• Wed 13 May 2020 17:32
    987 visningar
    24 svar
    24
    987

    (O)lyckligt gift

    Hej

    Okej, rubriken är överdriven. Men, jag är en kille på 32 år som varit gift med min fru i snart tre år. Generellt har vi det bra ihop, men jag mår inte så bra själv p.g.a. mitt dilemma nedan.

    Samtidigt känner jag, trots att jag är introvert och inte behöver så mycket socialt umgänge, att det hade varit givande att ha fler vänner än den enda killkompis jag har idag. Jag vill också kunna ha tjejkompisar, och jag känner att jag inte vill leva ett helt liv där jag inte umgås med någon annan tjej än min fru.

    Finns det någon här som känner igen sig i detta? Tips på hur man berättar det här för sin fru? Nu handlar det ju inte om att jag vill skiljas, utan jag vill skaffa fler vänner, både killar och tjejer, och fortsätta vara gift.

    Tacksam för svar och att bolla lite tankar om detta.

  • Svar på tråden (O)lyckligt gift
  • Vikkis­94
    Wed 13 May 2020 17:43
    #1

    Varför förvägrar din fru dig att skaffa fler vänner?

  • Thu 14 May 2020 00:06
    #2
    Vikkis94 skrev 2020-05-13 17:43:53 följande:

    Varför förvägrar din fru dig att skaffa fler vänner?


    Det vet jag inte om hon gör. Problemet är att jag inte vet hur jag ska säga det till henne. Att vilja skaffa tjejkompisar när man är gift är inte så enkelt att säga till sin partner.
  • Thu 14 May 2020 02:22
    #3
    Soulhunter87 skrev 2020-05-14 00:06:16 följande:
    Det vet jag inte om hon gör. Problemet är att jag inte vet hur jag ska säga det till henne. Att vilja skaffa tjejkompisar när man är gift är inte så enkelt att säga till sin partner.

    Varför vill du ha just tjejkompisar? Spelar de hypotetiska kompisarnas genus någon roll? Är det någon särskild du tänker på?


    Sen är det lite knepigt att knyta nya bekantskaper just nu då vi ombeds att minska sociala kontakter. I andra tider vore det väl bara att bjuda hem personen till er på fika eller föreslå att ni hittar på nåt tillsammans ute.

  • Annaha­nna876
    Thu 14 May 2020 03:30
    #4
    Soulhunter87 skrev 2020-05-14 00:06:16 följande:
    Det vet jag inte om hon gör. Problemet är att jag inte vet hur jag ska säga det till henne. Att vilja skaffa tjejkompisar när man är gift är inte så enkelt att säga till sin partner.
    Hur hade du tänkt gå tillväga för att finna nya vänner?
    Kanske kan du nämna det för din fru så att det låter naturligt och bra, speciellt om ni tex lärt känna varandra via en kurs eller fritidsintresse.

    Annars kan vi öva efter coronatiden, du bjuder hem mig och presenterar mig som din tjejkompis så ser vi om din fru slår ihjäl mig eller om hon uppskattar dina nya vän Skrattande "skämtar"
    Jag har inget emot att skaffa nya vänner (tjejer och killar).
  • Thu 14 May 2020 07:10
    #5

    Du verkar ha stor självinsikt och det är jättebra att du vill prata med din fru om det här så ni kan prata om det. Jag tycker inte det är så konstigt att du vill ha både tjej och killkompisar, visst kan det finnas en risk att din fru blir misstänksam om du blir vän med en kvinna särskilt om hon är attraktiv. Men om hon litar på dig och du har ärliga intentioner ska det väl inte vara något problem.

    Ni kanske kan skaffa gemensamma nya vänner ihop, börja en ny hobby tillsammans t.ex? Det är roligt att umgås som par.

  • Thu 14 May 2020 09:03
    #6
    +1

    Börja med att säga att du skulle önska att NI hade fler vänner, och se var den diskussionen leder.

  • Thu 14 May 2020 09:13
    #7
    +1
    Soulhunter87 skrev 2020-05-13 17:32:27 följande:

    Hej

    Okej, rubriken är överdriven. Men, jag är en kille på 32 år som varit gift med min fru i snart tre år. Generellt har vi det bra ihop, men jag mår inte så bra själv p.g.a. mitt dilemma nedan.

    Samtidigt känner jag, trots att jag är introvert och inte behöver så mycket socialt umgänge, att det hade varit givande att ha fler vänner än den enda killkompis jag har idag. Jag vill också kunna ha tjejkompisar, och jag känner att jag inte vill leva ett helt liv där jag inte umgås med någon annan tjej än min fru.

    Finns det någon här som känner igen sig i detta? Tips på hur man berättar det här för sin fru? Nu handlar det ju inte om att jag vill skiljas, utan jag vill skaffa fler vänner, både killar och tjejer, och fortsätta vara gift.

    Tacksam för svar och att bolla lite tankar om detta.


    Hur hade du tänkte skaffa fler kvinnliga vänner, Tinder eller genom att du och din fru bjuder hem andra par eller gör något tillsammans utanför hemmet?
  • Sun 17 May 2020 01:12
    #8
    Spagettimonstret skrev 2020-05-14 02:22:07 följande:

    Varför vill du ha just tjejkompisar? Spelar de hypotetiska kompisarnas genus någon roll? Är det någon särskild du tänker på?


    Sen är det lite knepigt att knyta nya bekantskaper just nu då vi ombeds att minska sociala kontakter. I andra tider vore det väl bara att bjuda hem personen till er på fika eller föreslå att ni hittar på nåt tillsammans ute.


    Jag har en killkompis redan och känner att man får ut olika saker av kill- respektive tjejkompisar. Jag ser så många människor runt omkring mig i olika åldrar som har vänner av motsatt kön, och så vill jag också ha det.

    Jag har inga vänner kvar från skolan och har nu som sagt bara en killkompis, och det är jättebra, men jag vill mer. Har heller aldrig varit den som är framåt eller social och som gift känns det bara som ett svek mot min fru att vilja ha tjejkompisar, men det är inte så jag menar. Så det är ett dilemma, att få skaffa tjejkompisar utan att riskera skilsmässa.
  • Sun 17 May 2020 01:23
    #9
    Annahanna876 skrev 2020-05-14 03:30:59 följande:
    Hur hade du tänkt gå tillväga för att finna nya vänner?
    Kanske kan du nämna det för din fru så att det låter naturligt och bra, speciellt om ni tex lärt känna varandra via en kurs eller fritidsintresse.

    Annars kan vi öva efter coronatiden, du bjuder hem mig och presenterar mig som din tjejkompis så ser vi om din fru slår ihjäl mig eller om hon uppskattar dina nya vän Skrattande "skämtar"
    Jag har inget emot att skaffa nya vänner (tjejer och killar).
    Jag vet nog inte hur jag har tänkt. Vänner hittar man ju inte på krogen så jag får väl fiska lite här på nätet. Men det är svårt i min ålder och som gift att hitta någon, folk är så upptagna med sitt och har kvar sina barndomsvänner, pluggkompisar m.m. så de behöver inga ytterligare.

    Jag har också tänkt det; att försöka gå nån kurs eller gå med i en förening för nåt intresse jag har. Jag bor i en mindre ort och har inte hittat några bra föreningar och att gå kurser innebär också mkt du måste prestera med prov m.m., och det vill jag inte ha på köpet just nu. Min erfarenhet av föreningar är också att de som redan är medlemmar är tighta med vissa och inte är medlemmar för att bli vänner med folk. Det kanske är en liten fördom också, men i de föreningar jag var med i när jag var mindre var det så. Det underlättar ju inte heller att jag är introvert och om jag väl går med i en förening så vet jag inte hur man tar kontakt med en tjej utan att verka konstig.

    Hahaha, skulle vi göra ditt test så skulle nog frun slå ihjäl mig, inte dig ;). Skämt åsido ;).

    Har du många vänner?
  • Sun 17 May 2020 01:30
    #10
    Silverjenny skrev 2020-05-14 07:10:22 följande:

    Du verkar ha stor självinsikt och det är jättebra att du vill prata med din fru om det här så ni kan prata om det. Jag tycker inte det är så konstigt att du vill ha både tjej och killkompisar, visst kan det finnas en risk att din fru blir misstänksam om du blir vän med en kvinna särskilt om hon är attraktiv. Men om hon litar på dig och du har ärliga intentioner ska det väl inte vara något problem.

    Ni kanske kan skaffa gemensamma nya vänner ihop, börja en ny hobby tillsammans t.ex? Det är roligt att umgås som par.


    Jag vill verkligen inte göra något bakom ryggen på henne, för vår skull. Jag förstår ju att det är det sämsta jag kan göra om jag vill skaffa nya vänner. Därför vill jag prata med henne, men har ingen aning om hur. Jag är medlem på en sida på nätet som är till för folk som vill skaffa vänner, och det vet hon om och har inget emot. Jag skriver nästan aldrig till folk där, men 1 - 2 gånger har en tjej skrivit till mig och velat bli vän, och när jag sagt det till frun har hon blivit upprörd och inte velat prata om det.

    Jag vill inte såra henne eller riskera vårt förhållande, men jag vill inte heller leva ett helt liv utan tjejkompisar. Har ingen aning om hur jag ska göra eller hur jag ska lägga fram det. Om/när jag pratat med henne och om hon är ok med det så tänker jag att jag så klart ska berätta för henne om jag får kontakt med någon och att vi kanske träffar tjejen tillsammans. Fast det kan också bli väldigt konstigt för tjejen, att min fru ska vara med när det är mig hon skrivit med. Jag kanske ska träffa henne själv först en gång och sen att vi hittar på något tillsammans?

    Vi har försökt träffa par gemensamt på internet, men det är ju lönlöst.
Svar på tråden (O)lyckligt gift