• Fri 24 Apr 2020 19:24
    775690 visningar
    19781 svar
    -4 +27
    19781
    775690

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Thu 13 Jan 2022 11:52

    Man rapporterar nu in ifrån flera regioner att COVID-19 patienter på sjukhusen kan vara missvisande.
    Så mycket som en tredjedel mindre(Säger Sahlgrenska), då de inte är där för COVID-19, utan för annan orsak och inte ens vårdas för COVID-19.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Thu 13 Jan 2022 12:22

    I Norge har de nu insett att klassisk pandemibekämpning är vägen framåt - eller 'platta till kurvan' som det uttryckts

    www.dn.se/varlden/omikronvagen-ar-inte-mojlig-att-stoppa/

    "I rapporten skriver FHI att det inte längre är vettigt att införa strikta åtgärder över tid. Situationen har förändrats från tidigare under pandemin: Alla unga och vuxna har fått möjlighet att vaccineras, och äldre och kroniskt sjuka har erbjudits en tredje dos. Detta innebär att befolkningen är väl skyddad från allvarlig sjukdom.


    ”Eftersom vaccination inte kan stoppa epidemin, och viruset därför alltid kommer att cirkulera, kommer åtgärderna i huvudsak bara att fördröja smittiden för människor och därmed fördröja en våg. Kraftiga åtgärder mot epidemin över tid är knappast proportionerliga eller förnuftiga”, skriver FHI.


    De kommande månadernas agerande är en balansgång mellan två förhållanden:


    ● Att låta smittan spridas, så att åtgärder kan undvikas och att allt fler personer med låg risk smittas nu i stället för senare – och därmed får ökad motståndskraft mot allvarlig sjukdom.


    ● Att bromsa vågen med minsta möjliga ingripande åtgärder så att sjukdomens belastning på sjukvården och samhället inte blir för stor.


    ”Det kommer att krävas väldigt kraftiga kontaktminskande åtgärder för att dämpa den här vintervågen. Smittspridning kan ta fart igen så fort åtgärderna tas bort. Hanteringen handlar därför om att bromsa epidemin med minsta möjliga ingripande åtgärder”."

  • Thu 13 Jan 2022 17:42
    FDFMGA skrev 2022-01-13 10:11:22 följande:
    Jag är mer road av skråets uttrycksformer och stundtals hårresande analyserSkrattande

    Om man inte fuckar Google och med dess hjälp tar fram statistik över andel vaccinerade så får man fram att Sverige ligger i mitten vad gäller vaccinationsgrad i Europa. Det land där den civila olydnaden är som störst är Bulgarien, därefter följer en rad forna öststatsländer. Danskarna och irländarna  däremot - de utgör Europas lydigaste folk, knappast ett pip kan nog höras där från flickorna och pojkarna i protest mot statens dekret.

    Jag kanske är lättroad, men vad gör det, om ett gott skratt förlänger livet så är det bara att tacka för skråets analyserSkrattande
    Jag har ett minne av att det från kritiker i tråden förra vintern riktades misstro mot fjällresenärers förmåga att följa rekommendationer - men förmåga är kanske inte samma sak som att 'vara lydig' - eller så var det inte de av essensen lydiga svenskarna som då ansågs vara fjällresenärer utan någon annat 'olydigt folk' - förklaringarna varierar med utfallet?

    Solig
  • Thu 13 Jan 2022 22:28
    Padirac skrev 2022-01-13 17:42:25 följande:
    Jag har ett minne av att det från kritiker i tråden förra vintern riktades misstro mot fjällresenärers förmåga att följa rekommendationer - men förmåga är kanske inte samma sak som att 'vara lydig' - eller så var det inte de av essensen lydiga svenskarna som då ansågs vara fjällresenärer utan någon annat 'olydigt folk' - förklaringarna varierar med utfallet?

    Solig
    Hon kanske har läst "Det sovande folket" och tagit till sig dumheterna.
  • Fri 14 Jan 2022 00:01
    FDFMGA skrev 2022-01-13 22:28:20 följande:

    Hon kanske har läst "Det sovande folket" och tagit till sig dumheterna.


    Jag vet inte vem som producerade de största dumheterna, men Kristerssons apartheid-arbetsmarknad är enligt mig till och med värre än Ebbas 'covidmord/berått mod' , lika illa är inte påståendet att folk inte kan ta ansvar och vara försiktiga tillsammans med påståendet att folk är 'lydiga' ..

    Både Norge och Finland har nu så omfattande smittspridning att deras strategier omfattar samma åtgärder som Sveriges strategi vid omfattade samhällsspridning.

    Debatten om likheter och skillnader mellan åtgärderna blev livlig, men väl kort och osaklig.
  • Fri 14 Jan 2022 08:47
    Padirac skrev 2022-01-14 00:01:48 följande:
    Jag vet inte vem som producerade de största dumheterna, men Kristerssons apartheid-arbetsmarknad är enligt mig till och med värre än Ebbas 'covidmord/berått mod' , lika illa är inte påståendet att folk inte kan ta ansvar och vara försiktiga tillsammans med påståendet att folk är 'lydiga' ..

    Både Norge och Finland har nu så omfattande smittspridning att deras strategier omfattar samma åtgärder som Sveriges strategi vid omfattade samhällsspridning.

    Debatten om likheter och skillnader mellan åtgärderna blev livlig, men väl kort och osaklig.
    Ja, vill man vara överdrivet kritikervänlig så kan man väl påstå att våra grannländer till skillnad från Sverige valde att allokera den kraftigaste smittspridningen till en framtid där befolkningen dels var vaccinerad och dels sjukvården betydligt bättre på att behandla svårt sjuka i covid.

    Men då bortser man ju från verkligheten, något som kritikersskrået för övrigt har satt i system.
  • Fri 14 Jan 2022 20:30
    +1
    Padirac skrev 2022-01-13 17:42:25 följande:
    Jag har ett minne av att det från kritiker i tråden förra vintern riktades misstro mot fjällresenärers förmåga att följa rekommendationer - men förmåga är kanske inte samma sak som att 'vara lydig' - eller så var det inte de av essensen lydiga svenskarna som då ansågs vara fjällresenärer utan någon annat 'olydigt folk' - förklaringarna varierar med utfallet?

    Solig
    Ja svenskar är ju ofta lydigare vs staten, myndigheter osv än människor i andra länder. Dvs när det gäller de flesta saker är det ett större antal människor än i andra länder som försöker följa rekommendation och påbud. När myndighet och regering är vaga, är det inte så lätt ens för alla som försöker, att hålla sig till reglerna. Och de som inte är lydiga blir ju inte direkt avskräckta av rekommendationer men en del skulle nog ha blivit avskräckta av lagar och böter. Nu är det i alla fall fall en tydlig rekommendation om vaccination, så många vaccinerar sig. 

    Åk till fjällen, men håll avstånd (fast det kanske inte går i liftköer, eller under resan dit eller vid matinköp i den lilla lokala affären i fjällvärlden och ingen rekommendation om munskydd fanns förr).

    Munskydd hjälper inte, fast jo kanske, använd munskydd på allmänna kommunikationsmedel i rusningstid, men ingenting nämns om andra situationer och platser. Fast munskydd stoppar nog inte så mycket smitta. Men använd det ändå ibland, kanske. Beträffande tex karantän och test har det ofta rått lika stor oklarhet.  

    Res inte och undvik att gå till affärer. Fast när diverse myndighetspersoner och ministrar gör det, utan munskydd, kanske det inte är så farligt?

    I många andra länder, där folk är mindre lydiga, har stängningar och förbud resulterat i att såväl lydiga som icke-lydiga människor har tvingats till att undvika andra människor och bära munskydd, men i Sverige har många av de lydiga varit osäkra på vad som gäller och olydiga har haft frihet att göra vad de vill. Sedan har ju tex inresebestämmelser även haft betydelse.

    I somliga länder är det nu lägre vaccinationsgrad än i Sverige pga mindre benägenhet att följa myndigheters råd, och det märks i statistiken.
    Om Sverige hade haft klara rekommendationer (enligt WHOs råd), möjliggjort pandemilagar tidigt under pandemin, stängt gränser och affärer ibland, lyssnat mer på internationell experter och varit försiktigare och mindre självgoda, kombinerat med villigheten att vaccinera sig, hade Sverige leget betydligt bättre till nu och haft mycket färre avlidna. 
  • Fri 14 Jan 2022 21:07
    +1
    klyban skrev 2022-01-13 06:35:43 följande:

    Ironi hjälper inte ändra den initiala smittan vi hade...., som våra grannländer inte hade.

    Det jag dock finner mer intressant är att du övergav ditt inlägg, och redan.

     

    Verkar som du glömt av att man mycket tidigt direkt bytte strategi och till den vi har nu och detta pga man direkt insåg att smittan redan var för omfattande.

    Och det som sker nu med rekommendationer och restriktioner, detta kan vi helt tacka den ovaccinerade för och hur den belastar sjukvården svårt, samtidigt de ligger där och gråter över att de inte tog vaccinen.

    Sen belastar äldre sjukvården också, men de har i alla fall försökt och de kan knappat hjälpa att deras kroppar är för gamla och inte längre kan bilda antikroppar.

    Lite roligt är väl det också att användaren bor i ett land med mer restriktioner... och klagar på oss som har mindre och lyckats bättre med dessa.

    Och tror vi inte hade en initial smitta som gav oss en annan hand, och sen är deras argument att få eller inga test fanns då, och säger kolla vi hade samma som våra grannländer i smitta.

    Det är inte direkt hederliga diskussionssätt de förbehåller sig till, och varför snurrar man runt på en så gammal sak, och inte tro detta påminns om.

    Och en ny debatt fick jag inte ha, men det är ingen ny debatt ens, det är exakt samma som innan och den ska vi glömma av och kalla detta för nytt igen.


    Finn fem fel i ohederlighet. Både mot person och i påståenden om vad som är fakta. Helt substanslöst. Så lågt trodde jag inte att du kunde sjunka, faktiskt. Lite väl mkt du glömt ("av") där i din flås-iver.
  • Fri 14 Jan 2022 23:57
    pyssel skrev 2022-01-14 21:07:45 följande:
    Finn fem fel i ohederlighet. Både mot person och i påståenden om vad som är fakta. Helt substanslöst. Så lågt trodde jag inte att du kunde sjunka, faktiskt. Lite väl mkt du glömt ("av") där i din flås-iver.

    Vad har denna attacken emot min person och ad hominem nått med att göra om COVID-19?
    Undrar då du glömde av att berätta vad det har med COVID-19 och göra.


    Rätt intressant att du glömde detta, så vill du berätta?
    Eller blir det som vanligt och inget?


    Glöm inte fakta, forskning och med saklighet,för uppnå konsensus.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Sat 15 Jan 2022 00:25
    +1
    klyban skrev 2022-01-14 23:57:06 följande:

    Vad har denna attacken emot min person och ad hominem nått med att göra om COVID-19?

    Undrar då du glömde av att berätta vad det har med COVID-19 och göra.

    Rätt intressant att du glömde detta, så vill du berätta?

    Eller blir det som vanligt och inget?

    Glöm inte fakta, forskning och med saklighet,för uppnå konsensus.


    Vi undra vad du mena för komiskt me detta ja citera innan. Kan du inte berätta? Nä vi tänkte det.

    Pssst.. av med offerkoftan nu, eller du glömde av'et. Glöm inte krumelur med faktoider och ett uppnått fjäder med mått på smittoskyddad som e bevisat på händerna bakvägs. Som vanligt asså vänta vi allehoppsan på nått me nånn fakta. Åsså skippar du addhomonemer på min å annans person om de ska bli konsensus i klusterpolitiker på Sveriges bästa o EU och just tråden på deras händer som va kanske i Alperna nån gång fast dom inte hitta nått o säga va. Komiskt! Mest komiskt när de e nått land me många döda som blir konsensus i å skratta för klybb o klabb!

    Äh, som vanligt har du inget svar! (inte "som e nått me fakta" iaf)
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin