• Mon 27 Apr 2020 10:30
    3691 visningar
    111 svar
    111
    3691

    Nedfrysta embryon på grund av Covid-19

    Hej!

    Som rubriken avslöjar så har min och min sambos embryon blivit nedfrysta och vi får vänta på återföring på grund av covid-19.
    Vi har ett datum för återföring planerat i juni men om det blir av eller ej hänger helt på hur coronaläget ser ut just då och det känns väldigt jobbigt att veta att de ligger och väntar på oss men vi inte vet när vi får sätta in dem..

    Är det någon mer som sitter i samma sits, och hur känns det för er med dessa omständigheter? 
    Eller är det någon som vet något om när det kan tänkas starta upp igen?

    Vore kul om det finns någon mer där ute som vill dela sina funderingar ihop med mig :D

  • Svar på tråden Nedfrysta embryon på grund av Covid-19
  • Thu 30 Apr 2020 15:49
    #21
    Madrilj skrev 2020-04-30 09:06:00 följande:

    Härligt! Förstår vad du menar, men jätteskönt att det finns ett par försök och att inte behöva göra om hormonstimuleringen :)

    Jag har ju också min återföring planerad till juni så hoppas det har öppnat då. De privata klinikerna får ju fortfarande återföra utan problem så tycker det är riktigt tråkigt att landstinget inte gör det..

    Vi får verkligen hålla tummarna :D

    Jag har läst på lite utländska medier om IVF i de respektive länderna och då har det under de senaste två veckorna skrivits en del om att de ska börja med IVF-behandlingar och andra "mindre" operationer igen som tidigare blev avbrutna på grund av corona. Hoppas trenden kommer till Sverige!


    Ja visst är det så! Låter ändå positivt med att de börjat med ivf i vissa länder nu. Jag hörde dock på nyheterna att covid-19 sprids lite snabbare i Göteborg nu. Jag frågade läkaren i samband med plocket och det fanns två (huvudsakliga) anledningar till att de pausat återföringar. Dels att det innebär risker för personal (och att de riskerar att stå utan personal), dels att det kanske inte är så bra att bli gravid precis när smittan sprids som mest. Jobbigt att vara ny-gravid som ofta innebär trötthet och illamående och ha covid-19 samtidigt. Sen gör de nog totalfrys för att helt undvika överstimulering....som ju i värsta fall kan leda till att man blir inlagd. Jag håller dock tummarna för att de ändrar rekommendationerna tills det är dags för oss tre. Vi har ju alla väntat länge nog liksom. Jag är 36 och känner verkligen hur tiden rinner ifrån mig.
  • Thu 30 Apr 2020 15:53
    #22
    Anonym (Grusis) skrev 2020-04-30 10:30:57 följande:

    Två är ju superbra, tänker jag, nu när man är på botten med alla katastroftankar. Idag hade jag 8 st mogna äggblåsor och de hoppas på fler fram tills måndag då äggplocket sker. Hoppas hoppas hoppas på att få ut några fina som kan åka in i frysen. Jag fyller 30 om några veckor och känner att klockan börjar ticka.

    Hoppas nu att era tider i juni gäller! Blir det väldigt segt inom landstinget får man väl punga upp... Nu sa barnmorskan att man bara går vidare med par som har bra förutsättningar och där man tror att det kommer gå bra med nerfrysningen - andra par stoppas :) ibland blir de överraskade, som hon sa, men det känns ändå bättre efter att ha pratat med henne. Blir det inget den här gången får vi köra igång till hösten igen.


    Jag hade 10 vid sista vul och väl på plocket fanns det ett par till. Hoppas det blir så för dig med! Skönt att du fick träffa en bra barnmorska som gjorde att det kändes bättre. :)

    Visste inte att vårdar covid-19 patienter där. Är det i samma byggnad som reproduktionsmedicin?

    Håller tummarna för att allt går riktigt bra på måndag! Du får berätta hur det går.
  • Anonym (Grusi­s)
    Thu 30 Apr 2020 19:38
    #23
    Madrilj skrev 2020-04-30 13:04:59 följande:

    Okej tack för information!

    Jag det känns konstigt att privata kliniker får fortsätta utan problem. Undra om man skulle kunna ta med sina embryon till en privat klinik och bara sätta in det där, för det hade ju varit smidigt för den otåliga 

    Men det kan ju vara som du säger att det har något med att de coronasjuka vistas på sjukhusen där vi gör våran IVF. Men vill minnas att jag fick höra tidigare att de valde att stoppa IVF-behandlingar på grund av att man inte visste om det fanns risker med graviditet och corona, isåfall borde det ju utgå någon typ av uppmaning att inte bli gravid nu till alla som vill bli det.

    Ja när vi gjorde våran utredning innan vi fick remiss till Sahlgrenska så gjorde de en spolning av äggledarna, då fick de se att det inte passerade vätska på någon utav dem. Så då är det ju inte konstigt att man inte blir gravid när ägg och spermie aldrig kan mötas :) 

    Okej! Vad tråkigt det måste kännas att det har gått en gång tidigare men inte nu. Men tyvärr kan man ju inte se in i framtiden så man får trösta sig med att det var bäst just då :) undra vad det är som gör att ni inte blir gravida idag då?


    Då känns det ju verkligen som att det kommer lösa sig för er! :) skönt! Gjorde spolningen väldigt ont då?

    Ja, det vet man ju inte... jag hade högre BMI när jag var 21 än nu, så tycker att det känns konstigt. Den första läkaren vi träffade på Sahlgrenska, som gjorde vul, sa att det såg ut som att jag var gravid redan då (en vecka innan mens) och hoppades att vi inte skulle ses något mer... ;) Men det tog sig ju inte. Testade inte, men mensen som kom då var väldigt ond! Även den mens som kom en månad senare... Känner att det kan ha ?varit något? då, men har ju inga bevis för det.
  • Anonym (Grusi­s)
    Thu 30 Apr 2020 19:41
    #24
    Clemmentina skrev 2020-04-30 15:53:44 följande:

    Jag hade 10 vid sista vul och väl på plocket fanns det ett par till. Hoppas det blir så för dig med! Skönt att du fick träffa en bra barnmorska som gjorde att det kändes bättre. :)

    Visste inte att vårdar covid-19 patienter där. Är det i samma byggnad som reproduktionsmedicin?

    Håller tummarna för att allt går riktigt bra på måndag! Du får berätta hur det går.


    Tack för peppen!

    Ja, det är nu IVA-platser på våningen under. De hade tydligen fått två patienter igår, men det skulle nog kunna fyllas på ganska fort... Barnmorskan tyckte att det var lite olustigt och berättade dessutom att de hade några sjuka undersköterskor idag... Hoppas inte att det är covid-19 som gjort dom sjuka.
  • Fri 1 May 2020 10:51
    #25
    Anonym (Grusis) skrev 2020-04-30 19:38:45 följande:
    Då känns det ju verkligen som att det kommer lösa sig för er! :) skönt! Gjorde spolningen väldigt ont då?

    Ja, det vet man ju inte... jag hade högre BMI när jag var 21 än nu, så tycker att det känns konstigt. Den första läkaren vi träffade på Sahlgrenska, som gjorde vul, sa att det såg ut som att jag var gravid redan då (en vecka innan mens) och hoppades att vi inte skulle ses något mer... ;) Men det tog sig ju inte. Testade inte, men mensen som kom då var väldigt ond! Även den mens som kom en månad senare... Känner att det kan ha ?varit något? då, men har ju inga bevis för det.

    Jag befarade att det skulle göra det efter att jag googlat om det, men som tur var gjorde det inte alls ont. Kände av det lite efteråt men hade inga problem att åka till jobbet efteråt och köra på som vanligt :) har du gjort spolning? 

    Okej vad synd att det inte tog sig då! Det är så jobbigt när man går och hoppas och letar tecken på att det skulle vara något (vilket jag letade innan varje mens tidigare) och sedan så kommer mensen och man blir besviken. En gång blev min mens 1,5 vecka sen och jag trodde verkligen att det äntligen hade tagit sig. Tog graviditetstest då men alla var negativa och sedan kom mensen och då gjorde den jätteont för mig med, så trodde det var ett tidigt missfall om man kallar det för det så tidigt. Men nu i efterhand känns det högst otroligt att det skulle varit något om äggledarna är täppta men det kanske kan slinka igenom något för det.
    Man önskar man kunde kommunicera bättre med sin egen kropp så man vet vad som händer där inne :D 

  • Anonym (Grusi­s)
    Sat 2 May 2020 21:07
    #26

    Ja, jag har gjort en spolning där man såg att allt såg normalt ut. Det gjorde lite ont på vänstersidan, men verkligen överkomligt. Mådde inte alls dåligt efteråt heller.

    Jaaa, visst blir man typ knäpp! Haha. Jag tror att det säkert kan ha slunkit igenom något ägg... :)

    Tog Ovitrellesprutan här för 5 minuter sedan och hoppas att allt ska fungera nu. Har väldigt ömma bröst och har haft ett par dagar. Försöker googla, men hittar inga svar. Hade ni också ont i brösten innan plocket? :)

  • Sat 2 May 2020 22:29
    #27
    Anonym (Grusis) skrev 2020-05-02 21:07:42 följande:

    Ja, jag har gjort en spolning där man såg att allt såg normalt ut. Det gjorde lite ont på vänstersidan, men verkligen överkomligt. Mådde inte alls dåligt efteråt heller.

    Jaaa, visst blir man typ knäpp! Haha. Jag tror att det säkert kan ha slunkit igenom något ägg... :)

    Tog Ovitrellesprutan här för 5 minuter sedan och hoppas att allt ska fungera nu. Har väldigt ömma bröst och har haft ett par dagar. Försöker googla, men hittar inga svar. Hade ni också ont i brösten innan plocket? :)


    Spännande! Jag hade ömma bröst både innan och efter plocket. Och mycket mer flytningar än vanligt. Håller tummarna för många ägg på måndag!
  • Sun 3 May 2020 15:05
    #28
    Anonym (Grusis) skrev 2020-05-02 21:07:42 följande:

    Ja, jag har gjort en spolning där man såg att allt såg normalt ut. Det gjorde lite ont på vänstersidan, men verkligen överkomligt. Mådde inte alls dåligt efteråt heller.

    Jaaa, visst blir man typ knäpp! Haha. Jag tror att det säkert kan ha slunkit igenom något ägg... :)

    Tog Ovitrellesprutan här för 5 minuter sedan och hoppas att allt ska fungera nu. Har väldigt ömma bröst och har haft ett par dagar. Försöker googla, men hittar inga svar. Hade ni också ont i brösten innan plocket? :)


    Ja jag hade också jätteömma bröst! Berättade det för dem och då sa dem att det var normalt :)
    Men så ömma bröst jag hade då har jag aldrig haft innan, så det var skönt när det började släppa sedan :D

    Lycka till på ägguttaget imorgon!
  • Anonym (Grusi­s)
    Mon 4 May 2020 14:41
    #29

    Tack för er pepp! Själva ingreppet gick jättebra. Det gjorde inte ont alls(!), men jag tappade både blodtryck, syresättning och puls så att de blev riktigt oroliga. Jag svimmade av och blev så otroligt trött. De fick ge mig syrgas och sänka stolen vid huvudet så att jag vaknade till. De fick rulla mig till rummet där jag fick vara kvar ända till efter kl 13. Fick oxynorm på plats och även en med mig hem. Skönt att de är frikostiga med bedövning när man inte är en sån som klagar... tjejen före mig hade SÅ ont och tyckte inte att hon fick bedövning alls, så jag kanske fick hennes också, haha. De fick ut 8 blåsor, varav 6 hade ägg i sig. Helt okej, men är ändå lite ledsen över att det inte ökat mer. Inget att göra åt nu. Får hoppas att något ska kunna frysas i alla fall.

  • Mon 4 May 2020 16:25
    #30
    Anonym (Grusis) skrev 2020-05-04 14:41:02 följande:

    Tack för er pepp! Själva ingreppet gick jättebra. Det gjorde inte ont alls(!), men jag tappade både blodtryck, syresättning och puls så att de blev riktigt oroliga. Jag svimmade av och blev så otroligt trött. De fick ge mig syrgas och sänka stolen vid huvudet så att jag vaknade till. De fick rulla mig till rummet där jag fick vara kvar ända till efter kl 13. Fick oxynorm på plats och även en med mig hem. Skönt att de är frikostiga med bedövning när man inte är en sån som klagar... tjejen före mig hade SÅ ont och tyckte inte att hon fick bedövning alls, så jag kanske fick hennes också, haha. De fick ut 8 blåsor, varav 6 hade ägg i sig. Helt okej, men är ändå lite ledsen över att det inte ökat mer. Inget att göra åt nu. Får hoppas att något ska kunna frysas i alla fall.


    Åh fy det låter inte alls som en rolig upplevelse. Jag fick också riktigt lågt blodtryck vid mitt första äggplock (dock ej så att jag svimmade). Dock inget jag märkte av sen, hoppas detsamma för dig. 6 ägg låter ändå bra, nu håller vi tummarna för att många befruktas och utvecklas bra. Ta hand om du dig själv nu!

    För min del fick jag mensen efter äggplocket idag 13 dagar efter plock.
Svar på tråden Nedfrysta embryon på grund av Covid-19