• Thu 7 May 2020 16:06
    1816 visningar
    41 svar
    41
    1816

    Har jag rätt att veta min killes saldo?

    Vi har en bebis tillsammans, och bor lite trångt. Vet att han inte har någon stor summa så men vill gärna tänka lite inför framtiden.

    Har själv lite och vill se vad det blir ihop och om vi har möjlighet att spara till lgh tillsammans.

    Frågar honom vad han har men han säger att det inte angår mig och att han sparade till sig själv innan vi träffades .

    Vad är det för tänk?

    Nu utmålar han mig som nån guldgrävare som bara vill ha hans pengar

    Jag har fött vårat barn och undrar vad vi har för framtid bara .

    Har jag rätt att veta vad han har?

  • Svar på tråden Har jag rätt att veta min killes saldo?
  • Amfitr­ite2
    Sat 9 May 2020 10:17
    #31

    Jag tänker att det kan bli väldigt konstigt, om den lilla familjen hamnar i någon situation där en större pengasumma hade kunnat hjälpa mycket. Och den ena sitter och håller på den pengasumman, och den andra vet inte att den föremögenheten finns. Och sedan måste paret t.ex. sälja huset, eller sitta en vinter med trasigt tak eller trasig värmepanna. Bebisen fryser också... Och långt senare får den "fattiga" parten veta, att de här pengarna som hade kunnat hjälpa, faktiskt fanns. En sådan sak skulle ju inte gå att förlåta. 

    Kan gälla annat också, t.ex. ett barn som mår dåligt i den närmaste kommunala skolan, men familjen har inte råd (tror den fattiga parten) att flytta barnet till en friskola som är mycket bättre, p.g.a. kostnader för t.ex. resorna till och från skolan, och att skolan tar ut vissa avgifter som kommunala skolor inte får ta.

    Överhuvudtaget, så förstår jag inte hur folk prioriterar när de FÖRST skaffar barn tillsammans, och SENARE tar andra beslut som är mycket mindre viktiga än att skaffa ett gemensamt barn. Som att gifta sig, eller berätta för den andra om sin lön och sin förmögenhet. Jag tänker att först ska man lita på varandra till hundra procent, ha allting annat gemensamt (eller åtminstone vara överens om att t.ex. ekonomin inte ska vara gemensam) och SIST i den processen av att slå ihop allting, ge varandra livslånga trohetslöften och våga ha tillit till varandra - skaffar man barn.

  • Sat 9 May 2020 11:03
    #32
    Amfitrite2 skrev 2020-05-09 10:17:53 följande:

    Jag tänker att det kan bli väldigt konstigt, om den lilla familjen hamnar i någon situation där en större pengasumma hade kunnat hjälpa mycket. Och den ena sitter och håller på den pengasumman, och den andra vet inte att den föremögenheten finns. Och sedan måste paret t.ex. sälja huset, eller sitta en vinter med trasigt tak eller trasig värmepanna. Bebisen fryser också... Och långt senare får den "fattiga" parten veta, att de här pengarna som hade kunnat hjälpa, faktiskt fanns. En sådan sak skulle ju inte gå att förlåta. 

    Kan gälla annat också, t.ex. ett barn som mår dåligt i den närmaste kommunala skolan, men familjen har inte råd (tror den fattiga parten) att flytta barnet till en friskola som är mycket bättre, p.g.a. kostnader för t.ex. resorna till och från skolan, och att skolan tar ut vissa avgifter som kommunala skolor inte får ta.

    Överhuvudtaget, så förstår jag inte hur folk prioriterar när de FÖRST skaffar barn tillsammans, och SENARE tar andra beslut som är mycket mindre viktiga än att skaffa ett gemensamt barn. Som att gifta sig, eller berätta för den andra om sin lön och sin förmögenhet. Jag tänker att först ska man lita på varandra till hundra procent, ha allting annat gemensamt (eller åtminstone vara överens om att t.ex. ekonomin inte ska vara gemensam) och SIST i den processen av att slå ihop allting, ge varandra livslånga trohetslöften och våga ha tillit till varandra - skaffar man barn.


    Det du skriver låter jättebra och är rätt.
    Men det är inte så lätt som det låter.
    Så om man har 1 miljon 1,5 miljoner så ska man tala om det för sin partner?

    Jag säger nej, man skydda sina tillgångar.
  • Amfitr­ite2
    Sat 9 May 2020 11:46
    #33
    Noname00 skrev 2020-05-09 11:03:15 följande:
    Det du skriver låter jättebra och är rätt.
    Men det är inte så lätt som det låter.
    Så om man har 1 miljon 1,5 miljoner så ska man tala om det för sin partner?

    Jag säger nej, man skydda sina tillgångar.
    Men alltså, om man inte litar på sin partner så mycket att man vågar berätta att man har 1,5 miljoner (som förresten inte är så stora pengar idag). Hur ska man då våga skaffa ett gemensamt barn med honom eller henne? Det kan ju få mycket värre konsekvenser, om personen visar sig vara opålitlig. Pengar är trots allt bara pengar. 

    För övrigt: även om din partner vet att du äger 1,5 miljoner, så kan h*n inte tvinga dig att ge honom/henne de pengarna, eller köpa saker åt honom/henne (eller för gemensamt bruk) för de pengarna. Det är ändå du som bestämmer över pengarna. Detta gäller om man är sambos. Vid äktenskap blir det lite annorlunda, då har partnern rätt att kräva att bli försörjd på en nivå som motsvarar makens eller makans livsstil. Men i så fall kanske man skyndar sig att lägga in om skilsmässa ändå...

    Däremot tror jag, om man gifter sig, att det är bra att gardera sina pengar med ett äktenskapsförord, om det handlar om mycket stora skillnader i förmögenhet. Man skriver på förordet, slänger in det i bankfacket - och glömmer bort det. Men OM det blir skilsmässa en dag, så är det bra att det papperet finns, för just vid en skilsmässa kan människor bli som galna av bitterhet mot den andra. 
  • Sat 9 May 2020 13:06
    #34
    Amfitrite2 skrev 2020-05-09 11:46:49 följande:

    Men alltså, om man inte litar på sin partner så mycket att man vågar berätta att man har 1,5 miljoner (som förresten inte är så stora pengar idag). Hur ska man då våga skaffa ett gemensamt barn med honom eller henne? Det kan ju få mycket värre konsekvenser, om personen visar sig vara opålitlig. Pengar är trots allt bara pengar. 

    För övrigt: även om din partner vet att du äger 1,5 miljoner, så kan h*n inte tvinga dig att ge honom/henne de pengarna, eller köpa saker åt honom/henne (eller för gemensamt bruk) för de pengarna. Det är ändå du som bestämmer över pengarna. Detta gäller om man är sambos. Vid äktenskap blir det lite annorlunda, då har partnern rätt att kräva att bli försörjd på en nivå som motsvarar makens eller makans livsstil. Men i så fall kanske man skyndar sig att lägga in om skilsmässa ändå...

    Däremot tror jag, om man gifter sig, att det är bra att gardera sina pengar med ett äktenskapsförord, om det handlar om mycket stora skillnader i förmögenhet. Man skriver på förordet, slänger in det i bankfacket - och glömmer bort det. Men OM det blir skilsmässa en dag, så är det bra att det papperet finns, för just vid en skilsmässa kan människor bli som galna av bitterhet mot den andra. 


    Äktenskapsord måste registreras hos Skatteverket och är en offentlig handling.

    Jag skulle inte ta det så lätt att man bara glömmer bort ett äktenskapsförord under äktenskapet. Allt beror på vad som står i det. Jag har precis varit delaktig i ett arvskifte efter en av mina föräldrar. Arvet (pengar) ska var enskild egendom enligt mitt och makens äktenskapsförord. När vi skrev äktenskapsförordet pratade jag säkert över en halvtimme med familjejuristen om sammanblandning och spårbarhet.
  • Fri 15 May 2020 17:24
    #35
    Nathaliesol skrev 2020-05-07 16:06:34 följande:

    Har jag rätt att veta vad han har?


    Nej.

    Du behöver inte ens veta hur mycket det är. Det räcker med att ni sätter er ner och funderar över vad ni vill ha ut av er nya bostad och kommer överens om vad den får kosta samt hur kostnaden och ägandet skall fördelas.
    Politik - kamrater - det är att vilja något.
  • Sat 16 May 2020 16:39
    #36

    Varför är man skyldig att berätta om hur mycket pengar man har? Jag har inte sagt det till min sambo. Risken är bara att det utnyttjas på något sätt.

    De flesta tjejer är jäkligt sugna på pengar och därför ser man väldigt sällan par där han har klart lägre lön än henne......

  • Amfitr­ite2
    Sat 16 May 2020 17:46
    #37
    Lars74 skrev 2020-05-16 16:39:24 följande:

    Varför är man skyldig att berätta om hur mycket pengar man har? Jag har inte sagt det till min sambo. Risken är bara att det utnyttjas på något sätt.

    De flesta tjejer är jäkligt sugna på pengar och därför ser man väldigt sällan par där han har klart lägre lön än henne......


    Fast om man litar så lite på sin partner, kanske man inte ska vara tillsammans? Kanske inte flytta ihop i alla fall? Jag håller dock med om att pengar kan locka fel person (av båda könen för den delen, och även i homosexuella relationer). Men om kvinnan har flyttat ihop med dig i tron att du inte har några särskilda pengar att komma med, så är väl den risken över? Då kan du väl lämna henne de upplysningarna, eller?
  • Sat 16 May 2020 18:34
    #38
    Amfitrite2 skrev 2020-05-16 17:46:51 följande:

    Fast om man litar så lite på sin partner, kanske man inte ska vara tillsammans? Kanske inte flytta ihop i alla fall? Jag håller dock med om att pengar kan locka fel person (av båda könen för den delen, och även i homosexuella relationer). Men om kvinnan har flyttat ihop med dig i tron att du inte har några särskilda pengar att komma med, så är väl den risken över? Då kan du väl lämna henne de upplysningarna, eller?


    Vad skulle det göra för skillnad?
  • Amfitr­ite2
    Sat 16 May 2020 18:51
    #39
    Finansen7 skrev 2020-05-16 18:34:21 följande:
    Vad skulle det göra för skillnad?
    Vilket då? Att jag inte får veta vad min sambo tjänar, eller hur stor förmögenhet han har? IDAG skulle det faktiskt inte göra så stor skillnad, eftersom jag har två vuxna barn och min egen ekonomi sedan mycket lång tid tillbaka, och är för gammal för att få fler barn.

    Men när man är ung och börjar prata om att bilda familj, så blir det ju väldigt konstigt om man inte får veta vilka summor man har att spela med. Kan man köpa ett hus, och i så fall i vilket område, och i vilken prisklass? Kan vi dela på föräldraledigheten?

    Finns det möjlighet för mig att vara hemma längre än den officiella föräldraledigheten, eller måste jag spara på dagarna och lämna barnen på dagis och gå tillbaka till jobbet tidigt? Kommer vi att kunna köpa en bil? Eller en sommarstuga? Eller en fritidsbåt kanske? Är det möjligt att sätta barnen i kö till ett dagis eller en friskola, som tar ut vissa avgifter som kommunala dagis och skolor inte får göra, eller är det kommunens utbud som gäller under barnens hela uppväxt? Kanske viktigast av allt: finns det pengar till oväntade utgifter?
  • Mon 18 May 2020 10:24
    #40

    Kanske inte handlar om att man inte litar på sin partner. Man kanske vet att ens partner skulle gå helt bananas om den viste att det fanns pengar.
    Jag har ett par vänner som inte har en susning om deras ekonomi. Misstänker att det finns ett ssparande som mannen sköter för oförutsedda utgifter. 
    Har själv varit med och sett deras tankesett.
    Vi satt och spelade bingolotto ihop och den ene mannen vann 5000 kr. Pengarna var slut på under 2 minuter.
    När han sa att han vann 5000kr så var frun tyst i 30 sekunder sen rabblade hon upp vad hon skulle köpa för vinsten.
    Finns flera sådana i mitt umgänge (jättetrevliga men 0koll på ekonomi).
    Kan gå i affären och bli jättesugna på något och då tvärt köper dom det utan att blinka trots att dom ofta säger sig ha dålig ekonomi.

  • Tue 19 May 2020 19:50
    #41
    Linda5 skrev 2020-05-18 10:24:30 följande:

    Kanske inte handlar om att man inte litar på sin partner. Man kanske vet att ens partner skulle gå helt bananas om den viste att det fanns pengar.
    Jag har ett par vänner som inte har en susning om deras ekonomi. Misstänker att det finns ett ssparande som mannen sköter för oförutsedda utgifter. 
    Har själv varit med och sett deras tankesett.
    Vi satt och spelade bingolotto ihop och den ene mannen vann 5000 kr. Pengarna var slut på under 2 minuter.
    När han sa att han vann 5000kr så var frun tyst i 30 sekunder sen rabblade hon upp vad hon skulle köpa för vinsten.
    Finns flera sådana i mitt umgänge (jättetrevliga men 0koll på ekonomi).
    Kan gå i affären och bli jättesugna på något och då tvärt köper dom det utan att blinka trots att dom ofta säger sig ha dålig ekonomi.


    Det är även den sortens person som köper något så fort det kommer in lite mera lön än vanligt.
    Har ofta inget eller dåligt sparat.
Svar på tråden Har jag rätt att veta min killes saldo?