• storpa­ppan
    Fri 8 May 2020 18:16
    1320 visningar
    35 svar
    35
    1320

    I Göteborg ska nyanlända barn prioriteras in på attraktiva skolor-rätt eller fel?in på attraktiva

    Som högsta prioritet räknas nu nyanlända barn när skolvalet görs till populära skolor i Göteborg. Svenska föräldrar rasar då deras egna barn ofta får en lång resväg ofta till problemtyngda skolor i problemområden. Så är det en bra lösning för att bryta segregationen att sätta svenska barn på undantag allt för att sprida ut dom välkända problemen i många fler skolor?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden I Göteborg ska nyanlända barn prioriteras in på attraktiva skolor-rätt eller fel?in på attraktiva
  • Anonym (ÄR diskri­minera­nde och ger fel signal­er)
    Sat 9 May 2020 22:27
    #21
    Zakopane skrev 2020-05-09 16:08:47 följande:

    Väldigt bra skrivet.


    Tack, jag trodde jag skulle bli spammad med ilska, det har varit ett så polariserat klimat innan med antingen Sverigedemokrater som tycker att ingen som inte är från norra delarna av världen ?kan integreras? eller rabiata fi:are, Mp:are eller v-partister som förklarar bort vilket psykopatbeteende som helst med ?socioekonomiska faktorer? och kallar all kritik och vilja till förändring som inte är nya fritidsgårdar för rasism.

    Och eftersom jag röstat på och mest umgåtts med de senare har jag känt mig ganska frustrerad ;D.
  • Anonym (ÄR diskri­minera­nde och ger fel signal­er)
    Sat 9 May 2020 22:42
    #22
    +2
    Anonym (Sofia B) skrev 2020-05-09 21:06:09 följande:

    Såpå mycket avundsjuka. Vill ni främja integrering eller är det bara något ni säger för att det ska låta bra? Tjänar inte alla på att nyanlända integreras i Sverige och blir ett med gemenskapen, eller ska det för alltid vara ett vi och dem?

    Det kan vara värt att tänka på om man vill jobba förebyggande mot kriminalitet etc.


    Avundsjuka?! Folk är oroliga för sina barn pga grov mobbning, grov misshandel, hot med vapen, våldtäkt mm i skolan och du snackar om ?avundsjuka?.

    Om vi vill ha integrering? Ja, då föreslår jag att samhället börjar ställa krav, för att få och fortsätta få ekonomiskt bistånd (socialbidrag) måste man dels som vuxen själv klara och få godkänt i alla delar på SFI och sedan se till att man vet var ens barn är och vad dom sysslar med, att dom inte rånar, misshandlar, våldtar osv och vara engagerad i deras skolgång.

    Där är integrationen. Ingen blir bättre integrerad om alla nyanlända går i den eller den skolan, barn i förorter vars föräldrar uppfostrar dom väl blir integrerade. Jag känner folk från Somalia (tex, Somalier brukar ju annars vara mest utsatt för fördomar) är väl integrerade och har jobb.

    Men där jag bor, i ett dyrt område i en storstad, finns det också en hel del familjer som inte alls är integrerade trots att dom bor här och går i skolan här.

    Barnen får vara ute och leka själva, då är de minsta typ 1-2 år och är ute med 3-5 syskon/kusiner i åldrar som 3,4,7,9 typ.

    Ingen koll. Föräldrarna verkar knappt kunna svenska när man hälsar på dom (när man väl ser dom).

    Integration måste fan bli något som invandrare ska ta ansvar för själva, som det varit nu signalerar hela tiden samhället att det ansvaret helt ligger på samhället och att all dålig integration är samhällets fel.

    Är detta vuxna föräldrar vi snackar om eller inte?!

    Det borde vara väldigt tydligt att DOM måste bjuda till ordentligt och traggla språket, ta sig ut och ta egna initiativ, kolla youtube videos med svenskakurser, vad som helst!!

    Och ta ansvar för sina ungar och inte låta dom ränna runt vind för våg.

    Nej, självklart gör inte alla såhär, det finns massor av invandrare som är intellektuella, hederliga arbetare osv.

    Men det är ju inte dom som har problem att integrera sig heller.

    Och till sist, vad säger att alla nyanlända kommer välja skolor i innerstan och inte muslimska friskolor eller skolor i bostadsområdet?

    Nej, dom ska inte få fler signaler att dom går före i olika köer och är positivt särbehandlade, tvärtom ska dom uppmanas att göra allt dom kan för att lära sig språk och kulturella koder.

    Självklart inte upphöra med sin egen kultur för det men lära sig vår, svenska lagar, koder, språk osv.

    Man ska inte kunna klandra samhället för att vi inte delat ut broschyrer på somaliska om Covid-19 tex när informationen finns i alla tidningar och svensk media som det är meningen att dom ska informera sig i som alla andra. Det är så man integreras!
  • Anonym (ÄR diskri­minera­nde och ger fel signal­er)
    Sat 9 May 2020 22:45
    #23
    Anonym (J) skrev 2020-05-09 21:58:29 följande:

    Har du barn? Hur långt bor ni från skolan?

    Ingen tjänar på att ni hycklande rasister ser inte oss invandrare som jämlika utan tror att vi måste daltas med , behandlas som små barn och att andra behöver diskrimineras för skull.

    Läs på om White Saviour Complex. Du låter som ärketypen av en smygrasistisk White saviour.


    Japp, håller med! Dom av mina vänner som mest håller med mig är dom som själva har invandrarbakgrund. Självklart ska alla behandlas lika, allt annat är vansinne. Faktiskt tycker jag också att man själv som nyanländ måste ha uppnått en hel del mål (språk, aktivt studerande eller arbetssökande) för att ens få samma status. Då får man inte situationen att vissa kommer hit, slappnar av och sen inte lär sig språket eller pallar jobba i en grannkommun.
  • Sat 9 May 2020 22:51
    #24
    +1

    Detta är helt befängt! Dels är det orättvist mot de föräldrar som bosatt sig i områden för att barnen ska få plats i en bra skola. Dels är det orättvist att vissa barn ska åka halva stan runt för att ta sig till och från skolan. Dessa barn kommer få det svårt att bygga upp ett socialt nätverk eftersom de kommer få det svårare att umgås med sina vänner efter skolan.

    Kriminalitet och andra problem som kan kopplas till socioekonomiska faktorer löses inte genom att försöka blanda barn från olika grupper. Bra umgänge leder inte automatiskt till att kriminalitet minskar.

    Att blanda in enstaka socioekonomiskt svaga individer in till deras motpol fungerar dåligt. Jag talar av egen erfarenhet eftersom jag växte upp i ett välbärgat område i Skåne där majoriteten av barnen gick runt i dyra märkeskläder från mellanstadiet. Flera utlandssemestrar om året var vanligt och nästan alla ägnade sig åt dyra hobbyer. Det är extremt lätt att bli utanför bland denna grupp av människor och många barn märker tidigt att deras familj inte har samma ekonomiska förutsättningar som alla klasskompisarna. Det var många i min klass som bytte skola p.g.a. att de var utanför och det förekom mobbing mot de "fattiga" som lärarna inte kunde övervinna. Allt slutade med att barnen från de socioekonomiskt svaga familjerna bytte skola. Lika barn leker bäst helt enkelt.

  • Anonym (ÄR diskri­minera­nde och ger fel signal­er)
    Sat 9 May 2020 23:14
    #25
    camomill skrev 2020-05-09 22:51:41 följande:

    Detta är helt befängt! Dels är det orättvist mot de föräldrar som bosatt sig i områden för att barnen ska få plats i en bra skola. Dels är det orättvist att vissa barn ska åka halva stan runt för att ta sig till och från skolan. Dessa barn kommer få det svårt att bygga upp ett socialt nätverk eftersom de kommer få det svårare att umgås med sina vänner efter skolan.

    Kriminalitet och andra problem som kan kopplas till socioekonomiska faktorer löses inte genom att försöka blanda barn från olika grupper. Bra umgänge leder inte automatiskt till att kriminalitet minskar.

    Att blanda in enstaka socioekonomiskt svaga individer in till deras motpol fungerar dåligt. Jag talar av egen erfarenhet eftersom jag växte upp i ett välbärgat område i Skåne där majoriteten av barnen gick runt i dyra märkeskläder från mellanstadiet. Flera utlandssemestrar om året var vanligt och nästan alla ägnade sig åt dyra hobbyer. Det är extremt lätt att bli utanför bland denna grupp av människor och många barn märker tidigt att deras familj inte har samma ekonomiska förutsättningar som alla klasskompisarna. Det var många i min klass som bytte skola p.g.a. att de var utanför och det förekom mobbing mot de "fattiga" som lärarna inte kunde övervinna. Allt slutade med att barnen från de socioekonomiskt svaga familjerna bytte skola. Lika barn leker bäst helt enkelt.


    Ja det var ju ett exempel på just den pissdåliga kulturen i samhället jag syftar på, att dom mobbade flyttar på sig och att skolan inte jobbar för en bra kultur bland eleverna.

    Jag gick på två högstadieskolor själv, den ena där mobbning var vanligt och lärare och rektorer inte gjorde nånting, även om man sa till, bad om hjälp osv. Och sen en skitbra där alla lärare var engagerade mot mobbning och bra gemenskap för ALLA.

    Jag minns seriöst inte ett enda fall av mobbning på den skolan. Ingen var helt ensam heller, det fanns grupperingar ?lika barn leka bäst? men inte mobbning och utfrysning.

    De rika eleverna snackade inte skit om eller frös ut elever från fattigare familjer och man umgicks lite över gränserna ändå.

    Kamratstödet var väldigt starkt med många elever engagerade i det, inte minst ?de populära?. Det var coolt att vara schysst helt enkelt där och det var ju pga kulturen bland lärare och rektor och att den ?satt i väggarna?.

    Hursomhelst, sidospår, att bara gruppera om elever skapar ju som sagt inte integration. Det är arbetet på skolan som spelar roll och sen spelar FÖRÄLDRARNA en jävla roll och det största arbetet för integration måste komma från dom själva!

    Jo man kan integreras i Rinkeby! Det är ju bara att ta tunnelbanan in till stan om man vill gå på fler aktiviteter än dom som finns där man bor. Och det finns språkcaféer och SFI överallt, arbetsförmedling, komvux osv, det är bara att engagera sig, vara trevlig mot svenskar, sätta upp lappar ?Hej, jag vill träna svenska, har du lust att ses över en fika, skicka Mail/ring? osv.

    Det ska inte bara heta att ?regeringen har misslyckats?. Jo, misslyckats med att ställa KRAV isåfall.
  • Anonym (ÄR diskri­minera­nde och ger fel signal­er)
    Sat 9 May 2020 23:20
    #26
    +2

    En sak till, ni som tycker att det är självklart att nyanlända ska kvoteras in först till kön i dom bästa skolorna i innerstan.

    Tänk om vi hade varit tvungna att fly för våra liv från Sverige.

    JAG hade iaf varit tacksam om vi ens kunde komma in i ett annat land och få bo där.

    Än mer om dom gett oss boende och bidrag till mat och hyra mm direkt. Skolplats till barnen. Språkkurser gratis osv

    Inget av det hade jag sett som självklart men varit tacksam för.

    Sen hade jag, som jag gjorde när vi bodde 16 år i Italien, gjort allt för att lära mig språket och kulturella koder, tagit kontakt med andra och försökt skaffa vänner i landet och bygga ett nätverk.

    Jag hade INTE krävt att våra barn direkt skulle få plats på de bästa skolorna i London (om det var dit vi flytt) för annars tänkte inte vi integrera oss och då var det samhällets fel.

    Hade ni resonerat så? Att om Sverige drabbades av en katastrof och Frankrike tog emot oss som flyktingar så måste era barn få gå före alla andra i köer till skolor så att ni fick dom bästa platserna annars skulle ni skita i att integrera er eller mena på att det inte gick?!

  • Anonym (Invan­drare)
    Sat 9 May 2020 23:20
    #27
    +1

    Håller med de flesta. Att ge förtur skulle fungera om vi pratade om 1-3 barn/klass. Idag i allafall i storstadsområderna pratar vi om 30-50% av en klass. Det betyder att barn som redan kan språket (oavsett svensk eller annan ursprung) får noll undervisning alls. Har jobbat i en förortsskola i Sthlm, ca 8-15 nyanlända (som har problem med språket) i varje klass. Min skyldighet som lärare är att alla blir godkänd, man får inte välja att prioritera de andra. Minst hälvten av klasserna satt i skolbänken och fick NOLL, NADA undervisning, då i högstadiet var jag tvungen att förklara saker på åk 1-3 nivå. Aldrig i livet att jag skickar mitt barn i en sådan skola. Om det bara finns ett eller två nyanlända barn som läser samma ämnena som alla andra, det kan gynna alla. När vi pratar om 4-5 eller mer nyanlända per klass då får alla i klassen läsa allt på deras nivå. I princip förnekar man alla andra barn utbildning.

    Är själv invandrare och vet mycket väl hur svårt det är i början.

  • Anonym (J)
    Sun 10 May 2020 09:31
    #28
    Anonym (ÄR diskriminerande och ger fel signaler) skrev 2020-05-09 22:45:40 följande:

    Japp, håller med! Dom av mina vänner som mest håller med mig är dom som själva har invandrarbakgrund. Självklart ska alla behandlas lika, allt annat är vansinne. Faktiskt tycker jag också att man själv som nyanländ måste ha uppnått en hel del mål (språk, aktivt studerande eller arbetssökande) för att ens få samma status. Då får man inte situationen att vissa kommer hit, slappnar av och sen inte lär sig språket eller pallar jobba i en grannkommun.


    Precis. Det är inte rasistiskt att ställa rimliga krav på nyanlända, det innebär att man ser de som duktiga människor som kan uppnå saker och inte livegna småbarn som inte klarar nåt själva.
  • Anonym (Ej bra)
    Sun 10 May 2020 10:14
    #29
    +1

    Nej, det är inte bra. Helt fel att vissa barn ska behöva gå i skolor med stora problem långt från hemmet. Vill man att folk ska bli mer invandringsfientliga?

    Det senast läsåret har tydligen elever från utanförskapsområde bussats till Hovåsskolan för att främja integrationen. Hovås är ett av de dyraste områden i Gbg. Men detta har lett till stökigare skola. Det funkar nog att ta enstaka studiemotiverade elever och sätta i bra skolor.

    Medelklassen kommer att hitta alla möjligheter att se till att deras barn får gå i vettiga skolor. De enklaste är väl att flytta till kommun utan utanförskapsområden. I slutändan kanske det startas helt privata skolor.

    Men samhället måste se till att att det finns bra skolor i dessa områden. Se till att de elever som är studiemotiverade får bra undervisning och kan lyckas. De ska inte få "glädjebetyg". Det ska också ställas krav på föräldrar.

    PS. Bor i Gbg. Mitt barn går i friskola eftersom jag inte litar på kommunens skolor.

  • Anonym (ÄR diskri­minera­nde och ger fel signal­er)
    Sun 10 May 2020 15:14
    #30
    Anonym (J) skrev 2020-05-10 09:31:25 följande:

    Precis. Det är inte rasistiskt att ställa rimliga krav på nyanlända, det innebär att man ser de som duktiga människor som kan uppnå saker och inte livegna småbarn som inte klarar nåt själva.


    Ja, precis! Jag ser nyanlända varken som bättre eller sämre än någon Johansson eller Nilsson och jag ser inte Johansson eller Nilsson som varken smart, hederlig eller för den delen lat eller livsfarlig. En nyanländ kan ju vara vem som helst. Kanske är högutbildad eller en analfabet. Kan vara ansvarstagande eller lat. Därför ska varken nyanlända, invandrare, kvinnor, osv bemötas på ett positivt särbehandlande sätt som grupp för det skapar direkt problem.

    Och det som signaturen (invandrare) skrev var mycket bra men det hade man kunnat reda ut genom att isåfall någon administratör själv sprider ut elever efter svenskakunskaper och skolresultat jämnt, inte då med ett skolval. Möjligtvis att nyanlända som i högstadiet måste ligga på nivån 1-3 borde få gå i helt egna klasser med en lägre nivå. Det är också ett alternativ.

    Jag har hela tiden varit för att alla elever ska få utvecklas på sin nivå och då borde man kanske göra klassindelningar efter nivå så att läraren enkelt kan undervisa på ett sätt som passar klassen eftersom det är få lärare på många elever.

    Man hade kunnat sortera om eleverna år efter år beroende på hur det går. A, B, C, D, E, F, G, H klasserna efter nivå med varsin lärare i varje och sen flyttas eleverna om de är i ?fel? klass.

    Särbegåvade och högpresterande i en så att dom faktiskt orkar med att gå kvar och utvecklas. Elever med flera år att ta igen i en Klass där de inte behöver ?skämmas? och läraren redan från början kan lägga grunden.

    Detta skulle INTE innebära minskad integration, tvärtom då det skulle främja allas utbildning vilket är steg 1 i samhället. Vidare finns det särbegåvade och högpresterande elever även bland både nyanlända och andra generationens invandrare (!) och det ska inte glömmas bort med någon omedveten rasism som antar att särbegåvad/högpresterande = vit eller mycket låga kunskaper/inlärningsproblem = invandrare.

    Absolut inte.
  • Anonym (Sofia B)
    Mon 11 May 2020 16:22
    #31
    Anonym (J) skrev 2020-05-09 21:58:29 följande:
    Har du barn? Hur långt bor ni från skolan?

    Ingen tjänar på att ni hycklande rasister ser inte oss invandrare som jämlika utan tror att vi måste daltas med , behandlas som små barn och att andra behöver diskrimineras för skull.

    Läs på om White Saviour Complex. Du låter som ärketypen av en smygrasistisk White saviour.

    Ja, har ett litet barn som går på förskola.


    Vi fick inte närmsta utan får gå eller cykla ca 3 km. När han börjar skolan kommer han få gå då vi bor ute på landet ,vettu det dör han inte av utan det är bara nyttigt. 


    Rasism är rasism även när den är förtäckt. Ni låter avundsjuka, missunnsamma och allt måste inte vara så rättvist för alla tjänar på det här i slutändan. 

  • Anonym (ÄR diskri­minera­nde och ger fel signal­er)
    Mon 11 May 2020 19:07
    #32
    +1
    Anonym (Sofia B) skrev 2020-05-11 16:22:45 följande:

    Ja, har ett litet barn som går på förskola.

    Vi fick inte närmsta utan får gå eller cykla ca 3 km. När han börjar skolan kommer han få gå då vi bor ute på landet ,vettu det dör han inte av utan det är bara nyttigt. 

    Rasism är rasism även när den är förtäckt. Ni låter avundsjuka, missunnsamma och allt måste inte vara så rättvist för alla tjänar på det här i slutändan. 


    Nu får du skärpa dig, jag är så trött på det här sättet att diskutera med härskartekniker. Argumentera istället för att associera dom du pratar med med något som är menat att skambelägga och då få tyst på debatten. Det är precis det ofoget som resulterat i att SD är Sveriges tredje största parti!

    Avundsjuka?! Är du ett nazitroll som bara vill provocera och låtsas vara ?någon från sjuklövern? eller? Svårt att ta dig på allvar.

    Hur kan du annars skriva så tramsigt om problem som att i en klass inte lära sig NÅNTING pga ens 12-13åriga klasskompisar är på lågstadiets nivå?! Det handlar om liv och död, skjutvapen i skolan, elever som blir våldtagna, kidnappade och grovt misshandlade, menar du att det är AVUNDSJUKA att inte vilja att ens barn ska vara med om det?!

    Och vem har rasistiska åsikter egentligen, det verkar som att det är du som anser att nyanlända skulle vara några slags lägre stående varelser som inte klarar av samma situation som andra barn. Ju vitare barn är, ju tåligare är dom eller hur resonerar du egentligen?! Det är ju verkligen rasism att ha lägre förväntningar på nyanlända och mena att dom måste prioriteras före alla andra, även andra generationens invandrare vars föräldrar kanske har kämpat och slitit för att komma upp sig i samhället och ge sina barn en bra start i livet!
  • storpa­ppan
    Mon 11 May 2020 20:04
    #33

    Utvecklingen i Göteborg liknar den i Malmö där allt fler svenska familjer väljer att bosätta sig i kranskommunerna. Kvar blir dom som inte bidrar med särskillt mycket i skattekraft så inte lär utvecklingen vända när politikerna kokar ihop sådant här skit.

  • Anonym (Sofia B)
    Thu 14 May 2020 21:13
    #34
    Anonym (ÄR diskriminerande och ger fel signaler) skrev 2020-05-11 19:07:29 följande:
    Nu får du skärpa dig, jag är så trött på det här sättet att diskutera med härskartekniker. Argumentera istället för att associera dom du pratar med med något som är menat att skambelägga och då få tyst på debatten. Det är precis det ofoget som resulterat i att SD är Sveriges tredje största parti!

    Avundsjuka?! Är du ett nazitroll som bara vill provocera och låtsas vara ?någon från sjuklövern? eller? Svårt att ta dig på allvar.

    Hur kan du annars skriva så tramsigt om problem som att i en klass inte lära sig NÅNTING pga ens 12-13åriga klasskompisar är på lågstadiets nivå?! Det handlar om liv och död, skjutvapen i skolan, elever som blir våldtagna, kidnappade och grovt misshandlade, menar du att det är AVUNDSJUKA att inte vilja att ens barn ska vara med om det?!

    Och vem har rasistiska åsikter egentligen, det verkar som att det är du som anser att nyanlända skulle vara några slags lägre stående varelser som inte klarar av samma situation som andra barn. Ju vitare barn är, ju tåligare är dom eller hur resonerar du egentligen?! Det är ju verkligen rasism att ha lägre förväntningar på nyanlända och mena att dom måste prioriteras före alla andra, även andra generationens invandrare vars föräldrar kanske har kämpat och slitit för att komma upp sig i samhället och ge sina barn en bra start i livet!

    Vad tycker du är en bra lösning då? Barn som går kvar på de andra skolorna får behålla det du benämner flera problem. Hur stort förakt mot samhället kan inte fortsätta gro i en miljö där inga svenskar vill sätta sin fot? Tror du att den segregeringen bidrar till något positivt i framtiden? 


    Jag tycker att det ska vara begränsat antal nyanlända i var skola. En mängd som är möjlig att integrera med resten av barnen för att undvika probLem.Hur många procent det rör sig om vet garanterat någon annan bättre än jag. 


    Problemen försvinner inte för att man sopar dem under mattan vettu?

  • Anonym (ÄR diskri­minera­nde och ger fel signal­er)
    Sat 23 May 2020 13:57
    #35
    Anonym (Sofia B) skrev 2020-05-14 21:13:52 följande:

    Vad tycker du är en bra lösning då? Barn som går kvar på de andra skolorna får behålla det du benämner flera problem. Hur stort förakt mot samhället kan inte fortsätta gro i en miljö där inga svenskar vill sätta sin fot? Tror du att den segregeringen bidrar till något positivt i framtiden? 

    Jag tycker att det ska vara begränsat antal nyanlända i var skola. En mängd som är möjlig att integrera med resten av barnen för att undvika probLem.Hur många procent det rör sig om vet garanterat någon annan bättre än jag. 

    Problemen försvinner inte för att man sopar dem under mattan vettu?


    Vad snackar du om? Det bor redan svenskar i en massa förorter. Det kallas arbetarklass, det handlar inte om svenskar eller invandrare, det handlar om klass.

    Mina förslag:

    Man ska få gå i närheten av sitt hem.

    Dela in klasser efter vilken nivå eleverna ligger på.

    Högpresterande och särbegåvade i en egen klass så dom får chansen att utvecklas till sin fulla potential.

    Nyanlända indelade i klasser beroende på förkunskaper. Vissa har högutbildade föräldrar och andra har analfabeter till föräldrar. Tro inte att ?invandrare? är en homogen grupp.

    Dom som ligger på lågstadiets nivå i högstadiet borde alla gå i samma klass så att alla hänger med och läraren kan storsatsa på att hjälpa dom bygga grunden.

    Och nyanlända ska inte ha förtur nånstans, det ger helt fel signaler.
Svar på tråden I Göteborg ska nyanlända barn prioriteras in på attraktiva skolor-rätt eller fel?in på attraktiva