• Pope Joan II

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • FDFMGA
    Anonym (Jacaranda) skrev 2020-05-03 18:16:44 följande:
    Vet du mer än Folkhälsomyndigheten som pratat om att säsongslång immunitet är trolig?  Eller tycker du att säsongslång immunitet är långvarig immunitet? De flesta tänker nog på en längre immunitet än så när de hör uttrycket "långvarig immunitet".

    Vi vet som sagt dessutom väldigt lite om hur det står till med immuniteten hos de som enbart varit lindrigt sjuka eller de som rentav haft viruset utan att märka av det alls. Och enligt WHO finns det inga garantier för att enbart antikroppar i blodet betyder att personen i fråga utvecklat immunitet utan det kan vara så att det också behövs cellmedierad immunitet för att en person ska vara immun.

    Självklart är det mycket bra att smittspridningen stagnerat i Stockolm men det betyder inte att som du skrev - det bästa sättet att skydda personer i riskgrupperna är att så många som möjligt av övriga befolkingen blir smittade och immuna.

    Det finns massor av skäl till att det är ett dåligt sätt att skydda riskgrupperna och en dålig strategi av andra skäl med.
    Utöver det jag skrivit om att vi ännu vet väldigt lite om immuniteten så skulle det belasta vården oerhört. Även om det är sällsynt att helt friska personer i yrkesverksam ålder blir så sjuka att de behöver sjukusvård så förekommer det. Dessutom finns det som jag tidigare skrivit en hel del människor som tillhör riskgrupperna utan att veta om det. Att gå omkring med odiagnostiserad diabetes är inte så väldigt ovanligt. Det finns också uppgifter ingen säkert kunnat avfärda om att personer som haft kraftigare Covid 19-symptom kan få kvarstående skador på lungorna och det är helt orimligt att anta att människor ska vilja ta den risken för att "hjälpa till" att uppnå flockimmunitet, en flockimmunitet vi som sagt ännu vet väldigt lite om.

    Det är en sak att inse att vi inte kan utrota smittan i Sverige och att inte vilja offra demokratin genom att låsa in allmänheten i sina bostäder , något som för övrigt vore rena dödsfällan för gamla människor som lever trångbott med barn och barnbarn.

    Det är en helt annan sak att som du, se det som något positivt om så många som möjligt utanför riskkgrupperna blir smittade på grund av förhoppningar om en flockimmunitet vi ännu har väldigt begränsad kunskap om.
    Till skillnad fråm FHM måste jag inte väga mina ord på guldvåg. Javisst, det är sannolikt att immuniteten kommer att vara längre än ett år i och med viruset inte är så särskilt föränderligt och just den stabiliteten borde glädja alla som sätter sitt hopp till ett fungerande vaccin eftersom det också innebär att vaccinet kommer att fungera mer än ett kort tag gentemot ett i grunden muterande virus.

    Och visst kan jag vara lite kritisk mot Tegnell i och med att han inte är tillräckligt tydlig med att utan immunitet kan man glömma alla drömmar om att kunna få fram ett vaccin som fungerar.

    Att smittspridningen tycks minska i Stockholm beror inte på att gud hör bön och att hen förbarmat sig över de stackars stockholmarna som lider av Anders Tegnells lättsinne och lagt sin skyddande ande över Stockholm - utan på att evolutionen försett oss med ett immunförsvar som reagerar på smitta och dessutom har förmågan att minnas vilken smitta det tidigare har reagerat på.
  • Anonym (Inte ett fan)
    FDFMGA skrev 2020-05-03 19:53:40 följande:
    Till skillnad fråm FHM måste jag inte väga mina ord på guldvåg. Javisst, det är sannolikt att immuniteten kommer att vara längre än ett år i och med viruset inte är så särskilt föränderligt och just den stabiliteten borde glädja alla som sätter sitt hopp till ett fungerande vaccin eftersom det också innebär att vaccinet kommer att fungera mer än ett kort tag gentemot ett i grunden muterande virus.

    Och visst kan jag vara lite kritisk mot Tegnell i och med att han inte är tillräckligt tydlig med att utan immunitet kan man glömma alla drömmar om att kunna få fram ett vaccin som fungerar.

    Att smittspridningen tycks minska i Stockholm beror inte på att gud hör bön och att hen förbarmat sig över de stackars stockholmarna som lider av Anders Tegnells lättsinne och lagt sin skyddande ande över Stockholm - utan på att evolutionen försett oss med ett immunförsvar som reagerar på smitta och dessutom har förmågan att minnas vilken smitta det tidigare har reagerat på.
    Om Coronaviruset är stabilt, borde inte den andra vågen bli särskilt mycket värre än den första? Varför då denna rädsla för att en (ev) kommande våg skulle bli allvarligare?
  • Anonym (Inte ett fan)
    FDFMGA skrev 2020-05-03 19:53:40 följande:
    Till skillnad fråm FHM måste jag inte väga mina ord på guldvåg. Javisst, det är sannolikt att immuniteten kommer att vara längre än ett år i och med viruset inte är så särskilt föränderligt och just den stabiliteten borde glädja alla som sätter sitt hopp till ett fungerande vaccin eftersom det också innebär att vaccinet kommer att fungera mer än ett kort tag gentemot ett i grunden muterande virus.

