• KunskapÄrALLT

    Vad beror på att fler män än kvinnor slarvar med sin hygien?

    Vilka förslag finns det för att uppmuntra män till få bättre hygienrutiner? Jag vet att vissa kvinnor också har de bristerna. Men det är ändå många fler män som slarvar med hygienen än kvinnor.

    Det har blivit bättre nu under Covid-19 särskilt när magsjuka och vinterkräkinfluensan har försvunnit från samhället. Fast kommer männen och vissa av kvinnorna gå tillbaka till samma dåliga hygien efter Corona är över?

    Fakta från en undersökning;

    I samma undersökning uppgav 99 procent att de tvättade händerna men endast 32 procent av männen och 64 procent av kvinnorna hade faktiskt tvättat sina händer efter sitt toalettbesök. Och av de som tvättade sina händer så slarvade hela 80% med sin handtvätt. För att händerna ska bli "rena" krävs minst 20 sekunders handtvätt, men genomsnittet tvättar bara sina händer i 6 sekunder.

  • Svar på tråden Vad beror på att fler män än kvinnor slarvar med sin hygien?
  • KunskapÄrALLT
    Anonym (Hortvätt. lol) skrev 2020-05-22 20:06:58 följande:

    Jaha du TS, här har du en till som inte orkar duscha före ett morgonskift, en liten hortvätt (tack för detta underbara uttryck, kommer att användas) i handfatet duger bra. Och det verkar som om många av mina vänner och kollegor inom vården gör likadant!  Däremot är vi väldigt noga med handhygien både i och utanför arbetet.


    Jag tycker inte att personer behöver duscha varje dag så länge man är någorlunda ren. Men har man haft sex och tränat hårt osv. så måste man ju duscha!
  • Anonym (Det spelar mindre roll för oss.)
    KunskapÄrALLT skrev 2020-05-22 19:52:00 följande:
    Haha ja måste vara något sån man!
    Ja något lurt var det :) Men rätt intressant då nästan tydligen alla män bar på lösningen från allt från skorv till psoriasis till ledgångsrheumatism, kråksparkar runt ögonen, sur mage, rynkor, acne och fasen vet vad mer för fysiska problem mellan våra ben utan att vilja dela med oss.

    Vi vill ju faktiskt inget hellre än just att dela med oss av detta, så det är inte så att vi går och håller på en universalmedicin för att vara taskiga.
  • KunskapÄrALLT
    Anonym (Det spelar mindre roll för oss.) skrev 2020-05-22 20:28:49 följande:

    Ja något lurt var det :) Men rätt intressant då nästan tydligen alla män bar på lösningen från allt från skorv till psoriasis till ledgångsrheumatism, kråksparkar runt ögonen, sur mage, rynkor, acne och fasen vet vad mer för fysiska problem mellan våra ben utan att vilja dela med oss.

    Vi vill ju faktiskt inget hellre än just att dela med oss av detta, så det är inte så att vi går och håller på en universalmedicin för att vara taskiga.


    Kvacksalva haha
  • flygrl

    Det är fan hårresande hur dåligt många verkar sköta sin hygien. Att man inte ens kan se till att tvätta händerna ordentligt efter toabesök. Och sen tar dom en i hand (inte nu i coronatider), tar snacks ur samma skålar som man själv tar, kanske donar med mat som man sen äter...fy fan, asså.

    Jag har inte bacillskräck men tycker det är viktigt både av hänsyn till andra och för mitt eget välbefinnandes skull att hålla mig ren och ha rena kläder och där ingår förstås också att tvätta händerna efter toabesök och innan man lagar mat. Handsprit är för mig nåt jag använder när tvål och vatten inte är tillgängligt, i övrigt funkar ordentlig handtvätt fint.

  • KunskapÄrALLT
    flygrl skrev 2020-05-22 22:00:46 följande:

    Det är fan hårresande hur dåligt många verkar sköta sin hygien. Att man inte ens kan se till att tvätta händerna ordentligt efter toabesök. Och sen tar dom en i hand (inte nu i coronatider), tar snacks ur samma skålar som man själv tar, kanske donar med mat som man sen äter...fy fan, asså.

    Jag har inte bacillskräck men tycker det är viktigt både av hänsyn till andra och för mitt eget välbefinnandes skull att hålla mig ren och ha rena kläder och där ingår förstås också att tvätta händerna efter toabesök och innan man lagar mat. Handsprit är för mig nåt jag använder när tvål och vatten inte är tillgängligt, i övrigt funkar ordentlig handtvätt fint.


    Precis!
  • Gameofthrones
    Anonym (Orvar) skrev 2020-05-15 17:34:56 följande:

    Man kan ju faktiskt också ifrågasätta undersökningen genom att vända på det. Är det så att kvinnor överdriver hygienen och att män håller en mer sund och normal nivå.


    Håller med. 
  • Anonym (Me a man?)
    Gryntroll skrev 2020-05-14 17:51:12 följande:

    Jag funderar på om det som visas på bilderna... Är det verkligen tokigt att män tvättar noga å må 5-punktstvätt och sköljer resten? (Förutsätter då att även de tvättar bort synlig smuts på övriga kroppen om det förekommer). Att gnida in hela kroppen med tvål vid varje dusch känns lite överdrivet och torkat lätt ut huden i onödan.


    Håller med. Jag är kvinna och tvättar mig i så fall som en man. Jag skulle snarare säga att skrubba in hela kroppen med tvål är helgalet. Välkommen svamp och eksem liksom!
  • Gameofthrones
    Anonym (Me a man?) skrev 2020-05-25 09:17:46 följande:
    Håller med. Jag är kvinna och tvättar mig i så fall som en man. Jag skulle snarare säga att skrubba in hela kroppen med tvål är helgalet. Välkommen svamp och eksem liksom!
    Haha, roligt, gör typ likadant!

    (Kvinna)
  • Gameofthrones

    Officiella platser är jag noggrann, typ som badhus. 
    Hemma är det annorlunda, duschar snabbt. 

  • flygrl
    Anonym (Me a man?) skrev 2020-05-25 09:17:46 följande:

    Håller med. Jag är kvinna och tvättar mig i så fall som en man. Jag skulle snarare säga att skrubba in hela kroppen med tvål är helgalet. Välkommen svamp och eksem liksom!


    Asså, jag är noga med min hygien men tvålar inte heller in varenda kvadratcentimeter av kroppen varje gång jag duschar utan focus ligger ju på mer utsatta ställen lite grann som det där manliga 5-punktsschemat. Fast hela ansiktet tvättas alltid och likaså fötterna som man inte enbart bör skölja av med vatten. Men typ så.
  • Anonym (U)
    Tow2Mater skrev 2020-05-15 01:49:59 följande:

    I andra trådar har man ju läst hur många kvinnor bara skoljer av underliv med vatten, och lika med håret som tvättas (med typ kokosolja) en gång i månaden.....


    Ja tvål torkar ut våra sköra slemhinnor. Därför råder barnmorskor och gynekologer oss till detta
  • Tow2Mater
    Anonym (U) skrev 2020-05-27 00:18:13 följande:
    Ja tvål torkar ut våra sköra slemhinnor. Därför råder barnmorskor och gynekologer oss till detta
    Så då kan vi nog dra slutsatsen att många fler kvinnor slarvar med hygienen än män.
Svar på tråden Vad beror på att fler män än kvinnor slarvar med sin hygien?