• vertav­erta
    Tue 5 May 2020 21:36
    2343 visningar
    42 svar
    -1
    42
    2343

    Besviken över jobberbjudande

    Jag har har fått ett jobberbjudande där den nya arbetsgivaren erbjuder mig ganska lik tjäst som den jag har nu samma bransch med lite nya inslag av arbetsuppgifter dock inget jag behöver lång tid att lära mig. I början av rekryterigsprocessen så talade jag om min lön och fick besked om att lönen var det inga problem med  att jag inte låg för högt för deras spann, nu efter flera intervjuer så vill man gå vidare med mig men när vi börjar prata om villkor så är lönen plöstligt 8 tusen mindre än min nuvarande och det finns inga andra villkor som är bättre. Jag blir ganska chockad och besviken med tanke på att man uttryckte att lönen inte var ett problem från början. Jag ligger inte för högt i lön rent generellt så jag har svårt att förstå varför man erbjuder ett dåligt erbjudande från början vad är vitsen med det ? Det känns som en förolämpning och ett dålig start på ett samarbete. Man vill dessutom erbjuda en provanställning trots att jag har 8 år inom branschen. Jag förstår inte varför?Hur hade ni agerat? .Det är bra arbete och jag vill gärna byta men inte till varje pris. 

  • Svar på tråden Besviken över jobberbjudande
  • sextio­talist
    Fri 8 May 2020 06:55
    #31
    Vinterankan skrev 2020-05-07 22:08:47 följande:

    Ta av dig offerkoftan. Provanställning är standard. Och de har ju visat att de är beredda att gå upp i lön.


    Inte inom min bransch om man redan har ett jobb.

    Bytte jobb förra året och fast anställning direkt.

    Vet flera som bytt jobb också fast anställning direkt.
  • Fri 8 May 2020 07:39
    #32
    StevenDiese skrev 2020-05-07 22:24:24 följande:
    Provanställning standard? Det beror helt på yrke skulle jag säga.
    sextiotalist skrev 2020-05-08 06:55:35 följande:
    Inte inom min bransch om man redan har ett jobb.

    Bytte jobb förra året och fast anställning direkt.

    Vet flera som bytt jobb också fast anställning direkt.
    Inom mitt yrke går det att förhandla bort, men det är alltid det som erbjuds som standard.

    Själv har jag aldrig brytt mig om att begära bort den då jag ser provanställningen som en vinst för mig också och en möjlighet att kunna sluta snabbt om det nya jobbet inte är vad som utlovats. 

    Att haka upp sig på provanställning är bara löjligt om man inte är rädd att företaget ska få stora problem inom kort eller att man själv inte kan leverera. 

  • vertav­erta
    Fri 8 May 2020 07:49
    #33

    Jag leverar, men sen så vet jag också att man kan bli avslutad på grund av saker som inte är befogade typ personkemin stämmer inte att närmsta chefen gillar mig men inte chefens chef eftersom dem verkar ha tvivel så är det inte konstigt att jag känner tvivel tillbaka. I dessa corona tider vill iallafall jag ogärna kasta bort en tillsvidareanställning men långa uppsägningstider, man vet inte hur många nedskräningar det blir i olika brancher. 

  • sextio­talist
    Fri 8 May 2020 08:13
    #34
    Vinterankan skrev 2020-05-08 07:39:22 följande:

    Inom mitt yrke går det att förhandla bort, men det är alltid det som erbjuds som standard.

    Själv har jag aldrig brytt mig om att begära bort den då jag ser provanställningen som en vinst för mig också och en möjlighet att kunna sluta snabbt om det nya jobbet inte är vad som utlovats. 

    Att haka upp sig på provanställning är bara löjligt om man inte är rädd att företaget ska få stora problem inom kort eller att man själv inte kan leverera. 


    För mig hade det inneburit att jag hade fått kasta bort ett års uppsägningstid från arbetsgivaren, mot en osäker anställning (som en provanställning innebär).

    Man har normalt väldigt kort uppsägningstid under första året, så jag ser en provanställning endast som en fördel för arbetsgivaren.
  • Fri 8 May 2020 10:08
    #35
    vertaverta skrev 2020-05-08 07:49:32 följande:

    Jag leverar, men sen så vet jag också att man kan bli avslutad på grund av saker som inte är befogade typ personkemin stämmer inte att närmsta chefen gillar mig men inte chefens chef eftersom dem verkar ha tvivel så är det inte konstigt att jag känner tvivel tillbaka. I dessa corona tider vill iallafall jag ogärna kasta bort en tillsvidareanställning men långa uppsägningstider, man vet inte hur många nedskräningar det blir i olika brancher. 


    Men säg det då till nya arbetsgivaren. Kom med ett förslag om förkortad provanställningstid om det absolut måste vara provanställning.( Kan du ta tjänstledigt på gamla jobbet så du inte behöver säga upp dig innan provanställningen går ut och semester att ta ut under uppsägningstiden?) Jag jobbar statligt och har lämnat och kommit tillbaka till mitt gamla jobb två gånger, båda gångerna med provanställning för att de alltid måste ha det. Inget tvivel på mig eller min kompetens och förmåga alltså. Blev dessutom erbjuden lite för låg lön när jag återvände sist och jag kontrade med den lön jag förväntade mig efter så lång erfarenhet av jobbet. Och då ändrade de till den lön jag ville ha.

    Och för övrigt ska du inte haka upp dig på att de tvivlar på din kompetens genom att ge dig ett lägre första bud! De räknade säkert med lite förhandling eller så har de fått direktiv från HR att börja lågt eller något annat som inte har med dig att göra. Om de erbjuder dig jobbet tror de ju på dig! Tvivlar du på din kompetens och förmåga?
  • vertav­erta
    Fri 8 May 2020 12:53
    #36

    Tack det har jag tänkt på också 

  • Sat 16 May 2020 21:27
    #37
    Vinterankan skrev 2020-05-07 22:08:47 följande:
    Ta av dig offerkoftan. Provanställning är standard. Och de har ju visat att de är beredda att gå upp i lön.
    Provanställning är standard om man är kvinna, inte annars.
  • Sun 17 May 2020 11:23
    #38

    Jag hade aldrig accepterat provanställning. Hade det på min första anställning efter universitetet och sen har jag gått till annan fast anställning. Det är inte rimligt att kräva att man som privatperson ska gå från trygghet till att vara arbetslös på två veckor vilket kan bli realiteten med provanställningen.

  • sextio­talist
    Sun 17 May 2020 11:59
    #39
    Steven01 skrev 2020-05-16 21:27:38 följande:

    Provanställning är standard om man är kvinna, inte annars.


    Nja. Det verkar vara mer branschen som styr.

    Det är fåtal som lämnar en fast anställning för en provanställning.

    Men vissa arbetsgivare tror att de kan ha vilka önskemål som helst.
  • Sun 17 May 2020 12:37
    #40
    Steven01 skrev 2020-05-16 21:27:38 följande:

    Provanställning är standard om man är kvinna, inte annars.


    Knappast, beror mera på bransch. Jag jobbar i en bransch (vården) där provanställning är vanligt. Är kvinna och har aldrig haft en provanställning sedan jag blev färdigutbildad. Har dock kollegor (båda könen) som alltid fått provanställning men mera som formalitet.
  • Sun 17 May 2020 15:42
    #41

    Provanställning i dessa tider när lågkonjunkturen inte slagit till med full kraft än? Nja skulle inte tro det va...

    Visst att du kan vara säker på din egen prestation men det finns ju mycket annat man inte kan råda över.


    Ride it like you stole it
  • Wed 20 May 2020 18:59
    #42
    EpicF skrev 2020-05-17 12:37:01 följande:
    Knappast, beror mera på bransch. Jag jobbar i en bransch (vården) där provanställning är vanligt. Är kvinna och har aldrig haft en provanställning sedan jag blev färdigutbildad. Har dock kollegor (båda könen) som alltid fått provanställning men mera som formalitet.
    Exakt, och i vården jobbar mest kvinnor. Män accepterar inte provanställning pga högre självförtroende. Jag och en kvinna började samtidigt med samma jobb och hon hade 6 månaders provanställning och 45 000 i lön, jag blev fast anställd med 55 000 imånaden och då var ändå hon mer meriterad än mig. Skillnaden att jag inte gick med på nån provanställning men det gjorde hon.
Svar på tråden Besviken över jobberbjudande