• Sat 25 Apr 2020 12:55
    1197 visningar
    5 svar
    5
    1197

    35 år-ingen mens 3 år-viktökning 20 kg

    Hej

    Jag är 35 år och har i över 3 års tid sökt hjälp hos vårdcentral samt gyn utan att få hjälp på riktigt. Jag har inte haft mens på 3 år! I samband med att jag förlorade mensen så började jag kraftigt att gå upp i vikt, månad för månad, år för år, sakta men säkert.

    Jag har aldrig haft fettansamling kring magen, men allt samlar sig där nu. Jag har ökat med 15-20 kg i vikt på bara 3 år. Till saken hör att jag under samma tid blivit en renlevnadsmänniska. Jag äter mest bara grönsaker och dricker vatten till varje måltid. Äter nästan aldrig halvfabrikat eller något med socker som läsk och juice (såvida det inte är råpressad). Minskat konsumtion av pasta/ris/bröd med över 90%. Och trots att jag äter olika grönsaker, ägg, kyckling och dricker vatten, så bara ökar jag i vikt varje år!

    Har ropat på hjälp i varje läkarkontakt som jag haft (ca 8 läkarbesök på 3 år) - och har idag ett BMI på över 30!

    Kan tilläggas att jag tränar regelbundet. Jag går på långpromenader, cyklar, går till gymmet VARJE VECKA och åker t.o.m på vandringsresor. Jag är alltså orolig både p.g.a utebliven mens (då jag inte har några barn ännu) samt denna sjukliga viktökning.

    Det lilla som läkarna har kommit fram till:

    - Det är inte sköldkörteln (3 olika tester)

    - Jag är i klimateriet

    - Jag är inte i klimateriet

    - Prova att ät p-piller

    - Prova att sluta äta p-piller

    Tror jag ligger inom ramen för alla värden på blodproverna, förutom dessa som tycks sticka ut:

    P--Östradiol

    Resultat: 22 pmol/L

    Kommentar om analysen: REFERENSINTERVALL S-Östradiol: Barn prepubertet: <50 pmol/LKvinnor: Postmenopaus: <50 pmol/LFollikelfas 40 - 600 pmol/LOvulationsfas: 300 - 1800 pmol/LLutealfas 150 - 800 pmol/LMän: <150 pmol/L

    P--Prolaktin

    Resultat: 184 mIE/L

    Kommentar om analysen: REFERENSOMRÅDE S-Prolaktin:Kvinnor 13-49 år, ej gravida: 64 - 572 mIE/LKvinnor >= 50 år, postmenopaus: 64 - 403 mIE/LMän >17 år: 64 - 403 mIE/L

    Det jag då lyckats googla mig till är att jag då tycks vara i klimateriet? Grejen är att när jag börjar med p-piller igen så triggar jag igång någon slags mensliknande blödning. Kanske inte riktig mens? Men så fort jag inte äter p-piller så är mensen borta. Provade ett helt år utan p-piller och hade alltaå ingen mens på ett år. Men läste att det kan vara farligt så fick någon medicin att äta i 10 dagar tror jag, som triggade igång blödningar. Jag har slutat och börjat fram och tillbaka med p-piller, enligt läkarnas anvisningar.

    Hur ska man gå vidare? Vill ha mens (helat utan p-piller så att man kan skaffa barn framöver)

    Är nästan ännu mer orolig över denna ohälsosamma vikt, och att jag ökar i vikt trots vardagsmotion och hälsosam kost.

  • Svar på tråden 35 år-ingen mens 3 år-viktökning 20 kg
  • Sat 25 Apr 2020 13:05
    #1

    Vilken jobbig situation. Jag var i en liknande situation. Gått upp 20kg på nästan 2 år. Mensen var dock kvar. Men vi blev inte med barn. Visade sig att jag var i förklimakteriet.

    Hur såg ultraljudet av dina äggstockarna ut?

    Hur är AMH värdet?

    Jag lyssnade på många poddar med Mia Lundin och hennes böcker. Kände så igen mig i vad hon skrev. Bla det du beskriver.

    Att äta p piller rekommenderar jag inte. Det är ändå ingen mens du får utan en bortfallsblödning och de här hormonerna är inte bra för dig som nog är på väg in i klimakteriet.

    Du verkar ha en östrogendominans i kroppen (trots låg östrogenvärde). Dvs i förhållande till Progesteron för mycket Östrogen. Då lagrar man lätt in fett ffa på buken osv.

    Den vanliga vården tar oftast inte hand om osa kvinnor med de här besvären. Min räddning var böcker och ffa poddarna.


    Embryodonation 2020 - BF 22/10
  • Sat 25 Apr 2020 13:14
    #2

    Skulle det kunna vara cushings syndrom? Har du utretts för det? Läs på internetmedicin på nätet och se om det känns rimligt.

  • Sat 25 Apr 2020 14:30
    #3

    Tack för svar. Tror dock inte att det är Cushings Syndrom.

    Sedan kanske jag överdrev när jag skrev att ALLT fett satte sig på magen. Hela kroppen har blivit rundare, men framför allt på magen. Även med stor rumpa och lår så har jag aldrig haft en utputande mage förr!

    Har gått på ett BMI från strax under 25 (dvs normalvikt) till ett BMI på strax över 30 (fetma). Ett BMI på 25-30 är ju övervikt. Så jag har alltså skrikit på hjälp medans jag gått feån normalvikt till övervikt och nu slutligen fetma.

    Det här är så jäkla sjukt... Hade någon annan människa ätit lika rent/hälsosamt och haft mina motionsvanor hade de säkert varit under normalvikt.

  • Fri 1 May 2020 10:50
    #4

    ????????

  • Fri 1 May 2020 11:13
    #5

    Pco?

    Min mens slutade, och jag gick upp massor i vikt.

Svar på tråden 35 år-ingen mens 3 år-viktökning 20 kg