• temp0r­ary
    Thu 14 May 2020 00:08
    1843 visningar
    22 svar
    22
    1843

    Vad göra om en tjej berättar om ätstörningar? Och jag kanske är den enda som vet?

    Hej. Vad gör man om man kommer i kontakt med en tjej som börjar öppna upp sig för en om ätstörningar?
    En tjej som jag skriver med som verkar hur skön som helst! Men hon äter typ en måltid per 24 timmar verkar det som.. 
    Jag är den enda som vet...

    Hon vill inte berätta för psykolog eller nån av hennes tjej kompisar ens för dom skulle ställa "100 frågor"...
    Hon uppskattar att jag skriver med henne, och jag vill henne väl. Hon vill veta hur man spyr.. Tips på det. Jag förstår inte vad hon menar.

    Hon vill gå ned i vikt iallafall. Hon åt två ggr idag skrev hon, det är bra. Åt en gång efter att jag skrev hon borde äta mer, skrev hon. Mådde ill av en macka, men åt den iallafall det är bra.

    Jag fråga om hon kunde prata med psykolog, det ville hon inte. Hon borde starta en anonym internet tråd liksom.. Fråga om saker.

    Hur kan jag hjälpa denna tjej? Hon har ångest. Jag rekommendera en bok om ångest..
    Jag skriver att hon behöver lära sig älska sig själv, och att detta är själv skade beteende.. Jag kan stötta med och lyssna. Men känns lite skumt om jag är den enda som vet? Ett ex visste lite om saken, men hon har inte berättat allt för honom skrev hon. Jag känner att jag har lite av ett ansvar nu, men vet inte helt hur... Kan lyssna och stötta mest.. 
    Hon ser inte undernärd ut så. Ser normal ut. Hon var överviktig för några år sedan skrev hon, men vill vara smal nu för att va lycklig så.. 

    Något tips? Jag ger vad jag kan. Kanske räcker så. Det jag mest "oroa mig" över va ifall bara jag vet.. Och om hon skulle svimma av eller annat, kanske jag skulle kunna gjort mer. Samtidigt är det inte mitt ansvar? Och jag kan inte kontakta nån annan åt henne heller det vore dumt.. Och taskigt det vill hon inte.. 
     Hur kan man stötta henne? Tack.

  • Svar på tråden Vad göra om en tjej berättar om ätstörningar? Och jag kanske är den enda som vet?
  • Anonym (Q)
    Thu 14 May 2020 06:37
    #1

    Jag uppfattar det som att ni inte träffats utan bara har kontakt via meddelanden?

    Nu kan jag bara berätta hur det varit för mig. Om det är liknande för denna person kan jag inte svara på.

    Jag hade en ätstörning i kanske 5 år. Tänkte precis skriva tre men när jag nu började fundera så inser jag nog att det snarare är 5. Men jag har aldrig varit superextrem och under dessa 5 år har det gått i perioder.

    Den enda jag pratade med var min pojkvän, som jag blev ihop med efter 2,5 år med problem och nu forfarande efter 10 år lever ihop med.

    Som hon skriver till dig så sitter problemen djupare än bara ätandet och det handlar mycket om självförtroende och att älska sig själv.

    Jag har aldrig sökt vård för mina problem. Men har blivit frisk. Jag hade inte klarat det utan min partner.

    Så vad har han då gjort? Han har helt enkelt bara funnits. Tröstat när jag haft ångest, inte kommenterat min kropp annat än att tycka att jag är fin. Inte tjatat om maten.

    Om du vill vara kvar i denna persons liv så tycker jag inte att du har mer ansvar än det som jag beskrivit här. Men du har heller inget ansvar att finnas kvar i hennes liv om du inye vill det.

    Hennes mående är hennes ansvar och ingenting som du skall lastas med

  • Anonym (Ylva)
    Thu 14 May 2020 10:59
    #2

    Det bästa du kan göra är att informera en närstående. Det är svårt att bli frisk från sådant på egen hand och det är svårt att avgöra hur länge detta har pågått.

    Det är känsliga problem hon har och det är inte lätt för dig att hjälpa. Hon behöver professionell hjälp vilket hennes föräldrar förhoppningsvis kan få henne till.

    Det är fel av henne att lägga allt på dig samtidigt som hon uppenbarligen behöver någon att prata med. Vill hon må bra och vara lycklig så måste hon söka hjälp för sina tankar. Vad man väger avgör inte hur lycklig man är. Just nu är hon fast i en ond spiral där hon inte ger kroppen tillräckligt med föda vilket påverkar psyket negativt. Hon mår ännu sämre, ångesten blir tuffare och hon möter det med att äta ännu mindre. Du kan inte ändra på hennes tankesätt. Det behöver hon en professionell för, någon som kan ge henne rätt verktyg för att hantera och ändra på sina tankar.

