• Thu 23 Apr 2020 07:33
    15865 visningar
    1041 svar
    1041
    15865

    BF Januari 2021

    En tråd för oss som väntar barn i januari!

    Plussade idag på BIM -4. Kände att oavsett om det går vägen eller inte är det skönt att ventilera tankar och känslor!

    Enligt NC-appen har jag BF 5/1

  • Svar på tråden BF Januari 2021
  • Thu 21 Jan 2021 20:02
    Linhan89 skrev 2021-01-20 13:40:04 följande:

    Hej på er ! Här gick de verkligen undan på måndagen!

    Vid kl 17 fick jag som en första värk som gjorde riktigt ont, det höll på så ett tag så efter vi ätit så hoppade jag i badet mellan 6-7 för lite smärtlindring, kom regelbundna värkar med ca 3 minuter mellan men längden på dom varierade fortfarande. Steg upp ur badet och vid halv åtta så va de fortfarande så, då hade de ju ändå hållit på 2,5 timme med regelbundna värkar , så ringde förlossningen och de tyckte vi kunde komma in trots allt då vi har 12 mil dit. Vid nio halv nio kom sambon hem å då låg värkarna på ca 2 minuter mellan och alla va runt 60 de sekunder, fortfarande va jag ganska lugn å tyckte att de nog inte va någon brådska men att vi ändå skulle åka, haha man ville ju inte åka in i onödan då det oftast tar så lång tid för förstföderska. Bilresan var fruktansvärd , värkarna gjorde riktigt ont och jag upplevde att jag inte fick någon vila mellan dom, först då börja jag ana att de nog va ganska så långt gånget, 22:14 så hade vi 2 mil kvar till förlossningen och fick krystvärkar i bilen, sa till sambon att ringa förlossningen och förbereda dom för jag kommer aldrig kunna gå in, de stod redo med båren när vi kom fram.

    Väl inne i rummet och undersökning så va jag helt öppen och de va bara att krysta på sa dom ! Helt sjukt ! Två timmar med krystarbete och lustgas så kom hon 00:48 , världens finaste tjej med massor av brunt hår, 3455 gram och 52 lång! Vi hade ju inte kunna åka in en minut senare i princip haha.

    Allt såg bra ut med både mig och bebisen, mitt blodtryck va normalt redan när vi kom in och höll sig så under resten av mätningarna så vi fick åka hem 9 timmar senare. Så skönt nu kämpar vi på med att försöka få till amningen så blir det återbesök imorgon :)


    Stort grattis! Jäklar vilken tur ni åkte in! Va härligt att lilltjejen är här

    Mina bröstvårtor gjorde så jävla ont, jag fruktade det där lilla bebis-gapet varje gång jag förde dit bröstet. Jag körde med amningsnapp/bröstvårtskydd ett tag vilket tog bort mycket av smärtan, har också använt Purelan. Sen är det viktigt att bebisen gapar stort när man för in bröstvårtan och att hen suger rätt, annars blir bröstvårtorna sneda och det gör ondare tydligen. Sen har jag läst nånstans att bröstvårtorna vänjer sig vid amningen efter ett tag, vilket det börjar göra för mig nu. Det är jobbigt i början när det känns som man typ torrammar för det kommer bara råmjölk, men när mjölken rinner till ordentligt efter några dagar så blir det bättre tycker jag.
  • Fri 22 Jan 2021 10:19

    Jaa, bröstvårtskydd glömde jag, det är bra för att avlasta bröstvårtorna lite när de är slitna. Håller med, det blir helt klart lättare efter en stund, brösten vänjer sig.

    Jag blev faktiskt överraskad hur ont det gjorde när han tog tag efter födseln. Var ju inte så längesen jag slutade amma storasyster och har det färsk i minnet. Men nu två veckor senare har de blivit mycket mer tåliga. Kan ärligt erkänna att jag inte alltid ammar som man ska, särskilt inte kl 03 ammningen, då är jag helt i dimman och orkar inte tänka på allt och ha på lampan. Då får han bröstet, och får i sig mjölken ändå.

  • Fri 22 Jan 2021 10:40

    Undrar om det kan va nåt på gång nu snart. Har haft en del onda värkar i natt, som i morse kom var 7:e minut. Nu på förmiddagen har de kommit var 5:e minut för att sen ta en lite längre paus. Jag har redan behövt springa på toa 3 ggr nu på morgonen. Vi har en timme till förlossningen, så vill inte åka för sent men vill inte åka för tidigt heller om det skulle dröja. Svårt. Hade det bara varit sambon och jag hade vi nog åkt nu men vi har ju vår lille 3-åring också som vi inte vill ska va utan oss alldeles för länge i onödan...

