• Anonym­a0578
    Fri 1 May 2020 23:27
    686 visningar
    12 svar
    12
    686

    Hjälp mig identifiera krypen

    Jag har hittat några små kräk i ett rum av min lägenhet och undrar om det finns någon här som vet vad det kan vara för något och hur jag blir av med de!!

  • Svar på tråden Hjälp mig identifiera krypen
  • Sat 2 May 2020 07:03
    #1

    Fast bilden inte är den bästa så kan jag säga att det är Pälsänger eller Fläskänger.

  • Anonym­a0578 Trådstartaren
    Sat 2 May 2020 08:38
    #2


    Är den här tydligare?
  • Anonym (Pytte­)
    Sat 2 May 2020 09:00
    #3

    Jag håller med om att det ser ut som någon slags änger. Städa är sättet att bli av med dem. Och efter en vecka i frys dör de. Så kläder och annan textil kan du frysa, eller tvätta. Låt det sedan ligga i förslutna plastpåsar tills du gått igenom allt. Alternativt plasta in allt från början och packa upp efterhand som du tvättar/fryser. Om det inte är särskilt många insekter räcker det förmodligen med att vifta igenom allt och se var de bor, och så tvättar eller fryser du bara det. Kolla särskilt under kavajslag, i fickor, under kragar etc. Där trivs de.

    Kolla springor i skåp där du förvarar mat. Ta ur hyllplanen om det går och städa. Tejpa för om du har hål i skåpsväggarna för plupparna som håller upp hyllplanen.

  • Anonym (Hind)
    Sat 2 May 2020 09:18
    #4

    Jag tror också det är änger. Lägg mat i skåpen tex mjölpåsar i lufttäta påsar eller plastburkar. Hittar du angripna kläder (tex pälskläder eller yllekläder med hål i) kan du lägga dem i frysen. Stenhård städning regelbundet.

    Men är det en gammal lägenhet ocg de har fått fäste är de svåra att bli av med.

  • Anonym (Pytte­)
    Sat 2 May 2020 09:30
    #5

    Om de finns i själva huset och du hyr din bostad är hyresvärden skyldig att sanera.

    Bra tips ovan om att ha torrvaror i burkar. Vi har allt mjöl och gryn i täta platsburkar sedan vi invaderades för några år sedan.

    Kläder och textilier du är rädd om kan du förvara i täta förvaringsboxar av plast.

    Pälsänger äter ull, päls och silke, men de skäms inte för att gnaga sig igenom många lager med tex bomullsplagg i jakt på det de vill ha. De äter också gärna bomull om det tex finns såsfläckar.

    Dammsug i, under och bakom skåp o garderober. De trivs i mörka skrymslen. Veck i tyngre gardinuppsättningar tex.

    Våra köksinfiltratörer hittade vi till sist i en burk vi för många år sedan hade haft frukostflingor i. Det fanns smulor kvar i skarven mellan sida och botten...

  • Anonym (Pytte­)
    Sat 2 May 2020 09:33
    #6

    Glömde en viktig sak! Det är inte skalbaggen som äter utan deras barn, larverna. Googla ängerlarv så borde du få bilder.

  • Anonym (P)
    Sat 2 May 2020 09:39
    #7

    Pälsänger.

  • Sat 2 May 2020 12:08
    #8

    Läs allt om det på 

    https://www.anticimex.com/sv-se/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • Anonym­a0578 Trådstartaren
    Sat 2 May 2020 21:05
    #9

    Tack för alla svar! Ska ta tag i städning ordentligt imorgon och även höra av mig till Anticimex på måndag. Det var någon som skrev något om att det kan vara svårt att bli av med änger i en gammal lägenhet vilket jag bor i, så skulle en sanering kunna ta död på kräken?

  • Anonym (Pytte­)
    Sat 2 May 2020 21:27
    #10
    Anonyma0578 skrev 2020-05-02 21:05:55 följande:

    Tack för alla svar! Ska ta tag i städning ordentligt imorgon och även höra av mig till Anticimex på måndag. Det var någon som skrev något om att det kan vara svårt att bli av med änger i en gammal lägenhet vilket jag bor i, så skulle en sanering kunna ta död på kräken?


    Njaää. Det är skitsvårt att komma åt dem. Lättare att förvara saker man är rädd om på ett säkert sätt.
  • Sun 3 May 2020 09:25
    #11
    Anonyma0578 skrev 2020-05-02 21:05:55 följande:

    Tack för alla svar! Ska ta tag i städning ordentligt imorgon och även höra av mig till Anticimex på måndag. Det var någon som skrev något om att det kan vara svårt att bli av med änger i en gammal lägenhet vilket jag bor i, så skulle en sanering kunna ta död på kräken?


    Jag sällar mig till dem som tror det blir svårt. Men förutom de tips du redan fått så kan du med fördel placera ut rödcederträ eller oljan.
  • Anonym­a0578 Trådstartaren
    Fri 22 May 2020 16:48
    #12

    Hej igen! Jag har städat ordentligt varje dag nu, säkert lagt 1-2 timmar varje dag. Tvättat alla kläder och tät förpackat dom. Dom försvann i kanske en vecka och sen började jag hitta små kryp igen men idag var det ett helt annat kryp som inte ser ut som de andra jag hittat, är det någon som vet vad detta är för något? Endast hittat en.

Svar på tråden Hjälp mig identifiera krypen