• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    Anonym (sant) skrev 2020-05-02 23:26:10 följande:
    Tror ingen kommer att klaga efter den här pandemin. Jag var inte en av de som klagade för övrigt, men jag tog aldrig heller vaccinet.
    Kan ju också vara så att de har fått höra uppifrån att de har lagt så mycket pengar på det där med svininfluensan och att det var lite onödigt, och att de ska vara lite försiktiga nästa gång och inte agera förhastat? 

    Tyvärr så kan ju myndigheter vara lite fyrkantiga ibland. 
  • Anonym (haha)
    AndreaBD skrev 2020-05-03 10:58:18 följande:
    Kan ju också vara så att de har fått höra uppifrån att de har lagt så mycket pengar på det där med svininfluensan och att det var lite onödigt, och att de ska vara lite försiktiga nästa gång och inte agera förhastat? 

    Tyvärr så kan ju myndigheter vara lite fyrkantiga ibland. 
    Du har verkligen gjort dig till uttolkare av hur det kan vara, hur de känner, tänker, vad de vet och inte, vad de menar mellan raderna men som de inte säger och så vidare. Det gör du samtidigt som du utan vidare avfärdar andras spekulationer om hur de menar, vad de avser och varför de gör som de gör. Du vet inte mer om det än vad någon annan gör.
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2020-05-03 10:30:43 följande:
    Tja, det var rätt överdrivet, nästan dramatiskt. Minns att det i vår dotters klass endast var vi som sa nej till vaccination. När man senare utvärderade effekterna av svininfluensan visade det sig att de relativa skillnaderna i dödstal var försumbara mellan Sverige och länder där som Tyskland och Danmark där få vaccinerade sig.

    Ett av motiven för att så många skulle vaccinera sig mot svininfluensan var just att flockimmunitet skulle skydda riskgrupperna, så visst kan man vara kritisk mot Folkhälsomyndigheten som rekommenderade massvaccination med det oprövade Pandemrix.

    Men vad gäller ett eventuellt vaccin mot covid-19 så kommer ju redan stora delar av befolkningen att vara immuna när vaccinet finns tillgängligt  - men vaccinet kommer sannolikt att bli en välsignelse för riskgrupperna, och risken för eventuella biverkningar kommer nog att väga lätt mot risken för att bli allvarligt sjuk i covid-19.
    Uttryckte mig lite slarvigt och mycket ofullständigt.

    I tider när många väljer sina egna sanningar från mer elelr mindre galna internetkällor så har vaccinationsmotstånd blivit ett mycket allvarligt problem.

    Risken är uppenbar att en slarvig kontroll av ett eventuellt vaccin mot covid-19 kan innebära att andelen som drabbas av oväntade biverkningar blir relativt stor.

    Det borde räcka med erfarenheterna av Pandemrix, där de direkta effekterna i form av biverkningar och de indirekta i form av växande motstånd mot vaccin överhuvudtaget blev så mycket mer skadliga än Pandemrix gjorde nytta.
  • Anonym (sant)
    FDFMGA skrev 2020-05-03 11:02:52 följande:
    Uttryckte mig lite slarvigt och mycket ofullständigt.

    I tider när många väljer sina egna sanningar från mer elelr mindre galna internetkällor så har vaccinationsmotstånd blivit ett mycket allvarligt problem.

    Risken är uppenbar att en slarvig kontroll av ett eventuellt vaccin mot covid-19 kan innebära att andelen som drabbas av oväntade biverkningar blir relativt stor.

    Det borde räcka med erfarenheterna av Pandemrix, där de direkta effekterna i form av biverkningar och de indirekta i form av växande motstånd mot vaccin överhuvudtaget blev så mycket mer skadliga än Pandemrix gjorde nytta.
    Det lär inte finnas många i riskgrupper som inte har fått viruset eller har dött redan då vaccinet kommer. Eller hur menar du att de ska skydda sig mot det idag?
  • FDFMGA
    Anonym (sant) skrev 2020-05-03 11:11:26 följande:
    Det lär inte finnas många i riskgrupper som inte har fått viruset eller har dött redan då vaccinet kommer. Eller hur menar du att de ska skydda sig mot det idag?
    Åh, jag tror att det kommer att finnas många som tillhör riskgrupperna som inte har smittats när man får fram ett vaccin om ett år eller så. 

    Jag tror också att vi i vissa delar av landet redan har börjat utveckla ett skydd för riskgrupperna i och med att en ganska stor andel av befolkningen i t ex Stockholm har blivit immuna. En konsekvens av den strategi FHM valt är ju att vi som inte tillhör riskgrupperna, som rör oss ganska fritt i samhället, i långt högre grad än riskgrupperna utsätts för smitta och utvecklar immunitet.

    Det är ju det som skiljer Sveriges metod från många andra länders. R-värdet för epidemin i Sverige ligger sen några veckor under ett, vilket indikerar att den metod vi valde ger önskad effekt och innebär ett naturligt - om än ofullständigt - skydd för riskgrupperna till skillnad från ett artificiellt där alla skyddats i samma utsträckning och där man nu i många länder tvingas börja om från början.
  • Tecum
    AndreaBD skrev 2020-05-03 10:58:18 följande:
    Kan ju också vara så att de har fått höra uppifrån att de har lagt så mycket pengar på det där med svininfluensan och att det var lite onödigt, och att de ska vara lite försiktiga nästa gång och inte agera förhastat? 

    Tyvärr så kan ju myndigheter vara lite fyrkantiga ibland. 
    Bra analys, jag tror också att en av förklaringarna till myndigheternas senfärdighet vad gäller skarpa beslut är att man kände att man överreagerat vid svininfluensan (även om jag inte tycker det). Jag tror också att om och när ett vaccin mot Covid19 kommer är det många som vägrar att ta det, i synnerhet yngre.
  • Anonym (sant)
    FDFMGA skrev 2020-05-03 11:26:55 följande:
    Åh, jag tror att det kommer att finnas många som tillhör riskgrupperna som inte har smittats när man får fram ett vaccin om ett år eller så. 

    Jag tror också att vi i vissa delar av landet redan har börjat utveckla ett skydd för riskgrupperna i och med att en ganska stor andel av befolkningen i t ex Stockholm har blivit immuna. En konsekvens av den strategi FHM valt är ju att vi som inte tillhör riskgrupperna, som rör oss ganska fritt i samhället, i långt högre grad än riskgrupperna utsätts för smitta och utvecklar immunitet.

    Det är ju det som skiljer Sveriges metod från många andra länders. R-värdet för epidemin i Sverige ligger sen några veckor under ett, vilket indikerar att den metod vi valde ger önskad effekt och innebär ett naturligt - om än ofullständigt - skydd för riskgrupperna till skillnad från ett artificiellt där alla skyddats i samma utsträckning och där man nu i många länder tvingas börja om från början.
    Jag undrar vilka. För alla jag känner som tillhör riskgrupper är helt oskyddade från smittan. De kan isolera sig på fritiden, men i övrigt kan de ju inte sluta gå till jobbet. De måste skicka barnen till skolan. 
  • Anonym (sant)
    Tecum skrev 2020-05-03 12:11:03 följande:
    Bra analys, jag tror också att en av förklaringarna till myndigheternas senfärdighet vad gäller skarpa beslut är att man kände att man överreagerat vid svininfluensan (även om jag inte tycker det). Jag tror också att om och när ett vaccin mot Covid19 kommer är det många som vägrar att ta det, i synnerhet yngre.
    Jag tror många med glädje hade tagit det, går inte att jämföra med svininfluensan.
  • Tecum
    Anonym (sant) skrev 2020-05-03 12:21:28 följande:
    Jag tror många med glädje hade tagit det, går inte att jämföra med svininfluensan.
    Tror inte jag, se bara på hur nonchalanta många är till FHM:s förhållningsregler, trängs på krogar och uteserveringar t ex. De tror sig vara osårbara.
  • AndreaBD
    Anonym (haha) skrev 2020-05-03 11:02:10 följande:
    Du har verkligen gjort dig till uttolkare av hur det kan vara, hur de känner, tänker, vad de vet och inte, vad de menar mellan raderna men som de inte säger och så vidare. Det gör du samtidigt som du utan vidare avfärdar andras spekulationer om hur de menar, vad de avser och varför de gör som de gör. Du vet inte mer om det än vad någon annan gör
    Det här har ju inte främst med känslor eller vetande att göra, utan mer med myndigheter inte har obegränsat med pengar till förfogande. Det är helt enkelt inte så att de får ta vilka beslut som helst, oavsett kostnad. Och det händer tyvärr att de översta cheferna tänker inom vissa ekonomiska ramar, mer än att gå efter vad som behövs just nu.

    Och det där vet ALLA vuxna som har jobbat på nån myndighet eller har nån i sin närhet som gör. Jag säger bara att det nog inte är Tegnell och hans kollegor som ni ska klandra utan snarare högre chefer. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin