• Fri 24 Apr 2020 19:24
    764542 visningar
    19781 svar
    -4 +27
    19781
    764542

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Sun 23 Jan 2022 19:44
    FDFMGA skrev 2022-01-23 18:47:13 följande:
    "På söndagen uppger WHO att coronapandemin gått in i en ny fas med anledning av omirkonvarianten, de räknar med att minst 60 procent av Europas befolkning kommer ha smittats av varianten till och med mars månad vilket kan innebära slutet för pandemin, uppger Hans Kluge, Europachef vid WHO för  AFP.".

    Inte enbart intressant för att WHO börjar räkna med möjligheten att pandemin snart kan vara över och att vi sen får lära oss leva på ett vettigt sätt men viruset. Det är ju också ett indirekt erkännande av att en "naturlig infektion" ger ett effektivare skydd mot allvarlig covid än vad vaccination gör, men skillnaden är ju inte stor och rimligen ger infektion tillsammans med vaccination det allra bästa skyddet.

    www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coro.../
    Ca 85% är fullvaccinerade (i Sverige) men det anses inte nog. 60% smittade anses göra så att pandemin klingar av. Hur hänger det ihop?
  • Sun 23 Jan 2022 19:53
    Tow2Mater skrev 2022-01-23 19:44:40 följande:
    Ca 85% är fullvaccinerade (i Sverige) men det anses inte nog. 60% smittade anses göra så att pandemin klingar av. Hur hänger det ihop?
    Omikron?

    60% smittade av omikron är möjligen nog för flockimmunitet mot de flesta närmast kommande ytterligare varianterna?

    Vaccinet skyddar mot allvarlig sjukdom och död, men förhindrar inte mild sjukdom och smitta?
  • Sun 23 Jan 2022 19:55
    klyban skrev 2022-01-23 14:02:09 följande:

    Tycker du inte själv det är rätt skrämmande vi har såpass många som inte ens vet om såna här saker om hur saker och ting fungerar, och att även använder deras okunskaper som ett argument att nått är fel.
    Fast det enda felet är hur de återger hur saker och ting går till här i Sverige.


     


    Den där coronakomminsionen var rätt blek faktiskt och en del underlag hade inte ens med Sverige att göra.
    Men hur länge pratade vi om deras "fynd", typ en vecka för alla insåg den inte var mycket att hänga i granen.


     


    Och dessa 149 möten är bara komik över, och tom än mer när du tar upp gamla synder och samma sak.
    Det är lite som när man inte förstod sig på den förutsättningslösa diskussionen om tex ha öppet allt och businesses as usual och andra frågeställning man tar inom vetenskapen och för få svar på allt man kan.
    De förstod inte denna det allra minsta, sånt är mycket perplexande.


     


    Nuon affären har säkerligen ett helt ton av mutor skett, för ingen kan göra ett så dåligt köp som detta utan veta om det.
    Men det är samma princip, men denna delen av politiken anser regler och sånt nonsens bara är till för sina politiska motståndare.
    Och när de ylar om samma här och nått man inte ens för anteckningar på, så vägrar dom ta in detta, för den politiska agendan står högst och över saklighet och erkänna att det är så man sköter saker och ting.
    JA, det vill de ingen ska få reda på, och samtidigt varnar SÄPO för desinformation med pandemin.


    Allt med de 149 mötena är naturligtvis inget annat än ett politiserat spinn... eller så är de som ylar över detta någons nyttiga idiot.
  • Sun 23 Jan 2022 19:56
    FDFMGA skrev 2022-01-23 18:47:13 följande:

    "På söndagen uppger WHO att coronapandemin gått in i en ny fas med anledning av omirkonvarianten, de räknar med att minst 60 procent av Europas befolkning kommer ha smittats av varianten till och med mars månad ? vilket kan innebära slutet för pandemin, uppger Hans Kluge, Europachef vid WHO för  AFP.".

    Inte enbart intressant för att WHO börjar räkna med möjligheten att pandemin snart kan vara över och att vi sen får lära oss leva på ett vettigt sätt men viruset. Det är ju också ett indirekt erkännande av att en "naturlig infektion" ger ett effektivare skydd mot allvarlig covid än vad vaccination gör, men skillnaden är ju inte stor och rimligen ger infektion tillsammans med vaccination det allra bästa skyddet.

    www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/


    Hoppas verkligen det stämmer att pandemin slutar snart men det verkar finnas lite olika budskap från WHO om detta också. Samt hoppas att det inte blir fler problem med stängda skolor, underbemanning på sjukhus etc framöver pga alla insjuknade. 

    https://www.cnbc.com/2022/01/18/who-says-omicron-wont-be-last-covid-variant-as-global-cases-surge-by-20percent-in-a-week.html

  • Sun 23 Jan 2022 20:12
    Tow2Mater skrev 2022-01-23 19:44:40 följande:
    Ca 85% är fullvaccinerade (i Sverige) men det anses inte nog. 60% smittade anses göra så att pandemin klingar av. Hur hänger det ihop?
    Vet inte, men det borde innebära att en ganska stor del av de ovaccinerade får en ofrivillig vaccination av "herr eller fru" Omikron. Räknar man även genomgången sjukdom som en del av immuniteten så blir konsekvensen ett rejält skutt uppåt.
  • Sun 23 Jan 2022 20:14
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-01-23 19:56:14 följande:
    Hoppas verkligen det stämmer att pandemin slutar snart men det verkar finnas lite olika budskap från WHO om detta också. Samt hoppas att det inte blir fler problem med stängda skolor, underbemanning på sjukhus etc framöver pga alla insjuknade. 

    https://www.cnbc.com/2022/01/18/who-says-omicron-wont-be-last-covid-variant-as-global-cases-surge-by-20percent-in-a-week.html

    Jag tror att det kan bli en skön vår för oss som är pandemitrötta.
  • Sun 23 Jan 2022 20:18
    FDFMGA skrev 2022-01-23 20:14:33 följande:
    Jag tror att det kan bli en skön vår för oss som är pandemitrötta.
    Jag hoppas på lite lättade reserestriktioner snart...
  • Sun 23 Jan 2022 21:54
    Tow2Mater skrev 2022-01-23 20:18:11 följande:
    Jag hoppas på lite lättade reserestriktioner snart...
    Jamen verkligen! Eller rättare sagt, jag hoppas att pandemin blir mindre och mildare, så det blir ofarligare att resa. Skulle behöva åka utomlands för jobbet i nästa vecka, men sa nej pga omikron överallt, så nu måste jag sitta i möten på avstånd fast de flesta av mina kollegor åker, inte lika effektivt.
    Dessutom skulle jag åkt utomlands nästa helg om det inte vore för denna jäkla pandemi, och jag vill kunna åka till Sverige snart. Vågar inte boka någon resa för påsk heller, då det är lite längre skollov. Osv, osv, saknar så att kunna resa. 
  • Sun 23 Jan 2022 21:57
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-01-23 21:54:56 följande:
    Jamen verkligen! Eller rättare sagt, jag hoppas att pandemin blir mindre och mildare, så det blir ofarligare att resa. Skulle behöva åka utomlands för jobbet i nästa vecka, men sa nej pga omikron överallt, så nu måste jag sitta i möten på avstånd fast de flesta av mina kollegor åker, inte lika effektivt.
    Dessutom skulle jag åkt utomlands nästa helg om det inte vore för denna jäkla pandemi, och jag vill kunna åka till Sverige snart. Vågar inte boka någon resa för påsk heller, då det är lite längre skollov. Osv, osv, saknar så att kunna resa. 
    Ja, man vet ju inte när man vågar boka. For att resa i sommar vill jag inte vänta längre än till mars med att boka, det blir bara dyrare.
  • Sun 23 Jan 2022 22:06
    Tow2Mater skrev 2022-01-23 21:57:33 följande:
    Ja, man vet ju inte när man vågar boka. For att resa i sommar vill jag inte vänta längre än till mars med att boka, det blir bara dyrare.
    Jag tror ju verkligen att det går att resa mera i sommar, men nej, inte sjutton vågar jag boka något. Om det blir några resor i år blir allt sista minuten, om det inte är för dyrt. Men många flygbolag har ombokningsbara biljetter nu, eller avbeställningsbara, om man betalar lite extra. Hade köpt en ombokningsbar biljett till Sverige i julas, och när jag avbeställde visade det sig att flygbolaget ställt in mina flyg, så jag fick alla pengar tillbaka, i stället för ombokning. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin