• Anonym (Oroli­g)
    Mon 11 May 2020 11:08
    1402 visningar
    7 svar
    7
    1402

    Förlossningsskador

    Ni som fött barn och fått förlossningsskador av olika grad. Vad har ni fått för förlossningsskada? Repade ni er eller har ni problem långt efter förlossningen? 

  • Svar på tråden Förlossningsskador
  • Anonym (Mamma­)
    Mon 11 May 2020 11:36
    #1

    Kan inte kalla det "skador" direkt... Behövde sy tre stygn pga sprickor, normal läktid.

  • Anonym (2ggr)
    Mon 11 May 2020 11:41
    #2

    Sprack 2 av 5 förlossningar första fick jag sy 3 yttre och flertal inre. 5e fick jag sy någon enstaka. Har inga men efter det mer än att jag kan känna ärret efter första om jag känner med handen

  • Anonym (hakun­a matata­)
    Mon 11 May 2020 11:45
    #3

    sprack lite gran och blev tvungen att sys, läkte fint och några månader senare var jag som vanligt igen.


     

  • Anonym (K)
    Mon 11 May 2020 14:15
    #4

    Första: Fick en grad 1 och blev sydd några stygn på insidan. Kände mig bra där nere efter en vecka.

    Andra: Fick en total sfinkterruptur grad 4 och blev sydd på operation i två timmar. Hade mycket problem första halvåret. Tråden ville inte tas upp av kroppen utan "kröp" ut så jag var tvungen att gå till bm en gång i veckan i tre månader och dra ut och klippa bort tråd. Hade ont och svårt att sitta, stå och gå längre tid. Kunde inte lyfta tungt på flera månader. Läckte urin, gas och ett par gånger avföring eftersom det alltid blev väldigt bråttom när jag blev nödig. Fick ta laxermedel i två månader för att kunna bajsa utan smärta. Jag gick hos en fysioterapuet och blev långsamt bättre. Ett år efter förlossningen fick jag hjälp att skriva en egenremiss till Bäckenbottencentrum dit jag fick komma 1,5 år efter förlossningen. Där gjorde man ultraljud av mellangården samt ett vaginalt och ett analt ultraljud. Sfinkter var hel men mellangården var inte helt hel (men inget som behövde åtgärdas då). Dessutom kunde man se att levatormuskeln nästan hade släppt helt i sitt fäste på ena sidan vilket inte går att åtgärda. Jag fick även veta att jag var överspänd i bäckenbotten och utifrån det kunde jag få riktad hjälp av fysioterapueten. Efter 1,5 månads rehab hade jag mycket mindre ont och läckte varken urin eller avföring längre. Problemen som jag har kvar nu (fyra år efter förlossningen) är att jag kan ha svårt att hålla gas och måste koncentrera mig för att inte fisa. Blir jag bajsnödig är det bråttom men inte så bråttom som det var i början efter förlossningen. Jag får även ont i bäckenbotten om jag står/går länge eller lyfter för tungt, speciellt när jag har mens. Trots det klarar jag av att jobba heltid som idrottslärare.

    Tredje: Fick en liten grad 2 och syddes med fyra stygn. Efter två veckor hade stygnen lossnat och allt kändes bra där nere. Problemen efter min tidigare skada förvärrades inte efter ytterligare en vaginal förlossning.

  • Thu 15 Oct 2020 19:40
    #5

    Fick en grad 2 med barn 2. Bm missade sy den, en muskel var av, haft lite problem med känsla av instabilitet och att avföring vill fastna. Det var 2005. Opererade den i januari i år. Blev stabilare helt klart, läkaren byggde upp och drog åt musklerna i mellangården och slidan.

    Hade hon sytt den då direkt hade jag inte haft några problem alls efter bristningen.

  • Anonym (J)
    Thu 15 Oct 2020 19:50
    #6

    Sprack grad 3 och opererades i 4 timmar. Hade givetvis ont de första veckorna, men ondast jorde klippet (blev även klippt under förlossningen). Det läkte fint och hade inga problem efter ett par månader. Efter ca. 1 år började jag råka släppa gas då och då. Måste aktivt tänka på att hålla mig annars kan jag fisa när som helst, och det kan hända ibland även om jag tänker på det. Särskilt om jag skrattar eller lyfter något. Så var det aldrig innan förlossningen. Har dock ej sökt hjälp för detta, vilket jag skulle kunna göra. Gick hos fysioterapeut första halvåret och har fått hennes nummer och uppmaning om att höra av mig om det uppkommer några problem. Är väldigt nöjd med operationen, den vård och uppföljning jag fått.

Svar på tråden Förlossningsskador