hund och då orkade jag mer igen. Hon gav mig en sån styrka och nu finns hon inte mer. 

  • Sun 19 Apr 2020 19:22
    #7
    +1
    Anonym (Pappa till 2) skrev 2020-04-19 17:44:58 följande:
    Haha låt mig små le????. Har bekant som sa typ exakt samma sak. Behandlade sin kära hund som de enda i världen.Den sov i sängen, Fick vara i soffan, Långa promenader. Tills hon fick eget barn . Då fick hunden hamna på golvet,aldrig vara i soffan eller sängen, och kortare promenader. Hon kommer nog märka de själv den dagen!.
    Vilken elak bekant. Tycker den hunden ska flytta till någon som verkligen bryr sig.
  • Anonym (Anna)
    Sun 19 Apr 2020 19:37
    #8
    +1

    Varför  måste man gradera sin familj och  husdjur?

    Jag älskar min man och mina barn lika mycket, har inget behov av att gradera det. Hade jag haft en hund hade jag älskat den lika mycket. 

    Jag förstår inte problemet?

  • Anonym (Yes)
    Sun 19 Apr 2020 19:41
    #9

    Tror det beror på när hunden kom in i ens liv och om den har varit allt för en en längre tid. Är precis som din tjej kompis fast kille då. Skulle nog t om älska min hund mer än frun men hunden och barnet lika mycket.

  • Anonym (Yes)
    Sun 19 Apr 2020 19:41
    #10

    Tror det beror på när hunden kom in i ens liv och om den har varit allt för en en längre tid. Är precis som din tjej kompis fast kille då. Skulle nog t om älska min hund mer än frun men hunden och barnet lika mycket.

Svar på tråden Älska sin hund lika mycket som sitt barn?