    Att säga till någon i hennes situation att hon måste lära sig att älska sig själv är som att säga att man kan klättra på en stege upp till månen. Det är inte till någon hjälp. Den enda gång hon kommer förstå vikten av dessa ord är när hon är frisk.

    Kan du kontakta en närstående så gör det annars fortsätt uppmuntra henne till att ta upp det med psykolog. Hon behöver inte prata om det utan hon kan börja med att bara säga att hon har problem med att äta. Kan hon inte säga det så kan hon skriva det på en lapp. Målet är att psykologen ska veta om det och kan sen möta det på bästa sätt.

  • temp0r­ary
    Thu 14 May 2020 19:10
    #3
    Anonym (Q) skrev 2020-05-14 06:37:53 följande:

    Jag uppfattar det som att ni inte träffats utan bara har kontakt via meddelanden?

    Nu kan jag bara berätta hur det varit för mig. Om det är liknande för denna person kan jag inte svara på.

    Jag hade en ätstörning i kanske 5 år. Tänkte precis skriva tre men när jag nu började fundera så inser jag nog att det snarare är 5. Men jag har aldrig varit superextrem och under dessa 5 år har det gått i perioder.

    Den enda jag pratade med var min pojkvän, som jag blev ihop med efter 2,5 år med problem och nu forfarande efter 10 år lever ihop med.

    Som hon skriver till dig så sitter problemen djupare än bara ätandet och det handlar mycket om självförtroende och att älska sig själv.

    Jag har aldrig sökt vård för mina problem. Men har blivit frisk. Jag hade inte klarat det utan min partner.

    Så vad har han då gjort? Han har helt enkelt bara funnits. Tröstat när jag haft ångest, inte kommenterat min kropp annat än att tycka att jag är fin. Inte tjatat om maten.

    Om du vill vara kvar i denna persons liv så tycker jag inte att du har mer ansvar än det som jag beskrivit här. Men du har heller inget ansvar att finnas kvar i hennes liv om du inye vill det.

    Hennes mående är hennes ansvar och ingenting som du skall lastas med


    Tack. Jag kommer bara finnas där och försöka få henne att älska sig själv. Att ta hand om hennes fina kropp. Hon har bra vikt dock. Varken smal eller tjock så. bara väldigt fin och ser frisk ut. Jag behöver inte göra så mycket, mer än att tycka hon är fin. =) Får bli så. Sant.. Hon får ta tag i det själv ja. Hon klarar det.
  • temp0r­ary
    Thu 14 May 2020 19:15
    #4
    Anonym (Ylva) skrev 2020-05-14 10:59:51 följande:

    Det bästa du kan göra är att informera en närstående. Det är svårt att bli frisk från sådant på egen hand och det är svårt att avgöra hur länge detta har pågått.

    Det är känsliga problem hon har och det är inte lätt för dig att hjälpa. Hon behöver professionell hjälp vilket hennes föräldrar förhoppningsvis kan få henne till.

    Det är fel av henne att lägga allt på dig samtidigt som hon uppenbarligen behöver någon att prata med. Vill hon må bra och vara lycklig så måste hon söka hjälp för sina tankar. Vad man väger avgör inte hur lycklig man är. Just nu är hon fast i en ond spiral där hon inte ger kroppen tillräckligt med föda vilket påverkar psyket negativt. Hon mår ännu sämre, ångesten blir tuffare och hon möter det med att äta ännu mindre. Du kan inte ändra på hennes tankesätt. Det behöver hon en professionell för, någon som kan ge henne rätt verktyg för att hantera och ändra på sina tankar.

    Att säga till någon i hennes situation att hon måste lära sig att älska sig själv är som att säga att man kan klättra på en stege upp till månen. Det är inte till någon hjälp. Den enda gång hon kommer förstå vikten av dessa ord är när hon är frisk.

    Kan du kontakta en närstående så gör det annars fortsätt uppmuntra henne till att ta upp det med psykolog. Hon behöver inte prata om det utan hon kan börja med att bara säga att hon har problem med att äta. Kan hon inte säga det så kan hon skriva det på en lapp. Målet är att psykologen ska veta om det och kan sen möta det på bästa sätt.


    Nej, det är inte det bästa just nu. Inte en chans att jag gör det. Känner ingen heller.. Men nej, hon ser inte undernärd ut. Har bra vikt. Hon äter ändå en gång per dag, och överlever då. Det är nästan som intermittent fasting så.
    https://www.healthline.com/nutrition/intermittent-fasting-guide

    Vissa äter en gång per dygn och klarar sig så. Nej, jag håller inte med. Jag tror jag kan få henne att uppskatta sin kropp mer. Om hon såg det som mig hade hon vart frisk nu och smekt sig själv varje dag. =) Älskat sig själv mera. Det blir bra. Jag tänker inte kontakta nån annan för detta är ganska nytt och hon vill inte det, och jag respekterar vad hon vill. Tack för råd ändå.

    Hon kommer älska sig själv mera, det är jag rätt säker på så. Väldigt fin tjej. Om hon skulle sett undernärd ut hade jag kanske tänkt på sånt, men inte om nån ser normal ut och frisk ut så.
  • Anonym (Q)
    Thu 14 May 2020 19:23
    #5
    temp0rary skrev 2020-05-14 19:15:13 följande:

    Nej, det är inte det bästa just nu. Inte en chans att jag gör det. Känner ingen heller.. Men nej, hon ser inte undernärd ut. Har bra vikt. Hon äter ändå en gång per dag, och överlever då. Det är nästan som intermittent fasting så.

    www.healthline.com/nutrition/intermittent-fasting-guide

    Vissa äter en gång per dygn och klarar sig så. Nej, jag håller inte med. Jag tror jag kan få henne att uppskatta sin kropp mer. Om hon såg det som mig hade hon vart frisk nu och smekt sig själv varje dag. =) Älskat sig själv mera. Det blir bra. Jag tänker inte kontakta nån annan för detta är ganska nytt och hon vill inte det, och jag respekterar vad hon vill. Tack för råd ändå.

    Hon kommer älska sig själv mera, det är jag rätt säker på så. Väldigt fin tjej. Om hon skulle sett undernärd ut hade jag kanske tänkt på sånt, men inte om nån ser normal ut och frisk ut så.


    Jag vill bara påpeka att jag också hade en utifrån sett sund kropp.

    Du måste förstå att hon är sjuk och har oerhört stora problem som det inte är säkert att hon klarar att lösa själv. Oavsett om det är möjligt för vissa.

    Om ni fördjupar er relation kan det finnas anledning att försöka trycka på för att hon ska söka hjälp. Men som läget är nu så känns det inte som att du är rätt person.

    Klanta inte till dig. Sig inte att hon ser ?normal? ut. I hennes öron är det samma sak som att hon inte är smal och således betyder det att hon är tjock. Hon hör någonting annat än det du säger.
  • temp0r­ary
    Thu 14 May 2020 19:37
    #6
    Anonym (Q) skrev 2020-05-14 19:23:24 följande:
    Jag vill bara påpeka att jag också hade en utifrån sett sund kropp.

    Du måste förstå att hon är sjuk och har oerhört stora problem som det inte är säkert att hon klarar att lösa själv. Oavsett om det är möjligt för vissa.

    Om ni fördjupar er relation kan det finnas anledning att försöka trycka på för att hon ska söka hjälp. Men som läget är nu så känns det inte som att du är rätt person.

    Klanta inte till dig. Sig inte att hon ser ?normal? ut. I hennes öron är det samma sak som att hon inte är smal och således betyder det att hon är tjock. Hon hör någonting annat än det du säger.
    Ok. Jag har tryckt på, men hon vill inte. Vad ska jag göra? Jag vill inte stöta bort henne genom att tjata om det.. Kan väl ge om tanke och sånt ändå? Försöka få henne att älska sig själv? Vem vet.. Kanske funkar.. 
    Hon ser vacker ut. Inte tjock. Men jag bryr mig inte om hon skulle väga tio kg mer så. Tar henne för vem hon är. Personlighet osv. Hon mår bättre om hon är smal. Och då får hon ta ansvar för det. Jag kan bara finnas där som du först skrev som din kille gjort.. Det får duga. Hon tycker att jag hjälper henne med mina ord och länkar och boktips. Så vi får se. Jag är nog inte rätt person att trycka på om hjälp. Hon vill inte det. Hon vill att jag bara finns för henne och stöttar, och den kan jag va.
  • Anonym (Naivt­)
    Thu 14 May 2020 19:37
    #7

    Att hon är normalviktig betyder inte att hon mår bra. För det första är psykiska sjukdomar lika allvarliga och skadliga och för det andra kan kroppen ge upp och dö även vid normalvikt. Då brukar det oftast handla om bulimi dock vilket hon inte verkar ha. Och om hon äter så lite som du säger kommer hon snart att bli underviktig, kanske går det inte att se ännu eftersom hon började som överviktig.

    Otroligt naivt att tro att du typ ska kunna komplimentera henne ur en ätstörning. Man utvecklar inte ätstörningar av en brist på komplimanger lol.

  • temp0r­ary
    Thu 14 May 2020 19:43
    #8
    Anonym (Naivt) skrev 2020-05-14 19:37:48 följande:

    Att hon är normalviktig betyder inte att hon mår bra. För det första är psykiska sjukdomar lika allvarliga och skadliga och för det andra kan kroppen ge upp och dö även vid normalvikt. Då brukar det oftast handla om bulimi dock vilket hon inte verkar ha. Och om hon äter så lite som du säger kommer hon snart att bli underviktig, kanske går det inte att se ännu eftersom hon började som överviktig.

    Otroligt naivt att tro att du typ ska kunna komplimentera henne ur en ätstörning. Man utvecklar inte ätstörningar av en brist på komplimanger lol.


    Ok. Tack för era svar. Jag löser detta på egen hand. Jag kan lista ut det. Jag kan bara finnas där som ett stöd som ger bra råd sålänge och hon lär sig uppenbarligen mycket bra av mig så. Men får se hur det utvecklas. Tack. Jag återkommer om jag undrar över något, men just nu verkar det ofarligt så. Hon behöver mest jobba upp sin självkänsla. så jag köper en bok till henne eller ger nångång kanske. Hon får köra på själv hjälp.
  • temp0r­ary
    Thu 14 May 2020 19:46
    #9
    Anonym (Naivt) skrev 2020-05-14 19:37:48 följande:

    Att hon är normalviktig betyder inte att hon mår bra. För det första är psykiska sjukdomar lika allvarliga och skadliga och för det andra kan kroppen ge upp och dö även vid normalvikt. Då brukar det oftast handla om bulimi dock vilket hon inte verkar ha. Och om hon äter så lite som du säger kommer hon snart att bli underviktig, kanske går det inte att se ännu eftersom hon började som överviktig.

    Otroligt naivt att tro att du typ ska kunna komplimentera henne ur en ätstörning. Man utvecklar inte ätstörningar av en brist på komplimanger lol.


    Du menar att dom som äter för mycket kan dö av det? Ok.. Men hon kommer inte dö. Hon äter en eller två ggr per dag. Och om det skulle fortsätta skulle hon bli smalare och få hjälp då av sin omgivning! Nu kan hon inte dö nej, det finns intermittent fasting och sånt, och det kan tvärtom vara nyttigt och göra att vi lever längre. Vi äter för mycket idag ändå dom flesta av oss.

    Hur dör människor av bulimi när dom äter för mycket?
  • Anonym (Q)
    Thu 14 May 2020 19:49
    #10
    temp0rary skrev 2020-05-14 19:37:46 följande:
    Ok. Jag har tryckt på, men hon vill inte. Vad ska jag göra? Jag vill inte stöta bort henne genom att tjata om det.. Kan väl ge om tanke och sånt ändå? Försöka få henne att älska sig själv? Vem vet.. Kanske funkar.. 
    Hon ser vacker ut. Inte tjock. Men jag bryr mig inte om hon skulle väga tio kg mer så. Tar henne för vem hon är. Personlighet osv. Hon mår bättre om hon är smal. Och då får hon ta ansvar för det. Jag kan bara finnas där som du först skrev som din kille gjort.. Det får duga. Hon tycker att jag hjälper henne med mina ord och länkar och boktips. Så vi får se. Jag är nog inte rätt person att trycka på om hjälp. Hon vill inte det. Hon vill att jag bara finns för henne och stöttar, och den kan jag va.
    Troligtvis kommer hon inte vilja söka hjälp. En del av sjukdomsbilden.
    Men som jag skrev tidigare. Utifrån den relation ni har idag så tror jag det bäste du kan göra, precis som du säger, är att bara finnas där. Men förvänta dig inte att hon kommer bli frisk. SJälv är jag ett undantagsfall.
    Hon har nu ett förtroende för dig, värna om det. KAnske kommer en dag där du kan trycka på henne mer eller prata med närstående.
    Men som sagt. Hon är sjuk. Allt du pratar om gällande mat, träning kropp finns riks att det förvrängs i hennes öron till negativitet. Kommenterar du att hon är smal vill hon bli ännu smalare för att du gillar det. Är hon normal så betyder det i hennes öron tjock. Det kan vara bra att vara medveten om det. Att det är oerhört problematiskt.

    Önskar er båda allt gptt.
Svar på tråden Vad göra om en tjej berättar om ätstörningar? Och jag kanske är den enda som vet?