• Thu 23 Apr 2020 07:33
    16137 visningar
    1041 svar
    1041
    16137

    BF Januari 2021

    En tråd för oss som väntar barn i januari!

    Plussade idag på BIM -4. Kände att oavsett om det går vägen eller inte är det skönt att ventilera tankar och känslor!

    Enligt NC-appen har jag BF 5/1

  • Svar på tråden BF Januari 2021
  • Fri 30 Oct 2020 18:56

    Det låter ju jättebra med dina järnvärden, skönt! Låter som blutsaften gjort bra nytta då. Min mage är inte heller så glad för järntabletterna. Förra graviditeten åt jag järn varje dag och hade problem med magen, men nu när jag bara äter varannan dag har det ändå funkat okej. Jag kanske skulle komplettera med saft istället för med fler tabletter. Vad heter saften du dricker?

  • Sun 1 Nov 2020 15:34
    FiaW skrev 2020-10-30 18:56:03 följande:

    Det låter ju jättebra med dina järnvärden, skönt! Låter som blutsaften gjort bra nytta då. Min mage är inte heller så glad för järntabletterna. Förra graviditeten åt jag järn varje dag och hade problem med magen, men nu när jag bara äter varannan dag har det ändå funkat okej. Jag kanske skulle komplettera med saft istället för med fler tabletter. Vad heter saften du dricker?



    Den jag dricker heter Helhetshälsa järnsaft, smakar typ vinbär och verkar ju funka rätt bra! Innehåller lite allt möjligt utöver järn och C-vitamin (folsyra, B12 etc).
  • Wed 11 Nov 2020 09:35

    Är på glukosbelastning idag och har en timmes väntan kvar innan jag kan köra och köpa mat. Såå hungrig nu och så brygger de kaffe och plockar fram frukost till personalen här hos barnmorskan nu, vilket plågeri! Annars har magen växt som den ska och hjärtljuden lät fina :) Blodtrycket var lågt på 96/64 och järn har gått ner till 109, så jag får öka upp till järntabletter varje dag nu istället. Har köpt Helhetshälsas järnsaft så ska börja med den idag också.

    Utöver detta är det väl fortsatt svajig sömn, svårt att gå några längre sträckor och så allt det trista med Corona.

    Hur har ni andra det? :)

  • Wed 11 Nov 2020 23:42
    FiaW skrev 2020-11-11 09:35:17 följande:

    Är på glukosbelastning idag och har en timmes väntan kvar innan jag kan köra och köpa mat. Såå hungrig nu och så brygger de kaffe och plockar fram frukost till personalen här hos barnmorskan nu, vilket plågeri! Annars har magen växt som den ska och hjärtljuden lät fina :) Blodtrycket var lågt på 96/64 och järn har gått ner till 109, så jag får öka upp till järntabletter varje dag nu istället. Har köpt Helhetshälsas järnsaft så ska börja med den idag också.

    Utöver detta är det väl fortsatt svajig sömn, svårt att gå några längre sträckor och så allt det trista med Corona.

    Hur har ni andra det? :)


    Så mysigt det låter ändå att du fick sitta vid fikarummet så du kunde se det. Jag satt på en hård stol i väntrummet sist och var svinhungrig/ illamående/trött. Kändes som alla andra som väntade satt och stirrade på mig, inbillade mig att det syntes på mig hur jag mådde. Blev därför glad när BM sa att jag slapp denna gången. Slapp undan för att alla värden var bra.

    Jag fick hosta (ej covid) så blev så illa tvungen att ta det väldigt lugnt i ett par dagar. Maken fick underhålla dottern i helgen. Men vilken förbättring på foglossningen! Nu har jag jobbat i två dagar och känner att den försämrats. Så ska försöka ta det ännu lugnare än tidigare nu. Skittrist att bara ligga i soffan men gött att inte ha så ont!

    Pratade med chefen, nu blir det hemmakontor till BF. Känns tryggast.
  • Thu 12 Nov 2020 09:48

    Låter jobbigt med glukostesterna, jag är glad att jag slipper! Frågade BM om det under senaste besöket men här görs i regel bara snabbtest med diabetikernål om man inte tillhör någon riskgrupp för det. Är ni i risk eller är det bara olika i era områden kanske?

