• Meyer

    Vad gör era tonåringar i sommar?

    Jag tänker främst på tonåringar i gymnasieålder som inte hittar sommarjobb och samtidigt är lite för gamla för kollo.

    Nu känns det lite bistert att hitta sommarjobb i Coronatider. Men vad finns det för alternativ till aktiviteter så att de inte hänger inomhus framför datorn hela sommaren.

    Aktivera dem med trädgårdsarbete? Måla om huset? Plocka bär? Läger? Lajv? Sommarkurser? Ideellt arbete? Eller har de/ni hittat jobb? I så fall var och hur?

    Jag tar tacksam emot förslag och konkreta exempel på hur ni löst sommaren för era lite äldre tonåringar. Både gemensam semester och aktivitet medan ni själva arbetar.

  • Svar på tråden Vad gör era tonåringar i sommar?
  • Sisisisi

    De är ju nästan vuxna så de får faktiskt aktivera sig själva. Får de inget sommarjobb så får de träna och träffa kompisar, hänga på stranden. Vill de göra något annat så får de tag tag i det själva. Kanske har nån släkting som behöver hjälp med något.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Meyer

    Kanske inte de svar jag önskat mig men tack för att ni tog er tid och läste min fråga.

    Eftersom tonåringen i fråga har diagnos så tänker jag mig att få curla ett tag till om det inte bara skall bli datorspel 24/7 i sommar.

  • scanmia

    Du är definitivt inte ensam om att oroa dig för det här, även bland föräldrar som har tonåringar utan diagnos. Min son hade ordnat ett sommarjobb och er resa själv och en resa med oss under sommarlovet - allt är inställt. Att åka ut till hans gamla farföräldrar i deras stuga är heller inte något vi kan räkna med. Det känns som att sommaren har blivit alltför lång och helt utan nya upplevelser eller tider för rutiner (som får min son att må bra).

    Jag letar runt för att se om det finns någon sommarkurs eller sommarskola som han kan ägna sig åt. Hans träning bör fortsätta som vanligt 4-5 dagar i veckan så det ger i alla fall lite rutin. Många av hans kompisar kommer förmodligen också att vara hemma under sommaren i år. 

  • Zarch

    Ja du, jag kan egentligen tycka att det här är nyfunna problem som inte våra föräldrar satt och oroade sig för när vi var tonåringar under 80-90 talet men okej. Behöver din tonåring yttre påverkan för att aktiveras pga diagnos så dra igång ett projekt a la måla om huset in och utvändigt eller något liknande kanske?

  • engladprick

    Jag gjorde volontärjobb (katthem) på vardagarna på sommarn efter jag slutat följa med till landstället och innan jag själv flyttade hemifrån.

    Som vuxen när jag haft ensam semester har jag läst, promenerat och fixat hemma (ex tog fram allt på vinden och sorterade om, rensade) . Kanske något som passar tonåringar med?

    Nu i år ska jag ha några veckor själv med vårt barn på 2 år och då blir de väl lekparker och hemmafix.

  • Kasi2008

    Min dotter på 16 år sökte massor av jobb innan Corona kom och nu får hon svar att det inte blir något jobb. Vi hade plan B till henne att hittar hon inget jobb så får hon jobba hos din pappa vilket hon ska göra i sommar. Har man sån möjlighet så är det ju bra. Hon är med i lottakåren och ska åka på 2 läger med dom i sommar.

    Tips till er är kolla läger tex på försvarsutbildarna- ungdom. Om dina barn är upp till 20 år. Dom har en ungdomsverksamhet som barnen kan vara med i och kan åka på läger ofta gratis det enda man betalar är medlemsavgift. Där kan man gå många olika utbildningar och läger inte bara militärt utan hur man stärker sig själv, lär sig första hjälpen, lära sig grunder i överlevnad, hur man arbetar med teknik i försvarsmakten, lära sig språk osvDe kan även engagera lokalt i någon verksamhet och delta och ordna möten osv under hela året.

    Volontärarbete, söka jobb hos grannar tex klippa gräs, tvätta bilen mm.

    Vandra med familjen. Dagsturer eller med övernattningar. Ta med saker barnen tycker om tex boll, badkläder, kortlek och roa er med på vandringen.

Svar på tråden Vad gör era tonåringar i sommar?