• vertav­erta
    Tue 5 May 2020 21:36
    2344 visningar
    42 svar
    -1
    42
    2344

    Besviken över jobberbjudande

    Jag har har fått ett jobberbjudande där den nya arbetsgivaren erbjuder mig ganska lik tjäst som den jag har nu samma bransch med lite nya inslag av arbetsuppgifter dock inget jag behöver lång tid att lära mig. I början av rekryterigsprocessen så talade jag om min lön och fick besked om att lönen var det inga problem med  att jag inte låg för högt för deras spann, nu efter flera intervjuer så vill man gå vidare med mig men när vi börjar prata om villkor så är lönen plöstligt 8 tusen mindre än min nuvarande och det finns inga andra villkor som är bättre. Jag blir ganska chockad och besviken med tanke på att man uttryckte att lönen inte var ett problem från början. Jag ligger inte för högt i lön rent generellt så jag har svårt att förstå varför man erbjuder ett dåligt erbjudande från början vad är vitsen med det ? Det känns som en förolämpning och ett dålig start på ett samarbete. Man vill dessutom erbjuda en provanställning trots att jag har 8 år inom branschen. Jag förstår inte varför?Hur hade ni agerat? .Det är bra arbete och jag vill gärna byta men inte till varje pris. 

  • Svar på tråden Besviken över jobberbjudande
  • vertav­erta
    Tue 5 May 2020 22:14
    #11

    Tack det sa jag också. Löften om att få högre lön i en lönerevision nästa år känns inte hållbart jag ska inte behöva bevisa mitt eget värde igen. 

  • vertav­erta
    Tue 5 May 2020 22:14
    #12

    Tack det sa jag också. Löften om att få högre lön i en lönerevision nästa år känns inte hållbart jag ska inte behöva bevisa mitt eget värde igen. 

  • Jordfe­lsbryt­aren
    Wed 6 May 2020 15:01
    #13

    Jag tycker absolut inte att du ska gå ner i lön överhuvudtaget.
    Jag tycker även att du ska försöka förhandla bort provanställningen med om ni kommer så långt i förhandlingen.
    Tyvärr är nog som någon tidigare nämnde att man har en till kandidat som har ett betydligt lägre löneanspråk en dig som man gillar. Men man anser att du är kandidat nr 1 och erbjuder dig jobbet men för ett skam erbjudande.

    Stå fast vid din linje och vik inte en tum. 
    Blir det nej tack så var detta jobb inte meningen att hända.
    Det kommer andra möjligheter framöver ska du se 

  • Wed 6 May 2020 16:17
    #14

    Vilket hån! Ta det inte! Har varit med om liknande.

  • vertav­erta
    Wed 6 May 2020 16:54
    #15

    Tack, ny vändning 10 tusen upp. Man förstår mig att jag inte vill gå ner. ska man ta det nu efter den här vändningen? 

  • Wed 6 May 2020 16:57
    #16

    Jag misstänker att de inte kommer att vilja gå upp mer. Ligger det i närheten av det ni diskuterade vid intervjun? Isf borde du så klart bara acceptera. Dessutom går du ju upp lite från ditt nuvarande jobb också, om jag förstod dig rätt.

  • Steven­Diese
    Wed 6 May 2020 17:08
    #17
    vertaverta skrev 2020-05-06 16:54:46 följande:

    Tack, ny vändning 10 tusen upp. Man förstår mig att jag inte vill gå ner. ska man ta det nu efter den här vändningen? 


    Vilken märklig arbetsgivare som beter sig så. Har du några kontakter som berättat hur det är att jobba där?
  • Steven­Diese
    Wed 6 May 2020 17:09
    #18

    Kanske läste den här tråden med alla råd som sa att du inte skulle ta det :)

  • vertav­erta
    Wed 6 May 2020 17:22
    #19

    Jag går inte upp jag får samma ökning som jag skulle ha fått i hos min nuvrande arbetsgivare, jag förlorar inte på det. Men jag vinner inte heller, jag vet att man får bra löneökningar och jag får en bra  löneökning 6 månader efter att jag tillträder om jag levererar någon tusenlapp. Provanställning kvarstår det hann vi inte prata om. 

  • Pilsne­r
    Wed 6 May 2020 17:26
    #20
    vertaverta skrev 2020-05-05 22:14:14 följande:

    Löften om att få högre lön i en lönerevision nästa år känns inte hållbart jag ska inte behöva bevisa mitt eget värde igen. 


    Sådana lönerevisioner har enligt erfarenhet visat sig ge klart mindre än vad man förväntat sig... (Då är man ju redan anställd.)
Svar på tråden Besviken över jobberbjudande