• Anonym (Jobbi­gsvärm­or)
    Wed 29 Apr 2020 03:02
    12317 visningar
    78 svar
    78
    12317

    Svärmor kommer få oss att göra slut

    Hej! Jag och sambon har varit tillsammans i några år och har världens bästa relation, vi trivs helt enkelt extremt bra tillsammans och allt fungerar så perfekt som det bara kan göra i en relation, förutom EN sak- svärmor.

    Min mamma har i alla år haft problem med min farmor, vilket bland annat fick henne att gå in i väggen i en längre period och gjorde att jag sa upp kontakten med farmor- som ändå inte fattar och beter sig som en typisk djävulssvärmor OCH min förra relation slutade i skilsmässa pga att jag vägrade skaffa barn med honom så länge som hans mamma inte betedde sig normalt (sprang ständigt in i vårt hus oanmäld trots otaliga tillsägelser, kom hem med inredning/mattor och skulle bestämma hur vi skulle ha det och dök ständigt upp ÖVERALLT oinbjuden).

    Så jag är extremt känslig för dethär med djävulssvärmödrar, men nu har jag fan hamnat här igen!

    Till en början gick det ganska bra med svärmor, visst hade hon svårt att klippa navelsträngen men hon hade ändå respekt.

    Men så blev jag gravid, och då började helvetet. Hon ska lägga sig i precis ALLT. Vi letar exempelvis ny bostad och svärmor tycker då att vi ska bo på hennes gata. Jag sa bestämt nej då jag tidigare bott i området och inte trivs där och förklarade trevligt precis varför det inte är något för mig. Har nu fått ta diskussionen med henne ÅTTA gånger (dvs varje gång jag träffat henne sen vi började leta bostad och då bland annat på en husvisning som hon ?spontant dök upp på? där hon KRÄVDE att hennes barnbarn inte skulle bo i det området för att HON tycker det kör för mycket bilar!?) och nu har hon alltså gått runt till alla sina grannar och försöker övertala dessa till att sälja till oss trots att jag förklarat ÅTTA gånger (diskuterat i över en timme varje gång) att vi INTE vill bo där.

    Jag kommer från en annan ?stad? ca 30 min körning ifrån där vi bor nu och hade gärna flyttat tillbaka dit (bättre skolor, större, finns faktiskt restauranger som serverar annat än pizza osv) detta fick henne att börja GRÅTA!! Hon hävdar att vi då nekar henne en relation med sitt barnbarn. För 30 minuters körning!?

    Hon kommer hem oanmäld till oss och bara kliver rätt in via ex altanen och kommenterar min städning, köper inredning vi inte vill ha (pga hon tycker vi har det färglöst- JA Vi VILL HA DET SÅ!!) och hon vill bestämma att våra husdjur inte ska vara i säng/soffa för att HON tycker det är äckligt.

    Nu när jag är gravid så blev hon arg över att jag redan köpt hem allt och att hon inte fick köpa något (jag gav ändå henne en önskelista med lite filtar och så hon kunde köpa om hon ville men nej hon ville köpa mer) och så skulle hon gå igenom allt jag köpt och se att var ?ordentligt?.

    Då hon inte förstod sig på babyskyddet (som är snurrbart men dock inte går att ?låsa? på fel håll) så skulle hon läxa upp mig i att man minsann inte får ha bebisar framåtvända. Nej, jag är inte efterbliven och vet såklart detta, mina syskon som jag umgås extremt mycket med har barn så jag har fått lära mig det mesta där samt har såklart läst på nu när vi ska bli föräldrar. Hon går även och kollar hur jag bäddat spjälsäng/vagn och ska bädda om det ?på sitt sätt?.

    Jag har valt att vara vegetarian, sambon är det till 90% (han äter ibland kött ?ute? eller när han är bortbjuden) och vi har därför valt att även vårt barn ska vara det fram tills att hen kan ta ett eget beslut. Den diskussionen tog för oss ca 10 min sen var vi klara med det. Med svärmor däremot har jag nog fått diskutera detta i sammanlagt 5h nu, för hon tycker att detta är fruktansvärt och tänker då minsann inte följa mina löjliga regler när hon är barnvakt. Hon äter själv knappt kött för att hon inte gillar det, men stör sig på att jag har en åsikt om att det är hemskt för djuren och måste alltså därför ?trotsa?.

    Hon säger också hela tiden att detta är HENNES barn, att vi är så unga och inte vet vad vi ger oss in på, att hon kommer få ta över för att sambon inte kommer hjälpa mig och jag inte kommer orka osvosv och refererar alltså alltid till bebisen som SIN.

