• Thu 14 May 2020 22:50
    536 visningar
    4 svar
    4
    536

    Löneförhandling testa dina färdigheter

    Många tycker löneförhandling är svårt. Jag jobbar som chef och har under åren hört det mesta. Med rätt argument kommer du längre och lyckas bättre.

    Du skriver dina bästa argument för att få bättre lönevilkor. Jag svarar ifall dina argument håller och ger feedback på vad du ska trycka på.

  • Svar på tråden Löneförhandling testa dina färdigheter
  • MRAKas
    Fri 15 May 2020 07:59
    #1
    +1

    Jag har nu arbetat i 20+ år och har på den tiden totalt 16 dagar sjukfrånvaro.

    Jag är mycket självgåeende och föredrar att ha stort eget ansvar med medföljande frihet att själv lägga upp mitt arbetssätt.

    Jag har alltid jobbat mycket övertid och är väldigt flexibel med mina arbetstider, förutsett att jag blir rimligt kompenserad.

    Jag är är villig och intresserad att ta till mig ny teknik och nya arbetssätt när det ska göras en förändring. Många gånger har jag varit drivande när nya arbetssätt och ny teknik tas in i de företag jag arbetat åt.
    Jag ser ofta att/om något kan göras på ett bättre eller billigare sätt.

    Jag har arbetat mest hos mindre arbetsgivare med 4-5 anställda, har otroligt fina vitsord med mig ifrån samtliga. 

    Jag har aldrig blivit uppsagd ifrån en tjänst, när jag avslutat en anställning så har jag gjort det i samförstånd med arbetsgivaren och skött det snyggt.
    Jag är varmt välkommen tillbaka till samtliga tidigare arbetsgivare, en del säger till o med att de skulle hitta på en tjänst åt mig om jag skulle vara villig att komma tillbaka.

  • Fri 15 May 2020 18:40
    #2

    Vad bra att bygga upp samtalet med fakta som är till din fördel. Garanterat är du upskattad av din arbetsgivare. Men räcker det med uppskattning?

    Utlåtande: Du har rätt attityd för att ligga bra till hos din arbetsgivare men argumenten kan utvecklas och det är inte självklart att det blir stora skillnader i lönerevisionen. Var inte rädd för att prata kroner och delge dina förväntningar på arbetsgivaren så det klart framgår vad du vill ha i lön och varför. Det kan vara det som är skillnaden mellan en klapp på axeln och mer pengar i kuvertet.

    Det finns en förväntan på vad du ska göra och bidra med på din arbetsplats. Att således göra sitt jobb bra är en grund men utveckla det vidare. Du får inte mer lön för att du gör ditt jobb på det sätt det förväntas. Lön är ersättning för utfört arbete i förhållande till bland annat ansvar och arbetsskicklighet. Hur ligger din lön i förhållande till din arbetsinsatts och ser det ut i förhållande till till dina kollegor? Har du rätt lön om du väger in ansvar och kvalitén på ditt arbete?

    I det fall du infört förbättringar som sparat kostnader hos din arbetsgivare kan du omsätta detta till hur mycket pengar detta sparat företaget.

    Sammanfattning: Bra grund, men förtydliga vad du förväntar i kronor och varför det är rimligt om det ska bli något mer än en klapp på axeln.

  • MRAKas
    Sat 16 May 2020 07:53
    #3

    Tack för tipsen, de fungerar säkert bra generellt.

    För min egen del så gjorde jag vid senaste jobb bytet en helomvändning och tog anställning hos en av de större arbetsgivarna på orten, som dessutom är ett kommunalägt bolag.

    Så nu är det inte prat om individuella löner, det regleras i centrala kollektivavtal.

    Vi har dock mycket fördelaktiga lokala avtal som reglerar ersättning och villkor när det gäller övertid, så för någon som mig som jobbar mycket så ger det rätt mycket utdelning. Värt att väga in är också den stabilitet och trygghet som det innebär, svårt att mäta sånt i pengar.

    Jag har även engagerat mig fackligt.

    Men det svider lite att sitta med samma lön som de kollegor som utför samma jobb som mig, men med halva tempot....

  • Sat 16 May 2020 08:48
    #4

    Låt mig rikta uppmärksamhet på din situation. Du kan i nästa lönesamtal ställa den enkla frågan: "Vad behöver jag göra för att få högre lön", och sedan förklara att du är beredd att justera din roll i företage inom 1-3 år. Du kanske vill utvecklas i en viss riktning? Om du jobbar dubbelt så bra som dina kollegor kanske du inte är på rätt plats?

    Att erbjuda en specialtjänst och anpassat innehåll motsvarande din kompetens och arbetsförmåga kan vara ett sätt för arbetsgivaren att motivera en annan lönebild för dig.

Svar på tråden Löneförhandling testa dina färdigheter