• Tue 12 May 2020 07:36
    629 visningar
    6 svar
    6
    629

    12 flicknamn inspirerade av dina favoritböcker

    12 flicknamn inspirerade av dina favoritböcker
    Att välja namn på sin bebis är inte lätt. Varför inte hitta inspiration i böckernas värld? Här är flera vackra namn från litteraturen!

    Denna tråd innehåller kommentarer för ovantående artikel.

    Läs hela artikeln här
  • Svar på tråden 12 flicknamn inspirerade av dina favoritböcker
  • Tue 12 May 2020 07:36
    #1
    +2

    Med tanke på att Ofelia tog livet av sig ger det inga särskilt goda associationer. På samma sätt drev Aniara mot sin undergång, vilket inte heller låter som ett öde man önskar sin dotter.
    Uttalat engelska namn som Daisy, Jane eller Charlotte bör nog inte kombineras med tydligt svenska efternamn.

  • Kusine­n
    Tue 12 May 2020 08:21
    #2

    Tar bara barnböcker för enkelhetens skull och håller mig till böcker som liknar flicknamn, paddan och grävlingen går därmed bort tex liksom de flesta böcker där huvudkaraktärerna är pojkar. Vi.ket innebär att många böcker faller bort. Jag älskade dock Kastrullresan som barn och därfinns många tjusiga flicknamn (harinte med dem här dock).

    Lillan, Dina, Dorinda, Alice, My, Charlie, Petronella, Akka, Winnie, Tally, Ylva-li, Luna

  • Tue 12 May 2020 12:54
    #3

    Kan inte öppna artikeln men flicknamn från mina favoritböcker som barn är

    Kitty

    Bess

    George (!)

    Anne

    Pella

    Jane

    Har säkert glömt många och gillar faktiskt inga av dom :p

  • Kusine­n
    Tue 12 May 2020 16:30
    #4
    Kusinen skrev 2020-05-12 08:21:20 följande:

    Tar bara barnböcker för enkelhetens skull och håller mig till böcker som liknar flicknamn, paddan och grävlingen går därmed bort tex liksom de flesta böcker där huvudkaraktärerna är pojkar. Vi.ket innebär att många böcker faller bort. Jag älskade dock Kastrullresan som barn och därfinns många tjusiga flicknamn (harinte med dem här dock).

    Lillan, Dina, Dorinda, Alice, My, Charlie, Petronella, Akka, Winnie, Tally, Ylva-li, Luna


    När jag skrev såg inte trådstarten ut så alls. Var ingen bild och såg i te ut som en artikel utan trodde att det var nån som bard om ett så spevifikt tips. Vad snurrigt.
  • Mon 18 May 2020 15:19
    #5

    Heidi, Ronja, Madicken, Elisabeth, Jessica, Milla, Beatrix, Elsa, Astrid, Kajsa, Josefin....

  • Mon 18 May 2020 15:19
    #6

    Heidi, Ronja, Madicken, Elisabeth, Jessica, Milla, Beatrix, Elsa, Astrid, Kajsa, Josefin....

Svar på tråden 12 flicknamn inspirerade av dina favoritböcker