• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    Tecum skrev 2020-05-02 20:29:36 följande:
    Ja, det kunde varit värre också, ett virus typ SARS men som var mer smittsamt och dödade snabbt. Men man hoppades på att det aldrig skulle komma eller att det var hanterbart. Men nu är det som det är.
    Jag minns inte om det var här jag skrev det förut men det var en tysk expert som sa i förgår under en presskonferens-frågestund att SARS inte alls smittade lika lätt som covid-19. Kan hända att själva viruset var ganska smittsamt, men den satte sig djupt nere i lungorna på folk och därifrån smittade den nog inte lika lätt. 
  • AndreaBD
    Anonym (.) skrev 2020-05-02 21:09:39 följande:
    Jag förstår att man inte kan ta i med hårdhandskarna för varje viruslarm som dyker upp ifrån Kina. Vi stängde inte heller ner Sverige när det kom larm om Ebola i Afrika, och det är inte hållbart att göra så fort man anar att något kanske kan hända. Folk skulle bli trötta på tjatet om "vargen kommer".
    Precis. Jag tänkte också på Ebola. Det är klart om den skulle ta sig till Sverige, Ebola, eller kanske pesten, så skulle man nog dra till med alla drastiska åtgärder man kan komma på. Men där är det en mycket hög dödlighet. 
  • Anonym (sant)
    klyban skrev 2020-05-02 16:36:33 följande:

    Vi hör detta varje år att en smitta kommer ifrån Kina, fråga bara Tegnell.


    För Sverige var det över redan före vi insåg det hade startat.
    Och höra ett ord om smitta, är inte samma som veta.

    Och vi får ju höra nu hur smittan letade in sig i Sverige ifrån andra ställen mer än just Kina och sen IT.
    SÅ vad har du att backa upp dina påståenden om att du visste detta i December, har du inlägg som styrker?


    Annars sorterar jag ned denna i den runda saken som brukar stå på golvet.


    Varför behöver jag styrka något? Jag har ingen anledning att ljuga i en tråd på familjeliv där jag är anonym. Jag såg läget i Kina, när jag såg hur de agerade förstod jag att det var allvar. Sällan kineser tappar fattningen på det extrema sättet. Iaf så någon ser. 

    Skälet att jag hade extra koll var för att jag själv varit i Asien i nära anslutning, i december. Huvuddelen av smittan i Sverige kom från skidturisterna på sportlovet. Det syns på när dödstalen började öka och stämmer i tid. Då var man definitivt medveten om vad som skedde i Italien och i Kina.

    Med karantän vid inresa hade vi förstås inte fått någon smitta. 

    Stör mig på när folk säger att de inte visste, gör det lätt för regeringen att senare eventuellt säga "vi såg det inte komma", när till och med befolkningen inrättar sig helt frivilligt i ledet.
  • Anonym (sant)
    AndreaBD skrev 2020-05-02 19:30:22 följande:

    Jaha.... och fågelinfluensan då? Svininfluensan? SARS? Minst tre virus som alla var rädda för och som aldrig blev någon pandemi. Och om man inte hade TROTT då att det KUNDE komma hit, så hade man inte vaccinerat mot det. 


    Det är klart alla virus KAN komma hit. Men det har inte dem tre senaste gjort. Då är det ganska naturligt att tro att det kanske blir så den här gången också.  


    Svininfluensa har vi dock som säsongsinfluensa.
  • Anonym (sant)
    Anonym (.) skrev 2020-05-02 21:09:39 följande:
    Jag förstår att man inte kan ta i med hårdhandskarna för varje viruslarm som dyker upp ifrån Kina. Vi stängde inte heller ner Sverige när det kom larm om Ebola i Afrika, och det är inte hållbart att göra så fort man anar att något kanske kan hända. Folk skulle bli trötta på tjatet om "vargen kommer".

    Jag har svårt att se exakt när vi skulle hanterat detta annorlunda. Jag tänker mig att en god början hade varit att isolera de personer som kom till Sverige från riskområden i 2 veckor. Det är för sent att fundera på just nu.

    Därtill tycker jag att om någon i en familj har corona (testad, eller med tydliga symtom) så skall alla i familjen vara isolerade i 2 veckor från utbrottet. Det verkar inte smitta så värst mycket utöver precis innan smittan bryter ut, och efter de första 4-5 dagarna.
    Detta borde vi börja med omedelbart, för nu börjar det bli fullt på sjukhusen, och smittan stiger tex i Göteborgsområdet.

    Jag tycker inte vi skall ha total lockdown, men tydligt agera när man inte håller social distans, lämpligtvis med en böteslapp direkt. Det skulle kanske få alla ungdomar att tänka till lite extra.

    Att få fram fler snabbtester för allmänheten är viktigt. Jag menar inte främst de tester som säger om man haft corona, även om de kan ha sin plats, utan tester som visar om den "förkylning" man har just nu är corona. Dessa borde man kunna beställa hem per post, och få svaret inom ett par dagar. Då skulle fler hålla sig hemma. Visst skulle några enstaka falskt negativa prover förekomma, men fortfarande gäller ju social distans och vara hemma även vid förkylning.
    Det sistnämnda hoppas jag också på snart. Tror självtester är nästan lika bra som att testa på plats, och det sparar massor av resurser.
  • Anonym (sant)
    Anonym (Jacaranda) skrev 2020-05-02 21:23:02 följande:
    Ja, du har rätt i att  det man ofta benämner som vaccin mot lunginflammation i själva verket är vaccin mot pneumokocker och att pneumokocker är bakterier.

    Rent allmänt angående immunitet p.g.a genomgången sjukdom respektive immunitet p.g.a vaccination är det ju så att det faktum att en sjukdom KAN ge upphov till immunitet och i de flesta fall gör det  inte innebär att alla eller ens nästan alla som genomgått sjukdomen ifråga blir immuna. WHO har ju när det gäller Covid 19 återkommande använt uttryck i stil med  " ger med hög sannolikhet  ett visst skydd"  Det behöver alltså inte finnas någon automatisk motsättning mellan att vara skeptisk till prat om snabbt uppnådd flockimmunitet genom genomgången sjukdom som den bästa strategin  och att hoppas på ett vaccin så fort som möjligt.

    Dessutom finns aspekter som att många tillhör en riskgrupp utan att vara medvetna om det, diabetes har många relativt lång tid utan att veta om det  samt att man ännu inte vet säkert om de som blivit svårt sjuka i Covid 19 får kvarståede skador på lungorna. Aspekter som gör att många ser prat om snabbt uppnådd flockimmunitet som den bästa strategin som något väldigt cyniskt.

    Nu har ju inte Sverige snabbt uppnådd flockimmunitet som medveten strategi men att experter som den före detta statsepidemiologen Annika Linde gick ut och påstod att så var fallet skadade noig förtroendet allvarligt.
    Flockimmunitet är ju enbart effektivt om det finns en lång immunitet. Därför känns det som de hoppas att det går bra bara utan att veta, i bästa fall.
  • AndreaBD
    Anonym (sant) skrev 2020-05-02 22:56:44 följande:
    Svininfluensa har vi dock som säsongsinfluensa.
    Men just när det gäller den, så har ju folk tyckt att det var sååå överdrivet. Det var  mycket gnäll över att man gjorde en sån stor grej av det. Och att vaccinationen sannolikt hade biverkningar. 
  • Anonym (sant)
    AndreaBD skrev 2020-05-02 23:13:25 följande:
    Men just när det gäller den, så har ju folk tyckt att det var sååå överdrivet. Det var  mycket gnäll över att man gjorde en sån stor grej av det. Och att vaccinationen sannolikt hade biverkningar. 
    Tror ingen kommer att klaga efter den här pandemin. Jag var inte en av de som klagade för övrigt, men jag tog aldrig heller vaccinet.
  • AndreaBD
    Anonym (sant) skrev 2020-05-02 23:26:10 följande:
    Tror ingen kommer att klaga efter den här pandemin. Jag var inte en av de som klagade för övrigt, men jag tog aldrig heller vaccinet.
    Nej, det tror jag inte heller. Men så länge man inte har haft problem med ett allvarligt virus, så tycker folk bara att det är överdrifter. 
  • FDFMGA
    AndreaBD skrev 2020-05-02 23:13:25 följande:
    Men just när det gäller den, så har ju folk tyckt att det var sååå överdrivet. Det var  mycket gnäll över att man gjorde en sån stor grej av det. Och att vaccinationen sannolikt hade biverkningar. 
    Tja, det var rätt överdrivet, nästan dramatiskt. Minns att det i vår dotters klass endast var vi som sa nej till vaccination. När man senare utvärderade effekterna av svininfluensan visade det sig att de relativa skillnaderna i dödstal var försumbara mellan Sverige och länder där som Tyskland och Danmark där få vaccinerade sig.

    Ett av motiven för att så många skulle vaccinera sig mot svininfluensan var just att flockimmunitet skulle skydda riskgrupperna, så visst kan man vara kritisk mot Folkhälsomyndigheten som rekommenderade massvaccination med det oprövade Pandemrix.

    Men vad gäller ett eventuellt vaccin mot covid-19 så kommer ju redan stora delar av befolkningen att vara immuna när vaccinet finns tillgängligt  - men vaccinet kommer sannolikt att bli en välsignelse för riskgrupperna, och risken för eventuella biverkningar kommer nog att väga lätt mot risken för att bli allvarligt sjuk i covid-19.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin