• Thu 23 Apr 2020 07:33
    15875 visningar
    1041 svar
    1041
    15875

    BF Januari 2021

    En tråd för oss som väntar barn i januari!

    Plussade idag på BIM -4. Kände att oavsett om det går vägen eller inte är det skönt att ventilera tankar och känslor!

    Enligt NC-appen har jag BF 5/1

  • Svar på tråden BF Januari 2021
  • Sun 24 Jan 2021 09:23

    Tack, Cykelstöld och NurseMom! :)

    Jag känner med dig, Jan 2014. Känner igen min förra förlossning och det var så tufft.

    Känn dig inte misslyckad, du kan ju absolut inte hjälpa att din situation ser ut som den gör. Var snäll mot dig själv!

    Så synd att de andra förlossningarna var fulla men bra att din sambo får vara hos dig där du är.

    Styrkekramar till dig, hur som helst kan det inte vara långt kvar nu om de kanske sätter igång dig. Lucka till!

  • Mon 25 Jan 2021 09:53
    Utvandraren2 skrev 2021-01-22 10:19:02 följande:

    Jaa, bröstvårtskydd glömde jag, det är bra för att avlasta bröstvårtorna lite när de är slitna. Håller med, det blir helt klart lättare efter en stund, brösten vänjer sig.

    Jag blev faktiskt överraskad hur ont det gjorde när han tog tag efter födseln. Var ju inte så längesen jag slutade amma storasyster och har det färsk i minnet. Men nu två veckor senare har de blivit mycket mer tåliga. Kan ärligt erkänna att jag inte alltid ammar som man ska, särskilt inte kl 03 ammningen, då är jag helt i dimman och orkar inte tänka på allt och ha på lampan. Då får han bröstet, och får i sig mjölken ändå.


    Ja nu har det snart gått ett vecka. Brösten börjar sakta men säkert att vänja sig nu tror jag. Den värsta svullnaden och stinnheten la sig för två dagar sen och efter det så tycker jag inte heller att det gör lika ont. Vår lilla tjej har fått gulsot så vi åker fram och tillbaka till eftervården, jag har passat på att fråga och få råd och tips när jag varit där, de tycker att tjejen har ett bra grepp , vi har gjort några snö justeringar i hur jag håller henne annars va allt bra så är nog mer att vi måste vänja oss helt enkelt. Köpte också sånna gummitutor och de va riktigt sköna att använda när det var som värst! Sen köpte jag efter någons tips här sånna där gelkompresser, myyyycket effektiva ! Plus purelan som jag nu smörjer flitigt med :)
  • Mon 25 Jan 2021 09:55
    FiaW skrev 2021-01-23 15:25:35 följande:

    Ja, det blev bebis i natt! På BF :) Snabbare och bättre upplevelse denna gången men jag hade glömt att det gjorde så ont, haha! Ingen eda, bara lustgas. BM fick ta hål på hinnorna mot slutet.

    Så nu är pappan hemma med storebror och lillebror och jag lyxar oss på BB ett par dagar, så skönt :)


    Grattis :)
  • Mon 25 Jan 2021 09:56
    Jan 2014 skrev 2021-01-24 08:21:44 följande:

    Jag oxå...

    Åkte in i fredagskväll och då var det fullt på de två närmaste förlossningen, den 3e som låg på rätt håll till förhållande till barnvakterna var också fullt, så fick åka till de 4e. Då bröt jag ihop eftersom jag absolut inte ville till det sjukhuset (min mamma gick bort på det sjukhuset).

    Fick ändå åka så klart och kom in med värkar med 1 min mellanrum...Men när man kollade så var jag bara öppen 2cm...

    Blev inlagd över natten, fick sömntablett och morfin. Sov en timme och efter 4h från intag så började värkarna igen, igen med 1 min mellanrum, kollade igen men samma resultat. Blev en ny dos morfin och igår så kom och gick värkarna med 3min mellanrum, och idag pratades om (vågar dock inte hoppas) på igångsättning...ligger än så länge inlagd...

    Annars har jag tid för diskussionen om igångsättning imorgon med mitt sjukhus.

    Känner mig totalt misslyckad, har fått lämna bort barnen hela helgen och så kommer jag inte ens hem med en lillasyster till dem.

    Enda fördelen med detta sjukhus har varit att min sambo fått stanna och vara med mig.


    Kämpa på ! Nu är säkert bebben här :)
  • Mon 25 Jan 2021 10:17
    FiaW skrev 2021-01-24 09:23:12 följande:

    Tack, Cykelstöld och NurseMom! :)

    Jag känner med dig, Jan 2014. Känner igen min förra förlossning och det var så tufft.

    Känn dig inte misslyckad, du kan ju absolut inte hjälpa att din situation ser ut som den gör. Var snäll mot dig själv!

    Så synd att de andra förlossningarna var fulla men bra att din sambo får vara hos dig där du är.

    Styrkekramar till dig, hur som helst kan det inte vara långt kvar nu om de kanske sätter igång dig. Lucka till!


