• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (sant)
    Tecum skrev 2020-05-03 12:42:03 följande:
    Tror inte jag, se bara på hur nonchalanta många är till FHM:s förhållningsregler, trängs på krogar och uteserveringar t ex. De tror sig vara osårbara.
    I och försej kan du ha rätt i det. I Skåne tycker jag mig ändå se betydligt mindre folk ute, mindre på uteserveringar också. Ser att vissa ordnat en uteservering med bar utomhus. Ser inte samma situation som verkar råda i Stockholm, men det kan säkert förändras när sommaren kommer.
  • Anonym (sant)

    Men det finns fortfarande människor som inte bryr sig om de sprider smitta, har träffat på ett antal som står och hostar mig i nacken på ica och på apoteket. Jag förstår att man kanske måste handla om man är ensam och sjuk, men jag förstår inte varför man inte klarar av att hålla avstånden...

  • AndreaBD
    FDFMGA skrev 2020-05-03 11:02:52 följande:
    Uttryckte mig lite slarvigt och mycket ofullständigt.

    I tider när många väljer sina egna sanningar från mer elelr mindre galna internetkällor så har vaccinationsmotstånd blivit ett mycket allvarligt problem.

    Risken är uppenbar att en slarvig kontroll av ett eventuellt vaccin mot covid-19 kan innebära att andelen som drabbas av oväntade biverkningar blir relativt stor.

    Det borde räcka med erfarenheterna av Pandemrix, där de direkta effekterna i form av biverkningar och de indirekta i form av växande motstånd mot vaccin överhuvudtaget blev så mycket mer skadliga än Pandemrix gjorde nytta.
    Jag hoppas verkligen att det inte blir så illa som i Tyskland. Där finns det så många lågutbildade, korkade morsor som tror på vad som helst som de har läst på nätet. Numera har de barn som dör i  mässling och annat som lätt skulle kunna vara utrotat. 

    Jag kan förstå en viss misstänksamhet mot ett nytt vaccin, som man dessutom fick stressa fram. Men de gamla, beprövade? 
  • AndreaBD
    Tecum skrev 2020-05-03 12:42:03 följande:
    Tror inte jag, se bara på hur nonchalanta många är till FHM:s förhållningsregler, trängs på krogar och uteserveringar t ex. De tror sig vara osårbara.
    Det är vanligt att ungdomar gör..... Inte alla dock. Inte mina barn. 
  • Anonym (haha)
    AndreaBD skrev 2020-05-03 13:27:33 följande:
    Det här har ju inte främst med känslor eller vetande att göra, utan mer med myndigheter inte har obegränsat med pengar till förfogande. Det är helt enkelt inte så att de får ta vilka beslut som helst, oavsett kostnad. Och det händer tyvärr att de översta cheferna tänker inom vissa ekonomiska ramar, mer än att gå efter vad som behövs just nu.

    Och det där vet ALLA vuxna som har jobbat på nån myndighet eller har nån i sin närhet som gör. Jag säger bara att det nog inte är Tegnell och hans kollegor som ni ska klandra utan snarare högre chefer. 
    "Nog" being the key word. Hursomhelst så vet du inget mer än någon annan här, däremot har du "nog" vad som nuförtiden brukar kallas för en "superkraft". 
  • Anonym (sant)
    AndreaBD skrev 2020-05-03 13:32:44 följande:
    Jag hoppas verkligen att det inte blir så illa som i Tyskland. Där finns det så många lågutbildade, korkade morsor som tror på vad som helst som de har läst på nätet. Numera har de barn som dör i  mässling och annat som lätt skulle kunna vara utrotat. 

    Jag kan förstå en viss misstänksamhet mot ett nytt vaccin, som man dessutom fick stressa fram. Men de gamla, beprövade? 
    Självklart finns det negativa saker med vaccin, men för mig överväger oftast det positiva. När det gällde svininfluensan övervägde det negativa, och jag tog det inte. 

    Mitt barn får ofta kraftiga allergiska reaktioner av vaccin, så jag har anledning att vara rädd för dem, men jag har ändå låtit honom få dem, trots inläggning på sjukhus varje gång i förebyggande syfte. De flesta svenskar är ju positiva till vaccin.

    Tror inte vaccinet kommer spela stor roll i Sverige när det gäller covid, då jag tror det kommer ta väldigt lång tid att få fram det. Med sars arbetade de på det ett bra tag, och har fortfarande inte ett vaccin för det. Hur intensivt de arbetade vet jag inte, men det har ju gått bra många år. 

    Man får ju hoppas att de lärt sig något av det i alla fall.
  • FDFMGA
    Anonym (sant) skrev 2020-05-03 12:20:46 följande:
    Jag undrar vilka. För alla jag känner som tillhör riskgrupper är helt oskyddade från smittan. De kan isolera sig på fritiden, men i övrigt kan de ju inte sluta gå till jobbet. De måste skicka barnen till skolan. 
    Du menar att den som inte är pensionär men tillhör en riskgrupp borde få möjlighet att isolera sig tillsammans med eventuell partner och eventuella barn och försörjas av staten under det år eller de år som dröjer innan man får fram ett fungerande vaccin.