    Och visst kan jag vara lite kritisk mot Tegnell i och med att han inte är tillräckligt tydlig med att utan immunitet kan man glömma alla drömmar om att kunna få fram ett vaccin som fungerar.

    Att smittspridningen tycks minska i Stockholm beror inte på att gud hör bön och att hen förbarmat sig över de stackars stockholmarna som lider av Anders Tegnells lättsinne och lagt sin skyddande ande över Stockholm - utan på att evolutionen försett oss med ett immunförsvar som reagerar på smitta och dessutom har förmågan att minnas vilken smitta det tidigare har reagerat på.

    Ber om ursäkt, hittade svaret på frågan.


    Då den andra vågen befaras ske i samband med influensasäsongen och då orsaka ytterligare påfrestningar på sjukvården.

    Var orolig att de misstänkte  mutation i likhet med spanska sjukan, men det ser som tur är lovande ut för att det inte sker.

  • Anonym (Jacaranda)
    FDFMGA skrev 2020-05-03 19:53:40 följande:
    Till skillnad fråm FHM måste jag inte väga mina ord på guldvåg. Javisst, det är sannolikt att immuniteten kommer att vara längre än ett år i och med viruset inte är så särskilt föränderligt och just den stabiliteten borde glädja alla som sätter sitt hopp till ett fungerande vaccin eftersom det också innebär att vaccinet kommer att fungera mer än ett kort tag gentemot ett i grunden muterande virus.

    Och visst kan jag vara lite kritisk mot Tegnell i och med att han inte är tillräckligt tydlig med att utan immunitet kan man glömma alla drömmar om att kunna få fram ett vaccin som fungerar.

    Att smittspridningen tycks minska i Stockholm beror inte på att gud hör bön och att hen förbarmat sig över de stackars stockholmarna som lider av Anders Tegnells lättsinne och lagt sin skyddande ande över Stockholm - utan på att evolutionen försett oss med ett immunförsvar som reagerar på smitta och dessutom har förmågan att minnas vilken smitta det tidigare har reagerat på.
    Det är väl knappast någon som hävdar eller tror att viruset inte skulle ge någon som helst immunitet. Vad som än så länge är ytterst oklart är snarare hur länge den immuniteten varar, om även de som haft lindriga sjukdomssymptom eller inte ens misstänkt att de haft viruset får immunitet samt om enbart påvisbara antikroppar ger immunitet eller om det dessutom krävs cellmedierad immunitet för att en person ska vara immun.

    Immunitet är ju inte något svartvitt, där det bara finns två alternativ bestående av att antingen får i princip alla som haft ett virus i princip livslång immunitet eller så ger viruset ingen immunitet alls.

    Det är för övrigt inte enbart Tegnell och FHM som "vägt sina ord på guldvåg" och varit försiktiga med att inte uttala sig tvärsäkert om vad de än så länge inte vet. WHO har upprepade gånger varit tydliga med att med att vi än så länge har alldeles för lite kunskap om ovanstående frågor och starkt avrått från att införa "immunitetspass" , något man haft planer på att börja tillämpa i bland annat Chile.

    Att smittspridningen tycks ha minskat i Stockholm beror troligtvis på en kombination av vidtagna försiktighetsåtgärder hos allmänheten - man är överlag ganska bra på att följa rekommendationerna och ibland mer där till -  och på en viss grad av immunitet, ja. Det betyder dock inte att riskgrupperna kan pusta ut och slappna av. Nya människor från andra delar av Sverige  börjar ständigt arbeta i Stockholm, massor av människor inom en radie av 10-15 mil pendlar till Stockholm och kan föra med sig smitta från sina hemorter, mängder av människor från andra delar av landet är i Stockholm då och då i arbetsrelaterade ärenden. Långt ifrån alla jobb går att utföra helt eller ens delvis hemifrån.
  • Anonym (sant)
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-05-03 20:30:57 följande:
    Om Coronaviruset är stabilt, borde inte den andra vågen bli särskilt mycket värre än den första? Varför då denna rädsla för att en (ev) kommande våg skulle bli allvarligare?
    Inga virus är så stabila att de inte muterar. de muterar hela tiden, men ofta är det en obetydlig mutation som inte gör sjukdomen annorlunda. 
  • Anonym (Inte ett fan)
    Anonym (sant) skrev 2020-05-03 21:13:55 följande:
    Inga virus är så stabila att de inte muterar. de muterar hela tiden, men ofta är det en obetydlig mutation som inte gör sjukdomen annorlunda. 
    Ja, jag förstod det, men med stabilitet menar jag i det här fallet att det inte riskerar att mutera på samma vis som spanska sjukan. 
  • Anonym (sant)
    Anonym (Inte ett fan) skrev 2020-05-03 22:49:16 följande:
    Ja, jag förstod det, men med stabilitet menar jag i det här fallet att det inte riskerar att mutera på samma vis som spanska sjukan. 
    Nej, det får vi verkligen hoppas.

    Vet inte riktigt vad fhm menade när de sa att det kanske kommer en andra värre våg. Hoppas inte de menade som då i alla fall.
  • Anonym (Inte ett fan)
    Anonym (sant) skrev 2020-05-04 02:24:00 följande:
    Nej, det får vi verkligen hoppas.

    Vet inte riktigt vad fhm menade när de sa att det kanske kommer en andra värre våg. Hoppas inte de menade som då i alla fall.
    Tror att de menade att det då sammanfaller i tid med säsongsinfluensan då vården m.a.o redan är belastad. Fast jag tycker det är ett udda sätt att uttala sig då det inte handlar om att den andra vågen på något vis skulle vara värre, utan snarare på omständigheter omkring. Jag tolkade det först som att viruset i sig skulle bete sig mer aggressivt tex med ökad dödlighet, eller att yngre skulle drabbas värre.
  • FDFMGA
    Anonym (Jacaranda) skrev 2020-05-03 20:45:31 följande:
    Det är väl knappast någon som hävdar eller tror att viruset inte skulle ge någon som helst immunitet. Vad som än så länge är ytterst oklart är snarare hur länge den immuniteten varar, om även de som haft lindriga sjukdomssymptom eller inte ens misstänkt att de haft viruset får immunitet samt om enbart påvisbara antikroppar ger immunitet eller om det dessutom krävs cellmedierad immunitet för att en person ska vara immun.

    Immunitet är ju inte något svartvitt, där det bara finns två alternativ bestående av att antingen får i princip alla som haft ett virus i princip livslång immunitet eller så ger viruset ingen immunitet alls.

    Det är för övrigt inte enbart Tegnell och FHM som "vägt sina ord på guldvåg" och varit försiktiga med att inte uttala sig tvärsäkert om vad de än så länge inte vet. WHO har upprepade gånger varit tydliga med att med att vi än så länge har alldeles för lite kunskap om ovanstående frågor och starkt avrått från att införa "immunitetspass" , något man haft planer på att börja tillämpa i bland annat Chile.

    Att smittspridningen tycks ha minskat i Stockholm beror troligtvis på en kombination av vidtagna försiktighetsåtgärder hos allmänheten - man är överlag ganska bra på att följa rekommendationerna och ibland mer där till -  och på en viss grad av immunitet, ja. Det betyder dock inte att riskgrupperna kan pusta ut och slappna av. Nya människor från andra delar av Sverige  börjar ständigt arbeta i Stockholm, massor av människor inom en radie av 10-15 mil pendlar till Stockholm och kan föra med sig smitta från sina hemorter, mängder av människor från andra delar av landet är i Stockholm då och då i arbetsrelaterade ärenden. Långt ifrån alla jobb går att utföra helt eller ens delvis hemifrån.
    Varaktigheten och omfattningen av immunitet mot covid-19 kan man knappast beräkna teoretiskt, utan det blir något som visar sig nu i sommar och under kommande år.

    Eftersom jag inte behöver väga mina ord på guldvåg blir min gissning att den processen blir lite mer utdragen i länder där man i det längsta försöker gömma sig för smittan i väntan på ett mirakel än i Sverige och de länder där man nu successivt öppnar upp mot smittspridningen.

    Hursomhelst borde det vara hoppingivande för WHO och andra som tog uppgifterna från Sydkorea om att man kan smittas upprepade gånger under ett kort tidsintervall på allvar att landet nu har sett över mätmetoderna och dementerat påståendet.
  • Anonym (man)
    FDFMGA skrev 2020-05-04 08:12:08 följande:
    Varaktigheten och omfattningen av immunitet mot covid-19 kan man knappast beräkna teoretiskt, utan det blir något som visar sig nu i sommar och under kommande år.

    Eftersom jag inte behöver väga mina ord på guldvåg blir min gissning att den processen blir lite mer utdragen i länder där man i det längsta försöker gömma sig för smittan i väntan på ett mirakel än i Sverige och de länder där man nu successivt öppnar upp mot smittspridningen.

    Hursomhelst borde det vara hoppingivande för WHO och andra som tog uppgifterna från Sydkorea om att man kan smittas upprepade gånger under ett kort tidsintervall på allvar att landet nu har sett över mätmetoderna och dementerat påståendet.
    Och vad får dig att tro att de länder som valt att få spridningen under kontroll först och öppna upp sen under kontrollerade former "gömmer sig i väntan på mirakel"?

    Tror på fullt allvar att Sverige är det enda land i världen som förstår sig på smittor och betydelsen av flockimmunitet eller förstått att ett vaccin kan dröja?

    Du kan inte likställa länder som valt att stoppa smittan först och öppna upp sen med Sverige som valt att låta smittan spridas mer eller mindre fritt och enbart försöka skydda riskgrupper. Att de öppnar upp nu betyder INTE att de tar efter oss, det betyder att de anser att de fått kontroll på smittan vilket vi ff INTE fått.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin