• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Pope Joan II
    jeanette02 skrev 2020-05-01 09:36:56 följande:
    Nä, lockdown strategin fungerar ju inte i längden. Problemet finns ju kvar så fort människor börjar röra sig ute igen. Man skjuter bara smittan framför sig. Men visst för kortare perioder går det ju.

    Förövrigt, lustigt att så många professionella forskare och medicinare finns i denna tråd :)
    Du menar till skillnad från de andra trådarna? Där de riktiga forskarna och medicinarna huserar? 

    Som sagt...
  • jeanette02
    Pope Joan II skrev 2020-05-01 09:47:14 följande:

    Du menar till skillnad från de andra trådarna? Där de riktiga forskarna och medicinarna huserar? 

    Som sagt...


    Hehe ja det är säkert så...Har inte orkat titta in där på länge.
  • StevenDiese
    Pope Joan II skrev 2020-05-01 09:31:19 följande:

    Jag tycker att det är rimligt att i en tråd, 1, kunna diskutera det jag ville diskutera ur det perspektiv jag önskade ha. Konspirationsteoretikernas och de vanliga andra dårfinkarnas inlägg kan man ju anmäla. 

    Men men, du och Andrea och de andra får väl ta över den här tråden också. 


    Men nu är vi ju på familjeliv med obefintlig moderering. Bättre du startar en tråd på flashback där allt ot raderas.

    Sen uppskattar man ju familjelivs liberala anda i jämförelse måste tilläggas. Detta är alltså inte kritik mot familjeliv. Snarare beundran för hur Flashback och familjeliv kompletterar varandra.
  • AndreaBD
    Pope Joan II skrev 2020-05-01 09:28:22 följande:
    Och där är du också. Ja, då är den här tråden lika död som kanonmaten på svenska äldreboende är. 
    Jag kom inte före du kom tillbaka till den andra tråden för att gnälla där igen också. 

    Dessutom är det tvärtom - en tråd dör när det inte finns olika åsikter. Om alla har samma åsikt kan man ju inte diskutera. 
  • Monkii
    jeanette02 skrev 2020-05-01 09:36:56 följande:

    Nä, lockdown strategin fungerar ju inte i längden. Problemet finns ju kvar så fort människor börjar röra sig ute igen. Man skjuter bara smittan framför sig. Men visst för kortare perioder går det ju.

    Förövrigt, lustigt att så många professionella forskare och medicinare finns i denna tråd :)


    Det är bättre att fördröja smittan eftersom man då har mer tid att förbereda sjukvården.
  • AndreaBD
    Pope Joan II skrev 2020-05-01 09:31:19 följande:
    Jag tycker att det är rimligt att i en tråd, 1, kunna diskutera det jag ville diskutera ur det perspektiv jag önskade ha. Konspirationsteoretikernas och de vanliga andra dårfinkarnas inlägg kan man ju anmäla. 

    Men men, du och Andrea och de andra får väl ta över den här tråden också. 
    Ingen hindrar dig från att diskutera dessa aspekter i den här tråden, eller även i dem andra tråden. Så länge någon vill diskutera den aspekten kan du ha en diskussion. Jag ville egentligen bara vara behjälplig med en liten fakta-detalj - det där om SARS. 

    Lustigt att man inte vill ha någon fakta generellt (inte bara angående det inlägget). Själv har jag ingen "fast", eller ska vi säga "låst" åsikt. Om någon kommer med fakta om motsatsen så kan jag absolut övertygas. Och jag har aldrig sagt eller tyckt att regeringen eller FHM inte skulle göra fel. De har säkert gjort misstag. Men är det så konstigt att man vill tänka positivt? 
  • Anonym (.)
    Pope Joan II skrev 2020-05-01 09:46:10 följande:

    Ja, det tycker jag också. Men anledningen till att jag startade tråden var just att det inte gick att alls framföra kritik i redan existerande trådar. Det fanns inte ett klimat som tillät det och det finns det fortfarande inte. Spelar ingen roll hur nyanserat kritiken än uttrycks. 


    Även kritik kan röra sig om kritik mot olika delar av strategin, och för att ha en nyanserad diskussion bör man rimligtvis vrida och vända även på kritiska delar. Jag är kritisk mot en del av strategin, men inte mot allt. Dessutom kanske inte på det vis som du tänkt dig.
  • Anonym (Inte ett fan)
    Monkii skrev 2020-05-01 10:07:49 följande:
    Det är bättre att fördröja smittan eftersom man då har mer tid att förbereda sjukvården.

    Ja exakt..och
    Mer tid att lära sig om viruset
    Mer tid att hitta mediciner eller andra åtgärder vid allvarligare fall
    Mer tid till att finna mediciner och vacciner.

    Ett exempel som de tex inte visste i början var att lungornas kapacitet ökade när patienter i respirator lades på mage. När de första gick bort i sjukdomen fanns inte den kunskapen, som kanske förhindrat en del av de onödiga dödsfallen. Det upptäcks ständigt nya saker om viruset, och i det avseendet är en fördröjning positivt. 

  • jeanette02
    Monkii skrev 2020-05-01 10:07:49 följande:

    Det är bättre att fördröja smittan eftersom man då har mer tid att förbereda sjukvården.


    I Sverige satsar man på en långsam utdragen smittspridning just för att sjukvården ska hinna med någorlunda.

    Fördröja helt smittan hjälper ju inte eftersom det isåfall blir en stor boom av smittade när man väl slutar med extrem lockdown el liknande och det håller inte vården för. I något land.

    Blir intressant att följa länderna som nu börjar öppna upp sina samhällen igen. Även Sydkorea tex som nämndes tidigare är man tex orolig för en andra våg av smittan. Den kommer ju också mest troligtvis, men kanske längre fram i sommar, höst.

    Så det tar lång tid innan man vet vad som är rätt och fel i dessa lägen. Efterklok är det lättaste för vilken okunnig klant som helst att vara.
  • Anonym (sant)
    AndreaBD skrev 2020-05-01 09:25:45 följande:
    Tyska Robert-Koch-institutet. Såg en video på deras pressträff med frågestund och någon journalist undrade varför covid-19 sprider sig mer än SARS. 
    I en rapport från WHO så nämnde de att de är lika smittsamma ungefär om man exponeras för virus, men de stora skillnaderna verkar vara dels att SARS ger mer symptom och smittar inte asymptomatiskt. Det kan säkert vara en förklaring också.

    Men är det en en förklaring hade testning, karantän och smittspårning varit lika effektivt som nuvarande metod. Med minde dödsfall. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin