• Thu 14 May 2020 11:24
    1823 visningar
    2 svar
    2
    1823

    Flytta till Luleå lr Piteå

    Hur är det att bo en bit utanför Luleå?? Vilka områden är bra & trevliga? Drömmer nu om flytta upp till norrland och köpa hus ute på landet.. Finns en del billiga hus just mellan Luleå och Piteå t ex kring Sjulsmark och Ersnäs mm!! Hur är det att bo där?? Blir man less på att pendla in till Luleå eller Piteå för jobb eller skola? 

    Gammelstaden ser också intressant ut, hur är det området? 

    Kom gärna med tips och tankar!! Skrattande

  • Svar på tråden Flytta till Luleå lr Piteå
  • Anonym (Javis­st!)
    Thu 14 May 2020 12:53
    #1

    Helt rätt tanke! Nu vet inte jag vad du anser vara billigt för ett hus men priserna runt de där städerna ligger väl tämligen höga? Båda städerna är heta med bra snurr på arbetsmarknaden. Skolgång löser sig för grundskolan om du håller dig i bebodda trakter men det kan vara värt att titta på bussmöjligheterna för gymnasiet. Pendling till jobbet får man tänka efter vad som är rimligt. Jag har en gräns att det måste vara under en timma enkel väg annars blir det trögt. Jag som utflyttad norrbottning drömmer också om att flytta tillbaka till en by mellan Lule och Pite...

  • Sun 17 May 2020 20:08
    #2

    En sak att ha i åtanke är ju dock att pendlingstid vs sträcka är helt annan här uppe än i söder (om man tänker i banor av nära storstad).

    Bor man i Piteå tar det 45-50 minuter till Luleå (6 mil). Ju närmare Luleå du kommer ju dyrare villor. Lägg till en miljon på huspriserna (minst)

    Nära vatten (lägg till ytterligare 1,5 milj på huspriset). 

    En normalrenoverad villa i utkanten av Piteå ligger runt 1,5-2 milj. Piteå är mer av en musikstad och luleå en universitetsstad. Piteå har oftast någon grad varmare än Luleå. Luleå har mer shopping. 

    Finns många fina små byar mellan städerna. Tyvärr har vissa tappat sina matbutiker. 

    Jag skulle nog inte fastna allt för mycket i exakt område utan mer på läget, tomten, huset. Beroende på vilken typ av person man är förstås. Själv kräver jag inte så mycket social interagering med mina grannar. Av mina  4 närmaste kan jag efter 10 år bara namnet på de i ett av husen.. 

    Vill man däremot ha mer barnvänligt med nära mellan grannar som också har barn är det ju bra hålla koll på vilka åldersgrupper som ligger i området.

Svar på tråden Flytta till Luleå lr Piteå