    Vad gäller amning så hade jag förberett mina bröstvårtor ganska bra förra gången och gnuggat dem med frottéhandduk efter varje dusch, så de var lite härdade. Så jag tyckte att det funkade riktigt bra. Jag var också noga med att gå utan bh eller något som låg emot i början. Jag använde luftiga skjortor och smorde med bröstmjölk och som de andra skrivit så blir det bättre :)

  • Fri 22 Jan 2021 19:36
    FiaW skrev 2021-01-22 10:40:14 följande:

    Undrar om det kan va nåt på gång nu snart. Har haft en del onda värkar i natt, som i morse kom var 7:e minut. Nu på förmiddagen har de kommit var 5:e minut för att sen ta en lite längre paus. Jag har redan behövt springa på toa 3 ggr nu på morgonen. Vi har en timme till förlossningen, så vill inte åka för sent men vill inte åka för tidigt heller om det skulle dröja. Svårt. Hade det bara varit sambon och jag hade vi nog åkt nu men vi har ju vår lille 3-åring också som vi inte vill ska va utan oss alldeles för länge i onödan...

    Vad gäller amning så hade jag förberett mina bröstvårtor ganska bra förra gången och gnuggat dem med frottéhandduk efter varje dusch, så de var lite härdade. Så jag tyckte att det funkade riktigt bra. Jag var också noga med att gå utan bh eller något som låg emot i början. Jag använde luftiga skjortor och smorde med bröstmjölk och som de andra skrivit så blir det bättre :)


    Gud så spännande! Det låter som det är på G!
  • Fri 22 Jan 2021 22:59

    Ja, spännande! Hon har inte skrivit något mer, då det blev nog bäbis. <3

  • Sat 23 Jan 2021 15:25

    Ja, det blev bebis i natt! På BF :) Snabbare och bättre upplevelse denna gången men jag hade glömt att det gjorde så ont, haha! Ingen eda, bara lustgas. BM fick ta hål på hinnorna mot slutet.

    Så nu är pappan hemma med storebror och lillebror och jag lyxar oss på BB ett par dagar, så skönt :)

  • Sat 23 Jan 2021 21:00
    FiaW skrev 2021-01-23 15:25:35 följande:

    Ja, det blev bebis i natt! På BF :) Snabbare och bättre upplevelse denna gången men jag hade glömt att det gjorde så ont, haha! Ingen eda, bara lustgas. BM fick ta hål på hinnorna mot slutet.

    Så nu är pappan hemma med storebror och lillebror och jag lyxar oss på BB ett par dagar, så skönt :)


    Grattis!

    Bara jag kvar då, tror jag.
  • Sat 23 Jan 2021 23:24
    FiaW skrev 2021-01-23 15:25:35 följande:

    Ja, det blev bebis i natt! På BF :) Snabbare och bättre upplevelse denna gången men jag hade glömt att det gjorde så ont, haha! Ingen eda, bara lustgas. BM fick ta hål på hinnorna mot slutet.

    Så nu är pappan hemma med storebror och lillebror och jag lyxar oss på BB ett par dagar, så skönt :)


    Stort grattis!!

    Ja visst hade man glömt hur ont det gör? Fy fan Haha. Fruktansvärt.
  • Sat 23 Jan 2021 23:25
    Cykelstöld skrev 2021-01-23 21:00:15 följande:

    Grattis!

    Bara jag kvar då, tror jag.


    Ja din tur nu
  • Sun 24 Jan 2021 08:21
    Cykelstöld skrev 2021-01-23 21:00:15 följande:

    Grattis!

    Bara jag kvar då, tror jag.


    Jag oxå...

    Åkte in i fredagskväll och då var det fullt på de två närmaste förlossningen, den 3e som låg på rätt håll till förhållande till barnvakterna var också fullt, så fick åka till de 4e. Då bröt jag ihop eftersom jag absolut inte ville till det sjukhuset (min mamma gick bort på det sjukhuset).

    Fick ändå åka så klart och kom in med värkar med 1 min mellanrum...Men när man kollade så var jag bara öppen 2cm...

    Blev inlagd över natten, fick sömntablett och morfin. Sov en timme och efter 4h från intag så började värkarna igen, igen med 1 min mellanrum, kollade igen men samma resultat. Blev en ny dos morfin och igår så kom och gick värkarna med 3min mellanrum, och idag pratades om (vågar dock inte hoppas) på igångsättning...ligger än så länge inlagd...

    Annars har jag tid för diskussionen om igångsättning imorgon med mitt sjukhus.

    Känner mig totalt misslyckad, har fått lämna bort barnen hela helgen och så kommer jag inte ens hem med en lillasyster till dem.

    Enda fördelen med detta sjukhus har varit att min sambo fått stanna och vara med mig.
Svar på tråden BF Januari 2021