• Sun 3 May 2020 16:27
    1400 visningar
    5 svar
    5
    1400

    Dubbeldagar föräldraledighet

    Väntar första barnet och försöker ta mig igenom FL/FP-djungeln hehe.

    Vad jag har förstått får man ta ut 30 sk dubbeldagar under det första året, att båda är hemma men med ersättning (FP) och denna ska då vara i samma utsträckning (fjärdedels, halv, hel m.m.) för båda.

    Men min fundering är denna: tanken är att jag ska vara hemma utan FP i ett år och alltså vara FL från jobbet (som man enligt lag har rätt till, ju?). Vi tänkte vara hemma båda två första tiden, drygt 1.5 månad. Men hur blir det då? Räknas det som dubbeldag då jag inte tar ut men han bör ju ta ut 5 dagar/vecka för att inte tappa semester m.m? Eller måste jag också ta ut FP då?

    Eller bör vi istället vara hemma båda två utan FP? Men då vet jag inte om han har rätt till full semester? I kollektivavtalet räknas de 180 första dagarna som semestergrundande. Eller rör man bara till det eftersom han ska vara FL mer FP året efter mig?

  • Svar på tråden Dubbeldagar föräldraledighet
  • S23
    Sun 3 May 2020 17:25
    #1

    Det är bara dagar ni båda är hemma med föräldrapenning som räknas som dubbeldagar. Är du hemma utan och din partner med föräldrapenning så är det alltså inte dubbeldagar.

    Ni kan båda två vara hemma utan föräldrapenning så länge barnet är under 1,5. Efter 1,5 är inte arbetsgivaren skyldig att bevilja ledighet såvida man inte har föräldrapenning att ta ut. Tänk dock på att när barnet fyllt 1 behöver man skydda sin sgi med föräldrapenning i samma omfattning som man är hemma från sitt arbeta. Är man ledig på heltid behöver man alltså ta 5 dagar i veckan för att skydda sin sgi.

    Det är bara de 120 första dagarna som är semesterlönegrundande. Om inte din partner har reglerat i kollektivavtal att de har 180.

    Oavsett om han tar föräldrapennknh eller

    Inte så kommer man börja räkna av av dessa 120 dagarna. Hans ledighet är alltså semesterlönegrundanze de 120 första dagarna oavsett om han tar ersättning från

    Fk eller inte. Så i avseendet att röra till det så

    Spelar det ingen roll huruvida han tar föräldrapenning eller inte

  • Sun 3 May 2020 17:47
    #2
    S23 skrev 2020-05-03 17:25:39 följande:

    Det är bara dagar ni båda är hemma med föräldrapenning som räknas som dubbeldagar. Är du hemma utan och din partner med föräldrapenning så är det alltså inte dubbeldagar.

    Ni kan båda två vara hemma utan föräldrapenning så länge barnet är under 1,5. Efter 1,5 är inte arbetsgivaren skyldig att bevilja ledighet såvida man inte har föräldrapenning att ta ut. Tänk dock på att när barnet fyllt 1 behöver man skydda sin sgi med föräldrapenning i samma omfattning som man är hemma från sitt arbeta. Är man ledig på heltid behöver man alltså ta 5 dagar i veckan för att skydda sin sgi.

    Det är bara de 120 första dagarna som är semesterlönegrundande. Om inte din partner har reglerat i kollektivavtal att de har 180.

    Oavsett om han tar föräldrapennknh eller

    Inte så kommer man börja räkna av av dessa 120 dagarna. Hans ledighet är alltså semesterlönegrundanze de 120 första dagarna oavsett om han tar ersättning från

    Fk eller inte. Så i avseendet att röra till det så

    Spelar det ingen roll huruvida han tar föräldrapenning eller inte


    Tack för svar. Vad skönt att vi då kan ta ut utan att det räknas som dubbeldag!

    Har för mig att det är 180 dagar, men det kan ju hända att det är 120. Hittar det inte i avtalet. Dock står det i kollektivavtalet att föräldraledighet med föräldrapenning inte har någon begränsning gällande semesterlönegrundande frånvaro. Innebär det att man har rätt till semesterdagar i den mån man tar ut FP? Dvs tar han ut 5 dagar/vecka så blir det oförändrat antal semesterdagar?

    Gäller det detsamma med föräldralönen, 10%? Han har rätt till ersättning 6 st 30 dagarsperioder av föräldraledighet, dvs sex månader med 10%. Kan han ansöka om det när han är ledig första tiden och sen efter ett år ta ut resten av de 5 månader som kvarstår när han ska vara föräldraledig sen? Eller måste man ta ut alla sex månader direkt? Kan ju vara bra att veta då jag inte får ut 10% pga att jag inte ska ta ut FP.
  • S23
    Sun 3 May 2020 18:01
    #3
    boshab skrev 2020-05-03 17:47:05 följande:

    Tack för svar. Vad skönt att vi då kan ta ut utan att det räknas som dubbeldag!

    Har för mig att det är 180 dagar, men det kan ju hända att det är 120. Hittar det inte i avtalet. Dock står det i kollektivavtalet att föräldraledighet med föräldrapenning inte har någon begränsning gällande semesterlönegrundande frånvaro. Innebär det att man har rätt till semesterdagar i den mån man tar ut FP? Dvs tar han ut 5 dagar/vecka så blir det oförändrat antal semesterdagar?

    Gäller det detsamma med föräldralönen, 10%? Han har rätt till ersättning 6 st 30 dagarsperioder av föräldraledighet, dvs sex månader med 10%. Kan han ansöka om det när han är ledig första tiden och sen efter ett år ta ut resten av de 5 månader som kvarstår när han ska vara föräldraledig sen? Eller måste man ta ut alla sex månader direkt? Kan ju vara bra att veta då jag inte får ut 10% pga att jag inte ska ta ut FP.


    Detta kan jag nog inte riktigt svara på.

    Lagen som sagt säger 120 dagar. Det du hänvisar till gällande semestern i kollektivavtalet bör ni nog kolla med facket vad det innebär.

    De 10% måste ni också kolla med facket. Det beror ju på avtalet. Vissa kollektivavtal har inte ens föräldralön.

    Själv är jag försäkrad i afa genom jobbet för föräldralön. Då har vi 6 månader de betalar upp. Men vi kan bara ansöka om en period och alltså inte dela upp det på flera ledighetsperioder, och gäller endast tills barnet är 1,5.

    Som sagt. Det är olika sp detta får ni kolla upp med facket.

    AFA hämtar sina uppgifter från försäkringskassan. Så i mitt fall betalar de givetvis bara ut den extra ersättningen i samma omfattning som jag tar ut föräldrapenning
  • Sun 3 May 2020 18:19
    #4

    Jag är kommunanställd och jag fick föräldralön under de första sex månaderna trots att jag inte tog ut någon FP så det är inget måste i all kollektivavtal, men ni kanske redan vet vad som gäller för er.

  • S23
    Sun 3 May 2020 18:34
    #5
    Seven Costanza skrev 2020-05-03 18:19:53 följande:

    Jag är kommunanställd och jag fick föräldralön under de första sex månaderna trots att jag inte tog ut någon FP så det är inget måste i all kollektivavtal, men ni kanske redan vet vad som gäller för er.


    Nej precis. De måste kolla sitt avtal.
Svar på tråden Dubbeldagar föräldraledighet