• storpa­ppan
    Fri 8 May 2020 18:16
    1374 visningar
    35 svar
    35
    1374

    I Göteborg ska nyanlända barn prioriteras in på attraktiva skolor-rätt eller fel?in på attraktiva

    Som högsta prioritet räknas nu nyanlända barn när skolvalet görs till populära skolor i Göteborg. Svenska föräldrar rasar då deras egna barn ofta får en lång resväg ofta till problemtyngda skolor i problemområden. Så är det en bra lösning för att bryta segregationen att sätta svenska barn på undantag allt för att sprida ut dom välkända problemen i många fler skolor?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden I Göteborg ska nyanlända barn prioriteras in på attraktiva skolor-rätt eller fel?in på attraktiva
  • storpa­ppan
    Fri 8 May 2020 18:17
    #1
  • Anonym (Sofia B)
    Fri 8 May 2020 19:56
    #2
    -4 +2

    Rätt!
    Om man vill komma tillrätta med problem i samhället måste ju något göras. Vad annars kan göras när svenska föräldrar ofta flyttar eller byter skolor och på så vis försvårar integrering? Har du något bättre förslag på integrering kanske?

    Typiskt svenskar att vara så avundsjuka och småaktiga över saker som kan förbättra för alla.

  • Anonym (Göteb­orgare­)
    Fri 8 May 2020 20:02
    #3
    +1

    Bor i Gbg och har barn i grundskolan.
    Har läst om denna karusell, politikerna har erkänt att det fanns lite brister i dataprogrammet, tex mäta avstånd fågelvägen när det ligger en älv mellan.
    Att nyinflyttade ska ha en chans att gå i en bra skola är helt ok.

  • Fri 8 May 2020 21:00
    #4
    +1

    Räknas man som nyanländ om man flyttar från t ex Stockholm till Goteborg?

  • Anonym (Långp­endlin­g)
    Fri 8 May 2020 21:20
    #5

    Precis som det står i artikeln är problemet avståndsberäkning. I en storstad måste man ha koll på kollektivtrafik och cykelvägar om man ska avgöra hur långt en elev har till skolan, men kommunen har använt sig av en mjukvara som inte klarar av sådant. Det som mjukvaran uppfattat som en bra skolplacering innebär ibland restider som är helt orimliga.

  • Anonym (Göteb­orgare­)
    Fri 8 May 2020 22:47
    #6
    Tow2Mater skrev 2020-05-08 21:00:44 följande:

    Räknas man som nyanländ om man flyttar från t ex Stockholm till Goteborg?


    Ja
  • Anonym (.)
    Sat 9 May 2020 14:44
    #7

    Galet att räkna avståndet fågelvägen, då skulle man lika gärna kunna ha lottning direkt om man inte bemödar sig om att kolla hur lång tid det faktiskt tar att gå/åka. 

    Men i övrigt tycker jag att prioriteringen är rätt. 

  • Anonym (föräl­der)
    Sat 9 May 2020 15:06
    #8

    Gäller detta alla skolor eller bara friskolor som man står i kö till?
    Man har ju diskuterat att kötid inte längre ska vara ett sätt att få plats i 
    populära skolor som te x engelska skolan.
    Jag har inte hört där jag bor att det skulle gälla kommunala skolor som väljer till under våren samma år man ska börja skolan utan då gäller närhetsprincipen.
    Men det kanske är annorlunda i Göteborg?

  • Anonym (ÄR diskri­minera­nde och ger fel signal­er)
    Sat 9 May 2020 15:25
    #9
    +2

    För det första:

    1. Har alltid röstat grönt/vänster

    2. Hälften av alla mina vänner har ursprung i andra länder.

    3. Är mycket påläst om rasism, historia, sociologi och kolonialism etc, även på universitetsnivå.

    Vill klargöra detta först för att undvika svar som antar att jag har fördomar eller brukar rösta på SD.

    Det har faktiskt ?gått för långt?. Sedan länge.

    Och det gäller inte bara invandring och integration utan genomsyrar hela våran kultur, hur vi agererar mot mobbning i skolor och på arbetsplatser, hur brottsoffer bemöts och hur kriminella behandlas, hur offer för misshandel i nära relation inte får stöd och hur misshandlande föräldrar får ensam vårdnad osv.

    När det nu gäller integration;

    Vi måste börja behandla alla lika och sluta jamsa med både nyanlända och andra generationens ungdomar som springer runt och mördar vem som helst på löpande band.

    JA. Jag syftar endast på kriminella och de som inte tar vilket jobb som helst eller anstränger sig för att lära sig svenska och integrera sig.

    JA, jag vet att det är svårt att lära sig nya språk och att inte alla med svenskklingande namn pratar perfekt, akademisk svenska.

    JA, jag är medveten om ?socioekonomisk utsatthet? men det är bara en faktor, inte en URSÄKT.

    Absolut inte en ursäkt för att inte bete sig eller anstränga sig att integrera sig efter bästa förmåga!!

    Vi måste SLUTA med att särbehandla nyanlända och personer med invandrarbakgrund positivt. Jag menar inte att särbehandla NEGATIVT heller för det utan att skärpa till vilka signaler samhället sänder.

    Det är alldeles för jamsande och daltande idag.

    Det måste finnas KRAV. Och att kvotera in nyanlända på skolor i en kö som går före alla andra är absolut helt fel väg.

    Det Inger ingen respekt eller motivation hos dom som får glida före och det skapar ilska och frustration hos alla andra.

  • Anonym (Svea)
    Sat 9 May 2020 15:50
    #10

    Fel! Ska de "attraktiva skolornas barn" kunna försörja... "you know"...i framtiden så kan inte "de attraktiva skolornas barn" få sin skolgång förstörd av...."you know".

Svar på tråden I Göteborg ska nyanlända barn prioriteras in på attraktiva skolor-rätt eller fel?in på attraktiva