• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    Anonym (sant) skrev 2020-05-01 10:58:54 följande:
    I en rapport från WHO så nämnde de att de är lika smittsamma ungefär om man exponeras för virus, men de stora skillnaderna verkar vara dels att SARS ger mer symptom och smittar inte asymptomatiskt. Det kan säkert vara en förklaring också.

    Men är det en en förklaring hade testning, karantän och smittspårning varit lika effektivt som nuvarande metod. Med minde dödsfall. 
    OM man exponeras för virus, ja. Men kanske är det så här: Om virus sitter djupt inne i lungorna så kommer det inte fram lika lätt, t.ex. när man andas ut eller pratar. Och då finns det inte (lika mycket) virus att smittas av.
  • Anonym (sant)
    AndreaBD skrev 2020-05-01 11:14:10 följande:
    OM man exponeras för virus, ja. Men kanske är det så här: Om virus sitter djupt inne i lungorna så kommer det inte fram lika lätt, t.ex. när man andas ut eller pratar. Och då finns det inte (lika mycket) virus att smittas av.
    Läser man fler rapporter så verkar SARS vara mer smittsamt än covid19 var i Kina. Så får inte riktigt ihop det.

    Att det är mer det det höga antalet människor med asymptomatisk smitta och smitta innan sjukdom bryter ut som covid19 har som verkar vara de stora problemen. Verkar som även SARS har asymptomatisk smitta i väldigt få fall, smittar även eventuellt via avföring.

    Covid19 blev eventuellt mer smittsamt av en mutation i Italien, men det verkar lite mer osäkert.
  • Monkii
    jeanette02 skrev 2020-05-01 10:33:55 följande:

    I Sverige satsar man på en långsam utdragen smittspridning just för att sjukvården ska hinna med någorlunda.

    Fördröja helt smittan hjälper ju inte eftersom det isåfall blir en stor boom av smittade när man väl slutar med extrem lockdown el liknande och det håller inte vården för. I något land.

    Blir intressant att följa länderna som nu börjar öppna upp sina samhällen igen. Även Sydkorea tex som nämndes tidigare är man tex orolig för en andra våg av smittan. Den kommer ju också mest troligtvis, men kanske längre fram i sommar, höst.

    Så det tar lång tid innan man vet vad som är rätt och fel i dessa lägen. Efterklok är det lättaste för vilken okunnig klant som helst att vara.


    Varför skulle det bli en extremt stor boom? Säg att NZ stänger gränserna tills peaken är över i ett stort antal länder och sedan bara tillåter folk att resa från de länder där peaken är över. Då kanske de får en till långsam spridning. Det är ju inte som att viruset ligger och trycker i buskarna och väntar på att folk ska komma ut.
  • StevenDiese

    Min åsikt är att för lite gjordes i början av pandemin. När man hörde om alla plan från Italien och Iran som landade. Man borde satt dessa människor i karantän allihop.

    Men som läget är nu tycker jag nog att påbuden är bra. Problemet är snarare att folk inte fattar. Ser exempel på detta varje dag. Jag tar upp problemet med folk i min närhet och de nickar och håller med men trots det hör jag hur de varit med släkt och vänner och reser över länsgränsen. Det är tydligt att den oerhört tydliga informationen från FHM inte går in i folks medvetande. Skulle till och med påstå att majoriteten inte fattar.

    Man tänker att om alla gjort som jag så hade vi inte haft nån smitta här längre men det är väl önsketänkande och att höja sig själv till skyarna.

    Vi är i läget vi är och får bita ihop och hoppas på det bästa.

    Och ni som läser detta:

    man ska alltså undvika alla onödiga sociala kontakter. Och de man måste träffa ska man hålla avstånd till.

    Tvätta händerna så ofta det går.

    Man ska inte resa längre än vad man behöver. Alltså till arbete och livsmedel. Allt annat är onödigt, förutom sjukvård då. Resor till stugan är inte ok om den inte ligger nära. Även om ni handlar på hemorten och håller er för er själva. Vem vet om ni krockar, får en allergisk reaktion, stroke eller hjärtinfarkt?

    Detta gäller oss alla. Även de friska eftersom många är symptomfria.

  • Anonym (sant)
    StevenDiese skrev 2020-05-01 11:51:02 följande:

    Min åsikt är att för lite gjordes i början av pandemin. När man hörde om alla plan från Italien och Iran som landade. Man borde satt dessa människor i karantän allihop.

    Men som läget är nu tycker jag nog att påbuden är bra. Problemet är snarare att folk inte fattar. Ser exempel på detta varje dag. Jag tar upp problemet med folk i min närhet och de nickar och håller med men trots det hör jag hur de varit med släkt och vänner och reser över länsgränsen. Det är tydligt att den oerhört tydliga informationen från FHM inte går in i folks medvetande. Skulle till och med påstå att majoriteten inte fattar.

    Man tänker att om alla gjort som jag så hade vi inte haft nån smitta här längre men det är väl önsketänkande och att höja sig själv till skyarna.

    Vi är i läget vi är och får bita ihop och hoppas på det bästa.

    Och ni som läser detta:

    man ska alltså undvika alla onödiga sociala kontakter. Och de man måste träffa ska man hålla avstånd till.

    Tvätta händerna så ofta det går.

    Man ska inte resa längre än vad man behöver. Alltså till arbete och livsmedel. Allt annat är onödigt, förutom sjukvård då. Resor till stugan är inte ok om den inte ligger nära. Även om ni handlar på hemorten och håller er för er själva. Vem vet om ni krockar, får en allergisk reaktion, stroke eller hjärtinfarkt?

    Detta gäller oss alla. Även de friska eftersom många är symptomfria.


    Folk får dock inte ens in basic i huvudet. Sånt som inte är okej annars heller egentligen, som att stå och hosta nära andra utan att hålla för munnen närman är jättesjuk.

    Har senaste veckan haft tre personer bakom mig i köer när jag ska handla som står tätt intill fast de är uppenbart riktigt förkylda/smittade av covid/influensa, tills man stirrar på dem, då backar de. Så de är medvetna om att de inte borde göra så, men de skiter i det.

    Jag vill inte ha en vanlig förkylning heller. 
  • Anonym (sant)

    Tror många fastnat just i att de inte personligen kommer dö och det inte är så mycket värre än en vanlig influensa för någon som är under 70. Det går inte riktigt att få dem att fatta att det inte är så för alla, och att vården blir överbelastad om de kör på som vanligt.

  • jeanette02
    Monkii skrev 2020-05-01 11:43:30 följande:

    Varför skulle det bli en extremt stor boom? Säg att NZ stänger gränserna tills peaken är över i ett stort antal länder och sedan bara tillåter folk att resa från de länder där peaken är över. Då kanske de får en till långsam spridning. Det är ju inte som att viruset ligger och trycker i buskarna och väntar på att folk ska komma ut.


    Jo jag förstår hur du menar tror jag, men viruset kommer inte sluta finnas. Människor får ju även lov att gå ut i länder med väldigt strikta restriktioner till typ apotek och handla det innebär ju ändå att viruset kan spridas omkring (man kan ju vara smittad med milda symtom alt. vara smittbärare) och när nu alla människor ska ut igen som inte träffat på viruset så finns det ju ändå i omlopp i dessa länder. Stor boom skrev jag. Måste inte bli extrem.

    Men detta nya coronavirus är ju här och det får vi leva med. I vågor tills det blir normaliserat och de flesta har viss immunitet och det finns förhoppningsvis fungerande vaccin. Det kommer ta tid. År.
  • Anonym (sant)
    jeanette02 skrev 2020-05-01 13:11:33 följande:
    Jo jag förstår hur du menar tror jag, men viruset kommer inte sluta finnas. Människor får ju även lov att gå ut i länder med väldigt strikta restriktioner till typ apotek och handla det innebär ju ändå att viruset kan spridas omkring (man kan ju vara smittad med milda symtom alt. vara smittbärare) och när nu alla människor ska ut igen som inte träffat på viruset så finns det ju ändå i omlopp i dessa länder. Stor boom skrev jag. Måste inte bli extrem.

    Men detta nya coronavirus är ju här och det får vi leva med. I vågor tills det blir normaliserat och de flesta har viss immunitet och det finns förhoppningsvis fungerande vaccin. Det kommer ta tid. År.
    Sydkorea har väl hanterat det rätt bra. Skillnaden jämfört med Sverige är väl den massiva testningen, isolerande av sjuka och munskydd. Känns som en mer human strategi.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin