• Fri 24 Apr 2020 10:20
    3074 visningar
    9 svar
    9
    3074

    Fosterbarn/fosterhem

    Vi kommer att bli "föräldrar" till en 18 åring samt en snart 16 år.
    Pappan har precis avlidit, mamma som var deras klippa dog i cancer för ett år sedan.
    Min fru är flickornas moster, dom vill och bor nu hos oss sedan 1 vecka.
    Vi har ringt sos inget händer dom verkar bolla fram och tillbaka vad vi skall kalla oss som "blivande förälder" verkar som dom inte vill hjälpa oss.
    Hur gör vi?
    Skall vi adoptera dom eller bli fosterföräldrar, eller nått särskilda behovs placering.. eller nått.
    Vi måste ju få någon ersättning för mat, kläder, möbler, el, vatten, bensin, resor, övningskörning, ledighet från jobbet.. etc etc
    Nu ska vi tömma och rensa ett FULT hus... vart skall vi förvara husgeråd och alla minnen?

  • Svar på tråden Fosterbarn/fosterhem
  • Fri 24 Apr 2020 10:25
    #1

    Klart inte sos kan hjälpe er, det är bara vid akuta larm.

    Däremot kan ni ringa soc (socialtjänsten). Men varför är det så bråttom med adoption? Vill dom ens bli det när dom är så stor?

  • Fri 24 Apr 2020 10:32
    #2

    Visste inte skillnad på sos eller soc.
    Som jag skrev adoptera eller bli fosterförälder, vi vet inte vad vi måste bli eller vad det heter.
    Tydligen måste nog min fru bli överförmyndare.

  • Anonym (H)
    Fri 24 Apr 2020 10:50
    #3

    Nu är ju barnen vuxna men ni kan ändå ansöka om att bli familjehem åt dom så ni kan få ersättning för att de bor hos er. Finns ganska många vuxna som bor i familjehem.

    Jag tror inte att det går att adoptera vuxna barn. Och om ni hade gjort det hade ni ändå inte fått ersättning för att de bor hos er.

  • Fri 24 Apr 2020 12:10
    #4

    Så ansöka om familjehem är bäst för dom och oss.
    Vilket ger bäst i ersättning så dom och vi får ett värdigt liv.
    Något annat vi ska tänka på?
    Förutom att min fru får bli överförmyndare åt 16 åringen.

  • Barbro­45
    Fri 24 Apr 2020 12:21
    #5
    Raket007 skrev 2020-04-24 10:20:20 följande:

    Vi kommer att bli "föräldrar" till en 18 åring samt en snart 16 år.

    Pappan har precis avlidit, mamma som var deras klippa dog i cancer för ett år sedan.

    Min fru är flickornas moster, dom vill och bor nu hos oss sedan 1 vecka.

    Vi har ringt sos inget händer dom verkar bolla fram och tillbaka vad vi skall kalla oss som "blivande förälder" verkar som dom inte vill hjälpa oss.

    Hur gör vi?

    Skall vi adoptera dom eller bli fosterföräldrar, eller nått särskilda behovs placering.. eller nått.

    Vi måste ju få någon ersättning för mat, kläder, möbler, el, vatten, bensin, resor, övningskörning, ledighet från jobbet.. etc etc

    Nu ska vi tömma och rensa ett FULT hus... vart skall vi förvara husgeråd och alla minnen?


    Jag tror att ni missuppfattat vad som gäller. Ni kan bli fosterhem och vårdnadshavare/förmyndare för din hustrus syskonbarn. Ni får då ersättning enligt det som gäller i er kommun.

    Ni ska ta tillvara barnens ekonomiska intressen, arv efter föräldrar, barnpension, efterlevandeskydd, sälja eller vårda deras egendom. Beroende på vad som gäller just för dessa barn.

    För att bevaka att allt går rätt till så kommer kommunens överförmyndare varje år att begära in underlag kring hur ni skött barnens ekonomi.

    Barnen klara nog inte själva att städa ur huset och ta hand om alla saker. För behöver de ert stöd. Om ni väljer att ha kvar vissa saker som de önskar eller som ni tror att de skulle uppskatta att ha kvar så hyr ni ett förråd där detta kan förvaras om ni inte har plats själva. Kostnaden för detta förråd tas från barnens arv.

    Börja med att ta kontakt med kommunens socialtjänst, berätta om situationen och fråga hur ni ska gå tillväga för att bli fosterföräldrar. Om ni inte är uppenbart olämpliga så kommer det att beviljas. Adoption är inte på något sätt nödvändigt, det skulle dessutom innebära att barnen förlorar sin arvsrätt efter pappans släkt.
  • Fri 24 Apr 2020 13:16
    #6

    Tack för alla hjälp

    Fru har haft en först kontakt med kommunen.
    Dom ville att vi skulle välja nått av dessa..
    Särskild förordnad vårdnadshavare eller Nätverks förordnande el nått.
    Skall vi välja.. vi kan ju inget om detta.
    Kände som dom bara ville komma undan.

  • Barbro­45
    Fri 24 Apr 2020 13:25
    #7
    Raket007 skrev 2020-04-24 13:16:25 följande:

    Tack för alla hjälp

    Fru har haft en först kontakt med kommunen.

    Dom ville att vi skulle välja nått av dessa..

    Särskild förordnad vårdnadshavare eller Nätverks förordnande el nått.

    Skall vi välja.. vi kan ju inget om detta.

    Kände som dom bara ville komma undan.


    Jag tycker också att de kunde ge er lite mer hjälp och stöd. Föreslår att ni tar kontakt med en familjerättsjurist för någon timmes rådgivning, ni har kanske till och med det i er hemförsäkring. Hela situationen är ju ny för er då kan det vara bra att veta vad som gäller.
  • Fri 24 Apr 2020 13:34
    #8

    Jag hoppas att du skämtar. Dina barns kusiner har förlorat båda sina föräldrar, de har bott hos er EN VECKA och du funderar på pengar, ersättningar och vart du ska förvara husgeråd från ett fult (!) hus?!?!?! Jösses.

    Nej, självklart adopterar man inte en 18-åring, hon är ju vuxen. Men som sagt, detta borde ju vara det minsta problemet i sammanhanget.

    Personligen skulle jag aldrig drömma om att begära bidrag och ersättningar från det allmänna för att ta hand om mina egna släktingar.

  • Fri 24 Apr 2020 16:02
    #9

    Svar till Korngryn.
    Jadu, det är inte pengarna som är det viktigaste, jag/vi ju 3 barn och 4 barnbarn just nu, vår inkomst kommer ju inte att räcka till allt som tillkommer.
    Det är det totala situationen som gäller då blir ju ekonomin det viktigaste.
    Vi behöver ju få all hjälp vi kan få, det är massor av sorg i detta.
    Tack för positiv feedback.
    Jurist, det ska vi ordna.

Svar på tråden Fosterbarn/fosterhem