    Jag gråter nästan aldrig och har haft världens enklaste graviditet utan hormonsvängningar osv, MEN har alltså gråtit vid 3 tillfällen den senaste tiden pga henne. Jag börjar alltså känna att mitt ofödda barn är ett misstag och längtar knappt till förlossning för jag vet att hon kommer förstöra ALLT det mysiga med att få barn genom att lägga sig i och ständigt trycka ner mig. Tror att relationen med min sambo kommer ta slut pga detta, jag orkar helt enkelt inte mer.

    Har såklart pratat med sambon om detta otaliga gånger och han säger att han vet att hon är ?helt dum i huvudet? men att det inte går ta diskussioner med henne. Han tycker att jag bara ska ignorera allt hon säger/gör för det är så han hanterar det. Han har växt upp med bara henne (hon har dock ?ny? familj nu) och är väldigt lojal och känner någon slags tacksamhetsskuld samt är väldigt överbeskyddande med henne så han uppskattar inte när jag säger ifrån och erkände idag att hon sagt att hon ogillar mig för att jag har en ?för stark personlighet?.

    Säger då till honom att han får ta diskussionerna med henne, förklara att det inte är hennes barn och när hon ska lägga sig i bostad/mat osv säga att VI har tagit diskussionen och är klara med den så hon behöver inte lägga sig i, men detta vill han inte göra för han säger att hon kommer fatta att det kommer från mig även om han säger det och då kommer hon börja hata mig vilket han inte vill.

    Vad ska jag göra? Hur ska jag få henne att backa? Hur ska jag få honom att sätta ner foten? Orkar verkligen inte mer!!!

  • Svar på tråden Svärmor kommer få oss att göra slut
  • Anonym (suck)
    Wed 29 Apr 2020 03:40
    #1
    +2

    Så länge pappan vägrar klippa navelsträngen och säga ifrån så kommer ingenting att hända. Om du inte drar det extremt och anmäler för inbrott och stalking kanske.

  • Anonym (Linn)
    Wed 29 Apr 2020 06:33
    #2

    Låter helt fruktansvärt. Det är din kille som måste säga ifrån samt börja sätta gränser för sin mamma. Hon är alldeles för långt in i er relation. Det låter som att ni är tre i relationen.

    Ni kan pröva familjerådgivning. Kanske lyssnar han på en utomstående.

  • Anonym (Mamma till 3)
    Wed 29 Apr 2020 06:41
    #3
    +3

    Flytta till din stad 30 min bort.

    Kräv av din sambo att införa besöksdagar

  • Wed 29 Apr 2020 07:20
    #4
    +1

    Är du redo för barn? För jag tror att du behöver sätta ner foten så det stänker om det! Svärmor kommer att komma och ta barnet ur din famn. Det måste du vara beredd på, och du behöver sitta och förbereda dig på vad du ska göra i olika situationer. Svärmor har tagit makten över ditt liv. Du har svårt att säga ifrån, det är därför svärmor får så stor makt. Hur gammal är du? Inte för att det egentligen spelar roll, men du måste skaffa dig pondus. Säg ifrån. Planera olika scenarier, det är det bästa tipset jag kan ge.

    Min svärmor är som din, men din är lite värre. Jag hade också svårt att säga ifrån i början. Ja, de 15 första åren faktiskt. Hon klampade in och var respektlös. Hon tog det inte bra när jag satte gränser, men allt har blivit bättre sedan dess. Hon är lite som en hund som man måste uppfostra. Gör man inte det så beter sig hunden som den vill.

  • Anonym (Linn)
    Wed 29 Apr 2020 07:36
    #5

    Vill tillägga att även du behöver sätta gränser och säga ifrån till henne. Du kommer att behöva göra det om och om igen.

    Det finns inget sätt att säga ifrån på som inte kommer att göra svärmor arg och upprörd, så det kan din kille glömma direkt.

    Minimera hennes besök. Som Avenia sa; gå igenom redan nu olika scenarion i huvudet och vad du ska svara, så du är beredd när ni träffar svärmor. Säg tex: Nu när vi ska bli en egen liten familj så tar vi sådana beslut själva. Gå aldrig in i diskussion med henne. Börja inte förklara och ge olika orsaker till varför ni gör si och så. Hon kommer att göra allt för att vinna den diskussionen alternativt inte lyssna.

    Och som sagt, träffa henne inte så ofta.

  • Wed 29 Apr 2020 07:43
    #6

    Herregud.

    Det där låter helt sjukt. Om din och sambons relation ska överleva behöver ni sätta ner era fötter tillsammans.

    Ni är en egen familj och snart ska ni bli tre. Ta inga diskussioner alls med din svärmor, vad ni beslutar är er sak och inget som hon har med att göra.

    Du får berätta för din sambo att antingen blir det en ändring på detta IDAG eller så kommer ni inte att hålla. Om han är för mesig och inte "vågar" göra något kan det tyvärr inte bli bra. Detta måste komma från er båda. Nu. Inte senare.

    För övrigt låter det bra att flytta 30 minuter bort. Minst.

    Stå på dig annars gör andra det!

  • Anonym (Jobbi­gsvärm­or) Trådstartaren
    Wed 29 Apr 2020 08:39
    #7
    Avenia skrev 2020-04-29 07:20:46 följande:

    Är du redo för barn? För jag tror att du behöver sätta ner foten så det stänker om det! Svärmor kommer att komma och ta barnet ur din famn. Det måste du vara beredd på, och du behöver sitta och förbereda dig på vad du ska göra i olika situationer. Svärmor har tagit makten över ditt liv. Du har svårt att säga ifrån, det är därför svärmor får så stor makt. Hur gammal är du? Inte för att det egentligen spelar roll, men du måste skaffa dig pondus. Säg ifrån. Planera olika scenarier, det är det bästa tipset jag kan ge.

    Min svärmor är som din, men din är lite värre. Jag hade också svårt att säga ifrån i början. Ja, de 15 första åren faktiskt. Hon klampade in och var respektlös. Hon tog det inte bra när jag satte gränser, men allt har blivit bättre sedan dess. Hon är lite som en hund som man måste uppfostra. Gör man inte det så beter sig hunden som den vill.


    Problemet är snarare tvärt om, jag har svårt att hålla tyst och har flertalet gånger satt ner foten, därav att hon sagt till sambon att hon ?ogillar min starka personlighet?.

    Hon blir oerhört kränkt när man säger ifrån och bara enkla kommentarer som när hon kommenterat städning eller våra djur och jag svarat ?duger det inte så behöver du inte komma hit, ingen tvingar dig / vilken tur att du har en soffa hemma utan katter att sitta i då, du kan ju gå hem till den nu? får henne att kolla ledset på sambon och så är jag plötsligt den elaka. Det gör dock att hon inte dyker upp igen på läääääänge, tog nog ett halvår sist!

    Varje gång jag sätter ner foten så säger sambon att jag överreagerar, att jag ska tänka på att hon har gått igenom mycket, att hon bara menar väl eller att jag är respektlös. Han blir helt enkelt jätteledsen/arg varje gång jag säger ifrån.

    Jag kommer inte acceptera att hon håller på såhär när vi har barn, därav att jag tror att det kommer sluta i att sambon och jag gör slut- jag tänker inte ha henne i vårt liv på detta sätt och han accepterar inte att jag säger ifrån= ständiga bråk. Och det är det jag vill undvika.
  • Anonym (öh)
    Wed 29 Apr 2020 08:41
    #8

    Unga? Du har ju varit gift innan, så hur gamla är ni?

  • Anonym (Jobbi­gsvärm­or) Trådstartaren
    Wed 29 Apr 2020 08:52
    #9
    Anonym (suck) skrev 2020-04-29 03:40:42 följande:

    Så länge pappan vägrar klippa navelsträngen och säga ifrån så kommer ingenting att hända. Om du inte drar det extremt och anmäler för inbrott och stalking kanske.


    Har också sagt detta om navelsträng, men sambon säger att det inte handlar om det utan det är hennes personlighet, och det har han delvis rätt i.

    Hon behandlar även sin man som ett barn/som någon mindre vetande och han får inte göra något som han vill. Han gillar exempelvis att laga mat och är bättre än henne på detta, ändå ska hon stå och övervaka, kommentera hur tunt han skivar potatisen eller hur mycket lök han har i.

    Jag har också märkt att hon beter sig såhär respektlöst även mot främlingar, hon lyckas liksom ALLTID kränka folk.

    Sambon gillar min familj väldigt mycket och dom står varandra väldigt nära, så hans mamma får absolut inte träffa min familj för honom eftersom han inte vill att hon ska kränka dom eller vara elak. Vilket han har rätt i, det hade hon till 100% gjort, men dom hade ju kunnat ta det.

    I tonåren sa sambon till väldigt mycket och på ett väldigt hårt sätt, hon fick i samma veva problem med spriten i några år och sambon har tagit på sig skulden för detta, därför är han så rädd för att säga ifrån. Har försökt förklara för honom att det fanns 100 olika anledningar till detta och att det inte var hans fel, men det är därför han säger att hon är så känslig och har så svårt för att säga ifrån.
  • Anonym (Jobbi­gsvärm­or) Trådstartaren
    Wed 29 Apr 2020 08:54
    #10
    Anonym (öh) skrev 2020-04-29 08:41:09 följande:

    Unga? Du har ju varit gift innan, så hur gamla är ni?


    27 och 30 så inte överdrivet unga.
Svar på tråden Svärmor kommer få oss att göra slut