• Mon 4 May 2020 11:50
    1838 visningar
    20 svar
    20
    1838

    Hur ta upp med min man att han måste vara försiktig

    Jag har problem med att jag periodvis alltid spricker vid sex och det gör jätteont. Jag vet inte varför jag blir mindre kåt i perioder men det kan vara under 4-5 månader i taget som jag inte riktigt tänder till på min man och då är jag torr när vi har sex och det gör väldigt ont.

    Sen blir det en bra period där jag är jätteattraherad av honom och sexet känns bra och jag får inga sprickor. Vid bra perioder går det bra med kort förspel. Det beror nog på mitt allmänna mående så just det är inget som går att ändra på.

    Jag behöver jättelångt förspel, fingrar, bli slickad (på rätt sätt, tyvärr kan han inte göra rätt. Han suger på slidöppningen så jag spricker av det), vara mentalt redo för sex och vara våt. Annars får jag sprickor som blöder och är kvar i några veckor som gör ont bara jag kissar eller rör mig. Jag har försökt ta upp detta med min man. Han ser hur ont jag får och att jag gråter ibland, men ändå är det svårt att ta upp med honom utan att han blir på dåligt humör och känner sig attackerad och förolämpad. Det är säkert svårt för vissa män att ta kritik gällande sex och jag är dålig på att ge konstruktiv kritik. Jag behöver be honom ändra på i princip allt. Till exempel:

    Bara sex när jag har lust, dvs när jag tar initiativ eller svarar direkt på hans initiativ utan tjat.

    Slicka på klitoris, inte alls nedanför den. Jag tvivlar på att min man vet vart klitoris är. Absolut inte suga eller liknande och inga läppar allt. Bara tunga.

    Använda glidmedel (han är motvillig till detta för att han verkar bli avtänd på det. Hans taktik är att spotta lite på handen och smörja med saliv men det är inte nog för mig).

    Aldrig stoppa in den bakifrån eller från sidan. Bara framifrån särskilt i början.

    Fingra mig med minst 2-3 fingrar ordentligt innan vi har sex. Hans snopp är bred som 3 fingrar och jag tror jag behöver bli fingrad med 3 fingrar innan för att töjas ut och inte spricka.

    Aldrig stoppa in den våldsamt eller snabbt eller pressa in den bakifrån.

    Det känns inte bra att ta upp allt detta med honom och när jag försökt har han hellre avstått från sex än att följa min ?lista?. Jag kan nästan förstå det...Vill lägga fram det tydligt så han fattar vad som gäller VARJE gång vi ska ha sex men inte skälla eller förolämpa honom. Det är så svårt! Varje gång jag sagt det så har han kommit fram till att det är lika bra att inte ha sex alls eller när vi väl ska ha sex så följer han ändå inte det jag sagt. Antagligen för att jag varit otydlig. Hur ska man kunna säga allt det där till sin man? Hur har ni andra känsliga tjejer tagit upp snacket med era killar?

  • Svar på tråden Hur ta upp med min man att han måste vara försiktig
  • Anonym (Kvinn­a)
    Mon 4 May 2020 11:57
    #1

    Du borde kunna säga hur det skadar dig och bara tala om hur det behöver gå till för att du ska kunna ha sex. Om han inte vill skada dig så borde han ta det du säger före att göra illa dig.

  • Xzx
    Mon 4 May 2020 12:00
    #2

    Visa honom det här inlägget. Klart.

  • Anonym (vp)
    Mon 4 May 2020 12:01
    #3
    +1

    Jag blir orolig när jag hör att du inte kan säga till din man vad som gör ont på dig utan att han ska ta illa upp. Bryr man sig om sin partner så vill man veta om man gör någon illa. 
    Låter osunt att han blir sur på dig när du säger ifrån vad som gör ont. Man ska inte behöva ha strategier för att lägga fram sådant. Det ska räcka med att man bara säger som det är. 
    Har ni barn tillsammans , beställ tid på familjerådgivning.
    Inte barn; flytta omgående

  • Anonym (Kommu­nikati­on)
    Mon 4 May 2020 12:27
    #4

    som vanligt gäller att prata om hur man vill ha det. Det verkar som om ni inte pratar alls. Vet inte var klitoris sitter?? Bara en sån sak gör mig mörkrädd. Dra ner trosorna och visa den och hur han ska behandla den så du kan njuta

  • Mon 4 May 2020 12:59
    #5

    Be honom spotta i handflatan och sedan massera sitt ollon med den handen. Han kommer inte att tycka det är skönt någon längre stund.

  • Anonym (M 38)
    Mon 4 May 2020 13:13
    #6

    Jag tycker att din rubrik säger en hel del. Om en man inte har mer känsla för sin fru är han ingen vidare man.

    Har ni barn? Om inte så överväg en separation omgående. Oavsett vilket måste han börja bry sig på riktigt.

    Min man och jag kan ha det vilt men det mista tecken på att den andra inte har det bra så löser man det problemet. Ingen ska behöva må dåligt någonsin. Aldrig!

  • Anonym (Linda­)
    Mon 4 May 2020 14:03
    #7

    Viktigt med kommunikation och att känna sig bekväm med sin partner. Att göra en lista kanske kan bli lite väl punkt för punkt. Karlar är svåra för dom kan inte göra två saker samtidigt å säkerligen inte komma ihåg en hel "lista" på en gång- som när man skriver ett sms så svarar dom bara på en av alla tre frågorna. Tror det är bättre ni berättar hur ni vill ha det innan han fått lära sig det under själva akten. Man kan behöva vägleda å allt för att det ska bli bra. Klart man känner sig otillräcklig till en början- det gör ju alla eftersom alla ens sexpartners inte fungerar lika. Man blir nybörjare. Ta det lugnt. Jag menar. Tycker man om varandra vill man ju göra rätt. Annars tycker jag han har helt fel inställning. Jag menar, han lär väl itne vilja att det ska göra ont på dig? 


     

  • Anonym (Pelle­)
    Mon 4 May 2020 14:04
    #8

    3 fingrar bred!?

    Låter som att din partner har en ovanligt grov kuk och du kanske inte så stor där nere ? Ni låter inte så kompitabla varken fysiskt eller på andra plan i sexlivet. När han inte lyssnar på dig. Låter hemskt trist. Hur hade du tänkt att ser skulle fungera i längden? Det kommer förmodligen bara bli värre.

  • Anonym (Orka)
    Mon 4 May 2020 22:02
    #9
    Diana97 skrev 2020-05-04 11:50:36 följande:

    Jag har problem med att jag periodvis alltid spricker vid sex och det gör jätteont. Jag vet inte varför jag blir mindre kåt i perioder men det kan vara under 4-5 månader i taget som jag inte riktigt tänder till på min man och då är jag torr när vi har sex och det gör väldigt ont.

    Sen blir det en bra period där jag är jätteattraherad av honom och sexet känns bra och jag får inga sprickor. Vid bra perioder går det bra med kort förspel. Det beror nog på mitt allmänna mående så just det är inget som går att ändra på.

    Jag behöver jättelångt förspel, fingrar, bli slickad (på rätt sätt, tyvärr kan han inte göra rätt. Han suger på slidöppningen så jag spricker av det), vara mentalt redo för sex och vara våt. Annars får jag sprickor som blöder och är kvar i några veckor som gör ont bara jag kissar eller rör mig. Jag har försökt ta upp detta med min man. Han ser hur ont jag får och att jag gråter ibland, men ändå är det svårt att ta upp med honom utan att han blir på dåligt humör och känner sig attackerad och förolämpad. Det är säkert svårt för vissa män att ta kritik gällande sex och jag är dålig på att ge konstruktiv kritik. Jag behöver be honom ändra på i princip allt. Till exempel:

    Bara sex när jag har lust, dvs när jag tar initiativ eller svarar direkt på hans initiativ utan tjat.

    Slicka på klitoris, inte alls nedanför den. Jag tvivlar på att min man vet vart klitoris är. Absolut inte suga eller liknande och inga läppar allt. Bara tunga.

    Använda glidmedel (han är motvillig till detta för att han verkar bli avtänd på det. Hans taktik är att spotta lite på handen och smörja med saliv men det är inte nog för mig).

    Aldrig stoppa in den bakifrån eller från sidan. Bara framifrån särskilt i början.

    Fingra mig med minst 2-3 fingrar ordentligt innan vi har sex. Hans snopp är bred som 3 fingrar och jag tror jag behöver bli fingrad med 3 fingrar innan för att töjas ut och inte spricka.

    Aldrig stoppa in den våldsamt eller snabbt eller pressa in den bakifrån.

    Det känns inte bra att ta upp allt detta med honom och när jag försökt har han hellre avstått från sex än att följa min ?lista?. Jag kan nästan förstå det...Vill lägga fram det tydligt så han fattar vad som gäller VARJE gång vi ska ha sex men inte skälla eller förolämpa honom. Det är så svårt! Varje gång jag sagt det så har han kommit fram till att det är lika bra att inte ha sex alls eller när vi väl ska ha sex så följer han ändå inte det jag sagt. Antagligen för att jag varit otydlig. Hur ska man kunna säga allt det där till sin man? Hur har ni andra känsliga tjejer tagit upp snacket med era killar?


    Låter oerhört omständigt och jobbigt. Hade jag varit din man hade jag hoppat sex helt.
  • Anonym (Anna)
    Mon 4 May 2020 23:18
    #10
    Diana97 skrev 2020-05-04 11:50:36 följande:

    Jag har problem med att jag periodvis alltid spricker vid sex och det gör jätteont. Jag vet inte varför jag blir mindre kåt i perioder men det kan vara under 4-5 månader i taget som jag inte riktigt tänder till på min man och då är jag torr när vi har sex och det gör väldigt ont.

    Sen blir det en bra period där jag är jätteattraherad av honom och sexet känns bra och jag får inga sprickor. Vid bra perioder går det bra med kort förspel. Det beror nog på mitt allmänna mående så just det är inget som går att ändra på.

    Jag behöver jättelångt förspel, fingrar, bli slickad (på rätt sätt, tyvärr kan han inte göra rätt. Han suger på slidöppningen så jag spricker av det), vara mentalt redo för sex och vara våt. Annars får jag sprickor som blöder och är kvar i några veckor som gör ont bara jag kissar eller rör mig. Jag har försökt ta upp detta med min man. Han ser hur ont jag får och att jag gråter ibland, men ändå är det svårt att ta upp med honom utan att han blir på dåligt humör och känner sig attackerad och förolämpad. Det är säkert svårt för vissa män att ta kritik gällande sex och jag är dålig på att ge konstruktiv kritik. Jag behöver be honom ändra på i princip allt. Till exempel:

    Bara sex när jag har lust, dvs när jag tar initiativ eller svarar direkt på hans initiativ utan tjat.

    Slicka på klitoris, inte alls nedanför den. Jag tvivlar på att min man vet vart klitoris är. Absolut inte suga eller liknande och inga läppar allt. Bara tunga.

    Använda glidmedel (han är motvillig till detta för att han verkar bli avtänd på det. Hans taktik är att spotta lite på handen och smörja med saliv men det är inte nog för mig).

    Aldrig stoppa in den bakifrån eller från sidan. Bara framifrån särskilt i början.

    Fingra mig med minst 2-3 fingrar ordentligt innan vi har sex. Hans snopp är bred som 3 fingrar och jag tror jag behöver bli fingrad med 3 fingrar innan för att töjas ut och inte spricka.

    Aldrig stoppa in den våldsamt eller snabbt eller pressa in den bakifrån.