    Jag är också rätt stressad över detta med Corona, speciellt eftersom flera andra länder inklusive Världshälsoorganisationen klassar gravida som en riskgrupp men inte Sverige tydligen.. Som tur är så har vi möjlighet att hålla oss hemma så vi fortsätter göra det. Har också tagit influensavaccinet så nu kan man väl inte göra så mycket mer. Annars mår vi bra här också, bebis är stark och magen växer på :)

  • Thu 12 Nov 2020 10:51
    Cykelstöld skrev 2020-11-12 09:48:36 följande:

    Låter jobbigt med glukostesterna, jag är glad att jag slipper! Frågade BM om det under senaste besöket men här görs i regel bara snabbtest med diabetikernål om man inte tillhör någon riskgrupp för det. Är ni i risk eller är det bara olika i era områden kanske?

    Jag är också rätt stressad över detta med Corona, speciellt eftersom flera andra länder inklusive Världshälsoorganisationen klassar gravida som en riskgrupp men inte Sverige tydligen.. Som tur är så har vi möjlighet att hålla oss hemma så vi fortsätter göra det. Har också tagit influensavaccinet så nu kan man väl inte göra så mycket mer. Annars mår vi bra här också, bebis är stark och magen växer på :)


    Här i Norge blir alla förstagångsfödande erbjudna glukostest.

    Ja, håller med! I Norge klassas vi inte heller som riskgrupp, men influensavaccin fick jag iaf ta.
  • Thu 12 Nov 2020 10:59

    Jag fick göra en frukostbelastning istället, eftersom jag fortfarande kräker varje dag... erbjuds inte glukostest till alla? Är det olika från län till län?

    Jag har jobbig foglossning, enormt tryck neråt och i ljumsken. Känns som jag ska spricka. Fått foglossningsbälte och kryckor.

    Har också tagit influensavaccin, fick lite feber av den.

    Tul inbokat till början av december.

  • Thu 12 Nov 2020 12:27

    Det verkar vara olika i olika län. Jag tycker det låter vettigt att kollas med diabetikernål, om man inte är i riskgrupp, och i så fall följa upp med glukosbelastning om det behövs. Jag är inte i riskgrupp men har behövt göra det båda mina graviditeter.

    Jag jobbar också hemifrån, det är så skönt nu när smittan ökar överallt igen. Största risken till smitta just nu känns som att det är sonens förskola, men vi kan inte hålla honom hemma hela tiden heller. Vi har haft lite småförkylningar här (inte covid) och idag tycker jag att jag har lite ont i halsen igen, suck!

    Jag har inte tagit influensavaccinet.

    Låter jobbigt att ha mycket foglossning, bra om ni kan vila så mycket som möjligt om det hjälper. Jag har bara ont emellanåt. Låter också jättetufft att behöva kräkas varje dag.

    Heja er alla fina mammor! :)

  • Fri 20 Nov 2020 08:20

    Hur är det med era eventuella humörsvängningar? Jag hade i början av graviditeten, vilket lugnade sig i mitten, men har kommit tillbaka nu igen. Får gråtattacker emellanåt och blir super-irriterad ibland. Jag minns inte att jag hade det såhär i slutet av förra graviditeten...

  • Fri 20 Nov 2020 10:08
    FiaW skrev 2020-11-20 08:20:38 följande:

    Hur är det med era eventuella humörsvängningar? Jag hade i början av graviditeten, vilket lugnade sig i mitten, men har kommit tillbaka nu igen. Får gråtattacker emellanåt och blir super-irriterad ibland. Jag minns inte att jag hade det såhär i slutet av förra graviditeten...


    Jag har ingen tidigare graviditet att jämföra med, men jag tycker mig ha haft humörsvängningar genom hela graviditeten än så länge. Är på väg att gråta varje dag och kan bli fruktansvärt irriterad väldigt snabbt över småsaker haha
Svar på tråden BF Januari 2021