• MeAndBaby

    Någon som gått från brukshund till labrador/liknande ras

    Jag har hittills haft två olika brukshundar, alltså raser som krävt mycket vad gäller aktivitet, träning, motion, ledarskap etc. Nu till nästa hund vill jag ha en hund som inte kräver lika mkt, inte lika mkt motor och skärpa, samt som passar bra i en 2-barnsfamilj (som är ute ofta och har kunskap inom det mesta vad gäller hundträning/hundsport). Har kommit fram till en dual purpose labrador.

    Någon som också "steppat ner" till en mer laid-back-ras från brukshundsras? (Min man uttrycker det som att vi kommer byta ner oss från Ferrari till Saab typ. Han håller alltså inte riktigt med om att en icke-brukshund skulle passa oss nu när vi har två barn och inte lika mkt tid och ork. Han har inte upplevt en valp/unghund med allt vad det innerbär, oavsett ras, och tror sig kommer ha SÅ mkt engagemang och ork för en krävande ras. Vilket jag med veto kan gå in med att han inte har.

  • Svar på tråden Någon som gått från brukshund till labrador/liknande ras
  • chrissepisse

    Jag har inte haft brukshund men ville väldigt gärna ha en. Jag kompromissade för familjens skull och köpte en springer spaniel, en ras som ligger nära labben personlighetsmässigt. Han är snart sju månader och en riktig plåga. Han har ett hjärta av guld och är genuint vänlig, ett stort plus i en barnfamilj. Det är dock ingen lätt hund och jag lägger ner massor av tid för att lära honom gå fint i koppel, inte jaga fåglar, inte hälsa på allt och alla, inte bita och slita i kläder osv, osv. 


    Jag hoppas på att kunna träna och tävla lite lydnad och bruks på de lägsta nivåerna med honom men vill även ha en motionskompis. 

    Både labbe och springer är glada typer så man löper ingen större risk att få en farlig hund om man slarvar med fostran. Det är en fördel, tycker jag.

  • Dexter dot com

    Mina 2 första hundar var en vit herde och en lagotto med skärpa och dådkraft som båda krävde väldigt mycket aktivering för att vara trevliga och balanserade. Jag bytte sedan ras till dvärgschnauzer som också kräver aktivering men inte alls i samma utsträckning. Jag upplever att jag har precis lika roligt med dessa då dom gärna går ett spår, kör lite lydnad och hänger med på det mesta utan att klättra på väggarna om det bara blir motion några dagar.

    Vad är syftet med erat hundägande? Ska ni "bara" ha en hund till sällskap och familjeliv så räcker en sällskapsras väldigt bra. Satsar ni på att tävla inom någon bruksgren så ska ni ju titta på en ras med mer kapacitet.

  • MeAndBaby
    Dexter dot com skrev 2020-05-12 06:47:56 följande:

    Mina 2 första hundar var en vit herde och en lagotto med skärpa och dådkraft som båda krävde väldigt mycket aktivering för att vara trevliga och balanserade. Jag bytte sedan ras till dvärgschnauzer som också kräver aktivering men inte alls i samma utsträckning. Jag upplever att jag har precis lika roligt med dessa då dom gärna går ett spår, kör lite lydnad och hänger med på det mesta utan att klättra på väggarna om det bara blir motion några dagar.

    Vad är syftet med erat hundägande? Ska ni "bara" ha en hund till sällskap och familjeliv så räcker en sällskapsras väldigt bra. Satsar ni på att tävla inom någon bruksgren så ska ni ju titta på en ras med mer kapacitet.


    Syftet är att ha en hyfsat aktiv familjehund att motionera med, och självklart en mkt god vardagslydnad, lägga spår och ev träna lite sök. Men en ny brukshund känner jag att vi inte har ork och tid till, samt att jag vill ha en mindre "komplicerad" ras som man faktiskt vågar lämna till hundvakt nån dag nån gång utan att vara orolig att hunden ska gå ur hand på personen direkt.
  • Dexter dot com
    MeAndBaby skrev 2020-05-12 07:27:29 följande:
    Syftet är att ha en hyfsat aktiv familjehund att motionera med, och självklart en mkt god vardagslydnad, lägga spår och ev träna lite sök. Men en ny brukshund känner jag att vi inte har ork och tid till, samt att jag vill ha en mindre "komplicerad" ras som man faktiskt vågar lämna till hundvakt nån dag nån gång utan att vara orolig att hunden ska gå ur hand på personen direkt.
    Då passar väl labben utmärkt ! Finns ju ingen anledning att skaffa "mer än man behöver", då hamnar ju oftast hunden i kläm och man som ägare har konstant dåligt samvete och hundägandet är plötsligt inte roligt längre.

    Har du kollat på pudel och korthårig collie?
  • MeAndBaby
    Dexter dot com skrev 2020-05-12 07:50:11 följande:

    Då passar väl labben utmärkt ! Finns ju ingen anledning att skaffa "mer än man behöver", då hamnar ju oftast hunden i kläm och man som ägare har konstant dåligt samvete och hundägandet är plötsligt inte roligt längre.

    Har du kollat på pudel och korthårig collie?


    Det är just labbe jag fastnat för, en brun helst :) Får försöka övertala mannen att labbar inte behöver vara så "svenniga", tröga och tråkiga, utan kan i rätta händer (och rätta linjer) vara sportiga och kapabla till de allra flesta aktiviteter.
  • Dexter dot com
    MeAndBaby skrev 2020-05-12 09:55:37 följande:
    Det är just labbe jag fastnat för, en brun helst :) Får försöka övertala mannen att labbar inte behöver vara så "svenniga", tröga och tråkiga, utan kan i rätta händer (och rätta linjer) vara sportiga och kapabla till de allra flesta aktiviteter.
    Tröga och tråkiga är väl det sista en labbe är ...dom jag känner är ju konstant på språng och redo för allt, hela tiden. Jag upplever att dom är runt fötterna på en hela tiden och väntar på att nåt skoj ska hända.
  • LFF
    Dexter dot com skrev 2020-05-12 11:30:23 följande:
    Tröga och tråkiga är väl det sista en labbe är ...dom jag känner är ju konstant på språng och redo för allt, hela tiden. Jag upplever att dom är runt fötterna på en hela tiden och väntar på att nåt skoj ska hända.
    Det beror ju helt på vad för linjer man köper ifrån. Utställningslabbar är ju ofta så tråkiga så klockorna stannar. Eller, de är kul tills de är typ 2 år och sen blir de dötrista (gäller för övrigt även många goldens av utställningslinjer). Eller så är det bara terriermänniskan i mig som inte ser charmen av den typen av hund En labbe eller golden av mer dual-typ eller arbetande/tävlande linjer är ju betydligt roligare i så fall. Eller en flatte (även om de ta mig tusan aldrig blir riktigt vuxna ). 

    Sen är det ju som så att många retrievers blir "avslagna" om de inte får tillräckligt med stimulans och ses då som "titta så fina och lugna hundar det är" till skillnad från andra raser som går in i "destruction mode" när de blir understimulerade.
Svar på tråden Någon som gått från brukshund till labrador/liknande ras