    Jag har ingen uppfattning om hur många yngre som tillhör en riskgrupp, det är ju ganska komplext, högt blodtryck t ex tycks ju bara vara en markör för ålder och inte riskabelt i sig för allvarlig covid-19. Hur gör man i andra länder, nu när man börjat inse att det inte fungerar att stänga ner samhällen, isolera hela befolkningen? Ger man bidrag till yngre personer som tillhör någon riskgrupp så att de och deras familjer kan fortsätta att isolera sig?

    I Sverige finns det ju många separerade föräldrar - tycker du att det är den som inte tillhör en riskgrupp som ska ta hand om barnen i något år, eller den som vill isolera sig?

    Ursäkta att jag verkar kallsinnig till det fruktansvärda dilemma det kan innebära att tillhöra en riskgrupp, jag har själv två anhöriga som nu lever isolerat och som vi andra inte har träffat på månader.

    Men samtidigt så tror jag att det bästa sättet att skydda personer som tillhör riskgrupperna är att så många som möjligt av oss övriga blir smittade och immuna - det kommer att dröja länge, länge innan vi har ett verksamt och ofarligt vaccin tillgängligt i Sverige.
  • FDFMGA
    AndreaBD skrev 2020-05-03 13:32:44 följande:
    Jag hoppas verkligen att det inte blir så illa som i Tyskland. Där finns det så många lågutbildade, korkade morsor som tror på vad som helst som de har läst på nätet. Numera har de barn som dör i  mässling och annat som lätt skulle kunna vara utrotat. 

    Jag kan förstå en viss misstänksamhet mot ett nytt vaccin, som man dessutom fick stressa fram. Men de gamla, beprövade? 
    Ja, just därför är det oerhört viktigt att det vaccin man slutligen får fram mot covid-19 är ordentligt testat och inte i panik och oprövat sätts in på stora befolkningsgrupper.

    Alltså, ett vaccin mot covid-19 skulle om det fungerar illa kunna innebära att vaccinmotståndet ökar ytterligare - men om det fungerar bra skulle det inte bara kunna ge immunitet mot covid-19 utan också indirekt immunitet mot påståenden från tokskallar som att vaccin i sig innebär att vi får autoimmuna sjukdomar eller att barn blir autistiska.
  • Anonym (Jacaranda)
    Anonym (sant) skrev 2020-05-02 23:04:03 följande:
    Flockimmunitet är ju enbart effektivt om det finns en lång immunitet. Därför känns det som de hoppas att det går bra bara utan att veta, i bästa fall.
    Ja, flockimmunitet är enbart effektivt om det finns en lång immunitet. Men jag tror att FHM och regeringen hoppas minst lika mycket på nya läkemedel och vaccin inom kort som på flockimmunitet.
  • Anonym (Jacaranda)
    FDFMGA skrev 2020-05-03 15:49:34 följande:
    Du menar att den som inte är pensionär men tillhör en riskgrupp borde få möjlighet att isolera sig tillsammans med eventuell partner och eventuella barn och försörjas av staten under det år eller de år som dröjer innan man får fram ett fungerande vaccin.

    Jag har ingen uppfattning om hur många yngre som tillhör en riskgrupp, det är ju ganska komplext, högt blodtryck t ex tycks ju bara vara en markör för ålder och inte riskabelt i sig för allvarlig covid-19. Hur gör man i andra länder, nu när man börjat inse att det inte fungerar att stänga ner samhällen, isolera hela befolkningen? Ger man bidrag till yngre personer som tillhör någon riskgrupp så att de och deras familjer kan fortsätta att isolera sig?

    I Sverige finns det ju många separerade föräldrar - tycker du att det är den som inte tillhör en riskgrupp som ska ta hand om barnen i något år, eller den som vill isolera sig?

    Ursäkta att jag verkar kallsinnig till det fruktansvärda dilemma det kan innebära att tillhöra en riskgrupp, jag har själv två anhöriga som nu lever isolerat och som vi andra inte har träffat på månader.

    Men samtidigt så tror jag att det bästa sättet att skydda personer som tillhör riskgrupperna är att så många som möjligt av oss övriga blir smittade och immuna - det kommer att dröja länge, länge innan vi har ett verksamt och ofarligt vaccin tillgängligt i Sverige.
    Men vi vet ju ännu inte hur länge en eventuell immunitet varar. Forskare och experter har varit väldigt restriktiva med att uttala sig om detta eftersom ingen ännu säkert vet. Vissa har pratat om immunitet under en säsong.

    Immunitet under en säsong går  absolut inte att jämföra med den flockimmunitet många av de vanligaste barnsjukdomarna ger, då handlar det ju om en kanske inte alltid  livslång men ändå mycket lång immunitet.

    Dessutom har det ju när det gäller Covid - 19 främst pratats om att det är de som blir svårt sjuka som blir immuna en tid efteråt, så inte heller här kan man jämföra med den flockimmunitet barnsjukdomarna ger. Har man haft någon av barnsjukdomarna blir man ju immun oavsett om man fick en lindrig eller svår variant av sjukdomen.

    Kort sagt - Det enda forskare och experter hittills verkar eniga om är att Covid-19 högst troligt  ger en VISS immunitet men hur länge den varar och hur många av alla som haft viruset som omfattas av den är fortfarande högst osäkert.

    Med tanke på allt detta är det väl minst lika optimistiskt att hoppas att så många som möjligt utanför riskgrupperna blir smittade för att påskynda en eventuell flockimmunitet som att hoppas på att vi har ett verksamt och ofarligt vaccin inom kort?
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin