• Mon 27 Apr 2020 10:30
    3808 visningar
    111 svar
    111
    3808

    Nedfrysta embryon på grund av Covid-19

    Hej!

    Som rubriken avslöjar så har min och min sambos embryon blivit nedfrysta och vi får vänta på återföring på grund av covid-19.
    Vi har ett datum för återföring planerat i juni men om det blir av eller ej hänger helt på hur coronaläget ser ut just då och det känns väldigt jobbigt att veta att de ligger och väntar på oss men vi inte vet när vi får sätta in dem..

    Är det någon mer som sitter i samma sits, och hur känns det för er med dessa omständigheter? 
    Eller är det någon som vet något om när det kan tänkas starta upp igen?

    Vore kul om det finns någon mer där ute som vill dela sina funderingar ihop med mig :D

  • Svar på tråden Nedfrysta embryon på grund av Covid-19
  • Fri 26 Jun 2020 22:25
    #91
    Clemmentina skrev 2020-06-26 18:34:39 följande:

    Har inte direkt några symptom eller så. Lite svag molvärk någon gång men känner överlag lite, vilket får mig att tänka att det nog inte tagit sig den här gången. Men vet ju att jag bara är på ruvardag 4 och att många inte får symptom så tidigt.

    Hade ni andra mycket symptom under ruvardagarna?


    Jag hade också lite molvärk emellanåt och det kändes nästan som att det sträckte till lite i livmodern ibland med, samt att jag hade lite bruna flytningar första dagarna men annars har jag inte känt så mycket och jag har fortfarande inga direkta symtom. Möjligtvis lite tröttare men inget illamående eller så än :)
  • Sat 27 Jun 2020 07:45
    #92
    Blomman2020 skrev 2020-06-26 20:32:55 följande:

    Nej det verkar vara få som får känner något så tidigt, jag var en av dem som kände men förstod inte! Hade tights jeans halva dagen och trodde dem satt åt så det molade, men den känslan höll i sig i 3 dagar! Jag kände jätteväl och trodde jag fått en infektion, men det hade jag inte! Men det är nog mer vanligt att inte känna något, jag kände pyttelite molande resterande dagarna! Håller tummarna för dig :)


    Tack! Det kan ju vara svårt att koppla ihop symtomen i början. När jag läser här på FL och bloggar verkar det vara lika vanligt att känna som att inte känna tidiga symtom. :)
  • Sat 27 Jun 2020 07:47
    #93
    Blomman2020 skrev 2020-06-26 20:36:36 följande:

    Ja det är vanligt har jag förstått, nu har de kommit tillbaka igen så blödningarna verkar komma och gå lite! Har ultraljud om en vecka så det är ju skönt! Har en dålig magkänsla, vilket jag haft sen insättningen! Men kan tänka att det är vanligt trotts att man är en positiv person så tär ivf på psyket och man vågar inte hoppas något.


    Håller tummarna! Du får uppdatera hur det går. Ivf är verkligen tärande på psyket.
  • Sat 27 Jun 2020 07:49
    #94
    Madrilj skrev 2020-06-26 22:25:24 följande:

    Jag hade också lite molvärk emellanåt och det kändes nästan som att det sträckte till lite i livmodern ibland med, samt att jag hade lite bruna flytningar första dagarna men annars har jag inte känt så mycket och jag har fortfarande inga direkta symtom. Möjligtvis lite tröttare men inget illamående eller så än :)


    Lite molvärk och som att det sträcker i livmodern har jag känt av. Men hade jag inte gjort ivf är det nog inget jag ens tänkt på. Skönt ändå att inte ha mer symtom kan jag tänka mig!? Illamående är man ju gärna utan. :)
  • Sat 27 Jun 2020 09:47
    #95
    Blomman2020 skrev 2020-06-26 15:00:01 följande:

    hur har det gått för dig? Det verkar vara normalt att ha det, men jag förstår din oro då man aldrig vet! Jag har haft en blödning i natt som avstannade 10 timmar senare! Det känns inget bra, men dem sa att det också var normalt! Trotts klarröd blödning varje gång jag gick på toa i natt! Har ont i magen också, men är så orolig att jag tror det är stress jag har ont av!


    Nä, tror att embryot inte klarade sig. Började med bruna flytningar som under veckan tilltog och blev mer mörkröda blödningar med klumpar. Igår kom mensliknande blödning som har fortsatt och det känns precis som mens.

    Håller med om att ivf verkligen tär på psyket och det går inte att göra något åt ovissheten heller utan det är bara att vänta ut. De här dagarna med ovisshet har varit hemska men kändes skönt att igår i alla fall kunna släppa det och gå vidare när den mensliknande blödningen kom. Kändes lite för bra för att vara sant om allt skulle gå vägen på första försöket. Har ultraljudstid inbokad sedan tidigare nästa fredag och då lär jag antagligen få det bekräftat. Hoppas nu på att det inte blöder på alltför länge och att en ny insättning kan ske i augusti igen. Är det någon som vet när nästa insättning kan starta?
    Clemmentina skrev 2020-06-26 18:34:39 följande:

    Har inte direkt några symptom eller så. Lite svag molvärk någon gång men känner överlag lite, vilket får mig att tänka att det nog inte tagit sig den här gången. Men vet ju att jag bara är på ruvardag 4 och att många inte får symptom så tidigt.

    Hade ni andra mycket symptom under ruvardagarna?


    Jag tyckte att det var svårt att avgöra vad jag faktiskt kände av och vad jag kan ha inbillat mig efter att ha läst andras beskrivningar. Jag började känna av ömma bröst dag 3, lite yr om jag inte hade ätit ordentligt men annars faktiskt inte så mkt. Lite molvärk nedre delen av magen som du säger också.
  • Thu 2 Jul 2020 19:22
    #96
    Trädet91 skrev 2020-06-27 09:47:26 följande:

    Nä, tror att embryot inte klarade sig. Började med bruna flytningar som under veckan tilltog och blev mer mörkröda blödningar med klumpar. Igår kom mensliknande blödning som har fortsatt och det känns precis som mens.

    Håller med om att ivf verkligen tär på psyket och det går inte att göra något åt ovissheten heller utan det är bara att vänta ut. De här dagarna med ovisshet har varit hemska men kändes skönt att igår i alla fall kunna släppa det och gå vidare när den mensliknande blödningen kom. Kändes lite för bra för att vara sant om allt skulle gå vägen på första försöket. Har ultraljudstid inbokad sedan tidigare nästa fredag och då lär jag antagligen få det bekräftat. Hoppas nu på att det inte blöder på alltför länge och att en ny insättning kan ske i augusti igen. Är det någon som vet när nästa insättning kan starta?


    Vad tråkigt att det inte gick denna insättningen, måste vara jättejobbigt! Jag är orolig varje dag att det ska gå åt skogen. Var på mitt första inskrivningasamtal på MVC i veckan och då blev det lite mer verkligt att jag är gravid och skulle det gå åt fanders nu skulle jag nog verkligen bli superledsen..! Styrkekramar till dig!

    När jag ringde Sahlgrenska och bokade in mitt ultraljud sa de att de börjar med ultraljud v.32 och att verksamheten öppnar upp helt v.33 så hoppas du får göra en ny insättning så tidigt som går efter semestern.
  • Fri 3 Jul 2020 10:20
    #97

    Tyvärr tog det sig inte för oss den här gången. :( Nu blir det paus (förmodligen till september) då vi förhoppningsvis kan få tillbaka vår sista blastocyst. Hoppas det går bra för er andra! Håller tummarna :)

  • Fri 3 Jul 2020 18:29
    #98
    Madrilj skrev 2020-07-02 19:22:51 följande:

    Vad tråkigt att det inte gick denna insättningen, måste vara jättejobbigt! Jag är orolig varje dag att det ska gå åt skogen. Var på mitt första inskrivningasamtal på MVC i veckan och då blev det lite mer verkligt att jag är gravid och skulle det gå åt fanders nu skulle jag nog verkligen bli superledsen..! Styrkekramar till dig!

    När jag ringde Sahlgrenska och bokade in mitt ultraljud sa de att de börjar med ultraljud v.32 och att verksamheten öppnar upp helt v.33 så hoppas du får göra en ny insättning så tidigt som går efter semestern.


    Tack! Jag var på Sahlgrenska idag och pratade om nästa insättning. De hade ganska fullbokat i augusti så det blir troligtvis i mitten på september. Känns lite långt tills dess just nu men snart är semestern här och då går det säkert mycket fortare!

    Jag var också väldigt orolig men sedan tänkte jag att jag ändå inte kan påverka något utan det är bättre att försöka njuta av tanken på att man bär på ett litet liv i magen istället. Hoppas att din lilla krabat vill hänga sig kvar istället :)
  • Fri 3 Jul 2020 18:33
    #99
    Clemmentina skrev 2020-07-03 10:20:31 följande:

    Tyvärr tog det sig inte för oss den här gången. :( Nu blir det paus (förmodligen till september) då vi förhoppningsvis kan få tillbaka vår sista blastocyst. Hoppas det går bra för er andra! Håller tummarna :)


    Åh, tråkigt att det inte tog sig denna gången. Vi får hoppas att det är riktigt bra blastocyster som återförs där i september istället! :)
  • Fri 3 Jul 2020 18:59
    Trädet91 skrev 2020-07-03 18:33:07 följande:

    Åh, tråkigt att det inte tog sig denna gången. Vi får hoppas att det är riktigt bra blastocyster som återförs där i september istället! :)


    Tack! Det får vi verkligen hoppas. Läste att du också förmodligen får vänta till september. Gör du återföring i naturlig cykel eller stimulerad? Vi får följas åt!
Svar på tråden Nedfrysta embryon på grund av Covid-19