• Mon 27 Apr 2020 10:30
    3690 visningar
    111 svar
    111
    3690

    Nedfrysta embryon på grund av Covid-19

    Hej!

    Som rubriken avslöjar så har min och min sambos embryon blivit nedfrysta och vi får vänta på återföring på grund av covid-19.
    Vi har ett datum för återföring planerat i juni men om det blir av eller ej hänger helt på hur coronaläget ser ut just då och det känns väldigt jobbigt att veta att de ligger och väntar på oss men vi inte vet när vi får sätta in dem..

    Är det någon mer som sitter i samma sits, och hur känns det för er med dessa omständigheter? 
    Eller är det någon som vet något om när det kan tänkas starta upp igen?

    Vore kul om det finns någon mer där ute som vill dela sina funderingar ihop med mig :D

  • Svar på tråden Nedfrysta embryon på grund av Covid-19
  • Mon 18 May 2020 18:07
    #31

    Hur går det för er alla? Nu är Sahlgrenska igång med en del återföringar igen. Någon som är på gång? För oss är det aktuellt först i juni så jag hoppas de fortsätter med återföringar då också.

  • Mon 18 May 2020 18:47
    #32

    Hej!

    Vi gjorde ägguttag i mitten av mars men det blev totalfrys pga risk för överstimulering. Sedan har vi inte fått veta när äggåterföring blir i och med Corona. I fredags råkade jag av en slump se att Sahlgrenska gjorde äggåterföringar igen så det blev ett samtal dit idag och nu är planen att jag ska börja med ägglossningstestet på fredag! :) Min gissning är att återföringen också blir i början på juni, brukar ha den ägglossning.

    Är det någon som vet när Sahlgrenska stänger för semestern?

  • Mon 18 May 2020 19:36
    #33
    Trädet91 skrev 2020-05-18 18:47:06 följande:

    Hej!

    Vi gjorde ägguttag i mitten av mars men det blev totalfrys pga risk för överstimulering. Sedan har vi inte fått veta när äggåterföring blir i och med Corona. I fredags råkade jag av en slump se att Sahlgrenska gjorde äggåterföringar igen så det blev ett samtal dit idag och nu är planen att jag ska börja med ägglossningstestet på fredag! :) Min gissning är att återföringen också blir i början på juni, brukar ha den ägglossning.

    Är det någon som vet när Sahlgrenska stänger för semestern?


    Spännande! :) Du får uppdatera hur det går. Sahlgrenska har tidigare gått ut med att det är semesterstängt v 28-31 om jag inte minns fel.
  • Anonym (Grusi­s)
    Tue 19 May 2020 08:25
    #34
    Clemmentina skrev 2020-05-18 18:07:25 följande:

    Hur går det för er alla? Nu är Sahlgrenska igång med en del återföringar igen. Någon som är på gång? För oss är det aktuellt först i juni så jag hoppas de fortsätter med återföringar då också.


    Ingen(!) befruktning skedde av våra ägg. Vi ska prova icsi och börja med sprutor v 32. :) Det var fullbokat nu i juni. :)
  • Tue 19 May 2020 08:41
    #35
    Anonym (Grusis) skrev 2020-05-19 08:25:38 följande:

    Ingen(!) befruktning skedde av våra ägg. Vi ska prova icsi och börja med sprutor v 32. :) Det var fullbokat nu i juni. :)


    Så tråkigt att höra! :( Håller tummarna för att icsi ger befruktade ägg. Hur var det nu igen...fick du någon möjlig förklaring från läkaren till varför de inte befruktades? Trist när sommaren kommer emellan när man liksom bara vill köra på.
  • Tue 19 May 2020 16:11
    #36
    Clemmentina skrev 2020-05-18 19:36:34 följande:

    Spännande! :) Du får uppdatera hur det går. Sahlgrenska har tidigare gått ut med att det är semesterstängt v 28-31 om jag inte minns fel.


    Hej! Vi har också fått frysa våra på grund av Corona på Sahlgrenska! Jag gjorde ägguttag andra veckan i april, hoppas också få göra återföring snart! Det lät inte så positivt när jag pratade med dem då det är långa köer på det nu! Dock ringde jag precis innan de fått information att dem får göra återföringar så dem kanske räknade med ytterligare några veckor utan återföringar! lät dock inte som jag var prio trotts att jag gjorde äggplocket i början av april och ganska snart efter dem helt stängt för återföringar! ! Men kanske är det många som fryste under mars. Men dem sa att jag kan chansa och börja med ägglossningstest i slutet av denna veckan i hopp om återföring! De stänger den 2 juli så då var de sista återföringarna på Sahlgrenska om det inte blir ändringar igen sa dem!
  • Tue 19 May 2020 19:33
    #37
    Blomman2020 skrev 2020-05-19 16:11:24 följande:

    Hej! Vi har också fått frysa våra på grund av Corona på Sahlgrenska! Jag gjorde ägguttag andra veckan i april, hoppas också få göra återföring snart! Det lät inte så positivt när jag pratade med dem då det är långa köer på det nu! Dock ringde jag precis innan de fått information att dem får göra återföringar så dem kanske räknade med ytterligare några veckor utan återföringar! lät dock inte som jag var prio trotts att jag gjorde äggplocket i början av april och ganska snart efter dem helt stängt för återföringar! ! Men kanske är det många som fryste under mars. Men dem sa att jag kan chansa och börja med ägglossningstest i slutet av denna veckan i hopp om återföring! De stänger den 2 juli så då var de sista återföringarna på Sahlgrenska om det inte blir ändringar igen sa dem!


    Det lät ju mindre positivt! Tråkigt! Men som du säger är det säkert en hel del av de som gjorde äggplock i mars som står på tur före. Håller tummarna för att det uppstår en lucka för er del. När är ägglossning beräknad? Jag hade äggplock strax efter dig. Då min cykel är oregelbunden ska vi göra återföring i stimulerad cykel. Jag har en planerad återföring sedan tidigare någon vecka innan de stänger men har inte fått bekräftat att den blir av.
  • Anonym (Grusi­s)
    Tue 19 May 2020 19:38
    #38
    Clemmentina skrev 2020-05-19 08:41:59 följande:

    Så tråkigt att höra! :( Håller tummarna för att icsi ger befruktade ägg. Hur var det nu igen...fick du någon möjlig förklaring från läkaren till varför de inte befruktades? Trist när sommaren kommer emellan när man liksom bara vill köra på.


    Nej, man kan inte se någon förklaring... ?Fina? ägg och många spermier. De ville tom dubbelkolla dom dagen efter, ifall de missat något. Jag kanske har hårt äggskal? Eller så tänker jag att det är något HELT annat. Läst lite om överaktivt immunförsvar...? Men hur ska man kunna utreda något sånt...? Svårt att tänka kring detta.

    Hoppas att din återföring blir av! Det verkar hoppfullt.
  • Tue 19 May 2020 19:42
    #39

    Den är beräknad till mitten av nästa vecka, jag ska inte stimulerad har de sagt så antar att det är därför det kan finnas en chans att komma intill! Vore skönt att få ha testat återföring en gång innan sommaren! Men det vill ju självklart alla så vi får hoppas att de kan klämma in alla som blivit påverkade innan sommaruppehållet!

  • Tue 19 May 2020 20:55
    #40
    Blomman2020 skrev 2020-05-19 19:42:59 följande:

    Den är beräknad till mitten av nästa vecka, jag ska inte stimulerad har de sagt så antar att det är därför det kan finnas en chans att komma intill! Vore skönt att få ha testat återföring en gång innan sommaren! Men det vill ju självklart alla så vi får hoppas att de kan klämma in alla som blivit påverkade innan sommaruppehållet!


    Min ägglossning är också beräknad till mitten av nästa vecka om allt går som planerat. Förra menscykeln verkade den utebli. Håller med om att det hade varit så skönt att få försöka med en återföring innan semesteruppehållet. Håller tummarna får oss alla!
Svar på tråden Nedfrysta embryon på grund av Covid-19