• Sun 26 Apr 2020 13:50
    1075 visningar
    9 svar
    9
    1075

    Första barnet naturligt ,syskon barnet ivf

    Hej! Vi fick våran dotter för snart 3 år sen på naturlig väg och på första försöket. Nu har vi försökt med syskon i över ett år. Vi påbörjade en utredning för ett tag sen och då visade det sig att mannen har få rörliga spermier och att detta är vårat problem . Så vi kommer behöva göra ivf och hoppas att snart kunna få en tid . Någon mer som är i samma situation ? Eller gått igenom redan ? Hur har det gått ? Lyckades ni ? ????

  • Svar på tråden Första barnet naturligt ,syskon barnet ivf
  • Mon 27 Apr 2020 10:03
    #1

    Jag har fått två barn naturligt och har önskan att få ett tredje. Min man är numera steril efter cancerbehandling så för att få ett tredje barn så har vi försökt med Ivf. Vi har gjort två insättningar och på den andra lyckades vi bli gravida. Tyvärr gick det inte hela vägen, så försöken fortsätter för oss. Dock är det paus nu pga corona. Kan tipsa om att lyssna på ivf-podden och ruvarpodden. Båda poddarna har gjort ett avsnitt om sekundär barnlöshet.

  • Mon 27 Apr 2020 14:34
    #2

    Oj okej .. tack för tipsen med poddarna!:) men hur fick ni göra om din man är steril , plockar man ut simmare eller ? Vart har ni gjort era två ivf försök ?

    Vi tänker nordic ivf Göteborg ..

  • Sun 3 May 2020 15:21
    #3
    Yessfo skrev 2020-04-27 14:34:56 följande:

    Oj okej .. tack för tipsen med poddarna!:) men hur fick ni göra om din man är steril , plockar man ut simmare eller ? Vart har ni gjort era två ivf försök ?

    Vi tänker nordic ivf Göteborg ..


    Min sambo fick frysa in spermier innan han började med cytostatika-behandlingen i och med att det fanns risk att han skulle bli steril, vilket det visade sig att han blev :( De frystes in på USÖ (Örebro) och därför måste vi göra våra behandlingar där. De har varit jättebra, men tyvärr har de stängt nu på obestämd tid pga corona. Hade annars bytt till privat klinik då det är jobbigt att bara vänta och vänta :(

    Vi har hittills gjort ett äggplock och två insättningar. Och nu väntar vi på att få starta ny behandling, när det nu blir?

    Har inga tips om privata kliniker men finns mycket info på FB. Gruppen heter IVF Sverige.
  • Wed 6 May 2020 18:41
    #4

    VI fick vår dotter för 6 år sedan naturligt men har nu i ungefär 1 års tid gått på Nordic IVF i Göteborg. 
    äggplock två gånger och insättning 3. 
    blev gravid på 2a men tyvärr missfall i vecka 13-15 ( märktes v. 20) 
    och nu ha jag pausat på 3de. en inte varit på ultraljud än så jag är fortfarande skeptisk. 

    De är väldigt fina på Nordic i göteborg. 

  • Thu 7 May 2020 22:17
    #5
    Momstret skrev 2020-05-06 18:41:04 följande:

    VI fick vår dotter för 6 år sedan naturligt men har nu i ungefär 1 års tid gått på Nordic IVF i Göteborg. 

    äggplock två gånger och insättning 3. 

    blev gravid på 2a men tyvärr missfall i vecka 13-15 ( märktes v. 20) 

    och nu ha jag pausat på 3de. en inte varit på ultraljud än så jag är fortfarande skeptisk. 

    De är väldigt fina på Nordic i göteborg. 


    Vad är det som gör att ni inte kan få syskon på naturlig väg?

    Vi har fått en tid nu i juni för första samtal . Men vad köpte ni för paket ? Vi funderar på att köpa paket med 2 ivf. Antar att det är 2 äggplock då eller ? Fick ni ut många ägg och spermier som blev befruktade?

    Åh grattis till erat + ? ska ni snart på ultraljud ?
  • Fri 8 May 2020 07:16
    #6

    De kan inte svar på varför det inte fått när vi försöker få syson. 
    Han har mindre rörelser i spermierna så de har gjort hjälpt dem på traven. 

    Jag har plockat ut normalt många ägg och första ggr blev 4 befruktade & frysta och sista gången 6. 

    Tyvärr så har jag börjat blöda så jag inväntar att mensen drar igång. men vi får se. 

    Vi köpte paketet på 3 ggr. 

    Då är det tre äggplock med insättning. 
    använder man frysta ägg så får man betala för insättning. 
    Så klart är det jättedyrt men vi okända att vi inte orkade vänta samt att mitt sista äggplock var jobbigt och jag fick väldigt ont. 

    Lycka till. 

  • Sun 17 May 2020 22:38
    #7

    Hej Hej!Glad Här är en till...två barn har jag sen förut som kom till utan någe större problem, sonen tog det 1 år att få till nog, och dottern 3 månader.

    MEN nu har sambon och jag försökt bli gravida sen december -2018 och nu står vi här för att påbörja ivf så fort mensen kommer(förhoppningsvis om några dagar!)

    Allt visar bra med sambons spermier (barnens far och jag är separerade sen 5 år)
    Alla värden som kan tänkas kan ser bra ut för mig.

    Men en spolning för två veckor sedan visa totalt stopp i både äggledare. Både jag och gyekologen som jag har gått till sen 2017 undra hur tusan detta kunde ha hänt.

    Så det var bara att ta saken i egna händer och söka sig till en privat ivf klinik, här där jag bor ger dom inte dessa 3 försök gratis om nån av partnern har barn sen förut. Då måste man vänta två år innan det erbjuds,en aning surtRynkar på näsan

  • Fri 22 May 2020 02:33
    #8
    Sussna85 skrev 2020-05-17 22:38:04 följande:

    Hej Hej! Här är en till...två barn har jag sen förut som kom till utan någe större problem, sonen tog det 1 år att få till nog, och dottern 3 månader.

    MEN nu har sambon och jag försökt bli gravida sen december -2018 och nu står vi här för att påbörja ivf så fort mensen kommer(förhoppningsvis om några dagar!)

    Allt visar bra med sambons spermier (barnens far och jag är separerade sen 5 år)

    Alla värden som kan tänkas kan ser bra ut för mig.

    Men en spolning för två veckor sedan visa totalt stopp i både äggledare. Både jag och gyekologen som jag har gått till sen 2017 undra hur tusan detta kunde ha hänt.

    Så det var bara att ta saken i egna händer och söka sig till en privat ivf klinik, här där jag bor ger dom inte dessa 3 försök gratis om nån av partnern har barn sen förut. Då måste man vänta två år innan det erbjuds,en aning surt


    Då har ni försökt lika länge som oss nu då ... vi trodde att det skulle räcka att ha sex en gång typ så skulle jag vara gravid som förra gången men så lätt var det inte denna gången.... lustigt med kroppen ändå .. samma som min mans spermier .. nu finns det endast ett fåtal spermier i han spermieprov men dom kan inte hitta något stopp eller något sådant heller .. så man vet inte riktigt vad som hänt på vägen där .. Men men nu väntar vi iallafall på att få komma på vårat första möte för ivf... Vi får oxå betala för det.

    Vart går ni och gör det ? Hur många "försök" har ni köpt? Och vad får ni betala?

    Vad händer nu när din mens börjar då ? Ska du börja ta sprutor då ? ????
  • Fri 22 May 2020 14:13
    #9
    Yessfo skrev 2020-05-22 02:33:40 följande:
    Då har ni försökt lika länge som oss nu då ... vi trodde att det skulle räcka att ha sex en gång typ så skulle jag vara gravid som förra gången men så lätt var det inte denna gången.... lustigt med kroppen ändå .. samma som min mans spermier .. nu finns det endast ett fåtal spermier i han spermieprov men dom kan inte hitta något stopp eller något sådant heller .. så man vet inte riktigt vad som hänt på vägen där .. Men men nu väntar vi iallafall på att få komma på vårat första möte för ivf... Vi får oxå betala för det.

    Vart går ni och gör det ? Hur många "försök" har ni köpt? Och vad får ni betala?

    Vad händer nu när din mens börjar då ? Ska du börja ta sprutor då ? ????
    Ja haha vad naiv man kan vara ibland...Obestämd Men det är ändå konstigt och ledsamt att kroppar kan ändra såhärGråter
    Vi bor på Åland och vi valde att fara till finland till Aurakliniken i Åbo. Där kommer ett försök att kosta 1999 euro, plus alla undersökningar,resor med färjan och mediciner som kommer till. Så en ivf behandling landar på dryga 3000 euro. 30000 kronor... Vi har nu bara betalat för ett försök till att börja med.

    Vi titta lite och fundera på Carl von Linne kliniken i Uppsala där oxå sambon gjorde spermatestet. Men sen kom coronan ivägen och resor till sverige stängdesRynkar på näsan
    Plus att ett ifv försök där var mycket dyrare,38000 kr skulle bara behandlingen kosta.

    Jag har andra dagen av mensen så jag börjar idag med första Gonal-F sprutan! Pirrigt ,skrämmande och spännande på samma gång
Svar på tråden Första barnet naturligt ,syskon barnet ivf