• Fri 24 Apr 2020 19:24
    764523 visningar
    19781 svar
    -4 +27
    19781
    764523

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

  • Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Tue 25 Jan 2022 17:26
    -1
    Pope Joan II skrev 2022-01-25 16:20:10 följande:
    Det är ingen sammanfattning av boken, det är en recensents åsikt om boken. 

    Är inte du lärare?
    Om hon är lärare känner hon säkert till att språket är mångfacetterat.

    Jag tolkade det hon citerade som att en god sammanfattning av artikeln och samtidigt ett bokomdöme.


  • Anonym (ABC)
    Tue 25 Jan 2022 17:32
    +1
    FDFMGA skrev 2022-01-25 14:55:14 följande:

    Sydsvenskan har för övrigt an läsvärd recension av drapan från en av de 22 i sällskapet för inbördes beundran - en slags akademisk motsvarighet till Vinbarens vänner i den här tråden.

    Einhorn skriver heller inget om hur den förening ?de 22? sedermera bildade, Vetenskapsforum covid-19, ägnat sig åt foliehattande på sin Youtube-kanal och publicerat videor med rubriker som ?Använder Sverige barn för att uppnå flockimmunitet?? och ?Hjärntvätt & sovjetisering?. Skadade det er trovärdighet, månntro? Och trots att Einhorn lyckats trycka in omikronvarianten i boken nämns inte den senaste statistiken som visar hur låg den svenska överdödligheten varit jämfört med andra länder i Europa. Det svart-vita narrativet måste ju gå ihop.

    www.sydsvenskan.se/2022-01-25/lena-einhorn-gor-upp-med-arkefienderna-pa-folkhalsomyndigheten


    ?FHM gjorde många fel? ingår också i texten. Vad jag vet har FHM ännu inte offentligt erkänt några fel. Förutom räknefel då.


     


    ?Förstod de talanglösa tjänstemännen inte att covid spreds presymptomatiskt??


    Nu förstår man ju det.


     


    ?beräknade att 16 000 svenskar skulle ligga på iva?


    ?in the unmitigated scenario? står det i artikeln som han länkar till. Eftersom alla skulle jobba hemifrån och man isolerade de äldre, så borde Jalalvand ha använt siffran 5000-9000. Den är också alldeles för hög, men det lät ju ännu bättre med 16000.


     


    ?hur låg den svenska överdödligheten varit? 


    Javisst, efter den första vågen började det gå relativt sett bättre för er. Sverige gjorde mer som resten av världen, och resten av världen gjorde mer som Sverige. Men de som förlorade sina anhöriga våren 2020 tröstas knappast av det.


     


    ?Det är hennes krig: bara för att de frälsta grävt ner sig i skyttegravar behöver inte vi andra ställa oss mellan dem och bli nerkladdade av pajkastningen.?


    Vad gör han själv då? Att använda ordet ?foliehatt? i det här sammanhanget är rätt så kladdigt tycker jag.

  • Tue 25 Jan 2022 17:32
    AndreaBD skrev 2022-01-25 15:19:37 följande:
    Bra att du hittade den artikeln. En väldigt kort och enkel sammanfattning hittade jag mot slutet av artikeln:

    "Förutom för den mest inbitne Tegnell-hataren har Einhorns bok alltså inget större läsvärde. "
    Den kan ju ha ett läsvärde för den som vill förstå varför de 22 upplevde sig så kränkta - om man läser lite mellan raderna, alltså.

    Dessutom kan man ju tolka tidpunkten för bokutgivningen som att till och med Lena Einhorn insett att pandemin snart är över.
  • Tue 25 Jan 2022 17:46
    Anonym (ABC) skrev 2022-01-25 17:32:21 följande:

    ?FHM gjorde många fel? ingår också i texten. Vad jag vet har FHM ännu inte offentligt erkänt några fel. Förutom räknefel då.


     


    ?Förstod de talanglösa tjänstemännen inte att covid spreds presymptomatiskt??


    Nu förstår man ju det.


     


    ?beräknade att 16 000 svenskar skulle ligga på iva?


    ?in the unmitigated scenario? står det i artikeln som han länkar till. Eftersom alla skulle jobba hemifrån och man isolerade de äldre, så borde Jalalvand ha använt siffran 5000-9000. Den är också alldeles för hög, men det lät ju ännu bättre med 16000.


     


    ?hur låg den svenska överdödligheten varit? 


    Javisst, efter den första vågen började det gå relativt sett bättre för er. Sverige gjorde mer som resten av världen, och resten av världen gjorde mer som Sverige. Men de som förlorade sina anhöriga våren 2020 tröstas knappast av det.


