• Mon 27 Apr 2020 10:30
    3707 visningar
    111 svar
    111
    3707

    Nedfrysta embryon på grund av Covid-19

    Hej!

    Som rubriken avslöjar så har min och min sambos embryon blivit nedfrysta och vi får vänta på återföring på grund av covid-19.
    Vi har ett datum för återföring planerat i juni men om det blir av eller ej hänger helt på hur coronaläget ser ut just då och det känns väldigt jobbigt att veta att de ligger och väntar på oss men vi inte vet när vi får sätta in dem..

    Är det någon mer som sitter i samma sits, och hur känns det för er med dessa omständigheter? 
    Eller är det någon som vet något om när det kan tänkas starta upp igen?

    Vore kul om det finns någon mer där ute som vill dela sina funderingar ihop med mig :D

  • Svar på tråden Nedfrysta embryon på grund av Covid-19
  • Wed 20 May 2020 08:46
    #41
    Anonym (Grusis) skrev 2020-05-19 19:38:09 följande:

    Nej, man kan inte se någon förklaring... ?Fina? ägg och många spermier. De ville tom dubbelkolla dom dagen efter, ifall de missat något. Jag kanske har hårt äggskal? Eller så tänker jag att det är något HELT annat. Läst lite om överaktivt immunförsvar...? Men hur ska man kunna utreda något sånt...? Svårt att tänka kring detta.

    Hoppas att din återföring blir av! Det verkar hoppfullt.


    Den där ovissheten är jobbig. Kan ju vara något med äggskalet och att spermierna har svårt att ta sig igenom det. Genom att göra icsi får ni ju fler svar. Vi hoppas på att det funkar bättre då! Överaktivt immunförsvar utreds nästan inte i Sverige tyvärr. Då får ni söka er utomlands. Men det låter inte som om det skulle vara problemet. Om ni måste utreda vidare kommer de säkert kolla mer på spermierna också. Även de kan se bra ut men visa sig inte vara det vid vidare utredning.
  • Wed 20 May 2020 08:47
    #42
    Blomman2020 skrev 2020-05-19 19:42:59 följande:

    Den är beräknad till mitten av nästa vecka, jag ska inte stimulerad har de sagt så antar att det är därför det kan finnas en chans att komma intill! Vore skönt att få ha testat återföring en gång innan sommaren! Men det vill ju självklart alla så vi får hoppas att de kan klämma in alla som blivit påverkade innan sommaruppehållet!


    Trädet91 skrev 2020-05-19 20:55:18 följande:

    Min ägglossning är också beräknad till mitten av nästa vecka om allt går som planerat. Förra menscykeln verkade den utebli. Håller med om att det hade varit så skönt att få försöka med en återföring innan semesteruppehållet. Håller tummarna får oss alla!


    Håller tummarna för både ägglossning och att det finns tid för återföring!
  • Wed 3 Jun 2020 15:12
    #43

    Hej! Hur går det för er alla?

    Jag håller på att ta ägglossningsstickor för tillfället, så hoppas på en smiley snart så jag kan ringa in och förhoppningsvis få tid för återföring.

    Hoppas som ni på återföring innan sommaren!

    Stimulerad cykel, vad innebär det? Min mens är lite oregelbunden också men har inte fått info om något sådan.

  • Wed 3 Jun 2020 15:27
    #44
    Madrilj skrev 2020-06-03 15:12:33 följande:

    Hej! Hur går det för er alla?

    Jag håller på att ta ägglossningsstickor för tillfället, så hoppas på en smiley snart så jag kan ringa in och förhoppningsvis få tid för återföring.

    Hoppas som ni på återföring innan sommaren!

    Stimulerad cykel, vad innebär det? Min mens är lite oregelbunden också men har inte fått info om något sådan.


    Du får berätta hur det går! När borde du få ägglossning? Håller tummarna!

    Jag tar sista Provera-tabletten imorgon som sen ska ge mig en blödning. Därefter börjar jag med Progynon som ske byggs upp slemhinnan. Detta istället för att vänta in egen ägglossning som är osäkert om jag får då min cykel är oregelbunden.
  • Wed 3 Jun 2020 16:23
    #45

    Enligt min app på lördag men det kan variera något ????

    Jaha okej då förstår jag! Hoppas det kommer fungera bra ???? jag blev väldigt orolig att jag skulle ha missat att börja med några mediciner så fick kolla igenom papperna fort när jag såg att ni skrivit om det. Men jag hade inte missat något som tur var, för det hade inte varit kul att göra en sån tabbe i detta skedet!

  • Wed 3 Jun 2020 17:13
    #46
    Madrilj skrev 2020-06-03 16:23:44 följande:

    Enligt min app på lördag men det kan variera något ????

    Jaha okej då förstår jag! Hoppas det kommer fungera bra ???? jag blev väldigt orolig att jag skulle ha missat att börja med några mediciner så fick kolla igenom papperna fort när jag såg att ni skrivit om det. Men jag hade inte missat något som tur var, för det hade inte varit kul att göra en sån tabbe i detta skedet!


    Då är det inte långt kvar för dig! Spännande :) Har man en regelbunden cykel/egen ägglossning brukar de försöka göra återförandet i naturlig cykel. Skönt att slippa en massa mediciner!
  • Wed 3 Jun 2020 20:19
    #47
    Clemmentina skrev 2020-05-20 08:47:45 följande:

    Håller tummarna för både ägglossning och att det finns tid för återföring!


    Hej! Jag fick ägglossning som planerat och har nu fått tillbaka en blastocyst! Det är min första återföring och känns skönt att få vara en ruvare för första gången! Så för dig clemmentina så är det nog större chans att allt går enligt plan! Känns ju surt om dem skulle neka när du faktiskt måste stimuleras!

    För mig så dog en blastocyst vid upptining, den andra klarade sig med 80% överlevande celler. Det blev jag lite förvånad över när jag läste min journal! Jag trodde att alla celler alltid överlevde, någon som vet?
  • Thu 4 Jun 2020 07:56
    #48
    Blomman2020 skrev 2020-06-03 20:19:54 följande:

    Hej! Jag fick ägglossning som planerat och har nu fått tillbaka en blastocyst! Det är min första återföring och känns skönt att få vara en ruvare för första gången! Så för dig clemmentina så är det nog större chans att allt går enligt plan! Känns ju surt om dem skulle neka när du faktiskt måste stimuleras!

    För mig så dog en blastocyst vid upptining, den andra klarade sig med 80% överlevande celler. Det blev jag lite förvånad över när jag läste min journal! Jag trodde att alla celler alltid överlevde, någon som vet?


    Åh vad roligt att du är ruvare för första gången! När fick du testdag? Du får uppdatera hur det går. Tråkigt att den ena inte klarade upptining. Att de inte ska klara just upptiningen oroar mig verkligen. Aldrig hört om att 80 % av cellerna överlever heller. Trodde som du att alla överlevde. Men det är säkert i som ordning!

    Hoppas du har rätt och att vi inte nekas. Börjar få mensvärk nu så blödningen borde komma inom ett par dagar. Men det vore bättre om den kommer i nästa vecka eftersom chansen till återföring är större då enligt bm jag pratade med!
  • Thu 4 Jun 2020 19:13
    #49

    Hej!

    Igår hade vi vårt första fet av en blastocyst i naturlig cykel. Blev lite paff över hur fort allting gick, tror att jag gick ifrån kliniken redan efter 15min! Allt gick bra men fick knapp någon information. Om jag minns rätt är det dags att testa dag 12, kan det stämma? För på Sahlgrenskas hemsid står det dag 17.

    Känns konstigt att ruva, jag som alltid är så pessimistisk förväntar mig ingenting så försöker leva på som om ingenting har hänt. Om det inte går vägen har vi två djupfrysta blastisar kvar.

  • Thu 4 Jun 2020 19:57
    #50

    Wow vad kul för er båda att vara ruvare!

    Håller tummarna för att allt ska gå bra och att ni får ett plus på stickan :)

    Blomman2020: det du skriver om dina blastocyster var jag heller inte medveten om. Hoppas det är ovanligt att det är så. Annars är jag orolig för att det inte kommer räcka med mina blastocyster.

    Men med tanke på att de inte sagt något om det borde det väl inte vara så vanligt?

    Trädet91: jag har också hört att det ska gå jättesnabbt vid återföringen, men det är väl skönt för då hinner de förhoppningsvis med många återföringar :D

    Jag har lite dålig koll på när man ska testa då jag inte varit i det skedet än men det måste vara svårt att vänta på det.

    Ni får gärna berätta när ni börjar känna symtom. Jag är supertaggad på återföring för min egen del och glädjs verkligen åt att ni fått göra det!

Svar på tråden Nedfrysta embryon på grund av Covid-19