• vertav­erta
    Tue 5 May 2020 21:36
    2337 visningar
    42 svar
    -1
    42
    2337

    Besviken över jobberbjudande

    Jag har har fått ett jobberbjudande där den nya arbetsgivaren erbjuder mig ganska lik tjäst som den jag har nu samma bransch med lite nya inslag av arbetsuppgifter dock inget jag behöver lång tid att lära mig. I början av rekryterigsprocessen så talade jag om min lön och fick besked om att lönen var det inga problem med  att jag inte låg för högt för deras spann, nu efter flera intervjuer så vill man gå vidare med mig men när vi börjar prata om villkor så är lönen plöstligt 8 tusen mindre än min nuvarande och det finns inga andra villkor som är bättre. Jag blir ganska chockad och besviken med tanke på att man uttryckte att lönen inte var ett problem från början. Jag ligger inte för högt i lön rent generellt så jag har svårt att förstå varför man erbjuder ett dåligt erbjudande från början vad är vitsen med det ? Det känns som en förolämpning och ett dålig start på ett samarbete. Man vill dessutom erbjuda en provanställning trots att jag har 8 år inom branschen. Jag förstår inte varför?Hur hade ni agerat? .Det är bra arbete och jag vill gärna byta men inte till varje pris. 

  • Svar på tråden Besviken över jobberbjudande
  • vertav­erta
    Wed 6 May 2020 17:35
    #21

    jag har fått det flera gånger normalt för min branch. 

  • Thu 7 May 2020 08:01
    #22
    vertaverta skrev 2020-05-06 16:54:46 följande:

    Tack, ny vändning 10 tusen upp. Man förstår mig att jag inte vill gå ner. ska man ta det nu efter den här vändningen? 


    Ja varför skule du inte ta det? Du vill ha jobbet och du har sagt att det lägsta du kan tänka dig är din nuvarande lön. De erbjuder dig din nuvarande + 2000 och visar att de verkligen vill ha dig. 
  • vertav­erta
    Thu 7 May 2020 21:51
    #23

    Tvivlar man så mycket på mig att man först erbjuder en usel lön och en provanställning på så blir jag fundersam över vad man tror om min kompetens överhuvudtaget? 

  • Steven­Diese
    Thu 7 May 2020 22:05
    #24
    vertaverta skrev 2020-05-07 21:51:11 följande:

    Tvivlar man så mycket på mig att man först erbjuder en usel lön och en provanställning på så blir jag fundersam över vad man tror om min kompetens överhuvudtaget? 


    Ja lite konstigt är det, fast det hade nog inte med din kompetens att göra. De ville kanske testa din gräns. Hann du tacka nej innan de höjde budet?
  • Thu 7 May 2020 22:08
    #25
    vertaverta skrev 2020-05-07 21:51:11 följande:

    Tvivlar man så mycket på mig att man först erbjuder en usel lön och en provanställning på så blir jag fundersam över vad man tror om min kompetens överhuvudtaget? 


    Ta av dig offerkoftan. Provanställning är standard. Och de har ju visat att de är beredda att gå upp i lön.
  • vertav­erta
    Thu 7 May 2020 22:19
    #26

    Det är ingen offekofta. Man undrar hur det blir övrigt om man inleder på här sättet. 

  • vertav­erta
    Thu 7 May 2020 22:20
    #27

    jag har inte tackat nej jag funderar. 

  • Steven­Diese
    Thu 7 May 2020 22:24
    #28
    Vinterankan skrev 2020-05-07 22:08:47 följande:

    Ta av dig offerkoftan. Provanställning är standard. Och de har ju visat att de är beredda att gå upp i lön.


    Provanställning standard? Det beror helt på yrke skulle jag säga.
  • Steven­Diese
    Thu 7 May 2020 22:26
    #29
    vertaverta skrev 2020-05-07 22:20:31 följande:

    jag har inte tackat nej jag funderar. 


    Tänkte mer om du tackade nej till första budet och om det var då de höjde?

    Men de justerade alltså beloppet innan du kommenterat erbjudandet?
  • vertav­erta
    Thu 7 May 2020 22:31
    #30

    Jag sa nej och dem fick tänka på sin kant. Vi ska ha nytt möte. 

Svar på tråden Besviken över jobberbjudande