    Blev ingen igångsättning så vi åkte hämtade barnen hos mina föräldrar som bor 1h bort från vårt hem. Umgicks lite och precis innan vi ska åka kommer värkarna tillbaka och direkt 2min mellanrum. Började ringa runt till sjukhuset och de 3e sjukhuset hade plats, dit hade vi över 1h. Sätter oss i bilen (lämna barnen hos mina föräldrar) och börja köra, hinner 10 min innan det är 1min mellan värkarna och efter 15-20min slutade jag får pauser. Min stackars sambo ligger och kör i tätdimma med mig bredvid som kämpar på och får noll återhämtning. Dock känner jag tydligt att det inte är nära än, smärtan går att hantera trots allt. Personal möter upp oss utanför och snabbt görs en kontroll och jag är öppen 2,5cm!!! Besvikelsen är stor o h med smärta som inte ger vila.

    Läkare tillkallas och man konstatera att barnet mår bra men jag har en intensiv latensfas. Får sömndos och lugnade och jag kunde äntligen får pauser. Sov knappt något i natt då jag vaknar av varje värk.

    Ny kontroll nu på morgonen och jag är öppen 3cm men inte tillräckligt mogen för hinnöppning.

    Men kommer bli igångsatt idag! Troligtvis är vår lilla tjej här ikväll eller inatt.

    Men fy fan vilken graviditet och även förlossning jag haft...absolut sista barnet!
    Linhan89 skrev 2021-01-25 09:56:11 följande:

    Kämpa på ! Nu är säkert bebben här :)


    Tack inte än men förhoppningsvis inom närmaste dygnet.
  • Mon 25 Jan 2021 11:32

    Jises Jan 2014, fy vilken pärs! Du får ju inte vila inför förlossningen. Bra att de ska sätta igång dig idag, så slipper du plågas mer. Håller tummarna att allt går bra och att du får träffa din bebis senare idag. :)

  • Mon 25 Jan 2021 14:24
    Jan 2014 skrev 2021-01-25 10:17:22 följande:

    Blev ingen igångsättning så vi åkte hämtade barnen hos mina föräldrar som bor 1h bort från vårt hem. Umgicks lite och precis innan vi ska åka kommer värkarna tillbaka och direkt 2min mellanrum. Började ringa runt till sjukhuset och de 3e sjukhuset hade plats, dit hade vi över 1h. Sätter oss i bilen (lämna barnen hos mina föräldrar) och börja köra, hinner 10 min innan det är 1min mellan värkarna och efter 15-20min slutade jag får pauser. Min stackars sambo ligger och kör i tätdimma med mig bredvid som kämpar på och får noll återhämtning. Dock känner jag tydligt att det inte är nära än, smärtan går att hantera trots allt. Personal möter upp oss utanför och snabbt görs en kontroll och jag är öppen 2,5cm!!! Besvikelsen är stor o h med smärta som inte ger vila.

    Läkare tillkallas och man konstatera att barnet mår bra men jag har en intensiv latensfas. Får sömndos och lugnade och jag kunde äntligen får pauser. Sov knappt något i natt då jag vaknar av varje värk.

    Ny kontroll nu på morgonen och jag är öppen 3cm men inte tillräckligt mogen för hinnöppning.

    Men kommer bli igångsatt idag! Troligtvis är vår lilla tjej här ikväll eller inatt.

    Men fy fan vilken graviditet och även förlossning jag haft...absolut sista barnet!Tack inte än men förhoppningsvis inom närmaste dygnet.


    Men fy jag lider verkligen med dig ! Det låter verkligen svinjobbigt, får ju ingen chans till återhämtning! Men jag skickar all pepp att försök iaf , stort lycka till under dagen ! Kram
  • Tue 26 Jan 2021 12:00

    Hon kom imorse, 3315g och 51cm lång.

    Extremt jobbig igångsättning som var tuff och slutade med att jag förlorade över 1 liter blod och lillan hade navelsträng runt halsen. Blev sydd och nu på BB för extra kontroller.

    Lillan mår bra och det är ändå det viktigaste!

  • Tue 26 Jan 2021 14:08
    Jan 2014 skrev 2021-01-26 12:00:34 följande:

    Hon kom imorse, 3315g och 51cm lång.

    Extremt jobbig igångsättning som var tuff och slutade med att jag förlorade över 1 liter blod och lillan hade navelsträng runt halsen. Blev sydd och nu på BB för extra kontroller.

    Lillan mår bra och det är ändå det viktigaste!


    Men oj vilka mardrömsdygn ni haft ! Stort stort grattis till er, nu är hon äntligen här iaf :) grattis grattis !
  • Tue 26 Jan 2021 15:59
    Jan 2014 skrev 2021-01-26 12:00:34 följande:

    Hon kom imorse, 3315g och 51cm lång.

    Extremt jobbig igångsättning som var tuff och slutade med att jag förlorade över 1 liter blod och lillan hade navelsträng runt halsen. Blev sydd och nu på BB för extra kontroller.

    Lillan mår bra och det är ändå det viktigaste!


    Så tufft! Stort grattis till att hon äntligen är här och så skönt att hon mår bra. Försök nu vila och återhämta er så mycket det bara går.
Svar på tråden BF Januari 2021