    Det känns inte bra att ta upp allt detta med honom och när jag försökt har han hellre avstått från sex än att följa min ?lista?. Jag kan nästan förstå det...Vill lägga fram det tydligt så han fattar vad som gäller VARJE gång vi ska ha sex men inte skälla eller förolämpa honom. Det är så svårt! Varje gång jag sagt det så har han kommit fram till att det är lika bra att inte ha sex alls eller när vi väl ska ha sex så följer han ändå inte det jag sagt. Antagligen för att jag varit otydlig. Hur ska man kunna säga allt det där till sin man? Hur har ni andra känsliga tjejer tagit upp snacket med era killar?


    Jag reagerar på flera saker i ditt inlägg när det gäller din mans beteende. 

    1. För det första så är det som du beskriver kring din lust och behov av förspel inget som är unikt för dig. Alla människor fungerar olika, men rent generellt krävs det tid och förspel för att en kvinna ska bli våt och redo för sex. Det är alltså inga "stora krav" du har på din man att han måste anpassa sig efter dig - det är helt enkelt så kroppar fungerar när det gäller sex. Visst kan en del tända till fort, men majoriteten av kvinnor kräver lite uppvärmning.
    2. Jag blir lite orolig när du beskriver "bara ha sex när jag vill" som en punkt på din lista. Det är en grundläggande rättighet att bara ha sex när man själv vill (alltså inte efter till exempel tjat). Det ska du inte ens behöva skriva. Faktumet att du skriver det som en punkt gör att jag funderar på om du ibland utsätts för tjat eller liknande när det gäller sex? 
    3. Vad har han för erfarenheter av kvinnor sedan tidigare? Det känns lite som att du framställer det som att du är svår och krånglig och har en lång lista med krav som gör att han hellre avstår. Men faktumet är ju att din lista är sjukt rimlig och något som jag tror att många kvinnor skulle skriva under på. Är han väldigt oerfaren som tror att sex kräver noll förspel? Är han porrskadad?
    4. Vad händer när ni pratar om det här? Om du säger att du vill använda glidmedel för att det gör det skönt för dig och gör att du inte spricker och får ont - vad säger han då? Du skriver att han "verkar bli avtänd" av det - betyder det att ni inte har pratat om det eftersom du verkar gissa? Mitt råd är att välja ett tillfälle när ni båda är lugna och har det bra. Inte ett sexuellt tillfälle. Sedan tycker jag att du ska förklara hur ert sexliv påverkar er. Ett tips är att använda "jag"-meningar. Alltså att säga "Jag upplever att..." eller "Jag känner att...". Det brukar leda till att den andra personen inte hamnar i försvarsläge lika lätt. Ett annat tips är att ställa frågor t.ex. "Hur tänker du att vi kan lösa det så att jag får mindre sprickor när vi har sex?".

    Slutligen; om han inte tar sig i kragen och skärper sig så skulle jag överväga att lämna. Inte för att sexlivet är allt i ett förhållande utan för att det skulle vara ett tecken på hur mycket han värderade mig och mitt välmående.
  • Anonym (Anna)
    Mon 4 May 2020 23:22
    #11
    Anonym (Orka) skrev 2020-05-04 22:02:38 följande:
    Låter oerhört omständigt och jobbigt. Hade jag varit din man hade jag hoppat sex helt.

    Bara för att sammanfatta så att jag förstår det rätt. För dig är det alltså bättre att skippa sex än att:
    - Se till att din partner vill ha sex.
    - Se till att du vet var klitoris sitter.
    - Använda glidmedel för att se till att din partner inte spricker och blöder.
    - Stoppa in kuken på ett icke-våldsamt sätt framifrån.
    - Värma upp din partner med 2-3 fingrar innan.

    Vet du vad? Om det är för mycket begärt för dig så tror jag faktiskt att det är bra att du hoppar sex helt och hållet :)

  • Anonym (Orka)
    Tue 5 May 2020 12:59
    #12
    +1
    Anonym (Anna) skrev 2020-05-04 23:22:11 följande:

    Bara för att sammanfatta så att jag förstår det rätt. För dig är det alltså bättre att skippa sex än att:

    - Se till att din partner vill ha sex.

    - Se till att du vet var klitoris sitter.

    - Använda glidmedel för att se till att din partner inte spricker och blöder.

    - Stoppa in kuken på ett icke-våldsamt sätt framifrån.

    - Värma upp din partner med 2-3 fingrar innan.

    Vet du vad? Om det är för mycket begärt för dig så tror jag faktiskt att det är bra att du hoppar sex helt och hållet :)


    Vilja ha sex är självklart, att h en partner som har koll på anatomin är självklart för mig annars kan man ju kommunicera- det brukar vuxna göra iaf i min värld.

    Att alltid ha jättelångt förspel där man ska göra på exakt rätt sätt, alltid värma upp med ett visst antal fingrar, alltid stoppa in kuken jättesakta enbart framifrån - det låter oerhört ospontant och enformigt.

    Om man behöver glidmedels, använd glidmedel - vad är problemet? Att spricka varenda gång man har sex som avviker minsta lilla från den superlånga listan på måsten låter inte normalt.

    Jag är kvinna förresten och hade aldrig stått ut med något så ospontant och tråkigt
  • Tue 5 May 2020 14:26
    #13

    Jag blir jättefundersam när du säger att du inte alls vill bli slickad så som han gör, har du aldrig sagt till honom hur du vill ha det?

    Jag menar inte att skuldbelägga dig med det är många kvinnor som tiger och anser att mannen genom tankeläsning och astrologi skall klura ut hur kvinna vill ha det, när hon vill ha det osv. Ni verkar inte ha någon kommunikation alls avseende sexet och givetvis blir det skit då.

    Och är han så lättstött så du inte kan säga vad som fungerar för dig så får du nog byta man om han inte kan ändra på sig.

  • Anonym (Camil­la)
    Wed 6 May 2020 16:35
    #14

    Det låter som det krånglar på flera plan. Som alltid är kommunikation a och o. Att visa och vara lyhörd för hur sin partner vill ha det och njuter som bäst. Hur fungerar relationen i stort? Vad är din syn på sex. Egentligen. Ett onödigt ont? Känns också som om du hakat upp dig på en massa -inte-. Hur fungerar det att onanera? Jag skulle starkt rekommendera ett besök hos gynekologen för att få hjälp med smärtan och torrheten. Du har rätt att ha ett levande och fungerande sexliv. Fullt av smärtfri njutning.

  • Anonym (eee)
    Wed 6 May 2020 16:40
    #15
    Anonym (Orka) skrev 2020-05-04 22:02:38 följande:
    Låter oerhört omständigt och jobbigt. Hade jag varit din man hade jag hoppat sex helt.
    Varför? För att du är lat? För att kvinnans sexualitet är mindre värd än mannens? 

    Vad är grejen? Nog vill man väl att båda ska ha det skönt, tillsammans? 

    Jag tycker inte listan var så jättekrånglig, det kanske låter mycket och väldigt specifikt när man läser allt på en gång, men i den praktiska situationen, om man är igång och han slickar lite fel så får man viska "lite längre åt höger, älskling" och liknande, då känns det inte som en lista eller klagomål. Tycker inte jag i alla fall.

    Givet också att man inte vill spricka, så klart, DET är väl ändå prio ett i denna tråd. 
  • Anonym (Orka)
    Thu 7 May 2020 14:56
    #16
    Anonym (eee) skrev 2020-05-06 16:40:12 följande:

    Varför? För att du är lat? För att kvinnans sexualitet är mindre värd än mannens? 

    Vad är grejen? Nog vill man väl att båda ska ha det skönt, tillsammans? 

    Jag tycker inte listan var så jättekrånglig, det kanske låter mycket och väldigt specifikt när man läser allt på en gång, men i den praktiska situationen, om man är igång och han slickar lite fel så får man viska "lite längre åt höger, älskling" och liknande, då känns det inte som en lista eller klagomål. Tycker inte jag i alla fall.

    Givet också att man inte vill spricka, så klart, DET är väl ändå prio ett i denna tråd. 


    Jag är kvinna om du missade det, hade inte stått ut med en jättelång procedur innan man fick knulla eller att aldrig kunna göra något spontant. Låter skittrist
  • Anonym (Lis)
    Thu 7 May 2020 15:14
    #17
    Anonym (Orka) skrev 2020-05-05 12:59:26 följande:

    Vilja ha sex är självklart, att h en partner som har koll på anatomin är självklart för mig annars kan man ju kommunicera- det brukar vuxna göra iaf i min värld.

    Att alltid ha jättelångt förspel där man ska göra på exakt rätt sätt, alltid värma upp med ett visst antal fingrar, alltid stoppa in kuken jättesakta enbart framifrån - det låter oerhört ospontant och enformigt.

    Om man behöver glidmedels, använd glidmedel - vad är problemet? Att spricka varenda gång man har sex som avviker minsta lilla från den superlånga listan på måsten låter inte normalt.

    Jag är kvinna förresten och hade aldrig stått ut med något så ospontant och tråkigt


    Att spricka vid samlag är inte normalt men tyvärr för vanligt. Smärta vid samlag är tyvärr en av de stora orsakerna till minskad sexuell aktivitet bland kvinnor.

    I sexologen Eva Elmerstigs undersökning med 1 880 kvinnor från 13 till 22 år gamla varit med i fyra delstudier. Av de tillfrågade uppgav 49 procent att de hade ont av samlag och av dem svarade 47 procent att de ändå fortsatte ha sex på det sättet.

    Även folkhälsoinstitutet har apporterat om detta i nyare undersökningar..

    Jättetrist, ospontant och tråkigt. Men så länge män kör på hårt och kvinnor inte säger stopp utan står ut så blir det ju sådana effekter. Men TS säger ju faktiskt stopp här till sin man och kommer med konstruktiva förslag. Detta borde ju stöttas och inte förkastas då..
  • Anonym (Ly)
    Thu 7 May 2020 15:30
    #18

    Jag blir arg när jag läser hur han gör dig illa och att du är mån om att han inte ska bli kränkt men han bryr sig inte ett dugg om han gör dig illa.

    Jag hade sagt till honom i akten när han gör fel "gör inte så, det känns dåligt". Slickade han dåligt hade jag avbrytit direkt. Jag hade blivit jättearg om han gjorde samma mistag igen, typ skrikit "GÖR INTE SÅ!" direkt när det känns fel Och avbrutit om det inte förbättrats och blivit arg och sagt att det inte går att ha sex med honom om han är så och gör dåligt som inte känns bra. Hur kan din kille vara så dålig? Antagligen har han lärt sig sex genom porrfilm och blir kränkt när verkligheten inte alls är så som i porrfilmer. Han verkar vara porrskadad, därför så dålig sexuellt. Du måste lära honom, eller lämna.

    Tycker att du bör liksom stå upp för dig själv. Dina känslor är lika viktiga som hans. Du är bara ansvarig för dina egna känslor - förmedla dem, för att ta hand om dig själv. Tycker du har underreagerat och förstår inte hur du kan finna dig i det.

  • Anonym­a Bonusm­amman
    Thu 7 May 2020 15:42
    #19

    Hade inte legat med någon som din man som verkar så lättkränkt och inte har empati.

  • Anonym (gilla­r kuk men inte hursom­)
    Wed 13 May 2020 17:50
    #20
    +1
    Anonym (Orka) skrev 2020-05-07 14:56:53 följande:

    Jag är kvinna om du missade det, hade inte stått ut med en jättelång procedur innan man fick knulla eller att aldrig kunna göra något spontant. Låter skittrist


    Jag läser det inte som en punkt-för-punkt lista utan en önskan om att inte bli skadad av en partner som far våldsamt fram. Att penetreras hårt utan nån som helst förberedelse är det nog ytterst få som fixar utan att gå sönder. Särskilt här när ts verkar ha skador så ofta att det håller i sig i VECKOR och t.om. beskriver att hon gråter?
Svar på tråden Hur ta upp med min man att han måste vara försiktig