     


    ?Det är hennes krig: bara för att de frälsta grävt ner sig i skyttegravar behöver inte vi andra ställa oss mellan dem och bli nerkladdade av pajkastningen.?


    Vad gör han själv då? Att använda ordet ?foliehatt? i det här sammanhanget är rätt så kladdigt tycker jag.


    Ja, han skriver att FHM gjorde många fel - men han anser samtidigt att Einhorns stridsskrift är en värdelös för andra än sådana som vill odla sitt hat mot FHM och i förlängningen kanske också mot regeringen.

    Tankefelet du gör är att du utgår från det som är tesen för kritikerkotteriet i den här tråden - om man inte fördömer FHM och regeringen så dyrkar man dem.

    Jag kan bara instämma med artikelförfattaren - det är ett måste för att det svart-vita narrativet ska gå ihop.
  • Tue 25 Jan 2022 18:19
    -1
    FDFMGA skrev 2022-01-25 17:32:23 följande:
    Den kan ju ha ett läsvärde för den som vill förstå varför de 22 upplevde sig så kränkta - om man läser lite mellan raderna, alltså.

    Dessutom kan man ju tolka tidpunkten för bokutgivningen som att till och med Lena Einhorn insett att pandemin snart är över.
    Visst, men det är ganska tjatigt och ingen trevlig läsning. 
  • Tue 25 Jan 2022 18:21
    -1
    FDFMGA skrev 2022-01-25 17:26:53 följande:
    Om hon är lärare känner hon säkert till att språket är mångfacetterat.

    Jag tolkade det hon citerade som att en god sammanfattning av artikeln och samtidigt ett bokomdöme.
    Ja, ungefär. Framför allt så menade jag: Det skulle säkert kunna vara min sammanfattning av boken... Jag kan förstå hur han menar
  • Tue 25 Jan 2022 18:37

    Betraktar det JV-liknande knasbolleriets uteblivna referenser till nazismen. Även enögt knasbolleri kan visst famla sig fram till en och annan gräns för det magstarka, avsaknaden av logisk slutledningsförmåga till trots. Nu brinner det i bassängen Drömmer

  • Tue 25 Jan 2022 18:48
    pyssel skrev 2022-01-25 18:37:29 följande:

    Betraktar det JV-liknande knasbolleriets uteblivna referenser till nazismen. Även enögt knasbolleri kan visst famla sig fram till en och annan gräns för det magstarka, avsaknaden av logisk slutledningsförmåga till trots. Nu brinner det i bassängen Drömmer


    Ah, ett sådant övertydligt exempel på talesättet bära syn för sägen.

    Tack för uppvisningenSkrattande

    Pst, försök rädda din badanka från bassängbranden!
  • Tue 25 Jan 2022 19:10
    AndreaBD skrev 2022-01-25 18:21:31 följande:
    Ja, ungefär. Framför allt så menade jag: Det skulle säkert kunna vara min sammanfattning av boken... Jag kan förstå hur han menar
    Tja, det fanns ju en hel del som närmast frossade i beskrivningar hur illa Sverige hanterade pandemin. Händer inget oförutsett så går det snart att summera dess omedelbara effekter.

    Det är klart att det stormar i en och annan ankdam när det visar sig att Sverige klarat pandemin bättre än de flesta andra europeiska länder. Det skiljer inte ens mycket mellan Sverige och Tyskland, trots att Tyskland har en helt annan kapacitet på IVA-vård.
  • Tue 25 Jan 2022 20:32
    FDFMGA skrev 2022-01-25 19:10:41 följande:
    Tja, det fanns ju en hel del som närmast frossade i beskrivningar hur illa Sverige hanterade pandemin. Händer inget oförutsett så går det snart att summera dess omedelbara effekter.

    Det är klart att det stormar i en och annan ankdam när det visar sig att Sverige klarat pandemin bättre än de flesta andra europeiska länder. Det skiljer inte ens mycket mellan Sverige och Tyskland, trots att Tyskland har en helt annan kapacitet på IVA-vård.
    Nja, 138 människoliv per 1 million innevånare skiljer det mellan Tyskland och Sverige nu, 1 380 människor räknat på 10 millioner. Det tycker jag är väldigt mycket. Och tja, varför inte jämföra med de andra nordiska länderna ? Men visst, det går bättre i Sverige än tex i Moldavien eller Montenegro. För 8 länder i Västeuropa, undantaget plutteländerna, har det gått sämre.

    Antal IVA-platser per capita i Sverige ligger väl i botten av EU-länderna, vilket är en skandal (och nej, jag påstår inte att det är enbart sossarnas fel eller ens Tegnells).
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin