• Sun 10 May 2020 10:08
    1064 visningar
    5 svar
    5
    1064

    Köpt hund utan avtal

    Hej. En vän till mig har köpt en hund igår av en privatperson. Hunden är en blandras. Hon la en handpenning och vid avhämtning upptäckte hon att ögat såg lite irreterad ut. Hon frågade om något hänt osv. Hon vart lite osäker men säljaren intygade att allt var okej. När hon kom hem vart det värre. Hon misstänker nu även att hunden är blind på ögat. Valpen är vaccinerad och besiktad av veterinär men inget upptäcktes då. Vad kan hon nu göra? Hon har givetvis en tid bokad hos veterinären nu. Men vi undrar om någon vet om det går att få någon ersättning av säljaren eller så?. Kan man kräva något av säljaren eller är det hennes eget ansvar nu? De skrev dock inget avtal, varför vet jag inte. Så antar att det blir hennes eget ansvar men vill se om någon ändå vet vad som gäller.

  • Svar på tråden Köpt hund utan avtal
  • Sun 10 May 2020 12:11
    #1
    +1

    Tyvärr har din vän köpt hunden på sämsta sätt, utan några som helst veterinärsundersökningar nära i tid, utan ens ett kontrakt! Se bra information i länken nedan, det länkas också vidare till Köplagen. Förutsättningen är förstås att din vän kan bevisa att hon köpt hunden av just den personen, sms kan vara en bra hjälp.

    https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsituationer/kopa-av-privatperson/om-att-kopa-husdjur/

  • Sun 10 May 2020 12:27
    #2
    +1
    Seastar skrev 2020-05-10 10:08:17 följande:

    Hej. En vän till mig har köpt en hund igår av en privatperson. Hunden är en blandras. Hon la en handpenning och vid avhämtning upptäckte hon att ögat såg lite irreterad ut. Hon frågade om något hänt osv. Hon vart lite osäker men säljaren intygade att allt var okej. När hon kom hem vart det värre. Hon misstänker nu även att hunden är blind på ögat. Valpen är vaccinerad och besiktad av veterinär men inget upptäcktes då. Vad kan hon nu göra? Hon har givetvis en tid bokad hos veterinären nu. Men vi undrar om någon vet om det går att få någon ersättning av säljaren eller så?. Kan man kräva något av säljaren eller är det hennes eget ansvar nu? De skrev dock inget avtal, varför vet jag inte. Så antar att det blir hennes eget ansvar men vill se om någon ändå vet vad som gäller.


    Om valpen var besiktad och UA och din vän inte krävde en ny besiktning pga ögat så kan hon inte kräva tidigare ägare på någonting då hon var medveten om ögat men köpte hunden ändå.
  • Sun 10 May 2020 12:41
    #3
    +1

    Har hon veterinärintyg och var det max en vecka gammalt? Försäkrade hon valpen direkt?

    Då borde iaf försäkringen täcka, utan veterinärintyg är det knepigare.

    Dolda fel är nog svårt att hävda som sagt.

  • Sun 10 May 2020 12:43
    #4
    Jemp skrev 2020-05-10 12:41:08 följande:

    Har hon veterinärintyg och var det max en vecka gammalt? Försäkrade hon valpen direkt?

    Då borde iaf försäkringen täcka, utan veterinärintyg är det knepigare.

    Dolda fel är nog svårt att hävda som sagt.


    Eller förresten så blev jag osäker, missade att hundköpet var igår.

    Vad som gäller för reklamation vet jag inte, om hon vill häva köpet.
  • Fri 15 May 2020 21:37
    #5

    Det låter som en smuggelhund :( 

Svar på tråden Köpt hund utan avtal